Bovag-garantie en regulier onderhoud

Casanova

Net ingestapt
Ik heb een 2e hands auto (VW Tiguan) met 12 maanden Bovaggarantie. Nu heeft de auto regulier onderhoud nodig. Dit valt uiteraard niet onder de garantie. Maar zijn er voorwaarden aan de partij die het onderhoud uitvoert? Ik kan het niet vinden in de voorwaarden. Mijn voorkeur is het mijn reguliere garage te laten doen. Alleen die is geen lid van de Bovag.

De voorwaarden staan hier: https://cdn.sanity.io/files/j02l2p79/production_bovag/224e06edbea70bf2d8acebc4bb93281c1bd51a75.pdf

En van de website van Viabovag:

Valt de normale onderhoudsbeurt onder de BOVAG Garantie?​

Nee, als een voertuig een reguliere onderhoudsbeurt nodig heeft, valt dat niet onder de garantie. Als je echter een voertuig koopt op viaBOVAG.nl en je kiest daar voor de optie BOVAG Afleverbeurt, dan mag je ervan uitgaan dat regulier onderhoud het eerste halfjaar (of de eerste 6.000 km, wat het eerste komt) niet nodig is, evenmin als nieuwe banden of pakweg een nieuwe distributieriem. Bij motoren en fietsen is de BOVAG afleverbeurt standaard inbegrepen en mag je ervan uitgaan dat regulier onderhoud het eerste halfjaar (of een maximum aantal kilometers, wat het eerste komt) niet nodig is. Zie voor meer informatie BOVAG afleverbeurt.

Mijn conclusie is vooralsnog dat het geen probleem is in het kader van garantie. Ik zal ze wel vragen de voorgeschreven olie te gebruiken (kopen ze maar even een paar jerrycans). Maar als iemand (onderbouwd) een andere mening heeft, dan graag.

Juridisch zal er iets staan als "bekwaam onderhoud", volgens mij mag een garantie bijvoorbeeld niet vervallen als je zelf een paar filters en olie vervangt, tenzij er aangetoond wordt dat je bijvoorbeeld verkeerde olie hebt gebruikt.

De persoonlijke mening van de garantiegever speelt in de praktijk natuurlijk ook, dat scheelt je weer een hoop toestanden. Als je de verkoper nou even een mailtje stuurt, dan heb je het concreet. Als deze toch beweert dat het bij hem of Bovag moet of iets dan kan je altijd nog een beslissing maken. Voor die ene keer oliewisselen kan je natuurlijk even wat water bij de wijn doen en een stukje omrijden naar een bovaggarage.

Onderhoud mag je overal laten doen, als er eventueel aanspraak op de garantie gedaan wordt is het aan de garantiegever om (als ie de garantieclaim wil afwijzen) te bewijzen dat het probleem een direct en rechtsstreeks gevolg is van verkeerd onderhoud.

Onderhoud mag je overal laten doen, als er eventueel aanspraak op de garantie gedaan wordt is het aan de garantiegever om (als ie de garantieclaim wil afwijzen) te bewijzen dat het probleem een direct en rechtsstreeks gevolg is van verkeerd onderhoud.
Dit is dan ook mijn idee. Gek genoeg wordt het laten uitvoeren van service-intervallen geeneens genoemd als voorwaarde voor garantie. Anderzijds, afgezien van de distributieriem (die ik niet heb) kan een motor ook niet noemenswaardige schade oplopen van een uitgestelde oliewissel. Ik heb ooit een Golf IV als lease auto gekregen die op dat moment 93.000 km had gereden. Dus ik braaf bij 120.000 km onderhoud laten uitvoeren. En toen bleek dat bij 90.000 km de distributieriem en olie al vervangen hadden moeten zijn.

Terug
Bovenaan