Buitenlandse leaseauto vd zaak maar ik word niet geregistreerd als bestuurder.

Sander 6159639

Net ingestapt
Beste mensen,

Ik hoop dat jullie mij van veel info kunnen verschaffen. Ik ben druk bezig met mezelf op te werken binnen ons bedrijf. Hiervoor heb ik nu een leaseauto aangeboden gekregen door mijn werkgever, maar nu komt het:

Wij hebben een bv van ons bedrijf in Frankrijk (SARL). De leaseauto waar ik het over heb wordt geleased bij een bedrijf in Frankrijk en staat op naam van het bedrijf. Ons bedrijf heeft aangegeven dat de huidige accountmanager de bestuurder is. Nu stoppen wij in Frankrijk waardoor de auto beschikbaar komt. Het voorstel van mijn werkgever is nu dat ik in die auto ga rijden. Echter zal ik niet worden aangemerkt als bestuurder ivm bpm/btw. Nu begrijp ik zelf ook dat dit waarschijnlijk niet volledig legaal is, maar mijn werkgever verzekert mij dat ik geen problemen of boeteskan krijgen en dat ik volledig verzekerd ben.
Als mijn werkgever uiteindelijk een boete moet betalen omdat ik wordt aangehouden is dat natuurlijk zijn eigen risico.

Wat ik echter wel wil weten is of ik daadwerkelijk volledig verzekerd ben en ik geen persoonlijke boetes kan krijgen of persoonlijke straffen. Als ik volledig risicovrij ben wil ik deze concessie wel doen voor mijn werkgever.

Ik hoop op veel antwoorden en alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Sander

Ga je de auto ook daadwerkelijk in Nederland rijden? In dat geval maakt het niets uit wie op papier de bestuurder is, als jij achter het stuur zit zal er BPM en wegenbelasting voor betaald moeten worden. Tenzij er aangetoond kan worden dat je de lease auto voornamelijk gebruikt voor het bezoeken van klanten in het buitenland.
Jij ben verantwoordelijk voor het betalen van die belastingen en jij zal dan ook de boete krijgen voor de belastingontduiking. En ja, je kunt aangehouden worden door de douane, mij stonden ze gewoon in mijn woonwijk op te wachten.

Voor zulke zuiver juridisch / fiscale vragen lijkt de Belastingdienst mij een betere vraagbaak dan 'random idiots on the internet' :p

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/vrijstelling_bpm__vrijstelling_bpm_werknemer

Uitleg in wetsgeschiedenis en jurisprudentie is dat 'hoofdzakelijk' moet worden uitgelegd als 'minimaal 70%'. Dus wanneer jij minimaal 70% van jouw zakelijke kilometers in het buitenland rijdt, kun je een auto van buitenlandse werkgever op buitenlands kenteken (dus zonder betaling van bpm) rijden. Als je voor het Franse bedrijf vooral in NL onderweg bent, is het niet toegestaan. Risico is naheffing van het bpm-bedrag op de auto plus boete (tot 100%).

Naast de feitelijke beschouwing, is er ook een meer moralistische blik met nadrukkelijk twee kanten. Werkgever versus werknemer.
Als jouw werkgever illegale praktijken wenselijk vindt, zou je heel goed moeten vastleggen dat een boete die aan jou als NL burger wordt opgelegd, door jouw werkgever volledig (inclusief bruto-netto nadeel) wordt vergoed.
Maar minstens evenzeer is het een vraag wat een werkgever in de toekomst van jou als werknemer kan vinden, wanneer je nu willens en wetens de wet gaat overtreden. Zo'n toezegging van boete is dan leuk, maar illegaal gedrag kan grond voor ontslag zijn. Altijd makkelijk in een personeelsdossier voor als de economie over een half jaar nog steeds tegen zit. Iets met gras en hele grote adder :rolleyes:

Behoudens de prima uitleg van Ketelapper ( die er veel meer verstand van heeft dan ik ;) ) denk ik dat "probleem" nog groter is. Zo te lezen is er straks helemaal geen Franse vestiging meer en gaat dus het contract van de Franse leaseauto over op de Nederlandse vestiging. Dus er is dan op zeker duidelijk geen sprake van een buitenlandse werkgever. Simpelweg een Nederlands bedrijf dat een Frans gekentekende auto leased.

Jij loopt zelf hier ook persoonlijk risico mee. Als Nederlands ingeschrevene mag jij niet rijden in een auto op buitenlands kenteken. Voor kortgebruik kun je hier ontheffing voor krijgen. (Heel makkelijk te regelen overigens, 14 dagen maximaal) Maar dat is bijvoorbeeld bedoeld om te rijden in een auto die nog op Duits Ausfuhrkenzeichen staat en waar je bezig mee bent om die te importeren. Dat is echter een tijdelijke registratie.

Als jij het meerendeel van je zakelijke kilometers in het buitenland rijd (let op kilometeradministratie moet dan dus kloppend zijn!) dan kan dit maar dan moet jouw werkgever ook buitenlands zijn en niet enkel een BV hebben in. ;)

Ik zou de post van Ketelapper maar goed lezen, print hem ook een stuk of 10 keer uit, hang hem in je cubicle, op de WC, plak hem aan de binnenkant van je zonneklep want je gaat geheid genaaid worden met deze constructie. Ambitie en jezelf omhoog werken prima, staat je goed! Maar niet op kosten van illegale praktijken. Je neemt alleen maar jezelf in de maling als je dit als een reward ziet, eerder een makkelijke oplossing van de werkgever om van die leasewagen af te komen.

Hallo Sander, je bent erg happig op succes, da’s prima maar hou je koppie erbij. Feit dat je dit met specifiek deze vragen hier stelt, ik denk dat je eigenlijk zelf heel goed aanvoelt dat dit een constructie is die niet klopt en verstrekkende gevolgen kan hebben.

Trap er niet in! En stel jezelf de vraag of dit wel het bedrijf is waar je carrière wilt maken, onverantwoord bezig jegens personeel en minachting van de geldende wetgeving. Erg link.

Algemene stelregel: 'slim zijn' met belasting gerelateerde zaken door de grenzen op te zoeken werkt doorgaans als een tijdbom. Het is een kwestie van tijd voor de boel ploft en als je in de buurt bent zijn de gevolgen niet te overzien. Het klinkt allemaal nogal schimmig wat je hier stelt, ik was daar niet zondermeer in meegegaan.

Ik neem aan dat dit geldt voor iedereen die zijn adres heeft in Nederland, ongeacht de nationaliteit van de geadresseerde.

Ik heb veel directe collega's gehad in dergelijke constructies.

Het gaat echt héél lang goed en ik ken niemand die echt de boete moest betalen. Vaak kan je een uitleg geven en met ritregistratie doorrijden mits dat voornamelijk in het buitenland is.
Een collega vroeg bijvoorbeeld op zijn franse kenteken een parkeervergunning aan (niet slim). Hij had correspondentie dat hij binnen maanden zou verhuizen (dat was eigenlijk later) toen auto binnengezet en nooit meer iets van gehoord.

Echter... heb je te maken met verklikkers en de juiste afdeling van de fiod gaat er even voor.. dan ben je persoonlijk de Sjaak. Zeker als de verklikker keurig bijhoudt dat jij de auto al maanden rijdt (duidelijke foto's met jaargetijden in beeld, of beelden van een parkeergarage of tankstation), ook iets weet over je weinige kilometers in het buitenland, dan hang je... een paar boetes in NL, nooit gefotografeerd bij grensovergangen, gemis aan bewijs (buitenlandse bonnetjes). Het wordt strafrechtelijk dus ze kunnen zelfs je mobieltje's locatiegegevens opvragen en misschien heeft de auto ook gsm aan boord.

Regel 1: De belastingdienst heeft alle trucs al een keer gezien.
Regel 2: NIemand is slimmer dan de belastingdienst als het om dit soort dingen gaat. Als het makkelijk zou kunnen zou half leasend Nederland dit soort trucjes toepassen.

Die auto is toch het probleem van je werkgever, waarom zou je enig risico willen gaan lopen om persoonlijk problemen te krijgen.

V0RQ zei:
Ik heb veel directe collega's gehad in dergelijke constructies.

Het gaat echt héél lang goed en ik ken niemand die echt de boete moest betalen. Vaak kan je een uitleg geven en met ritregistratie doorrijden mits dat voornamelijk in het buitenland is.
Een collega vroeg bijvoorbeeld op zijn franse kenteken een parkeervergunning aan (niet slim). Hij had correspondentie dat hij binnen maanden zou verhuizen (dat was eigenlijk later) toen auto binnengezet en nooit meer iets van gehoord.

Echter... heb je te maken met verklikkers en de juiste afdeling van de fiod gaat er even voor.. dan ben je persoonlijk de Sjaak. Zeker als de verklikker keurig bijhoudt dat jij de auto al maanden rijdt (duidelijke foto's met jaargetijden in beeld, of beelden van een parkeergarage of tankstation), ook iets weet over je weinige kilometers in het buitenland, dan hang je... een paar boetes in NL, nooit gefotografeerd bij grensovergangen, gemis aan bewijs (buitenlandse bonnetjes). Het wordt strafrechtelijk dus ze kunnen zelfs je mobieltje's locatiegegevens opvragen en misschien heeft de auto ook gsm aan boord.
Ik heb een tijdje in de auto van mijn vrouw gereden die officieel in Duitsland woonde. Haar auto had dus een Duits kenteken. Een paar weken voordat wij verhuisden stond de douane mij op te wachten in mijn woonwijk, waarom ik met Duits kenteken rond reed. Nu had ik netjes BPM en wegenbelasting betaald voor de auto dus konden ze me niets maken. Ik vermoed dat een jaloerse buurman gebeld heeft.

R Wolters zei:
Regel 1: De belastingdienst heeft alle trucs al een keer gezien.
Regel 2: NIemand is slimmer dan de belastingdienst als het om dit soort dingen gaat. Als het makkelijk zou kunnen zou half leasend Nederland dit soort trucjes toepassen.
Regel 3: Als er een maas in de wet zit waardoor er minder belastinggeld binnenkomt, dan wordt dat gat vanzelf wel gedicht. Reken er maar op dat de Belastingdienst uiteindelijk het laatste woord gaat hebben.

EVV zei:
...
Ik heb een tijdje in de auto van mijn vrouw gereden die officieel in Duitsland woonde. Haar auto had dus een Duits kenteken. Een paar weken voordat wij verhuisden stond de douane mij op te wachten in mijn woonwijk, waarom ik met Duits kenteken rond reed. Nu had ik netjes BPM en wegenbelasting betaald voor de auto dus konden ze me niets maken. Ik vermoed dat een jaloerse buurman gebeld heeft.

Behalve degene met de parkeervergunning waren er ook twee collega's die betrapt waren.. Zeer opzichtige dure wagens, ze kwamen er wel met een sisser vanaf al weet ik niet of dat stoerdoenerij was.

V0RQ zei:
Behalve degene met de parkeervergunning waren er ook twee collega's die betrapt waren...

Buren bij mij, die bij Renault Nederland werkten, hebben het toch enkele jaren met een Frans kenteken en een lokale Hollandse parkeervergunning uitgehouden. Ik begreep het nooit: je krijgt geen parkeervergunning als je niet staat ingeschreven als bewoner en je kan niet met een Frans kenteken rondrijden als je hier woont (= ingezetene bent). En ook nu, 2 decennia later, staat er in de zijstraat een Franse BMW geparkeerd met waarschijnlijk een parkeervergunning (is nu digitaal, dus niet op de ruit te zien), en die 'woont' er ook al een paar jaar.

Altijd een risico. Het kan lang goed gaan maar ook ineens fout.

Ik heb regelmatig in het buitenland gewerkt en zodoende ook weleens een auto op buitenlands kenteken tot mijn beschikking gehad. Zeker bedrijven in de grens regio waren er al erg goed bekend mee. Als Nederlander moest je een verklaring tekenen dat je nooit met die auto op Nederlands grondgebied zou rijden en eventuele gevolgen waren voor eigen risico.
Zo'n verklaring komt er pas als een bedrijf al eens zijn neus gestoten heeft en inderdaad waren er smeuïge verhalen.

Zo weet ik dat Nederlands personeel van Ford Keulen nogal eens aangehouden werd als ze met een testauto naar de testbaan van Ford in België gingen. Soms met alleen een waarschuwing maar ook veel gevallen waar een BPM naheffing kwam. Lijkt me trouwens best apart hoe ze dat bepaald hebben van een auto die nog niet eens op de markt is.
Door Limburg oversteken is dan praktisch. Ook al werd er op gegeven moment voor gezorgd dat er nooit een Nederlander achter het stuur zat op dat stuk was het regelmatig aangehouden worden zo irritant dat men nu liever om Nederland heen rijdt.

Het is een belachelijk regel, uniek in Europa en juridisch nog altijd discutabel... maar de belastingdienst vaart er wel bij dus die controles leveren hun geld ruimschoots op.

Terug
Bovenaan