Bobine Opel Corsa E vervangen bij 38.000 km, is dat niet snel?

eerste opel

Wegverkenner
Vorige maand is bij 38.468 km. (ongeveer) de Bobine van mijn Opel Corsa E vervangen. Hoort een Bobine niet (veel) langer mee te gaan?
Hieronder staat daar een stukje hierover, maar dit is een blind gekopieerde post van mijzelf van het Corsa Drivers forum. Verschil is alleen dat er op het Corsa Drivers forum al een onderwerp over was waarin ik mee ben gaan discussiëren, en hier op Autoweek moet ik ervoor een nieuw topic aanmaken. Wellicht is de topic start dus niet helemaal zoals het hoort, maar dat is dan maar zo......

Op maandagmorgen 12 augustus rond 08.00u heb ook ik helaas de bobine moeten laten vervangen van een Opel Corsa uit september 2015 (modeljaar 2016) bij bijna 40.000 kilometer. Ik ben een leek voor wat auto’s betreft en (mede) omdat het onderweg naar het werk gebeurde heb ik de wegenwacht gebeld. Deze waren er met ongeveer 30 minuten. Kosten voor de nieuwe bobine € 240,00 ongeveer (afgerond) en gezien ik lid van de wegenwacht ben voor de rest geen kosten. De bougies zijn volgens mij niet vervangen (wat wel zou moeten? Of verstandig zou zijn geweest?). De foutmelding was een overslag in cilinder 1.
Helaas moest ik dus het werk laten weten dat ik te laat zou komen en daags erna kreeg ik van mijn leidinggevende (zelfde leeftijd ongeveer) de vraag of het normaal was dat een bobine maar zo kort mee ging. Nee dus. Hij vroeg toen of ik het niet bij Opel kon reclameren, maar ik denk niet dat dat gaat lukken. Opel koopt deze dingen hoogstwaarschijnlijk ook in bij Bosch en kan er dus niets aan doen als het eerder stuk gaat.
Bovendien gebeurde het voor openingstijd van de Opel dealer (die de auto vorig jaar ook al niet meer heeft mogen onderhouden) én ook voor openingstijd van de universele garage die de auto vorig jaar wel heeft mogen onderhouden. Ik heb er voor gekozen de ANWB te bellen en zo was ik omstreeks 10.00u op het werk i.p.v. 08.30u. Had ik naar de Opel dealer/universeel gereden met een knipperend motorstoringslampje had ik misschien meer schade aangebracht en was ik niet om 10.00u op het werk geweest, maar had ik de auto moeten achterlaten en nog alternatief vervoer naar het werk moeten zoeken verwacht ik.

Op die 12e augustus las ik (elders) op internet dat een bobine bij andere merken tot wel 150.000 kilometer mee zou moeten gaan, maar dat dat korter kan zijn wanneer je de auto lang laat stil staan. Mijn auto rijdt geen wereldafstanden; maar wel 3x in de week ongeveer 60 km. woon/werk door voornamelijk bebouwde kom/buitenwegen (50/60/80) en snelweg en dan nog privé kilometers wat op ongeveer 10.000 per jaar neer komt. Dit is dus zeker 180 km. in de week en op vrijdag/zondag sinds vorig jaar augustus eigenlijk ook vast 7 km. ongeveer (50/60 wegen). Voor augustus vorig jaar kwam het wel voor dat de auto tussen woensdagavond en maandagmorgen continue stil stond, maar er waren ook weken dat die in de tussenliggende dagen wel gebruikt werd.
De auto heeft t/m 9 augustus 3 weken stilgestaan i.v.m. bepaalde omstandigheden, maar met langdurig stilstaan wordt toch meer bedoeld dan 3 weken? Hij heeft in eerdere jaren namelijk ook 3 weken stilgestaan zonder problemen.
Zondag 11 augustus heb ik hem voor de 7 km. rit nog wel gebruikt en toen dacht ik na een tijdje iets te merken, maar geen motorstoringslampje nog of zo dus daar heb ik toen geen verdere aandacht aan besteed.
Ook korte stukjes (van parkeervak naar oprit of vice versa) moeten toch een paar keer per jaar mogelijk zijn?

4 jaar oud/40.000km, ja het is snel, niet extreem snel, voor veel merken de dubbele garantietermijn. Voor coulance of zelfs volledige garantie onder het conformiteitsbeginsel moet je wel bij de verkoper aankloppen. Dat zij hun spullen ergens anders inkopen maakt niet uit.
Dat jij om 8:30 op je werk moet zijn had je ook gewoon met een taxi of ritje met collega's of familie kunnen oplossen, dat is geen excuus om die €240 van de dealer terug te vragen, intern kost zoiets ze waarschijnlijk nog geen €100 ex BTW.

Al met al, een autorijden is gewoon duur, ik zou er geen halszaak van maken om die €240 te gaan verhalen, ik zou niet klagen met dat bedrag aan reparaties na 4 jaar.

Tsja, de moderne tijd....
Heb 4 auto's gehad met benzine-motor (wel allemaal op LPG) welke 250.000-350.000 km op de teller hadden; nooit geen bobine kapot gehad.
De ritjes en de km's die jij noemt zijn volstrekt normaal, daar kan het volgens mij nooit aan liggen.
Klinkt als gewoon pech gehad. Lijkt me overigens wel dat dit tegenwoordig vooral bij bepaalde Europese merken veel vaker voorkomt.

Als je auto afgelopen jaar al niet meer door de Opel dealer is onderhouden hoef je nu ook niet op coulance te rekenen.

Defecte bobines komen overigens vaker voor bij Opel. De Corsa D en Astra J hebben er ook last van. Waarschijnlijk heb jij de 1.4 90pk?

V0RQ zei:
4 jaar oud/40.000km, ja het is snel, niet extreem snel, voor veel merken de dubbele garantietermijn. Voor coulance of zelfs volledige garantie onder het conformiteitsbeginsel moet je wel bij de verkoper aankloppen. Dat zij hun spullen ergens anders inkopen maakt niet uit.
Dat jij om 8:30 op je werk moet zijn had je ook gewoon met een taxi of ritje met collega's of familie kunnen oplossen, dat is geen excuus om die €240 van de dealer terug te vragen, intern kost zoiets ze waarschijnlijk nog geen €100 ex BTW.

Al met al, een autorijden is gewoon duur, ik zou er geen halszaak van maken om die €240 te gaan verhalen, ik zou niet klagen met dat bedrag aan reparaties na 4 jaar.

Goed om te weten dat het wel snel is, maar dan weer niet extreem snel. En dat je voor coulance of volledige garantie uiteindelijk bij de verkoper moet aankloppen. Ik zeg niet dat ik het meteen ga doen, want zoals Bobslee al zegt is hij vorig jaar niet dealer onderhouden dus dan maak je waarschijnlijk sowieso al minder dan wel géén kans.
Ik wilde ook niet als excuus gebruiken dat ik te laat op mijn werk was want dat had ik inderdaad zelf kunnen oplossen. Ik ben juist blij dat ik het zo opgelost als dat ik gedaan heb. Nu heb ik de auto (vrijwel) direct stil gezet en de ANWB gebeld en was ik rond 09.30u/09.45u weer onderweg naar het werk met een nieuwe bobine. Had ik doorgereden met een knipperend motorstoringslampje had je waarschijnlijk meer schade aangebracht én had de dealer/universeel gezien wat er aan de hand was en dan waarschijnlijk gezegd vandaag zitten we vol. Laat de auto maar hier en zoek maar uit hoe je op je werk c.q. thuis komt.

En natuurlijk is autorijden duur. Echter ben ik door mijn collega wel aan het denken gezet en was ik benieuwd hoe jullie over het een en ander dachten dus vandaar dat ik het topic wel geopend heb. Voor je eventueel geld terug hebt ben je ook weken verder en het is pas de eerste reparatie behalve het reguliere onderhoud.

Bobslee zei:
Als je auto afgelopen jaar al niet meer door de Opel dealer is onderhouden hoef je nu ook niet op coulance te rekenen.

Defecte bobines komen overigens vaker voor bij Opel. De Corsa D en Astra J hebben er ook last van. Waarschijnlijk heb jij de 1.4 90pk?

Mijn auto is vorig jaar niet door de Opel dealer onderhouden inderdaad, maar in de jaren 2016 en 2017 (tijdens de fabrieksgarantie) wel. Waarschijnlijk is het een goed excuus voor hen om te zeggen, maar in 2018 bent u niet hier geweest. Maar als je er dan wel zou zijn geweest in 2018 vraag ik me af of ze daarnaar gekeken zouden hebben.

En ik heb inderdaad de 1.4 90 pk Opel Corsa E. Via Corsa Drivers en Opel forum kwam ik inderdaad berichten tegen dat het vaker voorkwam, maar in de discussies daar reageerde niemand meer na mijn berichten op 12 (Opel forum) en 31 (Corsa Drivers) augustus dus vandaar dat ik hier eens ging informeren. Hier ben ik ten slotte ook al 8 jaar lid :).

Gewoon bij neerleggen en door.
Auto is 4 jaar oud, 40k gelopen, sinds vorig jaar niet meer dealer onderhouden en we hebben het nu niet over een monsterlijk hoog bedrag.
Kans op coulance lijkt me ook echt 0,0.

Waarschijnlijk had je nog prima je werk kunnen bereiken met een knipperend motorstoringslampje. Zolang het lampje niet rood is, betekend het geen direct gevaar voor de auto. Overigens heb ik nog nooit een bobine hoeven te vervangen, maar zoiets kan gebeuren, een collega met een Skoda moest tijdens een rit naar Oostenrijk er 3 vervangen, iedere 300 km van een andere cilinder.

EVV zei:
Waarschijnlijk had je nog prima je werk kunnen bereiken met een knipperend motorstoringslampje.

Geel brandend betekent kans op milieuschade, knipperend betekent wel degelijk kans op motorschade. In geval van haperende ontsteking kunnen dat bv krukaslagerproblemen zijn door grote onbalans.

Ik vind 240 euro trouwens wel heel schappelijk.
Bij de Opel dealer was je niet klaar geweest voor minder dan 350 euro.

V0RQ zei:
4 jaar oud/40.000km, ja het is snel, niet extreem snel, voor veel merken de dubbele garantietermijn.

Het is maar wat je gewend bent zeker? Vind het persoonlijk, belachelijk snel. 4 jaar en 40.000km..
Zoiets hoort gewoon minstens 10 jaar mee te gaan en/of 150.000km.
Heb op mijn mazda's 2x problemen gehad met de ontsteking op mijn 626. 1x nokkenassensor en 1x defecte bobine, met ruim 250.000km op de teller en 23jaar oud. en die ontstekingen staan als matig bekend.... bedoel maar.

EVV zei:
Waarschijnlijk had je nog prima je werk kunnen bereiken met een knipperend motorstoringslampje. Zolang het lampje niet rood is, betekend het geen direct gevaar voor de auto. Overigens heb ik nog nooit een bobine hoeven te vervangen, maar zoiets kan gebeuren, een collega met een Skoda moest tijdens een rit naar Oostenrijk er 3 vervangen, iedere 300 km van een andere cilinder.

Dat denk ik niet EVV dat je met een knipperend motorstoringslampje nog prima het werk bereikt had. Ik moest nog zeker 9 kilometer snelweg (stond op het punt erop te gaan toen probleem zich voordeed) en ik lees op internet altijd dat je met een knipperend lampje direct moet stoppen. Ik merkte ook dat auto stationair niet mooi liep. En bovendien had ik het gevaar dat bij ieder stoplicht/kruising die ik nog tegen zou gaan komen de auto af kon slaan en mogelijk niet genoeg ingespoten kreeg om weer te starten. Nu stond ik veilig op een carpool te wachten op de ANWB en anders had ik mogelijk een kruising geblokkeerd met een auto die niet meer aan de gang te krijgen was. Tevens zoals s velthuis al zegt; had je mogelijk ook nog de krukaslager naar de filistijnen geholpen.
Helaas heeft mijn auto een bobinebrug, dus als er 1 cilinder niet mee werkt moet er gelijk een hele nieuwe bobine brug in ook al zijn de andere 3 cilinders nog goed. Voordeel is wel dat je in 1x klaar bent en niet iedere 300 km. iets hoeft te vervangen net als uw collega.

Bobslee zei:
Ik vind 240 euro trouwens wel heel schappelijk.
Bij de Opel dealer was je niet klaar geweest voor minder dan 350 euro.

Ik vind 240 euro veel geld, maar ik besef me ook dat ik nu alleen het onderdeel betaald heb. Omdat ik lid ben van de Wegenwacht heb ik voor de rest niets hoeven te betalen aan arbeidsuren of proefrit bijvoorbeeld. Die proefrit was helaas nodig omdat het probleem pas boven de 50 km. per uur voor kwam en ik de motor had uitgezet tijdens het halfuur wachten op de ANWB. Toen die man kwam was er dus niets aan de hand en de carpool/wegrestaurant was te klein om de benodigde snelheid te halen om het euvel terug te laten komen. Daardoor dus met de ANWB de snelweg nog op geweest.
Bij de Opel dealer had ik inderdaad wél het arbeidsloon moeten betalen en dan was je inderdaad wel véél meer kwijt geweest.

Total Loss zei:
Gewoon bij neerleggen en door.
Auto is 4 jaar oud, 40k gelopen, sinds vorig jaar niet meer dealer onderhouden en we hebben het nu niet over een monsterlijk hoog bedrag.
Kans op coulance lijkt me ook echt 0,0.

Ik heb me er al lang bij neergelegd en de factuur is ook betaald (heb je geen keuze in). Het is wél mijn keuze geweest vorig jaar om hem niet meer te laten dealer onderhouden en het gaat inderdaad niet om duizenden euro's. Ik was echter benieuwd hoe jullie over het een en ander dachten omdat ik op het werk door die opmerking(en) aan het denken gezet ben.

marcel21674 zei:
V0RQ zei:
4 jaar oud/40.000km, ja het is snel, niet extreem snel, voor veel merken de dubbele garantietermijn.

Het is maar wat je gewend bent zeker? Vind het persoonlijk, belachelijk snel. 4 jaar en 40.000km..
Zoiets hoort gewoon minstens 10 jaar mee te gaan en/of 150.000km.
Heb op mijn mazda's 2x problemen gehad met de ontsteking op mijn 626. 1x nokkenassensor en 1x defecte bobine, met ruim 250.000km op de teller en 23jaar oud. en die ontstekingen staan als matig bekend.... bedoel maar.

Ik vind het persoonlijk ook belachelijk snel eerlijk gezegd. Een eerste Google rondje leverde me topics op forums van programma's als Radar/Kassa op en tevens hadden zowel het Opel forum als Corsa Drivers het erover dat het meer voor kwam. Het is alleen jammer dat je er niets aan doet want bij 100.000 km. ben je dus al 2,5 bobinebrug en dus een kleine 600,00 euro verder als het zo de volgende 2 keren weer gebeurd.
Je doet er alleen niets aan; of je moet een nieuwe auto kopen..........

Daarnaast heb ik nog even een offtopic vraag:
Ik zie op mijn kentekenbewijs dat daar een (oud) adres op staat. Ik ben echter vorig jaar van dat adres verhuisd naar een ander adres (in dezelfde woonplaats). Is dat bezwaarlijk?
Kan ik aan een nieuwe kentekencard komen met het juiste adres zonder de auto te hoeven overschrijven?

Een bobine moet minstens 150.000 meegaan. Ik heb 700.000 km in mijn laatste 4 auto’s gereden (vw golf, peugeot 206, bmw 316 en toyota iq) en alleen bij die franse auto (NATUURLIJK!) moest ik bij 145.000 de bobine vervangen.

Dus hup, naar de opel dealer en reclameren!

Was het trouwens werkelijk de bobine, of misschien gewoon een bougie die niet meer lekker was? Mijn Corsa D 1.2 ging ook inhouden/overslaan en gaf een knipperend motorstoringslampje op het moment dat er een bougie niet helemaal lekker was. Meestal was het na het opnieuw starten wel weer (tijdelijk) goed, in ieder geval goed genoeg om thuis te komen. Mijn corsa reed overigens wel op LPG en was dus wat gevoeliger voor een minder wordende ontsteking.

Dave 8960851 zei:
Een bobine moet minstens 150.000 meegaan. Ik heb 700.000 km in mijn laatste 4 auto’s gereden (vw golf, peugeot 206, bmw 316 en toyota iq) en alleen bij die franse auto (NATUURLIJK!) moest ik bij 145.000 de bobine vervangen.

Dus hup, naar de opel dealer en reclameren!

Uit een ander topic:

Dave 8960851 zei:
Hoi, ik heb een 10 jaar oude witte Toyota iQ. Met 220.000 km op de teller.
Ik heb de auto nog nooit een beurt gegeven. In totaal heb ik in de lastste 10 jaar 600 euro gespendeerd.
6 x een band , 2 x remblokjes, 1 x ruitewisser , 4 lampjes en 5 x apk beurt.

Oliewissel is nergens voor nodig. De auto rijdt als een zonnetje met de originele uitlaat, remschijven, oliefilter, interieurfilter, remvloeistof en bougies!

Jaja, 10 jaar een auto rijden met alleen APK/reparaties en menen dat je een kapot onderdeel kan claimen bij de dealer bij dergelijk gebruik ...

EVV zei:
Was het trouwens werkelijk de bobine, of misschien gewoon een bougie die niet meer lekker was? Mijn Corsa D 1.2 ging ook inhouden/overslaan en gaf een knipperend motorstoringslampje op het moment dat er een bougie niet helemaal lekker was. Meestal was het na het opnieuw starten wel weer (tijdelijk) goed, in ieder geval goed genoeg om thuis te komen. Mijn corsa reed overigens wel op LPG en was dus wat gevoeliger voor een minder wordende ontsteking.

Ik denk dat het werkelijk de bobine was. De auto begon in in te houden/liep stationair niet lekker en gaf een knipperend motorstoringslampje. Mijn eerste reactie was; auto aan de kant, motor uit en vrijwel meteen opnieuw starten. Dus niet eerst uitstappen, deuren op slot etc. Ook weet ik eerlijk gezegd niet meer of ik de sleutel uit het contact heb gehad.
In ieder geval; na het opnieuw starten de weg weer vervolgd en meteen boven een bepaalde snelheid merkte ik het weer en ging de boel weer knipperen. Dit was echt met een paar honderd meter duidelijk, dus toen nog een paar 100 meter tot de carpool doorgereden en daar gestopt.

Ik heb wel eens gehoord dat door "versleten" bougies de bobines gaan doorslaan. De service interval van vervangen van de bougies is o.a. bij Opel teruggeschroefd van, meen ik me te herinneren, 60k naar 40k km. Als je veel korte ritjes maakt is het vervangen na 30k een optie. (Volgens mij kosten bougies niet veel voor zo'n motor)

Ik ben in dubio. In 2019 heb ik de bobine moeten laten vervangen bij ongeveer 38.500 kilometer. Zowel hier in het topic als bij mijn review een reactie van NLMOBILE lees ik dat het wijs is om de bougies iedere 30.000 kilometer te vervangen. Dit kost ongeveer € 40,- ga ik vanuit. In 2020 was het rond de € 32 (iets meer dan € 8 per stuk).
Mijn kilometerstand nu is rond de 78.000 kilometer.
Veel korte ritjes maak ik niet. Merendeel is woon/werk á 180 km. per week ongeveer. 30 kilometer per enkele rit dus ongeveer.

Vrij recent heb ik contact met mijn garage gehad om voor later deze maand een APK en onderhoudsbeurt in te plannen. Aan telefoon vragen ze altijd al of er bijzonderheden zijn. Toen ik het vervangen van de bobine (door de Wegenwacht onderweg) enkele jaren geleden aan haalde en dat ik dit graag voor een volgende keer wil voorkomen door nu de bougies te vervangen werd dat weggewuifd.
Er wordt erkend dat de bobine van dit type motor vaker stuk gaat maar dat dit een andere oorzaak heeft. Zij houden 60.000 km. of 5 jaar aan. Als ik wil dat het vervangen wordt kan dat natuurlijk!
De garage zit in een kerkdorp van ongeveer 500 inwoners waar ze de klanten bij voornaam kennen. Ze bellen altijd van tevoren of je akkoord gaat met grote reparaties (remblokken/remschijven, nieuwe banden etc.). Ze denken graag mee.
Bovenstaande ervaring maakt dat ik ze graag geloof, maar van de andere kant verdienen ze ook graag en voor een nieuwe bobine(brug bij Opel) krijgen ze meer dan voor 4 bougies. Dat maakt dat ik niet zo goed weet of ik moet geloven dat het een andere oorzaak heeft! Het liefste zou ik het laten vervangen met zekerheidsgarantie dat de bobine mij niet alsnog laat staan……
Mijn bougies zitten er nu 3 jaar, bijna 30.000 km. op.

Voor nu heb ik gezegd dat ik erover nadenk wat ik wil en dat ik het (waarschijnlijk) pas bij het brengen definitief laat weten.

Laatst bewerkt:
Voor mezelf had ik eigenlijk voor het bericht hier al een besluit genomen. Alleen zo een opmerking van de garage brengt me dan toch weer aan het twijfelen.
Overigens maak ik het mezelf ook niet makkelijk denk ik. Dezelfde vraag heb ik hier, op het Opel forum en Corsa Drivers forum gesteld op hetzelfde moment (afgelopen donderdag). Als je dan verschillende reacties krijgt (zoals onderstaande op Corsa Drivers) werkt dat niet mee.
Het is inderdaad vlot maar duur zijn ze niet.

Ik vind 30000 wel erg weinig ook al zijn ze niet duur. Onze Honda elke 120000 om maar een vergelijk te geven. Dochter der Clio 4 bij 90000.
Onze Corsa xer 1400 heb ik ze vervangen bij 65000 toen de bobine rail kapot ging. Ondertussen al weer 50000 verder en loopt als een zonnetje nog steeds.

Het hangt van de kwaliteit vd bougies af: sommige gaan zo'n 15-20.000km mee, andere tot wel 60-90.000km mee.
Bij winparts.nl kan je zien met je kenteken wat voor bougies er in gaan en je ziet ook wat de fabrikant adviseert. Succes!

Het hangt van de kwaliteit vd bougies af: sommige gaan zo'n 15-20.000km mee, andere tot wel 60-90.000km mee.
Bij winparts.nl kan je zien met je kenteken wat voor bougies er in gaan en je ziet ook wat de fabrikant adviseert. Succes!
Ze hebben bij Opel ooit de vervangingstermijn van die dingen teruggedraaid. Als een bougie versleten is, wordt de ontsteekspanning voor de bobine hoger en kan de bobine eerder intern doorslaan..... en als'ie dat eenmaal doet blijft'ie dat doen onder zware belasting.

Vroeger werden bougies gewoon elke grote beurt (c.a. 30.000km dus) vervangen. En er zijn nog genoeg bedrijven die dat standaard ook doen bij elke grote beurt.

Tegenwoordig gebeurt dat bij lang niet meer alle bedrijven standaard, omdat het gebleken is dat bougies vaak makkelijk het dubbele of zelfs meer dan een ton aan km mee gaan zonder noemenswaardige problemen.
Grote nadeel daarbij is dat er meer kans is op (contact) corosie, waarbij de bougie vast komt te zitten in de cilinderkop en lastig zonder schade te demonteren is.

Persoonlijk zou ik bij normaal gebruik nog steeds die 30.000km aan houden.
Zeker als de motoren bekend staan om problemen met bobinepacks die vroegtijdig de geest geven.

Bedankt voor de site. Deze kende ik nog niet. Zij hebben het over preventief iedere 50.000 km. vervangen. Ik vermoed dat er in 2020 Bosch bougies ingegaan zijn. Dit strookt enigszins met het bedrag dat er bij ‘bougies’ (helaas zonder merk) op de factuur stond destijds.
Bij het begin van het kenteken invoeren, toon onderdelen, motordelen en toebehoren heb ik 9 producten tussen haakjes achter bougies staan, bij doorklikken krijg ik 1-2 van 2 te zien. Een stuk minder dus. Champion zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn qua bedrag (hoewel die alleen bij de 9 items stond en niet bij de 2 items).

Wanneer de OPEL CORSA E (X15) | 2014.09-heden bougies vervangen moeten worden, kunt u opmerken aan een aantal zaken. Zo kunt u bijvoorbeeld roetaanslag, samensmelting of isolatorbreuk opmerken. De makkelijkste manier om de versleten bougies te herkennen, is de kleur. Wanneer de onderdelen bijvoorbeeld zwart of grijs gekleurd zijn dan moeten deze vervangen worden. Wij raden u aan om deze onderdelen in ieder geval elke 50.000 kilometer preventief te vervangen.
Ze hebben bij Opel ooit de vervangingstermijn van die dingen teruggedraaid. Als een bougie versleten is, wordt de ontsteekspanning voor de bobine hoger en kan de bobine eerder intern doorslaan..... en als'ie dat eenmaal doet blijft'ie dat doen onder zware belasting.

Opel is volgens mij inderdaad van 60 naar 40.000 km. teruggegaan wat ik gelezen heb.
De vorige keer (2019 bobinepech) ervaarde ik het ook alleen bij hoge belasting. Bij 50 km./h dacht ik lichtjes iets te merken maar was ik niet zeker genoeg. Bij 80 km./h en een warme motor was het snel duidelijk dat er wat mis was. Een overslag in cylinder 1 bleek uit de foutmelding.
Vroeger werden bougies gewoon elke grote beurt (c.a. 30.000km dus) vervangen. En er zijn nog genoeg bedrijven die dat standaard ook doen bij elke grote beurt.

Tegenwoordig gebeurt dat bij lang niet meer alle bedrijven standaard, omdat het gebleken is dat bougies vaak makkelijk het dubbele of zelfs meer dan een ton aan km mee gaan zonder noemenswaardige problemen.
Grote nadeel daarbij is dat er meer kans is op (contact) corosie, waarbij de bougie vast komt te zitten in de cilinderkop en lastig zonder schade te demonteren is.

Persoonlijk zou ik bij normaal gebruik nog steeds die 30.000km aan houden.
Zeker als de motoren bekend staan om problemen met bobinepacks die vroegtijdig de geest geven.

De grote beurt is (bij mijn garage) iedere 5 jaar of 60.000 km. Dit houden zij ook aan voor de bougies. Wellicht was het vroeger vaker. Ik rijdt 10.000 km. per jaar en in de tussenliggende jaren krijgt mijn auto een tussen- of kleine beurt.
Vervelende bij mijn Corsa is dat er een bobinebrug in gaat. 3 van de 4 cylinders (of hoe het anders ook heet) kunnen nog prima mee maar deze moeten ook automatisch mee vervangen worden.

Laatst bewerkt:
De service intervallen zijn de laatste jaren alleen maar verder opgerekt omdat men gebruik gaan maken is van long life oliën en omdat bougies over het algemeen langer mee gaan dan 30.000 km.
Dat betekend dat een kleine beurt vaak pas na 30.000km wordt uitgevoerd en een grote beurt 60.000.
Hierbij wordt er uit gegaan van veel gebruik. We zijn door de jaren heen steeds meer kilometers gaan rijden met z'n allen.

Voor weinig gebruik (lees 10.000km en minder) kun je (mijns inziens) beter de 15.000km/elk jaar en 30.000km/elke 2 jaar aan blijven houden. voor de beurten. En dus ook voor de bougies.

Maar die keuze moet je zelf maken.

Ik snap dat jullie niet voor mij de keuze kunnen (gaan) maken. Vandaar dat ik afgelopen zondag ook begon met ‘ik heb voor mezelf al een besluit gemaakt’ waarbij ik de exacte keuze in het midden heb gelaten.
Wat ik probeerde te achterhalen was waarom op internet andere dingen gezegd worden als door mijn garage. Maar dat heb ik inmiddels ook (steeds) helder(der). Behalve woon-/werk rijdt ik niet veel inderdaad.

Als je al één rechter hand hebt, dan kan je prima zelf je bougies vervangen. Hier een fimpje over een vergelijkbare motor type; een ecotec van Opel.
Bougies vervangen

Je kan de onderdelen zelf bestellen via een auto online winkel met je kenteken en vergeet ook niet een bougiesleutel te kopen en draai de bougies niet te strak; een kwart slag na vast is voldoende.

Het geeft voldoening om zelf aan je auto te sleutelen. Als je bougies kan vervangen is een bobine helemaal makkelijk, scheelt veel geld dan het laten doen! :)

Wat Opel voorschrijft is wat anders dan wat beter is. zoals hierboven genoemd is alles longlife. Dat doet het goed in de lease ook met lagere intervallen en lagere onderhoudskosten. zeker de eerste paar jaar gaat dat prima.

Ik rij ook niet veel maar het ene jaar is het gewoon olie vervangen en andere jaar grotere beurt met bougies, luchtfilter en interieurfilter (+uitgebreide inspectie). Ja, garages verdienen er aan maar de intervallen zijn gewoon echt te hoog bij vrijwel alle merken.

En zelf bougies vervangen is bij dit type niet moeilijk, je moet alleen ze niet veel te vast draaien wat veel thuis sleutelaars doen (vast = vast, nog beter op moment vast zetten) en een goede sleutel hebben om ze er uit te krijgen.

Bedankt voor jullie reacties. Buiten dat ik 2 linkerhanden heb ben ik ook zo 'dom' geweest om mijn auto weg te brengen (van tevoren afgesproken en dus bedacht) op de dag dat ik terug kwam van vakantie. In die zin géén tijd gehad om het zelf te doen voor die naar de garage ging.
Vraag is of het zo slim is wat ik nu gedaan heb. Wat ik wilde voorkomen is dat ik net als een paar jaar geleden (2019 volgens mij) op de eerste werkdag na de vakantie met pech zou komen te staan. Alleen heeft de auto 'maar' 9 kilometer naar de garage gereden na 3 weken stilgestaan te hebben. Dit maakte dat ze me nog bijna een nieuwe accu wilde verkopen. Oké, 8 jaar is zo een beetje de houdbaarheid schijnbaar voor dit soort accu maar 3 weken stilstaan werkt ook niet mee.

Inmiddels is de auto na bovenstaand bericht bij de garage geweest waarbij ze op mijn verzoek de bougies vervangen hebben. Dit viel alleen tegen......... Voor 3 jaar terug heb ik ze laten vervangen voor € 8,20 per bougie, dus een totaal van
€ 32,80.
Dit jaar hebben ze niet de bougies vervangen maar 'Bougie Platinum' voor bijna € 25,00 per stuk. Dit alleen was dus al bijna € 100,00. Maar ik mag niet te hard klagen; je weet dat auto rijden geld kost dus ik zal er ook niet heel lang om treuren.

Laatst bewerkt:
Bougie Platinum' voor bijna € 25,00 per stuk.
Dit soort garages zijn gewoon achterlijk... Je hebt niet gevraagd om de duurste bougies en ze rekenen ze gewoon af.
Misbruik maken van de klant noem ik dat
De gemiddelde bougie (ook de duurdere) in aftermarket kost slechts 10 euro of minder. Geen enkele bougie kost er 25, behalve bij garagisten....
Hard weglopen daar...

Het is dezelfde garage als die voor 3 jaar terug er bougies voor € 8,20 per stuk ingezet heeft. De factuur kreeg ik dit jaar op de dag van onderhoud pas eind van de middag op de mail. Dan zitten ze erin en kun je er niets meer aan doen. Ik snap zelf het verschil ook niet zo goed...............
Het is een garage waar zowel m'n pa als ik al járenlang met plezier naar toe ga. Bij de onderhoudsbeurt/APK ben ik ook 2 keer door ze gebeld. Eerst met de mededeling dat er geen bijzonderheden waren (bij de APK) en dat de bougies vervangen waren op wens. Maar dat de airco nog nooit onderhoud had gehad in 8 jaar tijd met de vraag of ze dat mochten doen.
En een uur later dat de accu iets is om in de gaten te houden. Ik had alleen redenen dat die mogelijk 'leger' is, namelijk het 3 weken stil staan net voorafgaand aan de onderhoudsbeurt/APK. Hier heb ik dan ook tot op heden voor bedankt.
Dit is me ook nog niet eerder gebeurd......

Ergens waar je al jaren goed behandeld wordt als klant (normaal gesproken) loop ik niet zo hard weg. De arbeidsuren liggen daar ook relatief laag wat vaak een grote(re) kostenpost is bij onderhoud/APK.

Terug
Bovenaan