Bonken/kraken bij sturen (stilstaand en lage snelheid)

1987

Net ingestapt
Goedendag!
Mijn Peug 208 van 2012 moet over 2 weken naar de APK en heb nu toch wel enige "angst" dat er iets is.
Ik hoor tijdens het sturen met stationair toerental (stilstaand dus) een soort gebonk/getik alsof je over verse sneeuw rijd zegmaar.. Dit geluid is ook aanwezig bij inparkeren (lage snelheden dus). Het maakt daarbij niet uit of je daarbij over klinkers rijd of in een parkeergarage (strakke vloer). Valt wel op dat het alleen optreed bij snel sturen, langzaam sturen hoor je het niet. Ook voel ik iets meer trillingen etc in het stuur als een tijdje terug. Niet extreem, maar wel merkbaar.
Op hogere snelheden heb ik het geluid nog niet waargenomen, ook geen constante tik dus alleen als je het stuurt draait (homokineet uitgesloten dus?).
Ook zegt mijn vriendin altijd dat mijn auto zo ontzettend stug is en bonkt over drempels en grovere oneffenheden, alsof ie geen vering heeft. Haar Polo uit 2015 is een stuk soepeler. Nu ben ik dit zelf al helemaal gewend, maar haar valt het dus wel op.
Ik heb zelf niet zo heel veel verstand van auto's maar wellicht dat iemand de symptonen herkend en het kan plaatsen. Ik heb sinds mijn aanschaf in 2016 niets aan de auto gedaan buiten 2x een jaarlijkse beurt om. Kmstand is pas 33.500.
Moet ik me zorgen gaan maken?

1987 zei:
Moet ik me zorgen gaan maken?

Nee, je moet gewoon naar de garage gaan en je observatie uitleggen met de vraag of ze er naar willen kijken. Zal vast een eenvoudige reparatie zijn die je de kop niet gaat kosten. Het is vrij normaal dat er bij een auto af en toe iets vervangen moet worden.

Ik dacht meer aan de topmounts (draailagers van de schokbreker). Als deze versleten zijn draait de schokbreker niet soepel meer rond, maar in stootjes. En juist dat geeft het gebonk: hij verdraait niet soepel maar verspringt.

Je hoort dit geluid alleen als het wiel niet of weinig draait (dus bij stilstaan of langzaam rijden).

Terug
Bovenaan