BPM

Chef du PHEV

Wegverkenner
Op 19-12-2019 nam ik mijn Nieuwe Corolla 1.8 TS trek in ontvangst. Hiervoor werd mijn €1222 BPM in rekening gebracht. (NEDC tijdperk)

Koop per 1-1-2021 (WLTP tijdperk) deze auto nieuw, dan krijg je een BPM rekening van €2222. ( precies €1000 méér!)

De vraag of de overgang naar WLTP de BPM negatief beïnvloed lijkt me hiermee duidelijk beantwoordt.

De overgang naar WLTP was 1 juli 2020 dus dat heeft niks te maken met de BPM tarieven per 1 januari 2021. Je noemt nu een verschil over drie BPM regimes.
Daarnaast is een steekproef van n=1 een beetje te karig om conclusies uit te trekken.

Je kan het ook andersom zien. Voorheen werd er te weinig af gedragen omdat fabrikanten hun auto's optimaliseerde voor de totaal onrealistische verbruiksmeter. Nu is de rest realistischer en dus ook het BPM bedrag.

EVV zei:
Je kan het ook andersom zien. Voorheen werd er te weinig af gedragen omdat fabrikanten hun auto's optimaliseerde voor de totaal onrealistische verbruiksmeter. Nu is de rest realistischer en dus ook het BPM bedrag.

Dus je geeft toe dat de overgang naar WLTP een BPM verhoging tot gevolg heeft, ondanks diverse media berichten dat dit niet of nauwelijks het geval zou zijn.

De overheid gaat uit van een bepaalde verbetering van de auto's en dus verlaging van de uitstoot. Daardoor zal de BPM voor een gelijkwaardige auto gelijk blijven.
De autobranche is van mening dat de overheid een te rooskleurig beeld schept van die verwachte ontwikkeling en dat daardoor auto's duurder worden.
Je kan dit dus haast onmogelijk voor één specifieke auto gaan vergelijken. Wel voor alle leverbare auto's, al dan niet gewogen naar hoevaak ze geregistreerd zijn. Al vertekent dat ook het beeld omdat een auto met een op dat moment lage uitstoot ineens veel geregistreerd kan zijn daardoor en daarom een effect kan hebben op het vergelijk.
Voorbeeld: die Corolla was net na de introductie qua CO2 en dus BPM vrij interessant binnen het segment en is wellicht vaak verkocht. Inmiddels zijn de concurrenten ook verder en is de Corolla op dat vlak geen uitschieter meer. Hoe neem je dit mee in het vergelijken van de CO2 en dus BPM?

Supervisor R zei:
EVV zei:

Dus je geeft toe dat de overgang naar WLTP een BPM verhoging tot gevolg heeft, ondanks diverse media berichten dat dit niet of nauwelijks het geval zou zijn.
Dat zou me niets verbazen. dan hadden fabrikanten maar voor een eerlijke test moeten kiezen. Dit kan je moeilijk de overheid aan rekenen.

Terug
Bovenaan