eerste opel
Wegverkenner
Vorige maand is bij 38.468 km. (ongeveer) de Bobine van mijn Opel Corsa E vervangen. Hoort een Bobine niet (veel) langer mee te gaan?
Hieronder staat daar een stukje hierover, maar dit is een blind gekopieerde post van mijzelf van het Corsa Drivers forum. Verschil is alleen dat er op het Corsa Drivers forum al een onderwerp over was waarin ik mee ben gaan discussiëren, en hier op Autoweek moet ik ervoor een nieuw topic aanmaken. Wellicht is de topic start dus niet helemaal zoals het hoort, maar dat is dan maar zo......
Op maandagmorgen 12 augustus rond 08.00u heb ook ik helaas de bobine moeten laten vervangen van een Opel Corsa uit september 2015 (modeljaar 2016) bij bijna 40.000 kilometer. Ik ben een leek voor wat auto’s betreft en (mede) omdat het onderweg naar het werk gebeurde heb ik de wegenwacht gebeld. Deze waren er met ongeveer 30 minuten. Kosten voor de nieuwe bobine € 240,00 ongeveer (afgerond) en gezien ik lid van de wegenwacht ben voor de rest geen kosten. De bougies zijn volgens mij niet vervangen (wat wel zou moeten? Of verstandig zou zijn geweest?). De foutmelding was een overslag in cilinder 1.
Helaas moest ik dus het werk laten weten dat ik te laat zou komen en daags erna kreeg ik van mijn leidinggevende (zelfde leeftijd ongeveer) de vraag of het normaal was dat een bobine maar zo kort mee ging. Nee dus. Hij vroeg toen of ik het niet bij Opel kon reclameren, maar ik denk niet dat dat gaat lukken. Opel koopt deze dingen hoogstwaarschijnlijk ook in bij Bosch en kan er dus niets aan doen als het eerder stuk gaat.
Bovendien gebeurde het voor openingstijd van de Opel dealer (die de auto vorig jaar ook al niet meer heeft mogen onderhouden) én ook voor openingstijd van de universele garage die de auto vorig jaar wel heeft mogen onderhouden. Ik heb er voor gekozen de ANWB te bellen en zo was ik omstreeks 10.00u op het werk i.p.v. 08.30u. Had ik naar de Opel dealer/universeel gereden met een knipperend motorstoringslampje had ik misschien meer schade aangebracht en was ik niet om 10.00u op het werk geweest, maar had ik de auto moeten achterlaten en nog alternatief vervoer naar het werk moeten zoeken verwacht ik.
Op die 12e augustus las ik (elders) op internet dat een bobine bij andere merken tot wel 150.000 kilometer mee zou moeten gaan, maar dat dat korter kan zijn wanneer je de auto lang laat stil staan. Mijn auto rijdt geen wereldafstanden; maar wel 3x in de week ongeveer 60 km. woon/werk door voornamelijk bebouwde kom/buitenwegen (50/60/80) en snelweg en dan nog privé kilometers wat op ongeveer 10.000 per jaar neer komt. Dit is dus zeker 180 km. in de week en op vrijdag/zondag sinds vorig jaar augustus eigenlijk ook vast 7 km. ongeveer (50/60 wegen). Voor augustus vorig jaar kwam het wel voor dat de auto tussen woensdagavond en maandagmorgen continue stil stond, maar er waren ook weken dat die in de tussenliggende dagen wel gebruikt werd.
De auto heeft t/m 9 augustus 3 weken stilgestaan i.v.m. bepaalde omstandigheden, maar met langdurig stilstaan wordt toch meer bedoeld dan 3 weken? Hij heeft in eerdere jaren namelijk ook 3 weken stilgestaan zonder problemen.
Zondag 11 augustus heb ik hem voor de 7 km. rit nog wel gebruikt en toen dacht ik na een tijdje iets te merken, maar geen motorstoringslampje nog of zo dus daar heb ik toen geen verdere aandacht aan besteed.
Ook korte stukjes (van parkeervak naar oprit of vice versa) moeten toch een paar keer per jaar mogelijk zijn?
Hieronder staat daar een stukje hierover, maar dit is een blind gekopieerde post van mijzelf van het Corsa Drivers forum. Verschil is alleen dat er op het Corsa Drivers forum al een onderwerp over was waarin ik mee ben gaan discussiëren, en hier op Autoweek moet ik ervoor een nieuw topic aanmaken. Wellicht is de topic start dus niet helemaal zoals het hoort, maar dat is dan maar zo......
Op maandagmorgen 12 augustus rond 08.00u heb ook ik helaas de bobine moeten laten vervangen van een Opel Corsa uit september 2015 (modeljaar 2016) bij bijna 40.000 kilometer. Ik ben een leek voor wat auto’s betreft en (mede) omdat het onderweg naar het werk gebeurde heb ik de wegenwacht gebeld. Deze waren er met ongeveer 30 minuten. Kosten voor de nieuwe bobine € 240,00 ongeveer (afgerond) en gezien ik lid van de wegenwacht ben voor de rest geen kosten. De bougies zijn volgens mij niet vervangen (wat wel zou moeten? Of verstandig zou zijn geweest?). De foutmelding was een overslag in cilinder 1.
Helaas moest ik dus het werk laten weten dat ik te laat zou komen en daags erna kreeg ik van mijn leidinggevende (zelfde leeftijd ongeveer) de vraag of het normaal was dat een bobine maar zo kort mee ging. Nee dus. Hij vroeg toen of ik het niet bij Opel kon reclameren, maar ik denk niet dat dat gaat lukken. Opel koopt deze dingen hoogstwaarschijnlijk ook in bij Bosch en kan er dus niets aan doen als het eerder stuk gaat.
Bovendien gebeurde het voor openingstijd van de Opel dealer (die de auto vorig jaar ook al niet meer heeft mogen onderhouden) én ook voor openingstijd van de universele garage die de auto vorig jaar wel heeft mogen onderhouden. Ik heb er voor gekozen de ANWB te bellen en zo was ik omstreeks 10.00u op het werk i.p.v. 08.30u. Had ik naar de Opel dealer/universeel gereden met een knipperend motorstoringslampje had ik misschien meer schade aangebracht en was ik niet om 10.00u op het werk geweest, maar had ik de auto moeten achterlaten en nog alternatief vervoer naar het werk moeten zoeken verwacht ik.
Op die 12e augustus las ik (elders) op internet dat een bobine bij andere merken tot wel 150.000 kilometer mee zou moeten gaan, maar dat dat korter kan zijn wanneer je de auto lang laat stil staan. Mijn auto rijdt geen wereldafstanden; maar wel 3x in de week ongeveer 60 km. woon/werk door voornamelijk bebouwde kom/buitenwegen (50/60/80) en snelweg en dan nog privé kilometers wat op ongeveer 10.000 per jaar neer komt. Dit is dus zeker 180 km. in de week en op vrijdag/zondag sinds vorig jaar augustus eigenlijk ook vast 7 km. ongeveer (50/60 wegen). Voor augustus vorig jaar kwam het wel voor dat de auto tussen woensdagavond en maandagmorgen continue stil stond, maar er waren ook weken dat die in de tussenliggende dagen wel gebruikt werd.
De auto heeft t/m 9 augustus 3 weken stilgestaan i.v.m. bepaalde omstandigheden, maar met langdurig stilstaan wordt toch meer bedoeld dan 3 weken? Hij heeft in eerdere jaren namelijk ook 3 weken stilgestaan zonder problemen.
Zondag 11 augustus heb ik hem voor de 7 km. rit nog wel gebruikt en toen dacht ik na een tijdje iets te merken, maar geen motorstoringslampje nog of zo dus daar heb ik toen geen verdere aandacht aan besteed.
Ook korte stukjes (van parkeervak naar oprit of vice versa) moeten toch een paar keer per jaar mogelijk zijn?