BMW X3

Dank voor het delen, MCW! Ik ben niet direct onder de indruk van dit nieuwe model, het oude model lijkt me beter in balans qua vormgeving. Misschien moet ik eraan wennen.

Bij het zien van de exterieur foto's bedacht ik me dat het er allemaal niet mooier op wordt. Bij het zien van het interieur... mijn hemel. Ik denk niet dat onze volgende auto weer een BMW wordt.

Ik vind het een erg mooie auto geworden zowel van binnen als van buiten. Ik vind alleen M50 misplaatst, vroeger kreeg je dan een V8 nu een 6 cilinder.

Totaal andere auto vergeleken met z’n voorganger, net als bij de 7 en de 5. Niet lelijk, best strak en goede proporties, maar waarom dan weer zo’n gekke “grill” met die diagonale lijnen?

En verder de inmiddels gebruikelijke items BMW nieuwe stijl, zoals vegan bekleding, omslachtige bediening omdat het vooral modern moet zijn, geen schuifdak meer etc. BMW verandert van stijlvol sportief naar opzichtig hightech met een flinke dosis milieu-politieke correctheid. Wat dat laatste betreft lijkt BMW Volvo achterna te gaan.

Interieur met de zwarte gaten die uit het dashboard lopen ziet er niet bepaald verfijnd uit. Dat doen ze in Stuttgart toch een stuk beter…

Het is een strakkere evolutie van de huidige X3. Wat is daar totaal anders aan? De 308 is toch ook niet "totaal anders" dan de vorige 308 behalve de designtaal?
Op het feit na dat dit geen evolutie van de vorige is.

De vorige 7, 5 en X3 waren evoluties van hun voorgangers (F01, F10 en F25). De nieuwe 7, 5 en X3 vind ik daarentegen zeer revolutionair in meerdere opzichten, en wat mij betreft geen van allen een verbetering.

Het is nog steeds een SUV in hetzelfde segment. Nu met een strakkee designtaal. Geen gevalletje Citroën C5 > C5X bv. Dat is pas "totaal anders".

m1cyj9fbcplm_1200.jpg

zdtPnpp.jpeg

6k3yn6zbuvlq_800.jpg

uwl035mt3uvaua_800.jpg

Basis
bvKRWky.png
M Sport
6nSMNr8.png
M Sport Pro
5FfXaKx.png

M50
QEIMXgM.png

Basis
1Dapp6f.png
M Sport
J4asssN.png
M Sport Pro
XSlSEEp.png

M50
1zPR3UJ.png

Basis
V0BadEJ.png
M Sport
VBSttcV.png
M Sport Pro
UoRLd0q.png

M50
98vOzHl.png

Ja duh, het is nog steeds een X3 en dus blijft hij in het zelfde segment. C5 en C5x hebben totaal niks met elkaar te maken alleen een slecht gekozen naam.

Ente schreef het elders al: bij BMW heb je tegenwoordig minimaal een M uitvoering nodig om een beetje smoelend neuswerk te krijgen.
Ligt er aan wat je wensen zijn. Voor de ordinaire doelgroep heeft BMW inderdaad de M-paketten.

Ente schreef het elders al: bij BMW heb je tegenwoordig minimaal een M uitvoering nodig om een beetje smoelend neuswerk te krijgen.
Oh, ik vind die basisuitvoering stukken beter te pruimen. Mooi is nog steeds niet, maar die chroomstrip vind ik fraai, de meer benadrukte grille kan-ie ook wel hebben en die voorbumper oogt wat rustiger.

Maar ik schijn sowieso niet echt een fan te zijn van de M (Sport)-uitvoeringen van BMW. De rest van de wereld wel, lijkt het. Gisteren was ik in Den Haag, zag twee identieke i5's met chauffeur voor VWS wachten. Basisuitvoering, grijs metallic, mooi chroom. Voor het eerst dat ik de 5 IRL niet in zo'n blacked-out boefjesuitvoering zag. Een verademing.

De M-versies vind ik erg tof. De reguliere versie ziet er wat simpel uit.
Maar goed, ik kan hem toch niet betalen, dus ik geniet lekker op afstand :)

Net de video bekeken van autogefühl. Als je daar de 'basisversie' ziet met grotere wielen vind ik het een fraaie en chique verschijning. De M Sport vind ik voor BMW-begrippen ingetogen, al vind ik de X1 en X3 in die trim snel wat zwaar ogen.

OxF05Ai.png

HtRHyKr.png

4Yx4U3M.png

Afgezien van de ambient lightning vind ik het interieur ook mooi rustig.

Ik vind het erg goedkoop ogen, ook door het materiaalgebruik. Net als bij de nieuwe 5-Serie, daarvan oogt (en voelt) het interieur ook veel minder hoogwaardig dan de G30/31.

Op zich heeft de auto best wel wat aardige details, zo vind ik bijvoorbeeld die diagonale spijltjes (of is het ook weer zo'n dichte plaat met ribbeltjes geworden a la X1?) in de nieren leuk gedaan. Maar de huidige designtrends schrijven kennelijk voor dat de flanken helemaal glad moeten, dat zie je bij meer merken. Zal aerodynamisch en in de productie wellicht schelen (?) maar de auto wordt er ook nondescript door. De vorm van de wielkasten daarentegen is dan weer veel te aanwezig en raar en opzichtig.

Die lelijke platte wielkuipen, de hangende kont als je hem van opzij ziet en over het ambiente in het interieur zeg ik maar niets. Jammer dat zo'n belangrijk model voor BMW nu deze weg moet gaan....

Ik vind het geen vooruitgang, de vorige vind ik veel mooier. En dat dashboard met dat lelijke stuur... jammer hoor

• Leuk
Waarderingen: rw54

Interieurkwaliteit valt toch wel wat tegen op bepaalde plekken. Stoelen zijn wel top, beenruimte achterin ok maa gezien de lengte wat tegenvallend. motor is krachtig en toch vrij zuinig. Te hard geveerd als M50.

Exterieur inderdaad best fraai, maar dat interieur is bmw onwaardig. Duitse merken stonden altijd bekend om fraai afgewerkte interieurs, maar vag, bmw en Mercedes zijn duidelijk aan het besparen, alleen de echte topmodellen hebben nog een fatsoenlijk interieur.

Vind ik bij Mercedes juist net andersom. De S-Klasse stelt wat teleur t.o.v. de W222, maar de C, E en GLC zijn juist mooier afgewerkt dan hun voorgangers. Bij BMW is er een wereld van verschil tussen de 7-Serie enerzijds, en de 5 en X3 anderzijds. Bij de voorgaande modellen lagen die qua afwerking en materiaalgebruik veel dichter bij elkaar.
Bij VAG is het bij VW nog steeds veel teveel hard plastic, terwijl ze bij Audi tegenwoordig in alle modellen hetzelfde onsamenhangende en inspiratieloze dashboard monteren.

Zoals bij alle auto's tegenwoordig vind ik die oplopende raamlijn gewoon niet mooi. Ik weet niet wat het is.

Qua interieur, zou het kunnen zijn dat veel mensen daar helemaal niet zo omgeven in deze prijsklasse?

Volgens mij vanmiddag in Ede (N224) zo'n nieuwe X3 gezien, er zat een typeplaatje op de kont. DLD (M) kenteken, misschien de eerste exemplaren voor bepaalde mensen in NL om te proberen?

Leek zo, van een afstandje, opzij, eerst als een X1 maar dan toch wat te groot.

Terug
Bovenaan