Caravan met buitenlands kenteken.

A

Anoniem

Guest
Hallo ! Over 2 weken vertrekken wij vanuit Rusland naar Nederland om daar mijn familie te bezoeken en vanuit daar rijden we met zijn allen naar Italië. Nu is mijn vraag of wij met onze Cadillac met Russisch kenteken een caravan mogen trekken die voorzien is van een NL kenteken. Ik zie dat namelijk wel veel bij vrachtwagens.
En misschien dat iemand weet hoe dat bij de Zwitserse grens gaat, want normaal zonder caravan worden wij al apart gezet..

Alvast bedankt !

Interessant, ik heb geen idee eigenlijk.

Geheel oftopic, maar hoe bevalt je Lada? (maak eens een topic aan ;) )

Ik heb even voor je gezocht, misschien heb je hier iets aan:
ANWB

Op een Belgisch forum

Wat ik lees is dat het mag, maar dat je de verzekering goed moet checken! Wat misschien weer lastiger wordt gezien het feit dat de auto een Russisch kenteken heeft.

Hier in Nederland is het geen enkel probleem. Zodra de caravan aangekoppeld is valt hij onder de WA van het trekkend voertuig.
Alleen jij hebt met Russische wetgeving te maken en laat mijn kennis net even wat roestig zijn op het gebied van Russische verzekeringskennis.

Ik heb het bij onze verzekeraar nagevraagd, maar zij zeggen dat het mag. Alleen klonk het niet helemaal zeker.

We gaan het er maar op wagen, het is de bedoeling dat de caravan daar wordt gestald na de vakantie dus het is een enkele reis. Misschien rijden we dan wel via Oostenrijk..

De Lada rijd heerlijk. Daar rij ik eigenlijk altijd mee, mijn vriendin met de Escalade. Ik vindt de Cadillac wel mooi en het rijd ook wel lekker maar het brandstof verbruik vind ik vreselijk hoog, en ook de afwerking van alle naden en interieur delen vind ik nou niet echt top. Ik mis de LandCruiser heel erg, dat was echt een best van een auto.

Ik zal eens een topic aanmaken over de Lada, het is eigenlijk te vergelijken met een Dacia Logan.

Pjötr zei:
Interessant, ik heb geen idee eigenlijk.

Geheel oftopic, maar hoe bevalt je Lada? (maak eens een topic aan ;) )

Pjötr zei:
Ik heb even voor je gezocht, misschien heb je hier iets aan:
ANWB

Op een Belgisch forum

Wat ik lees is dat het mag, maar dat je de verzekering goed moet checken! Wat misschien weer lastiger wordt gezien het feit dat de auto een Russisch kenteken heeft.
Zou het zelf even bij de ANWB navragen. Vraag me ook af of het van invloed is dat je met een Russisch kenteken (geen EU) rijdt. Dat zal het niet makkelijker maken lijkt me, daarbij kan het natuurlijk per land sterk verschillen wat je er wel of niet mag. Wat meer Europese eenheid zou wat dat betreft niet gek zijn.

opel-omega zei:
Ja de Zwitsers zijn erg leuk bij de grens. Zelf ookal eens stil gestaan :) Geen idee eigenlijk verder.

Mwha. Mijn vader is een keer (oké, wel een tijd geleden al) zonder paspoort en rijbewijs Zwitserland ingekomen. Het vergde wat overredingskracht.

Rusland is een land waar de Groene Kaart ook geldt, dus het is een partner in de verzekeringsovereenkomsten die in Europa en omgeving van kracht zijn.

Tikkeltje offtopic maar wat hebben Russische wetten hiermee te maken als je van Nederland naar Italië rijdt? Lijkt me dat je dan de lokale wetten moet kennen, je bent niet op Russisch grondgebied dus zou ik niet weten wat de Russische wet jou voor problemen zou kunnen brengen.
Ik ben geen insider in de transportwereld, dus het zou in principe kunnen dat de wetgeving van het land waar het trekkend voertuig staat geregistreerd geldig is, maar dat klinkt mij onlogisch in de oren.

De Russische wetten kunnen wel degelijk invloed hebben op het beleid van de Russische verzekeraars. En aangezien het daar uiteindelijk om gaat, is de caravan/combinatie wel verzekerd.

Heel simpel:

ja dat mag.

Alleen:

1) je zal een verklaring bij je moeten hebben van de eigenaar van de caravan dat je toestemming hebt om hem te gebruiken. Als die eigenaar er bij zit is het makkelijk als hij iets van eigendomspapieren bij zich heeft

2) je zal een groene kaart moeten hebben waaruit duidelijk blijkt dat de auto en de caravan WA-gedekt zijn. Let op: in sommige landen wil men dan 2 groene kaarten zien, 1 voor de auto en 1 voor de caravan. Check dat even bij de ANWB !

Terug
Bovenaan