Bonk/pok geluid bij sturen

J 79

Net ingestapt
De auto gaat naar de garage om het te laten controleren (moet nog wel een afspraak maken), maar ik ben benieuwd of iemand misschien al een idee heeft.

Auto: Mazda 6 2018 (benzine 165pk handgeschakeld) met grofweg bijna 100.000 op de teller.

Vlak voor onze zomervakantie vond ik de auto wat kraken aan de voorkant en hoorde ik een bonk/pok geluid aan de voorkant (bestuurderskant)
Auto is toen (wel onder erg drukke omstandigheden) gecontroleerd en toen bleek er een fuseekogel te veel speling te hebben.
Die is aan de bestuurderskant vervangen en tijdens de vakantie leek ik in eerste instantie ook niets meer te horen, maar later kwam het wel weer terug (of hebben wij in eerste instantie ivm snelweg kilometers er niets van gemerkt)

Wat hoor ik en wanneer?

Als ik met de auto links of rechts wil afslaan, en die betreffende weg die ik wil inslaan, heeft een verhoging/drempel/wat hogere rand dan hoor ik eenmalig een pok of bonk (beste dat ik kan bedenken).
Dit gebeurt dus eenmalig (per bocht)
Alleen als ik een weg inrij met een drempel of verhoging.
Alleen op normale snelheid. Zou ik stapvoets rijden, dan hoor ik het geluid dus niet.
Bij Links en rechts afslaan, maar het geluid blijft altijd op dezelfde plek hoorbaar.

Dat geluid leek mij in eerste instantie bij het voorwiel (bestuurderskant) te horen, maar ik begin nu meer het idee te hebben dat het geluid toch wat meer vanuit het midden komt. Dus tussen het wiel en het midden van motorkap en dan ter hoogte eigenlijk van mijn voeten (bij de pedalen). Maar je raakt zo gefocust op het geluid en het geluid is dan ook zo snel weer weg, dat ik het lastig vind om het te lokaliseren.

De fuseekogel is dus vervangen, maar de draagarm niet. Ik ga ervan uit dat tijdens de check (voor de vakantie) de stabilisatorstangen en vering zijn gecheckt n.a.v. mijn klacht, maar of dit ook echt is gebeurd, weet ik natuurlijk niet.
(Ik kom al jaren bij deze garage en ik ben daar zeer tevreden over, dus het is niet mijn bedoeling de monteur of garage in twijfel te trekken. Echter tijdens de zomerdrukte kan ik mij voorstellen dat er soms door haast minder goed is gekeken en/of dat men dacht dat met het vervangen van de fuseekogel het euvel te hebben opgelost.)

Laatst bewerkt:
Er bleek een bout niet goed vast te zitten naar ik meen in/bij de draagarm constructrie.
Garage gaf aan iets vast gedraaid en aangezet te hebben.
Onder garantie/kosteloos gedaan.

Probleem is dus opgelost

Terug
Bovenaan