Bumper + slot kofferbak

Inge 8580977

Net ingestapt
Goedenavond,

Afgelopen week is een achterliggende auto op mijn auto (Renault Twingo 2012) geknald. Waardoor mijn bumper/klep kofferbak en kentekenplaat incl verlichting flink beschadigd zijn. Daarnaast is het slot van de kofferbak zodanig verwrongen/gebogen dat deze niet meer sluit. Uiteraard verzekeringspapieren ingevuld, maar gezien de drukte bij de verzekeraar kan het nog even duren voordat er reactie komt..
Toevallig mensen die vergelijkbare stukken hebben meegemaakt? Zo ja, op wat voor reparatiekosten kan ik ongeveer rekenen (i.v.m. technisch total loss...)?

Alvast dank voor de reacties!

Technisch Total Loss zal de auto niet zijn door deze schade, jij doelt waarschijnlijk op economisch Total Loss.
Dit zijn op zich prima te herstellen schades al gaat het wel in de papieren lopen, nieuwe achterbumper, achterwand herstellen, kofferklep herstellen of vervangen etc. Je zit zo aan de 3.000 Euro met een beetje pech, veel meer kan ook maar dan moet het echt wel hard gegaan zijn en ook de koffervloer beschadigd zijn bijvoorbeeld.

Je kan bij een schadebedrijf alvast een prijs opvragen, schade melden etc. Het liefst bij de keten die je verzekeraar gebruikt. Bijvoorbeeld schadegarant of focwa, zij regelen dan alles, evt kan je aangeven of je liever eerst de schuldvraag afwacht, maar hoogst waarschijnlijk moet het toch gemaakt worden en levertijden zijn niet mals.

Met wat geluk hebben ze ook wat truukjes om je slot weer te laten werken e.d. bel ze even voor een afspraak dan hebben ze de meeste tijd voor je.

@Vorq Jouw verhaal gaat alleen op wanneer je zelf all-risk verzekerd bent, gezien het verhaal van TS is dat hier dus niet het geval, oftewel wachten op reactie verzekering. Natuurlijk kan je wel bij een schadebedrijf langsrijden voor een snelle schatting van de schade maar heel veel meer kan je niet doen als je eerst de schade bij de tegenpartij moet verhalen.

Paar weken verder inmiddels maar een schade expert heeft een rapport opgesteld; auto economisch total loss. Twee opties:
- Dagwaarde ontvangen > nieuwe auto aanschaffen
- Restwaarde ontvangen > auto blijven rijden en laten repareren.

Indien gekozen wordt voor de tweede optie; komt er dan automatisch een WOK status op de auto? Autogarage geeft namelijk aan de achterklep/vloerkoffer voor een relatief klein bedrag te kunnen repareren, en de overige schade zoals deuken/krassen dan niet te repareren, zodat ik iig veilig en APK goed gekeurd de weg op kan voor nu.

WOK krijg je alleen bij echt grote schades, vaak wanneer er ook echt veel technische delen kapot zijn of wanneer auto krom is. In dit geval, standaard A B C makkelijk te repareren schade is dat niet van toepassing. Schadebedrijf kan ik dit geval met paar rake klappen weer een en ander in de goede richting meppen waardoor jij weer bruikbare auto hebt.

Er is in Nederland sinds een paar maanden een nieuwe regeling van toepassing voor het schaderegelen. Je kan de verhaalbare schade door je eigen WA verzekering laten regelen onder bepaalde condities. ik zou ze eens bellen...

Oké! Dus als een wok status van toepassing was geweest, dan had de schade expert dit waarschijnlijk al aangegeven bij het opmaken van het rapport?

Vraag me echter wel af wat wijsheid is;
* Dagwaarde ontvangen en (met geld toeleggen) nieuwe auto aanschaffen.
* Of voor klein bedrag enkel de klep laten repareren en de rest van het geld behouden, zodat ik weer veilig/APK proof de weg op kan. Indien gekozen wordt voor deze optie; daalt a. de dagwaarde van de auto nog vele malen harder in de toekomst (dus ook € gevolgen voor eventueel inruilen in de toekomst) en b. wat gebeurt er als er bijv. weer iemand achter op rijdt? Dan is namelijk niet meer inzichtelijk voor de verzekeraars welke schade door kop staart botsing 1 of 2 is gekomen.

Terug
Bovenaan