De NL'se belastingdienst beslist aan de hand van de 'feitelijke omstandigheden'.
Dat betekent dat men niet kijkt naar waar men in theorie woont (b.v. via een inschrijving).
Men kijkt ook niet naar nationaliteit, alleen waar je ingezetene bent telt.
* APK: die moet gedaan worden in het land waar het kenteken is afgegeven: een auto met Portugees kenteken moet dus in Portugal zijn (Portugese versie van een) APK krijgen
* als een auto duurzaam in NL wordt gebruikt word je geacht zowel de wegenbelasting als een portie rest-BPM in NL te betalen
* Verblijf je meer dan 183 dagen per jaar in NL dan worden de feitelijke omstandigheden geacht te zijn dat je NL'se ingezetene bent; en dus mag je dan in principe niet in een auto met buitenlands kenteken rijden. Daar zijn 2 uitzonderingen op:
- maximaal 1x per jaar mag je maximaal 14 dagen met een auto met buitenlands kenteken rijden (b.v. een huurauto, of bij import etc); dit moet echter van tevoren bij de belastingdienst worden aangevraagd
- indien je in dienst bent van een buitenlands bedrijf en via dat bedrijf een auto ter beschikking hebt (daarbij zijn dan wel stevige beperkingen opgelegd qua gebruik in NL, bovendien betaal je dan wel gewoon bijtelling naar de NL'se catalogusprijs)
Als jij dus slechts enkele keren per jaar in Portugal bent, verblijf je waarschijnlijk meer dan 183 dagen per jaar in NL, en dan wordt je geacht Nederlands ingezetene te zijn (dat je in Portugal staat ingeschreven speelt daarbij geen rol!). En dus mag je dan niet gewoon rondrijden met een Portugees kenteken !