C-segment hatch ~15k

Davve156

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik aan het kijken naar een nieuwe hatchback in het c-segment voor rond de 15k. Zelf zat ik te denken aan een Ford Focus (model 2015-2017) in titanium uitvoering en de 125 pk motor. Eigenlijk vind ik de st-line mooier maar het aanbod daarin is beperkt en valt eigenlijk net buiten het budget. Misschien kan ik achteraf st-line bumpers op de titanium zetten. Heeft iemand daar ervaring mee? Enig idee wat dat zou kosten?

Tips voor alternatieven voor de Focus zijn uiteraard welkom! Ik zoek in ieder geval een prettig sturende auto met liefst minimaal 120pk. Ik rij niet zo veel (max. 10.000km per jaar) dus verbruik is niet doorslaggevend. Betrouwbaarheid is wel een pre dus Franse auto's vallen wat mij betreft af;)

Dankje, maar die ken ik natuurlijk al;) Mijn vraag is meer wat jullie van mijn suggesties vinden en wat eventuele alternatieven zouden zijn.

Een Ford Focus is natuurlijk een prima keus, goede alternatieven zijn de betrouwbare en sportieve Alfa Giulietta en Mazda 3.

Dat van Franse auto's is al jaren nier meer aan de orde, een Renault Megane bijvoorbeeld staat bekend als een goede en betrouwbare auto. Bij PSA hangt het af van de keus van de motor, de 1.2 3 cilinder bijvoorbeeld staat bekend als een goede en betrouwbare motor.

Ik zou ook voor een Focus gaan :) De 1.0 Ecoboost 125pk is een fijn blok, ik rij zelf ook een Focus met dat blok.
Er is kort een Titanium geweest met het ST-line pakket. Persoonlijk zou ik voor een Titanium gaan: die is nauwelijks duurder maar wel een klap beter uitgerust (een ST-line is eigenlijk een Trend). Mooie wielen er onder en klaar ben je!
Alternatieven? De Mazda 3 wellicht?

In ander topic werd de Lexus genoemd. Als je beetje rondkijkt op autoweek, dan lees dat vrijwel alle reviews super positief zijn.

Nadeel, er hangt wel een kaartje vast. Denk met 15k heb je een model tussen jaar 2011-2014 met zo'n 100.000 KM. Voor deze prijs kan je waarschijnlijk een nieuwere model halen met minder KM zoals een Ford Focus of Mazda 3. Wellicht als je niet veel rijdt is een hybride auto goedkoper?

Maar je zoekt eventueel een alternatief voor een Focus, maar wat zoek je in een auto? Een Focus rijd behoorlijk dynamisch/sportief en er zijn maar weinig concurrenten die dat ook doen, dan kom je al gauw uit bij de Mazda 3, de Alfa Giulietta of een Honda Civic.

De Mazda 3 had ik nog niet direct aan gedacht. Goede tip! Een GT-M valt helaas wel buiten mijn budget.

Lexus heb ik ook wel eens voor gekeken, maar eigenlijk vind ik die CT200h niet zo mooi. De IS wel maar dan kom je inderdaad al bij wat oudere modellen uit.

Hoe zijn de ervaringen met het navigatiesysteem van de Focus? Ik hoor daar altijd slechte dingen over.

Davve156 zei:
De Mazda 3 had ik nog niet direct aan gedacht. Goede tip! Een GT-M valt helaas wel buiten mijn budget.

Lexus heb ik ook wel eens voor gekeken, maar eigenlijk vind ik die CT200h niet zo mooi. De IS wel maar dan kom je inderdaad al bij wat oudere modellen uit.

Hoe zijn de ervaringen met het navigatiesysteem van de Focus? Ik hoor daar altijd slechte dingen over.

Ik navigeer met een telefoonhouder die ik echt boven op de dashboard plaats, zodat mijn ogen niet naar beneden hoef te gaan om de navigatie te zien. Ik vind dit veel veiliger rijden omdat je ogen altijd zicht hebben op het verkeer en je hoeft alleen je oogbollen even te verplaatsen om te zien waar je heen moet (ipv naar beneden kijken). En omdat je google maps gebruik heb je ook live traffic en de laatste mappen, etc. Dus ingebouwde navigatie in mijn mening is overbodige luxe.

Zo'n focus is een prima auto,

alternatief zou idd de Mazda 3 zijn. Ik zou persoonlijk deze zelfs boven de ford verkiezen doordat je ze wat minder vaak ziet en van zowel buiten binnen net wat fraaier vind. Maar dat is persoonlijke smaak.

Wil je nog wat meer 'value for money' dan kun je eens kijken naar een megane in GT trim. Staan bekend als goed en betrouwbaar. + veel keuze.
De 3-deurs ziet er nog sportiever uit dan de 5 deurs.

Terug
Bovenaan