APT
Startmotor
Mijn schoonmoeder moet nog een klein jaartje werken voor ze met pensioen mag. Hiervoor reed ze vrij grote afstanden en ze heeft dan ook een Ibiza tdi uit 2000. Nog geen twee jaar geleden gekocht met 131k op de teller van de eerste bejaarde eigenaar en inmiddels 180k op de teller. Vandaag zou de auto voor de APK gaan maar gisteren begaf de brandstofpomp het. Gezien het hele corona gebeuren werkt ze thuis en twijfelde ze al om de auto weg te doen. Gezien de optische staat (veel krasjes en deukjes etc) wil ze niet meer investeren in de auto en het resterende jaar een benzine auto voor de deur hebben staan en verder sparen voor een wat jongere leuke auto. Ze is net verhuisd waar haar spaargeld in is gaan zitten.
Natuurlijk liggen japannertjes voor de hand (Colt, Starlet, Yaris, Cuore, Sirion, Charade, Micra, Sunny, Almera, Demio, 323(f), Vivio, Alto, Swift)
Ik zie echter ook een héél erg ruim aanbod van de Astra G en eerste generatie Ford Focus. Is dat nog wat?
Tot nu toe enkele leuke 205jes (Generation) gezien. Ook de Demio lijkt veel waar voor het geld. Saxo en 106 ook veel aanbod in. Colt veel goede ervaringen mee en Swift lijkt een erg goede keuze om héél goedkoop te rijden, vooral de erg lichte 1.0
Verdere auto's waar ik over twijfel of dat wat kan zijn;
Hyundai Getz
Twingo mk1 (zelf slechte ervaring mee maar staat toch goed bekend geloof ik). Vrij veel ook met panoramadak maar zonder airco. Wordt dat niet loeiheet in de zomer?
Clio MK2 (wederom niet al te beste ervaringen, sowieso niet met Renault). Heel veel aanbod van op het oog nette auto's.
Corsa B
Lancia Ypsilon (goede ervaring mee maar weer mindere reputatie)
Fiat Seicento (sporting)
Gekke outsiders;
Renault Megane Cabrio (eerste generatie) en Golfje III cabrio.
Eisen;
Niet te groot. Liefst steile/rechte achterkant ivm overzicht, geen sedan dus. Astra/Focus/Golf echt wel de max qua formaat. Formaat Alto oid mag ivm lage gebruikskosten wat sneller sparen betekend.
Qua opties
Stuurbekrachtiging of licht sturend ivm laag gewicht. Airco is een pluspunt en de rest maakt niet zo uit. Bij een auto als de Focus of Astra is airco wél een must. T.ov. de hogere maandelijkse lasten moet namelijk wat extra comfort staan dat het die extra lasten waard maakt.
Cruise control is wederom een plus punt maar geen must.
Lange APK
Max 750,- maar minder altijd mooi.
Liefst niet te zwaar. (1150 echt de max maar hoe lichter hoe beter)
Automaat of handbak maakt niet zo uit.
Ontbreken er auto's in dit lijstje of zijn er auto's die ik moet schrappen?
Uiteindelijk is het natuurlijk altijd een gok in die prijsklasse maar we willen natuurlijk een model kiezen waar de risico's het kleinste mee zijn.
Natuurlijk liggen japannertjes voor de hand (Colt, Starlet, Yaris, Cuore, Sirion, Charade, Micra, Sunny, Almera, Demio, 323(f), Vivio, Alto, Swift)
Ik zie echter ook een héél erg ruim aanbod van de Astra G en eerste generatie Ford Focus. Is dat nog wat?
Tot nu toe enkele leuke 205jes (Generation) gezien. Ook de Demio lijkt veel waar voor het geld. Saxo en 106 ook veel aanbod in. Colt veel goede ervaringen mee en Swift lijkt een erg goede keuze om héél goedkoop te rijden, vooral de erg lichte 1.0
Verdere auto's waar ik over twijfel of dat wat kan zijn;
Hyundai Getz
Twingo mk1 (zelf slechte ervaring mee maar staat toch goed bekend geloof ik). Vrij veel ook met panoramadak maar zonder airco. Wordt dat niet loeiheet in de zomer?
Clio MK2 (wederom niet al te beste ervaringen, sowieso niet met Renault). Heel veel aanbod van op het oog nette auto's.
Corsa B
Lancia Ypsilon (goede ervaring mee maar weer mindere reputatie)
Fiat Seicento (sporting)
Gekke outsiders;
Renault Megane Cabrio (eerste generatie) en Golfje III cabrio.
Eisen;
Niet te groot. Liefst steile/rechte achterkant ivm overzicht, geen sedan dus. Astra/Focus/Golf echt wel de max qua formaat. Formaat Alto oid mag ivm lage gebruikskosten wat sneller sparen betekend.
Qua opties
Stuurbekrachtiging of licht sturend ivm laag gewicht. Airco is een pluspunt en de rest maakt niet zo uit. Bij een auto als de Focus of Astra is airco wél een must. T.ov. de hogere maandelijkse lasten moet namelijk wat extra comfort staan dat het die extra lasten waard maakt.
Cruise control is wederom een plus punt maar geen must.
Lange APK
Max 750,- maar minder altijd mooi.
Liefst niet te zwaar. (1150 echt de max maar hoe lichter hoe beter)
Automaat of handbak maakt niet zo uit.
Ontbreken er auto's in dit lijstje of zijn er auto's die ik moet schrappen?
Uiteindelijk is het natuurlijk altijd een gok in die prijsklasse maar we willen natuurlijk een model kiezen waar de risico's het kleinste mee zijn.