Mechanix
Kilometervreter
Elektrische auto's leiden gegarandeerd tot discussie. Alleen al op Autoweek vliegen de Flintstones en de Jetsons elkaar regelmatig in de haren als er weer eens wat valt te melden over een Tesla of een nieuwe Leaf. De voorstanders vinden de EV het toppunt van vooruitgang terwijl de tegenstanders de EV als teken zien voor het spoedig aanbreken van de apocalyps. Of zoiets.
Ik vind die voortdurende discussie interessant, want de EV lijkt zo logisch in een wereld waar steeds meer zaken elektrisch worden aangedreven. Van fiets tot handmixer, we krijgen er geen genoeg van om het onszelf makkelijk te maken door gebruiksvoorwerpen te elektrificeren. En dat betekent soms afscheid nemen van het oude vertrouwde, zoals de gasgestookte kookplaat. En dat vindt iedereen normaal.
Daarom is het gek dat mensen die geen kolenkachel meer in hun huis willen, een brandstofgestookte auto als superieur beschouwen aan een elektrische auto. Want een elektrische auto is veel logischer dan een brandstofgestookte. Net als je tv zet je een EV aan. En als een EV niet rijdt, staat de motor uit. Minder logisch is de voor het rode verkeerslicht doorpruttelende brandstofauto. Ok, je hebt wel slimmere brandstofauto's met start-stop systemen aan boord, maar dat is toch wel weer een hoop gedoe voor een beetje brandstofbesparing. Brandstofauto's zijn sowieso veel ingewikkelder met hun krukassen, zuigers, nokkenassen, brandstofsystemen en versnellingsbakken. EV's hebben elektromotoren, accu's en een computer. Daarnaast maken ze bijna geen geluid, stoten ze niets uit en rijden ze vlot, soepel en laden zelfs op tijdens het remmen! Technisch superieur zou je zeggen na korte analyse.
Je kan nog tegenwerpen dat een elektrische auto niet ver komt. Maar een actieradius van 300 km lijkt tegenwoordig de ondergrens, terwijl de techniek zich in rap tempo verder ontwikkelt. Misschien is 800 km in de nabije toekomst geen science fiction meer. En mocht het toch nodig zijn, laad je je EV zo weer op bij een supercharger-laadpunt terwijl je een kop koffie drinkt en je mail even bijwerkt. Of terwijl je slaapt. Aanschafprijs dan? Voor de prijs van een regulier middenklassertje rijd je een gloednieuwe Nissan Leaf. Dat is zeker niet voor iedereen betaalbaar, maar in ieder geval wel bereikbaar.
Rationeel bekeken zou iedereen de EV met gejuich moeten onthalen. Maar de autoliefhebber blijkt nog vaak een brandstofliefhebber. Toch vroeg nooit iemand aan Apple om een benzinegestookte iPhone te ontwikkelen vanuit zijn/haar brandstofliefde. Brandstofliefde schijnt echt bij voertuigen te horen. De vraag is alleen hoe lang onze brandstofliefde nog zal voortduren voordat we na onze fietsen ook onze auto's zullen elektrificeren.
Ik wacht in ieder geval nog even op het uitkomen van de elektrische Fiesta. Die zal vast niet goedkoop zijn, maar autoliefde mag natuurlijk best wat kosten!
Ik vind die voortdurende discussie interessant, want de EV lijkt zo logisch in een wereld waar steeds meer zaken elektrisch worden aangedreven. Van fiets tot handmixer, we krijgen er geen genoeg van om het onszelf makkelijk te maken door gebruiksvoorwerpen te elektrificeren. En dat betekent soms afscheid nemen van het oude vertrouwde, zoals de gasgestookte kookplaat. En dat vindt iedereen normaal.
Daarom is het gek dat mensen die geen kolenkachel meer in hun huis willen, een brandstofgestookte auto als superieur beschouwen aan een elektrische auto. Want een elektrische auto is veel logischer dan een brandstofgestookte. Net als je tv zet je een EV aan. En als een EV niet rijdt, staat de motor uit. Minder logisch is de voor het rode verkeerslicht doorpruttelende brandstofauto. Ok, je hebt wel slimmere brandstofauto's met start-stop systemen aan boord, maar dat is toch wel weer een hoop gedoe voor een beetje brandstofbesparing. Brandstofauto's zijn sowieso veel ingewikkelder met hun krukassen, zuigers, nokkenassen, brandstofsystemen en versnellingsbakken. EV's hebben elektromotoren, accu's en een computer. Daarnaast maken ze bijna geen geluid, stoten ze niets uit en rijden ze vlot, soepel en laden zelfs op tijdens het remmen! Technisch superieur zou je zeggen na korte analyse.
Je kan nog tegenwerpen dat een elektrische auto niet ver komt. Maar een actieradius van 300 km lijkt tegenwoordig de ondergrens, terwijl de techniek zich in rap tempo verder ontwikkelt. Misschien is 800 km in de nabije toekomst geen science fiction meer. En mocht het toch nodig zijn, laad je je EV zo weer op bij een supercharger-laadpunt terwijl je een kop koffie drinkt en je mail even bijwerkt. Of terwijl je slaapt. Aanschafprijs dan? Voor de prijs van een regulier middenklassertje rijd je een gloednieuwe Nissan Leaf. Dat is zeker niet voor iedereen betaalbaar, maar in ieder geval wel bereikbaar.
Rationeel bekeken zou iedereen de EV met gejuich moeten onthalen. Maar de autoliefhebber blijkt nog vaak een brandstofliefhebber. Toch vroeg nooit iemand aan Apple om een benzinegestookte iPhone te ontwikkelen vanuit zijn/haar brandstofliefde. Brandstofliefde schijnt echt bij voertuigen te horen. De vraag is alleen hoe lang onze brandstofliefde nog zal voortduren voordat we na onze fietsen ook onze auto's zullen elektrificeren.
Ik wacht in ieder geval nog even op het uitkomen van de elektrische Fiesta. Die zal vast niet goedkoop zijn, maar autoliefde mag natuurlijk best wat kosten!