C klasse, CLA, A4 of 3 serie

SX Superfly

Net ingestapt
Ik ben op zoek naar vervanging van mijn huidige Lexus CT200h uit 2011. Reden is gebrek aan ruimte, en vermogen. Ik zoek iets meer ruimte in de kofferbak en op de achterbank. Het hoeft niet de groote van een superb of A6 te zijn.

Opties: MB C klasse/CLA, Audi A4 of BMW 3 serie station
Bouwjaar: vanaf 2015
Eisen: benzine, automaat, 180+ pk, luxe uitgevoerd (bijv. de sportstoelen van BMW met verlengd zitvlak, goede audio), stil (serene rust tijdens het rijden in het interieur), LED verlichting (matrix van audi)
Budget: E 25.000

Ik kom uit op dit lijstje omdat ik de auto's mooi afgewerkt vind. Materialen in het interieur, degelijke bouw, premium rij ervaring. Franse auto's zijn een no-go.
Wat zijn de voor- en nadelen van genoemde modellen? De CLA is t.o.v. de C klasse minder luxe uitgevoerd qua aankleding. De C klasse zal stiller zijn en heeft een praktischere kofferbak; hoewel qua aantal liters er nauwelijks verschil is (C: 490-1510 l CLA: 495-1354 L). De Audi heeft de hoogste prijs als ik zoek op occasions. C klasse en 3 serie scheelt niet zoveel.

Ruim genoeg?:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/skoda-superb-combi-1-8-tsi-style-business-automaat-leder-navi-x-benzine-grijs-2dfd142f-0e89-42af-ba06-9dccc9144901?cldtidx=20&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=-1925778621

Als ruimte echt belangrijk is dan zou ik geen van deze opties kiezen,
deze auto's koop je zeker niet vanwege de ruimte. Zelf zou ik van deze opties de Mercedes C of CLA kopen vanwege de goede techniek, en het comfort.

In deze prijsklasse zou ik zeker ook kijken naar de Renault Talisman, Opel Insignia B en Kia Optima. Bij deze auto's krijg je heel veel ruimte, comfort, luxe en kwaliteit voor relatief weinig geld.

@speedtouch, ak2: TS zoekt gewoon een ruimere auto. Kennelijk zijn de door hem genoemde opties ruim genoeg. Geen reden om meteen met alternatieven aan te komen, laat staan van die mastodonten.

@SX superfly: Gezien de genoemde liters bagageruimte vermoed ik dat je naar de stationwagon-uitvoeringen kijkt? En een andere aanname: Je zoekt een model met benzinemotor?

En wat zijn de redenen dat je op dit lijstje uitkomt, wat spreekt je aan in de verschillende modellen die je noemt?

DeeTwee zei:
@speedtouch, ak2: TS zoekt gewoon een ruimere auto. Kennelijk zijn de door hem genoemde opties ruim genoeg. Geen reden om meteen met alternatieven aan te komen, laat staan van die mastodonten.

@SX superfly: Gezien de genoemde liters bagageruimte vermoed ik dat je naar de stationwagon-uitvoeringen kijkt? En een andere aanname: Je zoekt een model met benzinemotor?

En wat zijn de redenen dat je op dit lijstje uitkomt, wat spreekt je aan in de verschillende modellen die je noemt?

Ik heb de OP aangepast. Klopt inderdaad wat je zegt. Ik heb de voorkeur voor Duitse makelij vanwege de positieve ervaringen.

Op het gebied van ruimte zou ik de CLA links laten liggen, ik denk ook dat je met een C een veel volwassener auto koopt.

Aangaande het vergelijk tussen een C-Klasse Kombi of 3 Serie Touring denk ik dat je in beide gewoon een keer goed moet proefrijden, in mijn ogen is de één niet beter of minder goed dan de ander, maar zijn het wel andere auto's. Daarbij wel in acht genomen dat ik geen fan ben van de Renault motoren in de C..

De 7G-Tronic en ZF8 Traps zijn waarschijnlijk de beste bakken in hun segment, dus dat zal niet echt een beslissende factor spelen, het rijgedrag wellicht wel. De BMW is dynamischer, de C meer comfortabel. Daarnaast denk ik dat de 3 een fractie ruimer is, maar dat terzijde.

Succes met je keuze, met je budget moet het vast goedkomen!

300CE zei:
Op het gebied van ruimte zou ik de CLA links laten liggen, ik denk ook dat je met een C een veel volwassener auto koopt.

Aangaande het vergelijk tussen een C-Klasse Kombi of 3 Serie Touring denk ik dat je in beide gewoon een keer goed moet proefrijden, in mijn ogen is de één niet beter of minder goed dan de ander, maar zijn het wel andere auto's. Daarbij wel in acht genomen dat ik geen fan ben van de Renault motoren in de C..

De 7G-Tronic en ZF8 Traps zijn waarschijnlijk de beste bakken in hun segment, dus dat zal niet echt een beslissende factor spelen, het rijgedrag wellicht wel. De BMW is dynamischer, de C meer comfortabel. Daarnaast denk ik dat de 3 een fractie ruimer is, maar dat terzijde.

Succes met je keuze, met je budget moet het vast goedkomen!

Is de w205 c200 automaat benzine ook een voorzien van een Renault blok? Dacht alleen de diesels? Proefritten in de C en 3 gaan er zeker komen!

De lichte diesels sowieso inderaad, maar ik dacht dat de 1.595cc's benzine ook uit de Franse schap kwamen?

Al kan ik me vergissen.

300CE zei:
De lichte diesels sowieso inderaad, maar ik dacht dat de 1.595cc's benzine ook uit de Franse schap kwamen?

Al kan ik me vergissen..😉

Klopt maar de 200 is een 2 liter en voor zover ik weet van MB zelf

Daarnaast denk ik dat de 3 een fractie ruimer is, maar dat terzijde.

Een C is een fractie ruimer. Maar beide hoef je niet om de ruimte te kopen en licht dicht bij elkaar

Is de w205 c200 automaat benzine ook een voorzien van een Renault blok? Dacht alleen de diesels? Proefritten in de C en 3 gaan er zeker komen!

Ik heb met beide auto's veel (proef)gereden. Heb uiteindelijk een W205 gekocht.

Audi viel voor mij af. Reed niet heel bijzonder, motortje (1.4 turbo) was prima maar ook niet meer dan dat. Je betaald premium geld maar op het mooie interieur na zag ik het eerlijk gezegd in weinig terug. Klinkt cliché, maar dan koop ik liever een superdeluxe passat. Wat ik ook een mooie auto vind.

Zowel bij BMW als mercedes geld; het is heel sterk uitvoerings afhankelijk en persoonlijke smaak. Ik reed een 3-serie met M-onderstel en vond het niet prettig, te stug en bonkig. Een 3 serie zonder M onderstel voelt heel anders. Anderen willen juist een M-onderstel hebben. net wat je zelf fijn vind dus. (y) Ook de stoelen, uitvoering en luxe doet veel voor mij aan rijbeleving. Bij een 3 serie waren sportstoelen voor mij een absolute must. Die standaard dingen zitten voor mij persoonlijk voor geen meter. (zeker niet vergeleken met Mijn renault met fijne alcantara sportstoelen) Bij een 3 serie zitten ook veel hele kale exemplaren tussen. Verder echt een top ding, super fijne automaat en relatief duur.

De Benz is ook relatief duur, ook daar vind je wat kale exemplaren maar over het algemeen iets beter aangekleed. De W205 kwam ook een paar jaar na de 3 serie op de markt, mogelijk dat het daar mee van doen heeft. Ik rij een W205 met airmatic (luchtvering) en dat rijd dus ook weer heel anders dan eentje met veren. Mijn auto heeft akoestische ruiten (dubbelglas) en dat is weer anders dan eentje met normale ruiten. ook het interieur is sterk afhankelijk van de uitvoering.

Ik ben uiteindelijk voor de W205 gegaan; met name omdat ik tegen een exemplaar aan liep die grotendeels aan de wensen voldeed (command systeem, essenhouten inleg, ambient verlichting, stoelverwarming) met als bonus airmatic, matrix multibeam led, leer, keyless, trekhaak, en nog een hele batterij aan opties. En het analoge klokje maakte het af. Het rijd heel anders dan een 3 serie. Je kunt er flink mee hoeken, heeft RWD en dus prima in balans maar de auto rijd met name heel 'statig', relaxed, comfortabel en krijg er echt een luxe gevoel in.
50761803357_f566f0666b_z.jpg

50172049143_ac787f40f9_z.jpg

Als ik op dat moment voor het zelfde geld een 3-serie was tegen gekomen met de juiste uitrusting en specs kon het ook zomaar die zijn geworden. Beide topwagens, relatief duur in aanschaf en zoals gezegd; hoe het rijd en je de auto beleefd is heel sterk uitvoeringsafhankelijk.

AsconaGT zei:
Daarnaast denk ik dat de 3 een fractie ruimer is, maar dat terzijde.

Een C is een fractie ruimer. Maar beide hoef je niet om de ruimte te kopen en licht dicht bij elkaar

Ik heb met beide auto's veel (proef)gereden. Heb uiteindelijk een W205 gekocht.

Audi viel voor mij af. Reed niet heel bijzonder, motortje (1.4 turbo) was prima maar ook niet meer dan dat. Je betaald premium geld maar op het mooie interieur na zag ik het eerlijk gezegd in weinig terug. Klinkt cliché, maar dan koop ik liever een superdeluxe passat. Wat ik ook een mooie auto vind.

Zowel bij BMW als mercedes geld; het is heel sterk uitvoerings afhankelijk en persoonlijke smaak. Ik reed een 3-serie met M-onderstel en vond het niet prettig, te stug en bonkig. Een 3 serie zonder M onderstel voelt heel anders. Anderen willen juist een M-onderstel hebben. net wat je zelf fijn vind dus. (y) Ook de stoelen, uitvoering en luxe doet veel voor mij aan rijbeleving. Bij een 3 serie waren sportstoelen voor mij een absolute must. Die standaard dingen zitten voor mij persoonlijk voor geen meter. (zeker niet vergeleken met Mijn renault met fijne alcantara sportstoelen) Bij een 3 serie zitten ook veel hele kale exemplaren tussen. Verder echt een top ding, super fijne automaat en relatief duur.

De Benz is ook relatief duur, ook daar vind je wat kale exemplaren maar over het algemeen iets beter aangekleed. De W205 kwam ook een paar jaar na de 3 serie op de markt, mogelijk dat het daar mee van doen heeft. Ik rij een W205 met airmatic (luchtvering) en dat rijd dus ook weer heel anders dan eentje met veren. Mijn auto heeft akoestische ruiten (dubbelglas) en dat is weer anders dan eentje met normale ruiten. ook het interieur is sterk afhankelijk van de uitvoering.

Ik ben uiteindelijk voor de W205 gegaan; met name omdat ik tegen een exemplaar aan liep die grotendeels aan de wensen voldeed (command systeem, essenhouten inleg, ambient verlichting, stoelverwarming) met als bonus airmatic, matrix multibeam led, leer, keyless, trekhaak, en nog een hele batterij aan opties. En het analoge klokje maakte het af. Het rijd heel anders dan een 3 serie. Je kunt er flink mee hoeken, heeft RWD en dus prima in balans maar de auto rijd met name heel 'statig', relaxed, comfortabel en krijg er echt een luxe gevoel in.
50761803357_f566f0666b_z.jpg

50172049143_ac787f40f9_z.jpg

Als ik op dat moment voor het zelfde geld een 3-serie was tegen gekomen met de juiste uitrusting en specs kon het ook zomaar die zijn geworden. Beide topwagens, relatief duur in aanschaf en zoals gezegd; hoe het rijd en je de auto beleefd is heel sterk uitvoeringsafhankelijk.

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Het wordt tijd om proef te rijden.

Een kale versie gaat het sowieso niet worden. Ik wil graag een auto met veel opties. De CT die ik nu heb was ook een behoorlijke zoektocht (moest een Luxury Line zijn mét Mark Levinson systeem en dan ook nog voor de juiste prijs).

Airmatic zie je niet zoveel in de huidige markt occasions C klasse, of het budget moet omhoog. Lijkt me wel erg fijn rijden.

Sportstoelen van de BMW zijn een must. De standaard stoelen zijn geen aanrader als je 190+ cm bent. Matrix verlichting en command systeem zijn ook erg fijn en wil ik eigenlijk ook hebben.

Bij de buren in Duitsland staan ze genoeg maar dan heb je het risico op teller fraude en de papieren rompslomp van import.

En die C200 automaat benzine, is dat nou een blok van MB zelf of van Renault?

En die C200 automaat benzine, is dat nou een blok van MB zelf of van Renault?

van mercedes. Ik heb die 2.0 turbo er ook in liggen. 184.000 km zonder problemen tot dusverre.

zover het er toe doet. Want de Renault blokje doen helemaal niets onder. sterker nog; Mijn oud collega (nu werkplaatsreceptie bij MB dealer) is heel erg te spreken over de renault blokje vanuit kwaliteitsoogpunt / problemen. Komt zelden iets van terug, zelfs nu veel de 2 ton naderen / passeren. Zelfs beter dan sommige blokjes van Mercedes zelf.

In 3 series zijn ook blokjes van peugeot / citroen geleverd. En in een A4 zitten ook blokjes uit een Skoda Fabia ;) :p

Daar zit hem het verschil echt niet in bij zogenoemde 'premium' merken tov de wat normalere merken

Terug
Bovenaan