Boetebedragen stijgen meer dan de inflatie @

zoefff

Wegverkenner
De boetebedragen stijgen dit jaar met 2,7% de daarbij behorende administratie kosten blijven hetzelfde €9,00.
Ik hoop niet dat dit wederom bijdraagt dat men netter gaat rijden doordat het dan nog harder zal stijgen i.v.m. dalende/tekort aan inkomsten overheid #
Ik denk dat we op dit moment het duurste land op deze planeet zijn m.b.t. het bestraffen van eventuele verkeersovertredingen, ach we zijn ook zo'n rijk land ......

Of toch niet en schijnt bedriegt.

Helemaal geen problemen mee; ik heb een normale rijstijl en al meer dan 10 jaar geen verkeersboete gehad. Ik ben geen heilige, maar ik doe gewoon normaal en heb 100% nooit m’n mobieltje in m’n klauwen tijdens het rijden, haal niet rechts in en doe niet aanbunperkleven of foutparkeren. Het lijkt me eigenlijk niet meer dan normaal, en als je dan een keer een bekeuring krijgt voor een paar km te snel, dan is dat te overzien en betaal je gewoon voor je vergissing.

Ingewikkelder is het volgens mij niet, doe je achterlijke dingen mag je van mij flink op de blaren zitten. Gisteren op tv een meneer die een idiote 110 km/u te snel reed omdat hij moest poepen van z’n milkshake (ja, echt). Die kreeg een voorwaardelijke rijontzegging en €2350 boete. Kijk, dat vind ik dan ok. Moet trouwens zeggen dat de meneer netjes het boetekleed aantrok, duidelijk begreep dat hij een beetje dom was geweest en zonder morren z’n straf accepteerde in plaats van huilie huilie en dat vond ik ‘m dan weer sieren.

zoefff zei:
De boetebedragen stijgen dit jaar met 2,7% de daarbij behorende administratie kosten blijven hetzelfde €9,00.
Ik hoop niet dat dit wederom bijdraagt dat men netter gaat rijden doordat het dan nog harder zal stijgen i.v.m. dalende/tekort aan inkomsten overheid #
Ik denk dat we op dit moment het duurste land op deze planeet zijn m.b.t. het bestraffen van eventuele verkeersovertredingen, ach we zijn ook zo'n rijk land ......

Of toch niet en schijnt bedriegt.

Misschien kan je in plaats van boetes rijden beter je geld besteden aan een cursus Nederlands...

Als je regels overschrijdt word je daar voor gestraft, simpel. Wil je dat niet, hoef je je alleen maar normaal te gedragen. Niet zo moeilijk...

Als je regels overschrijdt word je daar voor gestraft, simpel. Wil je dat niet, hoef je je alleen maar normaal te gedragen. Niet zo moeilijk...

Meteen de doodstraf dan maar?
Zonder gekheid, de hoogte van een straf moet natuurlijk wel in verhouding staan tot de overtreding. Zoals vaker gezegd, de boetes hoeven niet zozeer omhoog, de pakkans moet omhoog.

Geweldig, die vooringenomenheid van sommige mensen:

De man van die dikke boete maakt het gemiddelde weer goed!

Voor de info, mijn laatste boete dateert weer van 2016, 6 km te hard op de autosnelweg...... (wel een mooie foto van over gehouden)

Lang geleden had ik een 7 als eindcijfer op mijn middelbare school cijferlijst en de laatste (ga niet mijn hele cv plaatsen) cursus dateert van begin dit jaar via mijn werkgever, een extra aanvullende cursus Engels gevolgd via Babel.

zoefff zei:
Lang geleden had ik een 7 als eindcijfer op mijn middelbare school cijferlijst en de laatste (ga niet mijn hele cv plaatsen) cursus dateert van begin dit jaar via mijn werkgever, een extra aanvullende cursus Engels gevolgd via Babel.

Misschien handig die cursussen in praktijk te brengen dan;)(y)

Foie Gras zei:
Iemand die een subtiele suggestie geeft. Opdringen is toch echt wat anders;)

Foie Gras, je bedoelde het vast niet zoals het wel leest, maar de eerste alinea van je eerste reactie kun je toch niet subtiel noemen, geef toe ;) verder met je eens; als je je normaal gedraagt in het verkeer zijn de eventuele (incidentele?) boetes nog wel te doen en ‘risico van het vak’.

De hoogte van de verkeersboetes vind ik ook weinig mis mee, extreme gevaarzetting mag van mij nog veel zwaarder beboet worden.

Volgens mij wordt er ook wel aan de pakkans gewerkt, nu intellligente camera’s die zien of iemand zit te bellen etc., de Touring car van waaruit agenten naar overtredingen zoeken etc. Alsnog, van mij zou er nog veel meer actief toezicht mogen komen.

Flat Six zei:
Foie Gras zei:
Iemand die een subtiele suggestie geeft. Opdringen is toch echt wat anders;)

Foie Gras, je bedoelde het vast niet zoals het wel leest, maar de eerste alinea van je eerste reactie kun je toch niet subtiel noemen, geef toe ;) verder met je eens; als je je normaal gedraagt in het verkeer zijn de eventuele (incidentele?) boetes nog wel te doen en ‘risico van het vak’.

De hoogte van de verkeersboetes vind ik ook weinig mis mee, extreme gevaarzetting mag van mij nog veel zwaarder beboet worden.

Volgens mij wordt er ook wel aan de pakkans gewerkt, nu intellligente camera’s die zien of iemand zit te bellen etc., de Touring car van waaruit agenten naar overtredingen zoeken etc. Alsnog, van mij zou er nog veel meer actief toezicht mogen komen.

De hoogte van de bekeuringen is discutabel.

Is zo veel maanden rijontzegging een terechte straf voor het bewust in gevaar brengen van een onschuldige? Misschien zelfs dodelijk gevaar? Met wat pech is het straks jouw geliefde waar je zes planken voor mag bestellen.
Ik kan je garanderen dat ik op dat moment nog veel meer straf in gedachten heb dan een paar muntjes naar de overheid en een ferm "Foei, jij mag niet meer rijden".

Aan de andere kant: hoe gevaarlijk is een bepaald soort gedrag en hoe groot is de pakkans?
Ik denk dat de pakkans nihil is en het accent nog steeds zwaar op snelheid, door rood knallen, fout parkeren en dronken rijden ligt. Zaken als mobiel in de ruimte zwetsen, afsnijden, bumperkleven, met alarmlichtjes illegaal parkeren, geen voorrang verlenen aan fietsers of voetgangers op een zebrapad, door rood rijden zonder stoplichtcamera, slaaprijden.... kortom, het "andere" gevaarlijke gedrag; daar is de pakkans echt nul komma nul.
Gelukkig gaan ze nu wel iets doen aan de app-dwaas, maar dat is ook pas nadat het publiek er om geschreeuwd heeft.

Ik denk daarom dat we de pakkans veel groter moeten maken. De hoogte van de bekeuring is veel minder van belang, dat is slechts berouw na de zonde. Dat is een paar maandjes boterhammetjes met schuifkaas na het besef dat "ze"wel degelijk controleren.
Je ziet het bij trajectcontroles, een tiental km/uur te snel en je zit nog steeds in het voordeeltarief van iets meer dan 60 euro. Maar je weet gewoon zeker dat te snel rijden een bekeuring oplevert en dat portemonnee-angstgevoel werkt zo goed dat zelfs bij een 130 km/uur trajectcontrole mensen angstvallig ergens tussen 110 en 120 blijven rijden.

Maar of die 110 km/uur dankzij de trajectcontrole ook een veilige snelweg oplevert?
Ik betwijfel het ten zeerste, al is het maar vanwege dat hele grote logo zichtbaar in de binnenspiegel.
Want bumperkleven bekeuren we niet......

Tja pakkans blijft ook zoiets... Hoe denken we dat te realiseren? Ik rijd ook wel eens te hard, na 12 jaar autobezit ben ik even uit mijn hoofd 4 keer geflitst. Ik heb ook wel eens de telefoon even in m'n hand voor een paar seconde, mag formeel ook niet. Pakkans met de huidige politie-inzet is m.i. dus bijzonder beperkt. Men moet het immers wel ter plekke constateren, pakkans is dus inherent aan de hoeveelheid blauw op straat. Laten we zeggen dat de politie twee keer zoveel man op straat krijgt voor controles/surveillance. Dat is nogal een ingreep. Laten we dan stellen dat de pakkans evenredig mee omhoog gaat, twee keer zo groot dus. Politiek zegt: 'wauw, de pakkans verdubbelt!'. Leon zegt: 'twee keer nihiel is nog steeds niet veel'. Wil je systematisch meer controleren dan zal dat m.i. met technologische hulpmiddelen (camera's) moeten, maar om nou het hele wegennet vol te hangen... Krijg je daar weer gezeik over. Want privacy, AVG, kost vet duur, blablabla... :rolleyes: Ben dan ook razend benieuwd naar die nieuwe camera's die telefoongebruik zouden constateren. Al weet men die op een gegeven moment ook wel te staan. In dat opzicht geloof ik meer in die touringcarbrigade. Die zijn mobiel en bovendien incognito, dus bij elke bus vol bejaarden of studenten bestaat er de kans dat ze je betrappen. En die boetes zijn niet mals...

Gezien de enorme hoeveelheid telefoonridders die ik dagelijks op de weg zie valt dat boetebedrag nog best wel mee, dat kan dus nog rustig verdubbeld worden.

Gaan gokken in de hoop dat je daarmee je boetes kunt betalen lijkt me een heel eh... spannend idee.:T

Boetebedragen moeten realistisch blijven, zodat agenten met droge ogen boetes kunnen blijven uitschrijven. De grens tussen een waarschuwing en €300 boete is soms dun, terwijl een deel van de mensen ook bij €150 het echt niet meer zal doen.
Wat mij het meest frustreert zijn die administratiekosten. Alsof je vrijwillig een dienst afneemt...

Barri zei:
Boetebedragen moeten realistisch blijven, zodat agenten met droge ogen boetes kunnen blijven uitschrijven. De grens tussen een waarschuwing en €300 boete is soms dun, terwijl een deel van de mensen ook bij €150 het echt niet meer zal doen.
Wat mij het meest frustreert zijn die administratiekosten. Alsof je vrijwillig een dienst afneemt...

Een dooddoener hierin is altijd dat je zelf kiest voor de boete. Natuurlijk is dat ook zo, daarom zou je ook kunnen stellen dat ze niet hoog genoeg kunnen zijn. Zodoende kan je nog bewuster zelf een keuze maken.

Inderdaad zijn die administratiekosten op z’n zachtst gezegd raar. Verwerk ze in het boetebedrag in plaats van zo’n flauwe toevoeging op de factuur...

Barri zei:
Het is juist de bedoeling, dat de politie nauwelijks hoeft te handhaven en dat de boete bedragen afschrikwekkend genoeg werken... Maja dat doen ze niet o_O

Getuige de vele appende bestuurders en mensen, die wegrijden zonder eerst hun gordel om te doen. Dus de politie zal echt meer gaan handhaven: ze konden het wel, toen de avondklok er was. Maar overdag waren mensen vogelvrij.

Zo heb je ook personen die aan een soort belastingontduiking/ontwijking doen.... tanken in België of Duitsland.... :T Waardoor de "achterblijvers méér belasting moeten betalen omdat onder aan de streep de inkomsten er wel moeten zijn voor de (r)overheid.

Dit is de meest democratische vorm van belasting: iedereen kan zelf bepalen hoeveel belasting je wilt betalen!

Pietzoveel zei:
Zo heb je ook personen die aan een soort belastingontduiking/ontwijking doen.... tanken in België of Duitsland.... :T Waardoor de "achterblijvers méér belasting moeten betalen omdat onder aan de streep de inkomsten er wel moeten zijn voor de (r)overheid.

Dat is inderdaad niet veel anders dan waar waarschijnlijk diezelfde mensen grote bedrijven van beschuldigen. Als er een mogelijkheid zou zijn om salaris in een ander land uit te laten betalen zodat je veel minder belasting zou betalen zouden ook heel veel mensen dat gaan doen. En dan wel gaan klagen als de overheid moet gaan bezuinigen natuurlijk.

(En (r)overheid is wel een erg belegen "grapje", je zult raar opkijken als de belasting en daarmee de bestedingen fors worden verlaagd).

"Pakkans moet omhoog" is natuurlijk mooi praten, maar ook paradoxaal. Voor een verhoging pakkans heb je meer "ogen op de straat" nodig, meer rondrijdende politie die elke overtreding weet op te snorren, en/of een automatisch detectiesysteem met hoge dichtheid.

Dan is het verwijt: "we zijn een politiestaat geworden, wil ik niet!". Als tijdens zo'n "politiestaat" fase bijna iedereen keurig rijdt en er nauwelijks boetes worden uitgedeeld is het "ho ho, waar hebben we al die uitgaven nou voor nodig om de mensen in het keurslijf te drukken? Wij autorijders zijn geen criminelen! Kost meer dan het oplevert, afschaffen, ga maar echte boeven vangen!"

Kortom, dit is een discussie die elk jaar gevoerd wordt en elk jaar dezelfde uitkomsten kent. Als je geen politiestaat wil, is een financieel ontmoedigen het enige en minst slechte stuurmiddel naast je gewoon aan de spelregels houden. Zoals hier al is aangehaald: je kunt makkelijk, zonder een extreem brave hendrik te zijn, boeteloos door het leven.

Elke dag kom ik dezelfde situatie tegen, 2 2 baans snelwegen komen bij elkaar en het merendeel van de rechtse 2 stroken wil naar links en het daar ook druk dus de vaart gaat eruit. Ik ga rechtdoor en daardoor rij ik rechts de langzamere rij voorbij. Met gepaste snelheid. Net zoals iedereen die rechtdoor wil. Toch kreeg ik er een boete voor rechts inhalen. Tja dan is 250 euro 2 keer slikken.

Maar goed dat was ook al weer lange tijd geleden dat ik fanmail kreeg. Nou komt een ongeluk nooit alleen dus 2 maanden later ook nog 83 op een buitenweg.

Hopelijk ben ik er nu weer 10 jaar vanaf...

Of die hoge bedragen nu echt iets uitmaken? Als je verder netjes rijdt vind ik het erg hoog, rij je altijd op het randje zal het wel wennen. Eigenlijk zou je per boete (in een bepaalde periode) steeds meer moeten gaan betalen, of punten op je rijbewijs krijgen ook als je het rijbewijs al -tig jaar hebt.

Dat verbod op rechts inhalen mogen ze van mij wel afschaffen. Het "keep your lane-principe" zou, zeker op drukke snelwegen, de doorstroming ten goede komen. En de onderlinge snelheidsverschillen zijn inmiddels zo klein met die 100km limiet, dat daar ook niet veel gevaar meer van te duchten valt.

En boetes? Ik krijg ze zelden. Ik houd me overal aan de snelheid en rijd zoveel mogelijk op cc. Lekker relaxed.

Terug
Bovenaan