Brandstof probleem Volkswagen Polo 1994

Guest
Goedemiddag,

Ik heb een Volkswagen Polo uit 1994 die niet meer start. Sinds dat ik hem leeg heb gereden en weer vol heb getankt start hij niet meer. De benzine toe ( en af ) voer werken en de carburateur heb ik schoongeblazen. Wat kan het probleem verder nog zijn?

Alvast bedankt.

Groetjes Beerend

Mijn eerste verdachte is het benzinefilter... Dat kan verstopt zijn door vuil uit de tank. Komt de benzine wel tot de carburateur?

Brandstofpomp is ook niet ondenkbaar. Ik neem aan dat je een injectie hebt overigens, dus je hebt blijkbaar de aanvoer en retourslang gecontroleerd. Als er helemaal geen brandstofflow meer is, zou ik eerst de pomp onderzoeken. Die zit in de tank en is bereikbaar via een zwart deksel onder de achterbank.

Welke carburateur?
Tenzij het een belgische auto is, zit er een monopoint injectie op je motorblok.
Redenen waarom je geen brandstof krijgt is 9 van de 10x omdat de pomp is drooggelopen, als je pech hebt is die daarbij vastgebrand.
1 simpele manier om dat te controleren is door de auto op contact te zetten en te luisteren of je de benzinepomp hoort.
Het kan trouwens ook zijn dat de zekering of het reials het begeven hebben.

Echter je geeft aan dat de benzine toe en afvoer wel werkt? Als in er stroomt wat uit bij het aanzetten van het contact/het proberen om te starten ?
Zo ja: benzinedruk moet er dan zijn. Je retour werkt pas als er meer dan 1 bar in de injector komt, maar niet word gebruikt of teveel is.
Trouwens bij het starten zou je de injector moeten zien sproeien als er voldoende benzinedruk op zit.

Druppelt ie kun je beter even je benzinefilter vervangen, Die bevind zich onder de auto bij het rechter achterwiel (komt er niet makkelijk bij, maar hij is bereikbaarder dan bij de nieuwere types) Hier bevind zich ook de 2e brandstofpomp. Die eerste wat Svelthuis aangeeft is de opvoerpomp in de tank en daar gaat in de regel weinig mis mee. Die kan in principe zonder benzine lopen, terwijl die onder de auto door bezine wordt gesmeerd.

Mocht dat niet helpen. Zorg dan dat je alles naloopt, dus ook de ontsteking.

En een tip: rij NOOIT je tank leeg... Ook niet bij benzine.

Pobresh zei:
Die eerste wat Svelthuis aangeeft is de opvoerpomp in de tank en daar gaat in de regel weinig mis mee. Die kan in principe zonder benzine lopen, terwijl die onder de auto door bezine wordt gesmeerd.

Ik heb er in het (recente) verleden al met al 3 vervangen. De opvoerpomp hangt gewoon in de tank en is daarmee ook benzinegesmeerd. Als die overlijdt, overlijdt hij in één keer. Vorig jaar zelfs lange rit gemaakt zonder problemen. 's Avonds op de oprit, wilde nog even starten om naar de garage te rijden en helemaal dood. Was gewoon de pomp in de tank. Ik heb zelfs niet eens een tweede pomp.

Polo 1994, das precies overgangsjaar tussen 2e en 3e generatie Polo.
Type 86c facelift = 1990 t/m 1994
Type 6N = 1994 t/m 1999
86c met injectie heeft 2 brandstofpompen: eentje in de tank met vlotter en eentje naast/achter de tank met brandstoffilter erbij.
6N ben ik minder bekend mee, maar slechts 1 pomp in de tank kan goed kloppen ja (bij m'n ex-6N2 was dit ook zo)
Maar goed: 1 of 2 pompen => die kunnen kapot.
Met een leeggereden tank een pomp hangend in de tank oververhitten is goed mogelijk.
Brandstoffilter verstopt vind ik ook een verdachte.

Aangemeld sinds: 27-08-2016
Op forum sinds: 27-08-2016
Laatst actief: 27-08-2016
Zou fijn zijn dat de topicstarter ook weer es reageert.

s velthuis zei:
Pobresh zei:
Die eerste wat Svelthuis aangeeft is de opvoerpomp in de tank en daar gaat in de regel weinig mis mee. Die kan in principe zonder benzine lopen, terwijl die onder de auto door bezine wordt gesmeerd.

Ik heb er in het (recente) verleden al met al 3 vervangen. De opvoerpomp hangt gewoon in de tank en is daarmee ook benzinegesmeerd. Als die overlijdt, overlijdt hij in één keer. Vorig jaar zelfs lange rit gemaakt zonder problemen. 's Avonds op de oprit, wilde nog even starten om naar de garage te rijden en helemaal dood. Was gewoon de pomp in de tank. Ik heb zelfs niet eens een tweede pomp.

6N en alles wat erop lijkt (zoals jou cordoba) heeft maar 1 pomp. Dan is het inderdaad alles of niets. Pomp is ook een stuk groter dan het kleintje wat je in de oudere polo's kan vinden.

Opvoerpomp in de tank kan beter tegen drooglopen dan die onder de auto.
Die zuigt aan, ookal zit er geen benzine in de tank. Niet dat die niet kapot kan. maar het is minder waarschijnlijk omdat die juist voor het aanzuigen gemaakt is.
De andere is een doorvoerpomp en zuigt zelfs geen benzine aan als er geen benzine in zit (en dan kan die inderdaad verbranden)
Ik heb zelf in mijn project namelijk geen opvoerpomp zitten (was carb dus aansluitingen onderaan de tank ipv bovenop) en dan mag je dus zelf aanzuigen de eerste keer en wanneer je je tank leeg rijdt ;)

Sjon77 zei:
Type 6N = 1994 t/m 1999

Kijk, ik ging met een 94'er automatisch uit van een 6N. De 86c heb ik geen ervaring mee, ook niet gerealiseerd dat die in 94 nog geleverd werd.

s velthuis zei:
Sjon77 zei:
Type 6N = 1994 t/m 1999

Kijk, ik ging met een 94'er automatisch uit van een 6N. De 86c heb ik geen ervaring mee, ook niet gerealiseerd dat die in 94 nog geleverd werd.
De 6N is pas vanaf September 1994 gebouwd en geleverd ;) Modeljaar 1995 dus.

Pobresh zei:
s velthuis zei:
Sjon77 zei:
Type 6N = 1994 t/m 1999

De 6N is pas vanaf September 1994 gebouwd en geleverd ;) Modeljaar 1995 dus.

Dat klopt inderdaad wel. Ik denk meer in echte jaren. In 1991 hadden we een nieuwe Toledo. Dat is mijn referentie ;)

Terug
Bovenaan