dca492 zei:
Een van de reden waarom Lexus geen fabriek wilde in China was ingegeven door het totale gebrek aan kwaliteitsbesef van de Chinezen, Lexus wilde daar haar vingers niet aan branden. Volvo topman heeft ook aangegeven dat de kwaliteit van Chinese Volvo's voldoende is voor de USA markt…., duidt indirect ook op minder hoge standaard van Volvo vwb Chinese productie, heel opvallend ook.
Hmm nee, daar ben ik het niet mee eens.
Lexus produceert momenteel geen auto's in China, in tegenstelling tot concurrenten Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volvo, Infiniti, Acura, Cadillac en Jaguar-Land Rover.
Business Insider/Reuters: redenen die Lexus hiervoor in 2015 opgaf: de zwakke yen/gunstige wisselkoers maakt importeren aantrekkelijk, toegenomen productiekosten in China en een stagnerende Chinese automarkt stagneert, Lexus wil eerst meer naamsbekendheid hebben opgebouwd eer het de lokale productie start.
Reuters Vanwege zorgen over winstgevendheid en kwaliteit heeft Lexus lang gewacht met het lokaal produceren van Lexus auto's in China, "it had until now considered a potential erosion of quality too much of a risk." Toyota heeft gesprekken gevoerd met lokale partners FAW en GAC en lijkt alsnog lokale productie te overwegen, maar ontkent het elders weer.
Nog wat interessante quotes:
"But it had until now considered a potential erosion of quality too much of a risk, and didn’t want to sacrifice the brand’s relatively high margins by sharing profits with a local partner."
"That reluctance reflects the company’s unwillingness to share with a Chinese partner a brand painstakingly built since 1989 into a top premium car in the United States."
"Nonetheless, support for localization is growing among Toyota leaders."
"Alan Kang, a Shanghai-based analyst for consultancy LMC Automotive, thinks localizing production is exactly what Lexus needs to start narrowing the big sales gap with German premium brands.
Mercedes-Benz, for example, last year sold about 610,000 vehicles, compared to 130,000 for Lexus during the same year, according to LMC.
“If Lexus doesn’t want to remain a niche, it needs to start investing more,” Kang said."
Kun je nu stellen dat Lexus geen fabriek wilde in China door het totale gebrek aan kwaliteitsbesef van de Chinezen, dat andere (Japanse) autofabrikanten inclusief moederbedrijf Toyota genoegen nemen met mindere kwaliteit, dat het feit dat Volvo in China geproduceerde auto's exporteert naar Noord-Amerika iets zegt over minder hoge standaarden van Volvo? Wat mij betreft in het geheel niet, het staat in ieder geval nergens in de artikelen.
En voor wat betreft de XT6: wat een lui en teleurstellend product weer van Cadillac. Inderdaad jammer dat Cadillac afglijdt, zeker nu Lincoln inderdaad zo voortvarend te werk gaat. Wat mij betreft gaat het hier om onwil en niet om onmacht, Cadillac/GM kan het heus wel, maar lijkt te denken dat een ruime crossover toch wel verkoopt, zelfs met een hoog prijskaartje en een voor een auto van een premiummerk teleurstellend verfijningsniveau. Juist van een premiummerk dat in Noord-Amerika al jaren te maken heeft met een afkalvend marktaandeel en concurrent Lincoln de show ziet stelen met gelikte, nieuwe crossovers zou je toch wel wat meer vechtlust en geldingsdrang mogen verwachten.