Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Joop Passchier zei:Het design moet even op me inwerken en ik ben geen fan van de manier waarop de achterklep is uitgesneden, maar ik ben aangenaam verrast!
Eindelijk eens een keer iets totaal nieuws van BMW, qua stijging!
Moderator
Helemaal nieuw en volledig elektrisch: de BMW iX. De langverwachte EV cross-over is de productieversie van de Vision iNext, heeft een extravagant uiterlijk, een hypermodern binnenste en een interessante aandrijflijn. In de tweede helft van 2021 staat de BMW iX bij de Nederlandse dealers.
Highlights
iX is productieversie BMW Vision iNext
Volledig elektrische SUV van formaat X6
Technologisch uithangbord
Actieradius: meer dan 600 kilometer
Tweede helft van 2021 op de markt
Dat BMW in 2021 een productieversie van de Vision iNext op de markt brengt, is geen geheim. Al tijden spreekt BMW over de komst van het volledig elektrische model, maar de auto zelf was nog in nevelen gehuld. De twee jaar geleden gepresenteerde Vision iNext gaf al een aardige impressie van wat autoland te wachten stond, maar die auto leek voor een normaal gesproken juist erg concreet 'Vision'-studiemodel van BMW verre van productierijp. Dat blijkt nu toch anders te liggen. Dít is namelijk de volledig elektrische BMW iX, die sterk lijkt op de twee jaar geleden geïntroduceerde concept-car!
Uiterlijk
De BMW iX mag dan sterk lijken op zijn twee jaar oude voorbode, dat betekent echter niet dat er niet aan het ontwerp is gesleuteld. Zo zijn de wel erg platte koplampen van de concept-car vervangen door opvallend scherp gesneden maar conventioneler gevormde exemplaren. De standaard full-ledkijkers zijn de platste koplampen van BMW ooit. BMW Laserlight-units met matrixtechniek komen optioneel beschikbaar. Ook de definitieve iX krijgt de ietwat controversiële grille die we al kennen van de nieuwe 4-serie. Het exemplaar op de productierijpe iX heeft een iets gebruikelijkere invulling gekregen dan die van de iNext en het geheel ziet er met een kentekenplaat op een stuk gangbaarder uit.
Van opzij bezien blijven de meeste designelementen van de Vision iNext intact, al heeft de 'geknepen' B-stijl van het studiemodel de overgang naar het productiestadium niet overleefd. Het zwarte designelement in de D-stijl, dat samen met de in het zwart uitgevoerde B- en C-stijlen de suggestie van een 'zwevend dak' moet wekken, blijft min of meer intact. Ook de achterkant is voorzien van intrigerende verlichting. Opvallend is dat BMW er voor kiest om de iX géén L-vormige achterlichten te geven zoals het merk die wel toepast op diverse andere modellen. Ook de Vision iNext had L-vormige verlichting achterop.
Wat formaat betreft is de iX wat lastig te plaatsen. Hoewel hij ongeveer net zo lang, breed en hoog is als een X6, is de wielbasis met exact 3 meter vergelijkbaar met die van de grotere X7. Opvallende designdetails: de iX heeft verzonken handgrepen, portieren zonder raamstijlen en een flank die - zeker voor een BMW - opvallend weinig lijnen heeft. Net als de iX3 wordt ook de koets van de iX overladen met iBlue-kleurige accenten. Er komt ook een pakket met sportiever ogende details.
Interieur
Het interieur oogt behoorlijk futuristisch. Achter het opvallend vormgegeven hexagonaal stuurwiel zien we een breed, uit twee displays bestaand paneel dat biet alleen als instrumentarium, maar ook als infotainmentsysteem fungeert. Het instrumenatrium is 12,3-inch groot, het infotainmentscherm heeft een diameter van 14,9 inch. Een verdieping eronder treffen we platte en brede uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem aan. De middentunnel, die onder meer is afgewerkt met fraai ogend hout, is niet fysiek verbonden met de rest van het dashboard.
Het geheel ademt enigszins dezelfde sfeer als het interieur van de i3. De luidsprekers zijn verstopt voor een minimalistische uitstraling. BMW meldt trots dat veel natuurlijke en 'duurzame' materialen zijn gebruikt. Wat te denken van leer dat gekleurd is met olijfextracten? O jazeker! De iX is straks optioneel leverbaar met een glazen panoramadak dat zichzelf elektrochromatisch kan verduisteren. Het niet te openen dak is het grootste glazen dak ooit in een BMW.
Techniek
De iX geldt volgens BMW als technologisch vlaggenschip van het merk en is derhalve volgepropt met moderne hard- en software. We beginnen met de motoren. De iX beschikt namelijk over twee elektromotoren die samen meer dan 500 pk leveren. Daarmee sprint de iX in minder dan 5 tellen naar de 100 km/h. Exacte specificaties volgen in een later stadium, maar BMW werpt al een blik op het accupakket. Dat heeft namelijk een capaciteit van 'meer dan 100 kWh' en daarmee moet de BMW iX een range van meer dan 600 kilometer kunnen halen.
Aan een DC-lader is de BMW iX met een laadvermogen van tot 200 kW op te laden. In zo'n 40 minuten is het in de bodem gehuisveste accupakket van 10 tot 80 procent vol te pompen met stroom. BMW zegt onder meer veelvuldig gebruik te hebben gemaakt van zowel aluminium als koolstofvezel voor de basis van de auto.
Autonoom
BMW beloofde aanvankelijk dat de productieversie van de Vision iNext ook op autonoom vlak hoge ogen gaat gooien. De nieuwe techniek moet de BMW iX in staat stellen vrij zelfstandig rond te gaan. De hiervoor benodigde sensoren, camera's en radarsystemen zijn achter de vrijwel dichte grille gehuisvest.
De BMW iNext is overigens een bijzondere EV binnen de BMW-familie. BMW's 'Power of Choice'-strategie dicteert namelijk dat het merk van zo veel mogelijk modellen naast benzine- en dieselversies ook een plug-in hybride en volledig elektrische variant aanbiedt. De iX3 is in feite gewoon een elektrische X3, de op stapel staande i4 belooft een elektrische versie van de nog te onthullen 4-serie Gran Coupé te worden en de nieuwe i3 wordt niets meer dan een elektrische variant van de 3-serie. Zo bewandelt BMW met de reeds aangekondigde i5 en i7 hetzelfde pad, die types worden dus elektrisch aangedreven versies van de volgende generaties 5- en 4-serie.
De BMW iX rolt vanaf de tweede helft van volgend jaar in het Duitse Dingolfing van de band. Uitgebreide informatie met betrekking tot de Nederlandse markt volgt later.
Barri zei:Ze zijn echt helemaal de weg kwijt in München. Wat een afgrijselijk ontwerp is dit.
Moderator
speedtouch zei:Vanaf de zijkant gezien vind ik hem best gaaf, de neus minder ben benieuw in welke prijsklasse hij valt, valt hij in de klasse van de Volkswagen ID.4 of hoger?
Timo zei:Gaaf interieur, in de basis geen verkeerd ontwerp... en dan zie je die neusWanstaltig.
Lijkt rechtstreeks overgetrokken van een eerste generatie audi Q7.MCDubbellU zei:Vooral de zijkant heeft gek genoeg iets gedateerds en sowieso wat plomp
afentoe zei:Timo zei:Gaaf interieur, in de basis geen verkeerd ontwerp... en dan zie je die neusWanstaltig.
Precies! Van binnen best gelaagd, achterkant valt nog mee, opzij is nog net te doen maar dan van voren... Als het in China maar verkoopt.![]()
Hij zal wel doelen op de 'opgelegde' achterklep.MCDubbellU zei:Audi Q7: https://i.imgur.com/mzYhiI6.jpgZie geen overeenkomsten
Eens mbt neus en het interieur. Dat de productieversies tov conceptmodellen afgezwakt worden is bij ieder merk de praktijk. Ik vind dat er eigenlijk knap veel overgelaten is, al was het conceptmodel nog iets meer een enorm opgeblazen i3.Joop Passchier zei:En toch stoort die neus mij hier minder dan op een 4 coupe. Vooral omdat BMW hier een heel andere designtaal toepast, komt het merk hier veel beter weg met die neus.
Wat ik wel jammer vind, zijn de tov het concept afgezwakte lijnen. Zoals die opgaande lijn op het achterportier. Op het concept start die opgaande lijn vanaf de b-stijl, bij het productiemodel pas achterop het achterportier. Waar ik het concept 'spannend' vind, vind ik het productiemodel wat truttig. Mede dankzij dat soort afzwakkingen.
Ook ogen de koplampen me iets te 'aandoenlijk'.
Wel erg gaaf interieur!
En ligt het aan mij, of is die verticale strip in de portierbekleding een verwijzing naar de E60?
Wouter82 zei:
Als Hans Landa misschien, maar in dit filmpje zie ik weinig van dat talent terug...Joop Passchier zei:Waltz is een held!
BMW Launches Bizarre Marketing Campaign To Defend Its Ugly Car
he 2022 BMW iX, like many recent big-grilled automobiles from the Bavarian automaker, has drawn torrents of criticism for its polarizing styling. But instead of just letting the complaints slide, BMW is defending the electric iX using a strange new marketing campaign called “What’s your reason not to change?” The automaker even uses the phrase “OK Boomer” on Twitter, and defends itself against a complaint that the vehicle looks like an “Allegro with squirrel teeth,” referring to an Austin model. Again, the whole thing is bizarre
BMW heeft excuses aangeboden voor een op social media gelanceerde campagne die de zogeheten ‘boomers’ belachelijk maakt. Met de zin ‘Oké, Boomer, en wat is jouw reden om niet te veranderen?’ zette de campagne kwaad bloed bij de belangrijkste groep kopers van BMW's. https://www.ad.nl/auto/bmw-zegt-sorry-voor-belachelijk-maken-belangrijkste-doelgroep-op-social-media~aeca6278/