Flat Six zei:
Foie Gras zei:
Iemand die een subtiele suggestie geeft. Opdringen is toch echt wat anders
Foie Gras, je bedoelde het vast niet zoals het wel leest, maar de eerste alinea van je eerste reactie kun je toch niet subtiel noemen, geef toe

verder met je eens; als je je normaal gedraagt in het verkeer zijn de eventuele (incidentele?) boetes nog wel te doen en ‘risico van het vak’.
De hoogte van de verkeersboetes vind ik ook weinig mis mee, extreme gevaarzetting mag van mij nog veel zwaarder beboet worden.
Volgens mij wordt er ook wel aan de pakkans gewerkt, nu intellligente camera’s die zien of iemand zit te bellen etc., de Touring car van waaruit agenten naar overtredingen zoeken etc. Alsnog, van mij zou er nog veel meer actief toezicht mogen komen.
De hoogte van de bekeuringen is discutabel.
Is zo veel maanden rijontzegging een terechte straf voor het bewust in gevaar brengen van een onschuldige? Misschien zelfs dodelijk gevaar? Met wat pech is het straks jouw geliefde waar je zes planken voor mag bestellen.
Ik kan je garanderen dat ik op dat moment nog veel meer straf in gedachten heb dan een paar muntjes naar de overheid en een ferm "Foei, jij mag niet meer rijden".
Aan de andere kant: hoe gevaarlijk is een bepaald soort gedrag en hoe groot is de pakkans?
Ik denk dat de pakkans nihil is en het accent nog steeds zwaar op snelheid, door rood knallen, fout parkeren en dronken rijden ligt. Zaken als mobiel in de ruimte zwetsen, afsnijden, bumperkleven, met alarmlichtjes illegaal parkeren, geen voorrang verlenen aan fietsers of voetgangers op een zebrapad, door rood rijden zonder stoplichtcamera, slaaprijden.... kortom, het "andere" gevaarlijke gedrag; daar is de pakkans echt nul komma nul.
Gelukkig gaan ze nu wel iets doen aan de app-dwaas, maar dat is ook pas nadat het publiek er om geschreeuwd heeft.
Ik denk daarom dat we de pakkans veel groter moeten maken. De hoogte van de bekeuring is veel minder van belang, dat is slechts berouw na de zonde. Dat is een paar maandjes boterhammetjes met schuifkaas na het besef dat "ze"wel degelijk controleren.
Je ziet het bij trajectcontroles, een tiental km/uur te snel en je zit nog steeds in het voordeeltarief van iets meer dan 60 euro. Maar je weet gewoon zeker dat te snel rijden een bekeuring oplevert en dat portemonnee-angstgevoel werkt zo goed dat zelfs bij een 130 km/uur trajectcontrole mensen angstvallig ergens tussen 110 en 120 blijven rijden.
Maar of die 110 km/uur dankzij de trajectcontrole ook een veilige snelweg oplevert?
Ik betwijfel het ten zeerste, al is het maar vanwege dat hele grote logo zichtbaar in de binnenspiegel.
Want bumperkleven bekeuren we niet......