Brandstofpomp Renault Grand Scenic 2008

A

Anoniem

Guest
Ik heb mijn Renault Grand Scenic voor een onderhoudsbeurt en APK naar de garage gebracht. Blijkbaar is daar tijdens de testrit de tank helemaal leeggereden.
Toen ik de auto na de onderhoudsbeurt naar huis reed, stotterde en haperde de auto. Met de auto weer naar de garage, maar tijdens deze testrit werd er niets gevonden.
Gedurende het weekend werd het probleem erger, dus maar weer contact opgenomen met de garage. Tijdens deze testrit werd al snel geconcludeerd, dat er waarschijnlijk iets mis was met de brandstofpomp. Auto bij de garage achter gelaten voor een verdere diagnose. Eindresultaat: slecht functionerende brandstofpomp, die vervangen diende te worden: kosten 580 euro.

Kan het helemaal leegrijden van de benzinetank (tijdens de testrit door de garagemonteur) de oorzaak zijn van de verminderde werking van de brandstofpomp? Met als gevolg het moeten vervangen van de brandstofpomp.

Zelf vullen wij de brandstoftank altijd voordat het 'rode' lampje gaat branden.

Dat kan. Maar als ze hem bij de garage leeg hebben gereden met een testritje, zat er gewoon veel te weinig benzine in. En zal het lampje al gebrand hebben. Als je lampje brand heb je nog 5-7 liter brandstof.
Dus als je lampje niet brandde voordat je de auto daar naar toe bracht, wil dat zeggen dat ze minimaal 5 liter brandstof verstookt hebben. Dat lijkt me heel erg onwaarschijnlijk.

Als je naar een garage gaat moet er gewoon genoeg benzine in de tank zitten om een testritje te maken. Rijden ze hem dan helemaal leeg, vind ik dat helemaal je eigen schuld. Wat had je dan verwacht, dat ze voor jou gaan tanken?

Zou als ik jou was wel eens gaan kijken wat die pomp kost op onderdeel websites. Wat voor motor zit er in die auto?

Flinke testrit geweest dan blergh! Hebben ze de benzinedruk gemeten? Hoeveel KM op de teller? Benzinefilter en benzinedrukregelaar in orde? Slang los na APK? 580 Euro is veel geld voor mij.

Brandstofpomp zal hoogstwaarschijnlijk al ver heen zijn geweest. van 1x leegrijden kan die niet kapot gaan.

Overigens hoort een bedrijf geen testrit te gaan maken met een tank die al te ver leeg is. Dan hoor je op zn minst de klant te bellen en dit aan te geven.
Anders is het dom als ze met een brandend lampje gaan rijden. Je weet dan nooit hoe lang het lampje al brand.

Zelf bijvullen zullen ze echt niet doen want als ze het doorberekenen gaat de klant daar weer over zeuren en het zijn kosten die behoorlijk kunnen gaan oplopen als ze het bij elke klant moeten gaan doen.

Verkeerde zuinigheid , ga nou gewoon tanken als er nog 1/4 tankinhoud is dan voorkom je in principe al heel veel problemen.

Je moest eens weten wat er voor troep en condenswater er in zo, n tank zit na 10 jaar.

En mocht je tot vervanging over gaan laat dan de tank ook schoonmaken.

Grt Td

Toen ik de auto naar de garage bracht, was de actieradius nog 120 km en zat er nog ongeveer 9 l benzine in de tank.
Ik snap ook wel dat de garage een testrit wil maken. Maar ik verwacht niet dat dat een testrit van meer dan 100 [km] (anderhalf uur) zou worden.

Misschien is er geen verband, maar dan is het wel heel toevallig dat ik een goed functionerende auto voor een onderhoudsbeurt wegbreng en dat de brandstofpomp kuren vertoont als ik hem daarna ophaal en ook nog te horen krijg dat de tank is leeggereden tijdens de testrit.

Klein puntje van aandacht: 9l is een gok denk ik? 120km actieradius op display is niet wat er daadwerkelijk nog in de tank zit. Dit is een inschatting van de boordcomputer en het kan dus zijn dat er nog maar 4,5 liter in de tank zat bijvoorbeeld.

Zelfs de benzinemeter klopt nooit 100%. Mijn auto heeft nog c.a. 5 liter in de tank terwijl de meter dan al bijna niet meer de hoek uit komt. De actieradius is dan echt geen 75km zoals mijn gemiddeld verbruik wel zou bieden op basis van het aantal liters.
Ik zou het niet eens willen proberen. Al helemaal niet als het een auto van een klant is.

Als de tank is leeggereden (en ze dat hebben toegegeven) is het wel een belabberd bedrijf, dat hoor je niet te doen. Als je dan van plan bent een lange rit te maken tank je op zn minst even een paar euro bij of bel je de klant dat er niet voldoende benzine aanwezig is voor een testrit.

Ookal hoort een pomp niet kapot te gaan met 1x leeg rijden. Hadden ze dat nooit mogen doen zonder toestemming.

Ik ben wel van mening dat ze op zn minst je tegemoet moeten komen voor die brandstofpomp.

Terug
Bovenaan