Canadese auto invoeren

Germancarsfreak

Net ingestapt
Beste lezer,

Ik heb een paar vraagjes. Ik ben namelijk geïnteresseerd in een auto die te koop staat in Duitsland naar Nederland. De auto heeft lichte voorschade en heeft Canadese papieren. Volgens de verkoper is de belasting betaald op de Duitse grens. Moet ik dan tijdens het invoeren naast BPM ook extra belasting of andere kosten betalen of hoeft dat niet? De verkoper beweert ook dat hij de auto niet in Duitsland kan invoeren omdat de auto voorschade heeft. In Duitsland kan je volgens de verkoper niet een import op kenteken zetten voor dat de schade hersteld is. Kan ik de auto gelijk in Nederland invoeren zonder dat ik het eerst bij Duitsland moet invoeren?

Het gaat om een Bmw 535i uit 2011.

Bedankt voor uw tijd.

Je stelt echt veel te veel vragen voor dit soort constructies. Als je niet exact weet hoe het zit gewoon niet doen en van wegblijven.
Als ik me trouwens niet vergis ( van verhalen van dit forum ) is deze motor van de BMW een drama bij import want een veel hogere CO2 uitstoot dan gedacht, dus geen paar duizend Euro BPM maar tigmiljoenmiljard aan BPM en een hoop gezeik. En dan hebben we het nog niet eens over de schade aan de auto en de auto op kenteken krijgen. Tenzij je geld en tijd teveel hebt wel gewoon doen uiteraard! (y)

Edit : Hier het betreffende topic wat ik zo snel kon vinden, ging niet perse om precies dezelfde motor maar strekking is ongetwijfeld hetzelfde. klik

Germancarsfreak zei:
Beste lezer,

Ik heb een paar vraagjes. Ik ben namelijk geïnteresseerd in een auto die te koop staat in Duitsland naar Nederland. De auto heeft lichte voorschade en heeft Canadese papieren. Volgens de verkoper is de belasting betaald op de Duitse grens. Moet ik dan tijdens het invoeren naast BPM ook extra belasting of andere kosten betalen of hoeft dat niet? De verkoper beweert ook dat hij de auto niet in Duitsland kan invoeren omdat de auto voorschade heeft. In Duitsland kan je volgens de verkoper niet een import op kenteken zetten voor dat de schade hersteld is. Kan ik de auto gelijk in Nederland invoeren zonder dat ik het eerst bij Duitsland moet invoeren?

Het gaat om een Bmw 535i uit 2011.

Bedankt voor uw tijd.

Als de belastingen zijn betaald in Duitsland dan is de auto ingevoerd in de EU en heb je er tussen Duitsland en Nederland geen problemen meer mee.... check dit echter wel goed en zorg ervoor dat alle documenten (originele canadese papieren, vrachtbrieven/nota's, duitse douanepapieren) bij de auto blijven als je hem koopt.
Voor een duitse kentekenregistratie (TUV-keuring, en dat is totaal wat anders als invoeren) moet de auto inderdaad wel eerst voldoen aan de eisen, kan zijn dat de schade daar even wat roet in het eten gooit en eerst hersteld moet worden maar kan ook zijn dat er qua verlichting e.d ook nog het e.e.a. aangepast moet worden om aan de eisen te voldoen.
Houd er verder ook rekening mee dat bepaalde onderdelen en aansturingen (elektra) totaal anders kunnen zijn als van auto's met een EU-toelating, bij bepaalde (toekomstige) reparaties kan het dus heel goed zijn dat je niet probleemloos eventjes snel bij een dealer terecht kunt voor een simpel herstel.

Epica zei:
Maar is de auto zo goedkoop dat het alle moeite waard is?

dat vraag ik mij ook af. De prijs moet wel heel erg laag zijn wil dit interessant worden.

Je hebt veel risico's met invoer over de uitstoot van de amerikaanse versies soms verschillen (wat Totall Loss aangaf) en daardoor soms enorm veel BMW moet afdragen tov de gecalculeerde BMW van een EU versie.
Ook moet je zien of er daadwerkelijk in EU al BTW afgedragen is + hard bewijs.
Transport naar NL.
Invoerkosten
Dan zit je nog met aanpassingen die soms nodig zijn zoals verlichting, etc.
Dan zit je ook nog met de schade, hoeveel schade zit er echt op?
je weet niets over het verleden, de km stand, klopt het allemaal. Waarom staat die auto uberhaupt in EU? Ooit totall loss geweest daar en daarom niet meer verkoopbaar?
en daar bovenop als je de auto ooit verkoopt zie je dat ook terug in de verkoopprijs/inruilprijs tegenover een nederlands / europees exemplaar.

Waarom zou je een auto naar Nederland halen die in Canada afgeschreven is (ja dat is een aanname dat er een salvage title op rust), en in Duitsland staat te verstoffen omdat de eigenaar een fout heeft gemaakt. Idd opnieuw een aanname, maar 10 tegen 1 wilde de verkoper de auto in Duitsland invoeren en verkopen, en heeft hij zich enorm verkeken op de schade. Ben je een hobbyist die het leuk vindt om zijn vrije tijd aan deze bolide te besteden? Kun je de auto krijgen de prijs van een elektrische fiets? Als het antwoord op 1 van beide vragen nee is zou ik er geen energie in steken. Indien 2x ja....kun je de auto altijd nog in onderdelen verkopen....
Nog steeds interesse? Zie de opmerkingen van de Modderige Bandiet hierboven, dat leest als ervaring.

oh...Ascona Gt was mij voor, excuus voor de dubbeling in bijdragen

(ja dat is een aanname dat er een salvage title op rust),

dat was inderdaad de 'titel' die ik zocht. Bij forse schades is dat te herleiden in USA (en dacht ook canada) en word zo'n auto daar lastig te verkopen. Via chassisnummers kun je het dacht ik achterhalen.

Onlangs werd er in NL ook een BMW M3 aangeboden uit de VS, die auto was door de salvage title daar ook onverkoopbaar en toen hier opgelapt en verkocht

Uit de oude doos, maar misschien wel handig om te weten: De oudere BMW modellen met M60 motoren hadden vaak last dat de motor bij een frontaanrijding van de motorsteunen los kwam en tegen de radiator aansloeg. De as van de waterpomp sloeg dan naar binnen en drukte de 1e cilinder ovaal. Optisch viel de schade aan de voorzijde mee, de radiatorbalk was redelijk recht, wel had de radiator een afdruk van de koelvin. 2 motorsteunen waren ook niet echt duur, een waterpomp viel ook wel mee, maar een compleet blok daarna....

Heb er geen goed gevoel bij als ik dat lees, maar ik mag niet oordelen, dat weet ik. Ben blij dat je wat speurwerk verricht door hier je licht wat op te steken. Mogen we een foto zien van de auto in kwestie?

Deze denk ik?
Zoveel 535i met schade op canadese papieren zullen er niet in duitsland te koop staan.

Maar als je al deze dingen moet vragen, waarom zou je er dan ooit aan beginnen? Het kan leuk zijn voor iemand die goed weet wat hij doet

Terug
Bovenaan