Brom in Renault Megane II 2.0

Guest
Model/uitvoering: Mégane II, 2.0 Dynamique Comfort Automaat
Bouwjaar: 2003
Brandstof: Benzine

Had ik een tijdje geleden een probleem met een zoemend geluid in mijn Renault Megane II 2.0, is er nu een brom! Het gekke is, die brom is er alleen maar als ik +/- 2900 toeren rijd. Dat komt overeen met 100km per uur (4 traps automaat). Rijd ik 94 (2600 toeren) of 120 (3200 toeren), dan is deze brom weg.

Wederom heb ik het gefilmd, wie denkt te weten wat het zou kunnen zijn?
https://www.youtube.com/watch?v=_N0MDIyikTI&feature=youtu.be

Het hoort zich aan als een kunststof onderdeel in het dashboard dat bij ± 2900 t.p.m. resoneert. Misschien dat er ergens iets losgetrild is. Wat het precies is, is van hier uit niet te zeggen.

Het lijkt inderdaad of er iets resoneert.
Kan van alles zijn (zeker bij zo'n Megammel...sorry heb een trauma aan die auto overgehouden)

Heb je de overkapping van de klokkenwinkel al eens vastgehouden? Die willen nog wel eens spontaan loslaten en ergerlijk gaan resoneren.
Of zit er wellicht een blad van een boom in je luchtuitstroom?

Excellentie zei:
Het hoort zich aan als een kunststof onderdeel in het dashboard dat bij ± 2900 t.p.m. resoneert. Misschien dat er ergens iets losgetrild is. Wat het precies is, is van hier uit niet te zeggen.

Zou het dan ook niet moeten resoneren als het toerental nog hoger ligt? Want bij 3200 houdt het weer op namelijk.

T.Verhoeven zei:
Excellentie zei:

Zou het dan ook niet moeten resoneren als het toerental nog hoger ligt? Want bij 3200 houdt het weer op namelijk.

Neen, resonatie is een samenspel van massatraagheid, en een trillingsbron, in dit geval de motor.   
In dit specifieke geval, gaat een kunststofonderdeel bij een motortoerental van 2900 t.p.m., meetrillen. Bij meer toeren neemt de frequentie van de motortrilling toe, en is dan is de massa van het kunststof onderdeel te groot om even snel mee te trillen, en is er geen resonantie meer.

Gevalletje of blaadje oid in ventilatiesysteem of er zit iets Los. In het tweede geval kunnen een paar beheerste klappen op het dashboard wel eens helpen.

Motorafdekplaat op het blok? In de dagelijke praktijk heb ik het wel eens meegemaakt bij renault.
Controleer het eens met de motorkap open, en iemand die de motor in dat toerenbereik houdt. Even stevig op de afdekplaat duwen.

Terug
Bovenaan