Cabrio

A

Anoniem

Guest
Beste forumleden,

We zijn voornemens om een cabrio voor erbij te kopen. Op dit moment bestaat de vloot uit een i20 uit 2015 en een 308 SW uit 2015. De nieuw bestelde Seat Ateca FR is onderweg.

Op dit moment zijn we met een gezin met 2 kinderen ( 1 van 3,5 en 1 van bijna een jaar). Ik zat zelf te kijken naar een nette 307 CC / Megane CC of Focus CC met weinig km's. Wat is alleen de ervaring met deze auto's waar moet ik op letten. Ik wil overigens niet een cabrio met een soft dak, al te vaak ellende meegemaakt ivm vandalisme.
Zijn deze auto's ook te doen met kinderstoelen achterin ? Zo nee, dan moet ik maar een andere hobby auto gaan zoeken :).

Bedankt voor het advies!

Wil je een bruikbare achterbank – zeker voor gebruik kinderstoelen -, dan moet je m.i. wel een maatje groter gaan, genre Audi A4/A5, Mercedes E, Saab 9-3 of – aangezien je blijkbaar geen softtop wil – BMW3.

Polini zei:
Beste forumleden,

We zijn voornemens om een cabrio voor erbij te kopen. Op dit moment bestaat de vloot uit een i20 uit 2015 en een 308 SW uit 2015. De nieuw bestelde Seat Ateca FR is onderweg.

Op dit moment zijn we met een gezin met 2 kinderen ( 1 van 3,5 en 1 van bijna een jaar). Ik zat zelf te kijken naar een nette 307 CC / Megane CC of Focus CC met weinig km's. Wat is alleen de ervaring met deze auto's waar moet ik op letten. Ik wil overigens niet een cabrio met een soft dak, al te vaak ellende meegemaakt ivm vandalisme.
Zijn deze auto's ook te doen met kinderstoelen achterin ? Zo nee, dan moet ik maar een andere hobby auto gaan zoeken :).

Bedankt voor het advies!
Heel handig is het natuurlijk niet, een vijf deurs auto is natuurlijk een stuk praktischer met een kinderstoel. Ik zou gewoon gaan passen, en kijk dan hoe vaak de kinderen mee gaan.

Kijk gewoon of alles goed werkt, en dat de kap soepel opent en sluit en nergens lekt. Bij de Megane 2 en 307 is het verstandig om de facelift uitvoering te kiezen, die zijn elektrisch beter. Bij de Megane zou ik zelf de Megane 3 kiezen, die is echter wel duurder. Bij de Ford let op roest in de naden. Bij de kofferbak, motorkap en deuren. Zet de auto ook altijd op de brug.

@BRG, tnx! Van dat rijtje vind ik toch de A4 wel heel gaaf. Moet alleen even kijken wat de maandelijkse lasten worden.

@ak2, super! Van de 307 zou ik sowieso inderdaad de facelift kiezen ( heb al eerder een 307 gehad). Goeie tip omtrent de andere auto's! Neem ik zeker mee in de overweging.

Zou ook de Astra Twintop erbij zetten. Die had van alle klapdakcabrio's toch wel de mooiste lijnen. Mede dankzij het 3_delige dak waar de meeste daken maar uit 2 delen bestonden.

Waar begin je aan... allemaal net niks auto's. Even los van het feit dat cabrio rijden veel te veel geromantiseerd wordt. Een dichte auto met airco aan, muziekje, weinig windgeruis, geen gekraak is veel en veel fijner.

Polini? Is dat niet een naam uit een heel, heel ver forumverleden?

Cabriorijden is toch best wel bijzonder. Ik heb er een naast mijn leaseauto, als auto voor erbij is 't ideaal. Vooral omdat iedere andere auto (denk aan mijn BX die ik had) is gewoon een andere auto, waar je een beetje geforceerd mee moet gaan rijden af en toe. Een cabrio is daadwerkelijk heel anders om te rijden en je beleeft het ook heel anders. Als je langs Schiphol rijdt, ruik je de kerosine bijvoorbeeld. En mensen praten tegen je als je bijvoorbeeld een fietser voorrang geeft.

Met kleine kinderen achterin een cabrio? Ik raad het je ten sterkste af, ze staan vol bloot aan de keiharde wervelwind die je achter de voorstoelen hebt, vol in de zon, vrachtwagen walmen etc. Echt geen goed plan voor zulke kleintjes.

Het was ook mijn grote wens, een cabrio, maar toen we een paar keer met kinderen dit uitgeprobeerd hadden bleek het geen goed idee!!

Top-tip: Mijn ‘cabrio’ is uiteindelijk een 22-voets sloep geworden met een lekker zonnedek én een royale buiskap die bescherming biedt tegen zon en wind als dat wenselijk is.

Harm78 zei:
Ik dacht precies hetzelfde!!

En ik zou een softtop niet uitsluiten. Die nieuwe dikke softtops worden toch niet snel open gesneden?

Maar wat mag het gaan kosten? Komt hij er bij als derde auto of gaat hij de I20 vervangen ( ik denk dat je de Ateca voor de 308SW neemt.)

Harm78 zei:

Ja, ik dacht hetzelfde, zo komen toch een paar oude forum leden terug.
Was hij niet met die opgevoerde brommers (en ongelukken?) Mooi was dat :T

FH126560 zei:
... Even los van het feit dat cabrio rijden veel te veel geromantiseerd wordt. ...

Niet iedereen is natuurlijk gelijk. Ik vind cabrio rijden erg fijn, al dan wel vaak met de ramen ophoog. Radio aan, airco aan, en lekker bergweggetjes nemen. En dan de geuren uit de natuur opnemen, heerlijk. Zoals je zelf altijd zegt, de een houdt van de moeder, de ander van de dochter :)

Klopt , het is dezelfde :), heb mijn inlogaccount weer gevonden. Sinds de Panda/106 Rallye/Impreza nog meer auto's gehad en nu "saaie" lease bakken gereden. Zal binnenkort wel een topic openen over de nieuwe. De i20 hoeft er wat mij betreft nog niet uit. Ben tegenwoordig ook motorrijder maar zou het ook leuk vinden met het gezin te cruisen. Nog niet echt bij stilgestaan of dat verstandig is met 2 jonge kinderen, maar het leek mij wel leuk. Ach, anders dan maar een projectauto. Maar wil toch wel eerst binnenkort even een proefritje gaan maken in een leuke auto. Hebben jullie enig idee of er veel onderhoud zit aan een metalen kap ?

Een softtop overigens prima, alleen moet ik zelf even over de angst heen, Dacht initieel even aan 5000 euro tot max 7500 euro.

Sja, een A4 cabrio of BMW E46 cabrio vind ik zelf erg gaaf. Prachtig design en het lijken me fijne auto's.

En welkom terug! Dat is een tijd geleden zeg!

Tnx Barri!! Heb ondertussen een topic geopend omtrent de Ateca ;).

Ondertussen heb ik een 307 CC op de lijst staan. Maar heb altijd de A4 een mooie bak gevonden. Echter die is er alleen maar te vinden met 2.5l V6, zitten daar nog nadelen aan (behalve de portemonnee ? :))

Ik zat te denken aan een Opel Cascada, maar die is het dubbele van je budget dus dat gaat hem niet worden.
Chrysler PT Cruiser een optie?
PT Cruiser Cabrio
chrysler-pt-cruiser-cabrio-2-4i-limited

Volvo C70
volvo-c70-convertible-2-0-t-2-0-t-slechts-104-082-kms-topstaat.jpg

Achterin zitten is bij elke cabrio alleen leuk bij max 80 km/h en 20+ graden, anders waai je echt de pan uit. Met kinderen achterin dus eigenlijk alleen leuk bij stadsverkeer.

De PT Cruiser vind mijn vrouw lelijk :), ben er zelf ook niet helemaal gecharmeerd van. De Opel Astra TT & de C70 zijn mooie bakken. Die zet ik ook op de lijst.

Om toch verder voort te borduren op een A4 cabrio, ik zag nu ook een 1.8 in plaats van een 2.5 V6 , zijn er do's en don'ts ?

Als je voor een 307 cc gaat ga dan zelf ook eens achterin zitten tijdens de rit, dan ervaar je meteen wat je je kinderen aan doet, je waait eruit.
Voorin zit je uiterst comfortabel, zelfs met lage temperaturen.

Een PT Cruiser en een C70 behoren tot de slechtste auto's op de markt. Lijkt mij moeilijk om daar gelukkig mee te worden.

Sinds wanneer is de C70 slecht? Wel een wat zware bak en de cabrio tordeert als een gek, dat kan misschien irritant zijn.

Je kunt natuurlijk ook naar de CC opvolger kijken (als je het budget ervoor hebt...), die is stukken stabieler.

Sowieso wordt Volvo bij een bepaald type mensen enorm overgewaardeerd, het is immers maar een hele gewone auto, maar inderdaad een C70 cabrio tordeert ongelofelijk. Het lijkt alsof de hele auto uit elkaar valt bij drempels of putdeksels. Daarenboven is ie volkomen uit verhouding, bestuurder zit veel te ver naar voren, stuur staat te horizontaal, de wielen zijn te klein, de achterkant te hoog en te smal, de vooroverhang te groot . Maar ja, overal zijn liefhebbers voor; er zijn ook mensen die hun mond aanbieden als toilet, dus tja, zeg te maar....

BMW 6 cabrio’s staan ook voor aantrekkelijke bedragen te koop. Uiteraard mèt stoffen kap;)
Alleen blijven het kostbare auto’s in alle andere opzichten. Da’s wel iets waar je serieus rekening mee moet houden.

Welkom terug!

Ok, lees net je budget; ga je niet redden daarmee.
Een oudere knappe BMW E36 of E46 wellicht wel. Is wel een heel andere klasse dan Focus, Astra, 307 etc.
Zo’n BMW geeft echt meer vreugde!

ak2 zei:
Heel handig is het natuurlijk niet, een vijf deurs auto is natuurlijk een stuk praktischer met een kinderstoel.
Als derde auto rij je zo'n cabrio voornamelijk open lijkt me, dan gooi je ze er zo in. :cool:

Barri zei:
En ik zou een softtop niet uitsluiten. Die nieuwe dikke softtops worden toch niet snel open gesneden?
Daadwerkelijk 'open' snijden is een lastige klus, maar vandalisme is wel degelijk een extra risico met een softtop. Kennelijk zijn er mensen met problemen met cabrio's, zo blijkt ook wel weer in dit topic.

FH126560 zei:
Maar ja, overal zijn liefhebbers voor; er zijn ook mensen die hun mond aanbieden als toilet, dus tja, zeg te maar....
Bij andere mensen komen er alleen maar dingen uit hun mond die in het toilet thuishoren...

Probeer eens een Saab9-3 vanaf 2004. Tijdloos model. Behoorlijk stijf en, mits goed onderhouden, betrouwbaar. 1.8T of 2.0T blok is prima. Achterin redelijk plek voor 2. Onderdelen nog prima te verkrijgen.prijzenvan zo'n Saab varrieren tussen de 4500 en 12000 euro ongeveer.

CLK? Kunnen gewoon 2 kinderen achterin. Als ze ‘S avonds het kouder vonden deed ik het windscherm over de kinderstoelen. Vonden ze geweldig.

Thanks allen!! Ik ga komende week even kijken naar de opties! Een CLK of 93 behoord ook tot de mogelijkheden. Mooie autos!

Terug
Bovenaan