Breedte banden

Lakeman

Net ingestapt
Kleine vraag: de originele bandenmaat van mijn auto is 175/65/R14, nu wil ik nieuwe banden kopen en kan ik voor een zeer zachte prijs nieuwe A merk banden kopen alleen zijn deze 165/65/R14. In hoeverre maakt dit verschil en kan dit veilig worden gedaan?

De breedte is 10mm minder, da’s geen probleem.

De omtrek is wel iets kleiner waardoor uiteindelijk je kilometerteller meer aangeeft dan je werkelijk rijdt.

De hoogte is 1,3 cm minder, circa 4 cm minder afrolomtrek , circa 2,2 % afwijking op origineel. Het zal waarschijnlijk geen kwaad kunnen maar je hebt wel een grotere km afwijking.

Bij mijn huidige auto wordt afhankelijk van het model vanuit de fabriek 175/65R15 of 185/65R15 gebruikt. Dat is blijkbaar geen probleem.

En... niet te vergeten, je bodemvrijheid wordt minder en de ruimte tussen je wielkast en band groter. Dus behalve de 'technische' afwijking, ook de cosmetische.

6,5 mm minder bodemvrijheid, meer is het niet. Met een versleten band of met schoonmoeder op pad heb je het zelfde effect of zelfs meer.

LiefhebbeRr zei:
Van loadindex 82 naar 79
Dat gaat dus niet

Dus van 1900 kg totale massa naar 1750 kg totaal toegestane massa. Het hangt van de auto af of dat een issue wordt. Kan meevallen.

“De loadindex van banden geeft het maximale laadvermogen van een band weer in kilogram, gemeten bij zijn maximale snelheid en voorgeschreven bandenspanning. In de bandenmaat 195/65 R15 91 V geeft het indexcijfer 91 het draagvermogen van de band weer. Een LI van 91 staat voor een maximale draagkracht van 615 kilogram. Banden monteren met een lagere loadindex dan de banden die oorspronkelijk op uw auto werden gemonteerd, is niet toegestaan. Opteren voor banden met een hogere laadindex kan wel.”

LiefhebbeRr zei:
“De loadindex van banden geeft het maximale laadvermogen van een band weer in kilogram, gemeten bij zijn maximale snelheid en voorgeschreven bandenspanning. In de bandenmaat 195/65 R15 91 V geeft het indexcijfer 91 het draagvermogen van de band weer. Een LI van 91 staat voor een maximale draagkracht van 615 kilogram. Banden monteren met een lagere loadindex dan de banden die oorspronkelijk op uw auto werden gemonteerd, is niet toegestaan. Opteren voor banden met een hogere laadindex kan wel.”

Bij bedrijfsauto's kan het apk-afkeur worden als de loadindex lager is dan de maximaal toegestane aslast. 175 65 14 is een oude, veelgebruikte maat onder auto's als de Seat Inca/Corsa Combo. Bij dat soort auto's is de aslast, met name van de achteras behoorlijk en dan kun je inderdaad in de knel komen. Gaat het om bv een Twingo, dan is de aslast lager en is er niets aan de hand. Met de huidige mode van steeds grotere wielen onder auto's is de loadindex van de OEM banden niet meer zo veelzeggend. Een Dacia Sandero Stepway staat af fabriek op 205 55 16 banden, met loadindex 91. Dat komt neer op 615 kg per band onder een autootje dat maximaal 1550 kg mag wegen...

Bedankt voor jullie reacties. Gaat om een 206 uit 2003. Er word hier voornamelijk woon werk verkeer mee gereden en af en toe eens een rit snelweg.

Qua prijs wil ik niet meer dan 40 euro per band kwijt zijn. Diverse banden trekken mijn aandacht maar als ik de tests bekijk komt een band in 2016 goed uit de test maar als ze hem dan meenemen in die van 2018 dan word deze weer afgewaardeerd.

De volgende banden heb ik in gedachte:
- Nexen N Blue HD Plus
- Vredestein T-Trac 2
- Kumho Ecowing ES01 KH27
- Hankook Kinergy Eco K425

Ik raak een beetje de weg kwijt in bandenland van wat goed is en wat niet. Zelfs de premium merken zoals Michelin scoren soms slecht in tests.

Zowel de Kinergy's als de T-Tracs in gebruik (gehad), die doen het in elk geval prima. Ook in de regen. Er zijn ongetwijfeld betere banden te krijgen, maar qua prijs-kwaliteit-prestaties doen ze het prima wat mij betreft.

Ga uit van wat het bandenlabel aangeeft en niet wat al die (veelal niet onafhankelijke) testvergelijkingen als resultaat publiceren.
Een handige site is offroadreifen.com, daar kun je van vele bandenmerken de bandenlabels en details gewoon vinden en met elkaar vergelijken.
Verder is de bandprestatie ook totaal afhankelijk van onder welke auto ze zijn gemonteerd: de wieldruk is namelijk ook bepalend voor de bandprestatie.

Muddy Bandit zei:
Ga uit van wat het bandenlabel aangeeft en niet wat al die (veelal niet onafhankelijke) testvergelijkingen als resultaat publiceren.
Een handige site is offroadreifen.com, daar kun je van vele bandenmerken de bandenlabels en details gewoon vinden en met elkaar vergelijken.
Verder is de bandprestatie ook totaal afhankelijk van onder welke auto ze zijn gemonteerd: de wieldruk is namelijk ook bepalend voor de bandprestatie.

Bandenlabels tja, een Wangli heeft hetzelfde bandenlabel als een Michelin dus daar word je nog niet veel wijzer van. Een test is voor mij veel meer overtuigend. Persoonlijk vind ik die website vrij onhandig en kijk ik voornamelijk op tyrereviews.co.uk

De Nexen zijn ze daar vrij lovend over, deze wordt ook gemonteerd onder Volkswagens, Seat en Skoda.

Hier de laatste (2018) test van ADAC (ook gepubliceerd door de ANWB ), precies in de maat voor jouw auto.)
Als best geteste banden komen daar uit de Falken Sincera SN832 Ecorun en de Semperit Comfort Life 2.
https://www.tyrereviews.co.uk/Article/2018-ADAC-Summer-Tyre-Test-175-65-R14.htm
https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2018_Sommerreifen_Test_175_65_R14.aspx?ComponentId=313483&SourcePageId=31821
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/bandentests/zomerbandentest/175-65-r14-t-2018

Let niet op de prijzen in de ANWB test... o_O
Willekeurige voorbeeldjes van meer realistische prijskaartjes ([size=x-small]en nee... ik heb niks met autobandenmarkt...)[/size]:
https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/rshop.pl?dsco=107&cart_id=FjdItpPVQnoFlCK8.107.442902853&sowigan=So&Breite=175&Quer=65&Felge=14&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=Falken&ranzahl=4&S_Z=&tyre_for=PKW&x_tyre_for=&Herst=Falken&m_s=3&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&Label=C-A-69-2&details=Ordern&typ=R-334246#

https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/rshop.pl?dsco=107&cart_id=FjdItpPVQnoFlCK8.107.442902853&sowigan=So&Breite=175&Quer=65&Felge=14&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=Semperit&ranzahl=4&S_Z=&tyre_for=PKW&x_tyre_for=&Herst=Semperit&m_s=3&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&Label=E-C-70-2&details=Ordern&typ=R-196275

https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/rshop.pl?dsco=107&cart_id=FjdItpPVQnoFlCK8.107.442902853&sowigan=So&Breite=175&Quer=65&Felge=14&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=Vredestein&ranzahl=4&S_Z=&tyre_for=PKW&x_tyre_for=&Herst=Vredestein&m_s=3&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&Label=E-B-70-2&details=Ordern&typ=R-255665

Overigens zou ik niet ál te strak aan die € 40,- vasthouden, een paar Euro meer of minder... vele duizenden veilige kilometers zijn belangrijker!

Terug
Bovenaan