• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

BYD Tang | facelift 2024

Rutger DC

Asfaltkampioen
BYD presenteerde vorig jaar het veelbelovende prototype Dynasty en nu zien we het productiemodel: het gaat om de tweede generatie Tang plug-in hybride SUV. BYD heeft met de fraai gestileerde Song MAX een verkoophit in handen: het is een van de meest populaire MPV's van China geworden. Met de nieuwe Tang heeft Wolfgang Egger, een voormalig Alfa Romeo en Audi-ontwerper die onder meer voor de Alfa Romeo 8C verantwoordelijk is, wederom een fraaie SUV getekend. Wat mij betreft is het de fraaiste Chinese SUV en überhaupt een van de mooiste SUV's van dit moment, maar oordeel vooral zelf. De nieuwe SUV is 4870 mm lang, 1940 mm breed, 1720 mm hoog en heeft een wielbasis van 2820 mm. De Tang heeft een 2.0T plug-in hybride aandrijflijn met een totaalvermogen van meer dan 500 pk, goed voor een acceleratie van 0-100 km/h in 4.5 seconden. Daarnaast komt er ook een conventioneel aangedreven 2.0T met 189 pk en een verbruik van 8,8 l/100 km. Interessant is dat het centraal geplaatste lcd-scherm in een hoek van 90 graden te draaien is.

20180417105314_be66f6b49f10e651a818a09a131af58f_1.jpeg


20180417105314_be66f6b49f10e651a818a09a131af58f_2.jpeg


20180417105314_be66f6b49f10e651a818a09a131af58f_3.jpeg


Bron: https://auto.eastday.com/a/180417105314021.html

cf93b492-1879-4064-9e4e-6521b3f2ec56_630_w0.jpg


5a20b15e-5822-4a8b-aedc-69a2fa666a92_630_w0.jpg


Oud vs. nieuw

2705a0e3-180d-4f1f-8689-5efd025d05be_630_w0.jpg


e0e6fe20-cb2a-4330-860b-8edf6c2febe5_630_w0.jpg


64ffa513-8a22-46e1-9af3-b36f4aa9f0d3_630_w0.jpg


Bron: https://news.bitauto.com/shipaitujie/20180417/1807369277.html

2018041712445465162.jpg


2018041712445418571.jpg


2018041712445488750.jpg


2018041712414725347.jpg


2018041712414728902.jpg


2018041712445459516.jpg


2018041712445343664.jpg


2018041712445338770.jpg


Bron: https://wap.chinacar.com.cn/newsview193790.html
 
D-C zei:
BYD presenteerde vorig jaar het veelbelovende prototype Dynasty en nu zien we het productiemodel: het gaat om de tweede generatie Tang plug-in hybride SUV. BYD heeft met de fraai gestileerde Song MAX een verkoophit in handen: het is een van de meest populaire MPV's van China geworden. Met de nieuwe Tang heeft Wolfgang Egger, een voormalig Alfa Romeo en Audi-ontwerper die onder meer voor de Alfa Romeo 8C verantwoordelijk is, wederom een fraaie SUV getekend. Wat mij betreft is het de fraaiste Chinese SUV en überhaupt een van de mooiste SUV's van dit moment, maar oordeel vooral zelf. De nieuwe SUV is 4870 mm lang, 1940 mm breed, 1720 mm hoog en heeft een wielbasis van 2820 mm. De Tang heeft een 2.0T plug-in hybride aandrijflijn met een totaalvermogen van meer dan 500 pk, goed voor een acceleratie van 0-100 km/h in 4.5 seconden. Daarnaast komt er ook een conventioneel aangedreven 2.0T met 189 pk en een verbruik van 8,8 l/100 km. Interessant is dat het centraal geplaatste lcd-scherm in een hoek van 90 graden te draaien is.







2018041712445465162.jpg


2018041712445418571.jpg


2018041712445488750.jpg


2018041712414725347.jpg

Stoere kar, maar draaibare schermen zeggen mij niet zo veel. Het interieur vind ik ronduit saai. En het exterieur-ontwerp is mij toch iets te veel een kruising tussen een Pathfinder/Murano zijkant en een CX-9 voor- en achterzijde.


mvrgr, m´ns
 
Interieur ziet er op het eerste oog vrij hoogwaardig uit. Dat het is saai is vind ik niet erg, een interieur is rustiger veel fijner. Dat scherm hoeft van mij dan weer niet maar idee dat je het kan kantelen is best handig

Exterieur ziet er goed uit hoor. Lichte trekjes van andere auto's maar niet zo opvallend
 
Mooi ding, maar dash is te saai en ik hou niet van touchschermen die alles overnemen in de auto.
 
Wat een lel van een bak! Die achterlichten zijn leuk maar het dash is juist weer vreselijk!
 
Inmiddels is bekend dat BYD in ieder geval de Tang SUV en Han sedan op de Europese markt zal lanceren. In China is er keuze uit diverse aandrijflijnen. Aan de basis staat een 2.0T benzinemotor met 141 kW/192 pk. De Tang DM heeft een plug-in hybride aandrijflijn; hiervan zijn twee varianten. De DM heeft een 2.0T benzinemotor (141 kW/192 pk) gekoppeld aan een elektromotor met 180 kW/245 pk en een systeemvermogen van 321 kW/437 pk, voor wie dat nog niet genoeg is, is er een versie waarbij de benzinemotor aan twee elektromotoren is gekoppeld: voorin 110 kW/150 pk en achterin 180 kW/245 pk, wat voor een systeemvermogen van 431 kW/586 pk zorgt. In Europa krijgen we waarschijnlijk alleen de elektrische uitvoeringen. Er zijn ook twee elektrische Tangs: de EV600 met 180 kW/245 pk en de EV600D met twee elektromotoren met daardoor 360 kW/489 pk.

benzine

20190703180255255156311_6849270_11.jpg


201911201834_7325869_11.jpg


201911201840_7325875_11.jpg


201911201833_7325868_11.jpg




Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5521/

DM

20190709102726272640124_6864708_11.jpg


201907091027262726226123_6864703_11.jpg


2019091010080080235740_7064383_11.jpg


2019091010080888164943_7064380_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/4176/

EV:

20190321232043204323685_6573963_11.jpg


201903212320592059100502_6573964_11.jpg


201903212320592059586_6573957_11.jpg


2019032123205420542400_6573961_11.jpg


20190321232102212232584_6573960_11.jpg


201905152050345034130205_6698007_11.jpg


20190515205036503673926_6698000_11.jpg


201905152050355035119925_6698002_11.jpg


201912071735_7402042_11.JPG


2019032123255125512080_6574039_11.jpg


20190321232552255219574_6574034_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_5386/
 
Dat "Build your dreams" voluit over de achterklep vind ik, tja, gewaagd? Zijn net van die losse plakletters waarmee je van je Golf 1.4 een GTI maakt.
 
Ziet er niet onaardig uit, maar waarom zou je zo'n ding uit China kopen?
Er is toch voldoende keus op de markt van gevestigde fabrikanten en waarom dan zo'n risico aangaan, bijv. met betrekking tot service en verkrijgbaarheid van onderdelen.
In mijn ogen zou dat alleen nog de prijs kunnen zijn, alhoewel ik verwacht dat deze toch niet spectaculair laag zal zijn.
 
ScaniaV8 zei:
Ziet er niet onaardig uit, maar waarom zou je zo'n ding uit China kopen?
Er is toch voldoende keus op de markt van gevestigde fabrikanten en waarom dan zo'n risico aangaan, bijv. met betrekking tot service en verkrijgbaarheid van onderdelen.
In mijn ogen zou dat alleen nog de prijs kunnen zijn, alhoewel ik verwacht dat deze toch niet spectaculair laag zal zijn.

MG doet het ook aardig met z'n SUV, meer keuze kan ik alleen maar toejuichen.
 
ScaniaV8 zei:
Ziet er niet onaardig uit, maar waarom zou je zo'n ding uit China kopen?
Er is toch voldoende keus op de markt van gevestigde fabrikanten en waarom dan zo'n risico aangaan, bijv. met betrekking tot service en verkrijgbaarheid van onderdelen.
In mijn ogen zou dat alleen nog de prijs kunnen zijn, alhoewel ik verwacht dat deze toch niet spectaculair laag zal zijn.
Hetzelfde kan je stellen over Tesla, en daar is de prijs in elk geval geen belemmering gebleken.
 
De eerste 100 exemplaren zijn onderweg naar Noorwegen, https://insideevs.com/news/508431/byd-first-100-tang-norway/?utm_source=RSS&utm_medium=referral&utm_campaign=RSS-all-articles
 
ScaniaV8 zei:
Ziet er niet onaardig uit, maar waarom zou je zo'n ding uit China kopen?
(..).

Als ik naar de spec's in Noorwegen kijk, dan valt mij het trekgewicht van 1400 kg. op. Dat is 400 meer dan de ID.4.

Qua laadvermogen is deze chinees wat magertjes tov de ID.4 volgens mij.
NEDC rijbereik cijfers stelt ook wat teleur, zal toch WLTP cyclus moeten zijn om goed te kunnen vergelijken.
 
Eind november zijn de eerste twee Tangs geregistreerd in Nederland: N-816-KX en N-936-KX, beide met een catalogusprijs van € 67.760.
 
Betere foto's van de vernieuwde Tang EV met wat BYD de Dragon Face noemt:

a3583496-ebbd-45e3-a16e-14cea33d1157_630_w1.jpg


5c3cc44d-59c2-4a04-a152-b9058c7e1a2d_630_w0.jpeg


17d7c3be-fceb-4213-8144-15bf8b922109_630_w0.jpeg


Bron: https://news.yiche.com/xinchexiaoxi/20220215/1515039748.html
 
De eerste drie Tangs van dit jaar zijn geregistreerd, wellicht een teken dat de introductie nabij is.

P-745-XB
Byd Tang Ev
Datum toelating internationaal: 22-06-2022

P-265-XD
Byd Tang Ev
Datum toelating internationaal: 22-06-2022

P-227-XD
Byd Tang Ev
Datum toelating internationaal: 22-06-2022

De fiscale prijs bedraagt € 56.000.
 
Gaan ze niet halen joh, dan heb je 2 of 3x een batterijpakket vernieuwd. Als er gewoon met de auto's gereden wordt, natuurlijk.

In depot zetten lijkt mij onzinnig.
 
LFP blade battery in de Tang. BYD belooft 3000 cycli. Even snel rekenen: 3000 cycli * 400 km = 1.200.000 km totaal. 30.000 km per jaar, ja dan haal je de 1,2 miljoen in precies 40 jaar. Als je je beperkt tot het 'landelijk gemiddelde' van ongeveer 15.000 km per jaar, ben je pas na 80 jaar aan een accuwissel toe.
 
^^^ dat is de mooie theorie. ;)

Enfin, voor wie het wil proberen: Vanaf eind volgende maand te koop bij Louwman. Eerst online. De boot is al onderweg, hoorde ik vanmiddag bij de nationale autoshow.

Automotive-online.nl zei:
(..)Louwman Groep wordt nationale dealerpartner van BYD voor Nederland. De dealergroep gaat exclusief alle online en offline verkoop- en serviceactiviteiten verzorgen voor de elektrische personenauto’s van het Chinese merk. Dit meldt Louwman.

BYD is één van de drie grootste Chinese autofabrikanten met in 2021 een jaarproductie van circa 600 duizend auto's. Daarvan waren er 320 duizend volledig elektrisch. Het merk heeft zijn basis in de productie van accu's, onder meer voor mobiele telefoons.

De verkoop start met de volledig elektrische SUV Tang. Deze wordt in augustus gepresenteerd aan de pers. Dan wordt ook de verkoopprijs bekendgemaakt. (..)

https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/merkkanaal/31548-louwman-nederlands-dealerpartner-byd-personenauto-s
 
De Tang komt er kennelijk in één uitvoering en die moet € 73.300 kosten. https://www.bydauto.nl/tang/
 
Vind het een hoop geld voor nette specs maar ook niet heel bijzonder. Het uiterlijk en het interieur vind ik ook niet heel bijzonder.
 
Op Mondial de l'Auto de Paris:

S8-mondial-de-paris-2022-presentation-video-byd-tang-le-poids-lourd-chinois-730867.jpg


S8-mondial-de-paris-2022-presentation-video-byd-tang-le-poids-lourd-chinois-730868.jpg


S8-mondial-de-paris-2022-presentation-video-byd-tang-le-poids-lourd-chinois-730862.jpg


S8-mondial-de-paris-2022-presentation-video-byd-tang-le-poids-lourd-chinois-730863.jpg


S8-mondial-de-paris-2022-presentation-video-byd-tang-le-poids-lourd-chinois-730864.jpg


Bron: https://www.caradisiac.com/mondial-de-paris-2022-presentation-video-byd-tang-le-poids-lourd-chinois-197630.htm
 
Wat een prijsstelling, dat is wel zeer ambitieus. Blijft bijzonder dat Louwman van Toyota, Byd mag voeren in Nederland, straks naast de Bz.... . Zijn wel partners in China, maar bijzonder is het wel.
 
De vernieuwde BYD Tang is nu aangekondigd voor Europa en staat nu op het autosalon van Genève.

lfm34wlyzmg2co_1200.jpg


cokryi93auol17_1200.jpg


pcjnawk4fj35x0_1200.jpg


wo9s1uraumeq3r_1200.jpg


015ocplfir7j79_1200.jpg


qddml8bxmx9tn9_1200.jpg


"Groter nieuws vinden we ín de BYD Tang. De SUV heeft een vers stuurwiel en een nieuw en draaibaar scherm voor het infotainmentsysteem. Dat heeft voortaan een diagonaal van 15,6 inch. Voorheen was het scherm 12,8 inch groot. Een flink verschil dus. Eveneens nieuw is de suède afwerking van het dashboard én de nieuwe sfeerverlichting. Meer verwennerij komt in de vorm van nieuwe nappalederen bekleding voor de stoelen, voorstoelen die verwarmbaar én ventileerbaar zijn en een glazen panoramadak is standaard. V2L-hardware is eveneens altijd van de partij.

De BYD Tang had altijd een 86,4-kWh accupakket en twee elektromotoren die samen 517 pk leveren. Die combinatie was goed voor een actieradius tot 400 kilometer. De oude accu maakt plaats voor een nieuwe BYD Blade Battery met een capaciteit van 108,8 kWh. Dat levert hem voortaan een bereik op van 530 kilometer (WLTP). Dat is een winst van 130 kilometer. Snelladen kan tot 170 kW. De elektromotoren zijn ongewijzigd gebleven."


800px-2024_BYD_Tang_GIMS_2024_1X7A2342.jpg


800px-GIMS_2024%2C_Le_Grand-Saconnex_%28GIMS0002%29.jpg


800px-2024_BYD_Tang_GIMS_2024_1X7A2306.jpg


Foto's Alexander Migl/Wikimedia
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan