• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

BMW iX | Nieuw: facelift 2025

Het design moet even op me inwerken en ik ben geen fan van de manier waarop de achterklep is uitgesneden, maar ik ben aangenaam verrast!
Eindelijk eens een keer iets totaal nieuws van BMW, qua stijging!

Joop Passchier zei:
Het design moet even op me inwerken en ik ben geen fan van de manier waarop de achterklep is uitgesneden, maar ik ben aangenaam verrast!
Eindelijk eens een keer iets totaal nieuws van BMW, qua stijging!

BMW heeft de afgelopen jaren al diverse totaal nieuwe modellen gepresenteerd, qua stijging. Neem de stijging op de i8 en de i3, de stijging van de 4-serie. Dat de stijging totaal nieuw is is wat mij betreft niet echt verrassend aan deze auto.

Ik ben nog niet zo kapot van deze stijging. De Audi Etron zou in dit geval mijn voorkeur hebben.
En het brede “widescreen” doet mij nogal aan Mercedes denken.

Mmm, BMW is qua design de laatste tijd grotendeels de weg kwijt, maar dit futuristische vind ik juist wel weer passen bij de i-modellenreeks. Ik sluit me voorlopig bij Wouter82 aan...

Ik begrijp ook niet goed waar we deze auto nou moeten plaatsen. Onlangs is de iX3 gepresenteerd, deze “IX” lijkt daar vrij dicht tegenaan te schurken qua formaat.

65yy95vbk1c2.jpg

f8tycukbb9nt.jpg

wxuy89fbygq9.jpg

t4iy532bxbap.jpg

2l7y1ujbffy5.jpg

s5qyrhqbhsnt.jpg

5ujycllb9gxw.jpg

3oeyi5abnuw8.jpg

5aoyfnfba78x.jpg

phly59kb31ur.jpg

krkyrsnbdfbl.jpg

8vbytcgbddqm.jpg

896yx4abupi4.jpg

dd5yljvbnf1v.jpg

m4qy2itbt5z1.jpg

aguyspkbs8r8.jpg

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-is-de-elektrische-bmw-ix/

Helemaal nieuw en volledig elektrisch: de BMW iX. De langverwachte EV cross-over is de productieversie van de Vision iNext, heeft een extravagant uiterlijk, een hypermodern binnenste en een interessante aandrijflijn. In de tweede helft van 2021 staat de BMW iX bij de Nederlandse dealers.

Highlights

iX is productieversie BMW Vision iNext
Volledig elektrische SUV van formaat X6
Technologisch uithangbord
Actieradius: meer dan 600 kilometer
Tweede helft van 2021 op de markt

Dat BMW in 2021 een productieversie van de Vision iNext op de markt brengt, is geen geheim. Al tijden spreekt BMW over de komst van het volledig elektrische model, maar de auto zelf was nog in nevelen gehuld. De twee jaar geleden gepresenteerde Vision iNext gaf al een aardige impressie van wat autoland te wachten stond, maar die auto leek voor een normaal gesproken juist erg concreet 'Vision'-studiemodel van BMW verre van productierijp. Dat blijkt nu toch anders te liggen. Dít is namelijk de volledig elektrische BMW iX, die sterk lijkt op de twee jaar geleden geïntroduceerde concept-car!

Uiterlijk

De BMW iX mag dan sterk lijken op zijn twee jaar oude voorbode, dat betekent echter niet dat er niet aan het ontwerp is gesleuteld. Zo zijn de wel erg platte koplampen van de concept-car vervangen door opvallend scherp gesneden maar conventioneler gevormde exemplaren. De standaard full-ledkijkers zijn de platste koplampen van BMW ooit. BMW Laserlight-units met matrixtechniek komen optioneel beschikbaar. Ook de definitieve iX krijgt de ietwat controversiële grille die we al kennen van de nieuwe 4-serie. Het exemplaar op de productierijpe iX heeft een iets gebruikelijkere invulling gekregen dan die van de iNext en het geheel ziet er met een kentekenplaat op een stuk gangbaarder uit.

Van opzij bezien blijven de meeste designelementen van de Vision iNext intact, al heeft de 'geknepen' B-stijl van het studiemodel de overgang naar het productiestadium niet overleefd. Het zwarte designelement in de D-stijl, dat samen met de in het zwart uitgevoerde B- en C-stijlen de suggestie van een 'zwevend dak' moet wekken, blijft min of meer intact. Ook de achterkant is voorzien van intrigerende verlichting. Opvallend is dat BMW er voor kiest om de iX géén L-vormige achterlichten te geven zoals het merk die wel toepast op diverse andere modellen. Ook de Vision iNext had L-vormige verlichting achterop.

Wat formaat betreft is de iX wat lastig te plaatsen. Hoewel hij ongeveer net zo lang, breed en hoog is als een X6, is de wielbasis met exact 3 meter vergelijkbaar met die van de grotere X7. Opvallende designdetails: de iX heeft verzonken handgrepen, portieren zonder raamstijlen en een flank die - zeker voor een BMW - opvallend weinig lijnen heeft. Net als de iX3 wordt ook de koets van de iX overladen met iBlue-kleurige accenten. Er komt ook een pakket met sportiever ogende details.

Interieur

Het interieur oogt behoorlijk futuristisch. Achter het opvallend vormgegeven hexagonaal stuurwiel zien we een breed, uit twee displays bestaand paneel dat biet alleen als instrumentarium, maar ook als infotainmentsysteem fungeert. Het instrumenatrium is 12,3-inch groot, het infotainmentscherm heeft een diameter van 14,9 inch. Een verdieping eronder treffen we platte en brede uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem aan. De middentunnel, die onder meer is afgewerkt met fraai ogend hout, is niet fysiek verbonden met de rest van het dashboard.

Het geheel ademt enigszins dezelfde sfeer als het interieur van de i3. De luidsprekers zijn verstopt voor een minimalistische uitstraling. BMW meldt trots dat veel natuurlijke en 'duurzame' materialen zijn gebruikt. Wat te denken van leer dat gekleurd is met olijfextracten? O jazeker! De iX is straks optioneel leverbaar met een glazen panoramadak dat zichzelf elektrochromatisch kan verduisteren. Het niet te openen dak is het grootste glazen dak ooit in een BMW.
Techniek

De iX geldt volgens BMW als technologisch vlaggenschip van het merk en is derhalve volgepropt met moderne hard- en software. We beginnen met de motoren. De iX beschikt namelijk over twee elektromotoren die samen meer dan 500 pk leveren. Daarmee sprint de iX in minder dan 5 tellen naar de 100 km/h. Exacte specificaties volgen in een later stadium, maar BMW werpt al een blik op het accupakket. Dat heeft namelijk een capaciteit van 'meer dan 100 kWh' en daarmee moet de BMW iX een range van meer dan 600 kilometer kunnen halen.

Aan een DC-lader is de BMW iX met een laadvermogen van tot 200 kW op te laden. In zo'n 40 minuten is het in de bodem gehuisveste accupakket van 10 tot 80 procent vol te pompen met stroom. BMW zegt onder meer veelvuldig gebruik te hebben gemaakt van zowel aluminium als koolstofvezel voor de basis van de auto.
Autonoom

BMW beloofde aanvankelijk dat de productieversie van de Vision iNext ook op autonoom vlak hoge ogen gaat gooien. De nieuwe techniek moet de BMW iX in staat stellen vrij zelfstandig rond te gaan. De hiervoor benodigde sensoren, camera's en radarsystemen zijn achter de vrijwel dichte grille gehuisvest.

De BMW iNext is overigens een bijzondere EV binnen de BMW-familie. BMW's 'Power of Choice'-strategie dicteert namelijk dat het merk van zo veel mogelijk modellen naast benzine- en dieselversies ook een plug-in hybride en volledig elektrische variant aanbiedt. De iX3 is in feite gewoon een elektrische X3, de op stapel staande i4 belooft een elektrische versie van de nog te onthullen 4-serie Gran Coupé te worden en de nieuwe i3 wordt niets meer dan een elektrische variant van de 3-serie. Zo bewandelt BMW met de reeds aangekondigde i5 en i7 hetzelfde pad, die types worden dus elektrisch aangedreven versies van de volgende generaties 5- en 4-serie.

De BMW iX rolt vanaf de tweede helft van volgend jaar in het Duitse Dingolfing van de band. Uitgebreide informatie met betrekking tot de Nederlandse markt volgt later.

Barri zei:
Ze zijn echt helemaal de weg kwijt in München. Wat een afgrijselijk ontwerp is dit.

Volledig mee eens. Dit is voor het eerst dat ik me echt afvroeg of dit een vreemd getimede 1-aprilgrap was.
Allemachtig. Wat een, eh, bijzonder design. o_O

Vanaf de zijkant gezien vind ik hem best gaaf, de neus minder ben benieuw in welke prijsklasse hij valt, valt hij in de klasse van de Volkswagen ID.4 of hoger?

speedtouch zei:
Vanaf de zijkant gezien vind ik hem best gaaf, de neus minder ben benieuw in welke prijsklasse hij valt, valt hij in de klasse van de Volkswagen ID.4 of hoger?

Véél hoger uiteraard :rolleyes: Zoals je kan lezen heeft de iX de afmetingen van een X6 en een actieradius van 600 km.

Gaaf interieur, in de basis geen verkeerd ontwerp... en dan zie je die neus o_O Wanstaltig.

Blij te zien dat iDrive blijft met een fysieke knop. Evenals volume.
Ben benieuwd, goede en slimme keuze van BMW om de i-Modellen (met de iX3 even interprteren als tussen-oplossing) de gewone modellen modern en behoedend houdt, en met de i-reeks duidelijk een zee vooruitstrevend en gedurfd design neer zit.
Imposante auto, met enkele mooie detals. Het geheel lijkt me zeer gevoelig voor kleur en uitrusting. Die rode bijvoorbeeld komt mij veel mooier en gebalanceerder over dan die grijze.

Timo zei:
Gaaf interieur, in de basis geen verkeerd ontwerp... en dan zie je die neus o_O Wanstaltig.

Precies! Van binnen best gelaagd, achterkant valt nog mee, opzij is nog net te doen maar dan van voren... Als het in China maar verkoopt. :(

Mein gott muss das sein?

Ze mogen zo ondertussen ook wel eens een nieuwe slogan gaan bedenken. Met een 3 cilinder FWD hatchback en een 3 ton zware elektrische SUV op komst kun je jezelf echt niet meer verkopen als producent van "rijdersauto's"

De concept heette iNext SUV, dit heet gewoon iX, passchier

OT: hij is nog lelijker dan ik dacht op de spy shots. Vooral de zijkant heeft gek genoeg iets gedateerds en sowieso wat plomp. De kleine zijruiten van de achterportieren is ook geen porum. Interieur wel bijzonder maar ergonomisch ook al een stuk achteruit. Climate control in het scherm en van die 'knopjes' zoals de nieuwe Nissan Ariya

jdPlTb9.jpg

Alle foto's: https://www.netcarshow.com/bmw/2022-ix/

De auto ziet eruit alsof BMW heel krampachtig i3-ontwerpkenmerken heeft proberen toe te passen op een crossover. Het is een ontzettend grof ontwerp. De neus is heel hoekig met een schelpvormige motorkap en L-vormige inzetstukken op de bumper en een heel rechte A-stijl. De A-stijl/voorste zijruit heeft een extra stijl, wat MPV-associaties oproept. De wielkastranden zijn rond, maar geaccentueerd door afgeronde rechthoekige lijnen. Vanaf de C-stijl wordt de auto pompeus en veel ronder, met een optisch veel te zware achterkant, een matig uitgevoerde zwevende daklijn en een achterkant met (geheel) geïntegreerde achterlichten, wat associaties oproept met Audi-modellen of de Opel Ampera-e. BMW-eigen zijn de lelijke achterbumpers, want om de een of andere reden moeten BMW-ontwerpers het design van bumpers altijd zo complex mogelijk maken. Het interieur vind ik heel fraai, modern en luxueus, de buitenkant vind ik gewoon een zooitje.

Nog meer filmpjes

https://youtu.be/MUDRgZei4ws

https://youtu.be/frwS3aU4Quw

https://youtu.be/05by4kcZJRI

https://youtu.be/Ln7LksL180Q

j1Ds6Vw.jpg

3oeyi5abnuw8.jpg

e6nAAWX.jpg

2l7y1ujbffy5.jpg

QsrLVTe.jpg

s5qyrhqbhsnt.jpg

GeeyTO6.jpg

5ujycllb9gxw.jpg

shjfrNp.jpg

m4qy2itbt5z1.jpg

De concept oogde minder plomp en meer als een crossover dan als een obese SUV. Ook apart dat sommige details niet zijn overgenomen, zoals de lijn van de koplamp naar de A-stijl en het achterste zijruitje.

afentoe zei:
Timo zei:

Precies! Van binnen best gelaagd, achterkant valt nog mee, opzij is nog net te doen maar dan van voren... Als het in China maar verkoopt. :(

Inderdaad ook mijn idee.
De achterkant en de zijkant vind ik er nog best wel aardig uit zien (een heel stuk beter als op dat concept), maar bij het zien van die grote konijnentanden in het front krijg ik spontaan de neiging om even een paar winterwortels in die bak onder de tanden te leggen om het beeld compleet te maken.
En dat raar gevormde stuur: 50 jaar geleden kwam British Leyland ook al met zo'n vreemd gevormd "hightech"-design stuur in de Austin Allegro, dat was ook hooguit bruikbaar bij rechtuit rijden en een drama in het stadsverkeer.... ik zie de geschiedenis zich gaan herhalen.

En toch stoort die neus mij hier minder dan op een 4 coupe. Vooral omdat BMW hier een heel andere designtaal toepast, komt het merk hier veel beter weg met die neus.
Wat ik wel jammer vind, zijn de tov het concept afgezwakte lijnen. Zoals die opgaande lijn op het achterportier. Op het concept start die opgaande lijn vanaf de b-stijl, bij het productiemodel pas achterop het achterportier. Waar ik het concept 'spannend' vind, vind ik het productiemodel wat truttig. Mede dankzij dat soort afzwakkingen.
Ook ogen de koplampen me iets te 'aandoenlijk'.
Wel erg gaaf interieur!

MCDubbellU zei:
Audi Q7: https://i.imgur.com/mzYhiI6.jpg :confused: Zie geen overeenkomsten
Hij zal wel doelen op de 'opgelegde' achterklep.

Joop Passchier zei:
En toch stoort die neus mij hier minder dan op een 4 coupe. Vooral omdat BMW hier een heel andere designtaal toepast, komt het merk hier veel beter weg met die neus.
Wat ik wel jammer vind, zijn de tov het concept afgezwakte lijnen. Zoals die opgaande lijn op het achterportier. Op het concept start die opgaande lijn vanaf de b-stijl, bij het productiemodel pas achterop het achterportier. Waar ik het concept 'spannend' vind, vind ik het productiemodel wat truttig. Mede dankzij dat soort afzwakkingen.
Ook ogen de koplampen me iets te 'aandoenlijk'.
Wel erg gaaf interieur!
Eens mbt neus en het interieur. Dat de productieversies tov conceptmodellen afgezwakt worden is bij ieder merk de praktijk. Ik vind dat er eigenlijk knap veel overgelaten is, al was het conceptmodel nog iets meer een enorm opgeblazen i3.

Verder heel grappig om te zien hoe iedereen over elkaar heen buitelt om dit ding te veroordelen, terwijl ik 'm zelf eigenlijk best wel leuk vind. Maak ik dat ook eens mee. Nee, ik snap het zelf ook niet helemaal, maar die rode vind ik gaaf. Maar de i3 heb ik ook altijd een leuk ding gevonden, misschien hielp dat.

Ik moet zeggen dat ik het interieur prachtig vind. Echt een stap vooruit en heel hoogwaardig. En zowaar met wat kleur! En nog steeds wat knoppen en een iDrive.
De grille... als het binnenste van die grill nu in carroserie kleur was dan had het erg mooi kunnen zijn. De concept had dat wel een beetje. De i3 had ook een beetje een grill die meer een aanzet van lijnen was en dat misstond niet.
Vooral de achterdeuren en C-stijl maken het wel heel erg lomp. Inderdaad wat Q7 maar ook GL achtig. De concept was hier veel eleganter.

Qua EV prestaties is het best aardig. Maar voor een auto die net geintroduceerd is en nog niet op de markt is loopt het eigenlijk al achter. Het hoog opgeven van de uitstekende aerodynamica in de marketing is haast Audi achtig: Hoog opgeven van iets wat bij de concurenten al jaren beter voor elkaar is.

Ik hoop voor ze dat ze er een hoop in China en de USA kunnen verkopen. Voor Europa is dit het niet.

Het is alles al opgenoemd door andere lezers, kan echt niets positiefs aan deze auto vinden, ronduit lelijk, uit welke ooghoek je het ook bekijkt. Wanneer worden ze in en om München weer normaal??? Adriaan Hooydonk, go home!!

Er zijn maar twee dingen die ik niet mooi vind aan de auto. Eentje is op te lossen door een donkere kleur te kiezen (hoe de zijruiten met de achterruit verbonden zijn, dat balkje) en de andere is dat de nieren te ver beneden doorlopen waardoor er geen ruimte overblijft om het kenteken er netjes onder te hangen. Misschien dat ook de rechthoekige lijnen rond de wielen nog wat gewenning vragen, vooral achter. Maar verder valt ie mij verrassend goed.

Ik denk dat je deze BMW 9 echt even live moet zien om er iets van te kunnen vinden.

En ligt het aan mij, of is die verticale strip in de portierbekleding een verwijzing naar de E60?

En ligt het aan mij, of is die verticale strip in de portierbekleding een verwijzing naar de E60?

Ha! Toen ik dat zag dacht ik ook meteen: He, E60! Of het bewust gedaan is weet ik niet, maar het valt dus wel op.

De video waarvan je wist dat ie zou komen ;) TheSketchMonkey heeft de iX onder handen genomen

mkNxPLL.png

kxmhsMW.png

En nog beter, hij laat duidelijk zien wat er mis is met de iX (en de 4 Serie) en dat is heus niet alleen de neus: https://www.youtube.com/watch?v=Kug2uVRbte4

BMW Launches Bizarre Marketing Campaign To Defend Its Ugly Car

he 2022 BMW iX, like many recent big-grilled automobiles from the Bavarian automaker, has drawn torrents of criticism for its polarizing styling. But instead of just letting the complaints slide, BMW is defending the electric iX using a strange new marketing campaign called “What’s your reason not to change?” The automaker even uses the phrase “OK Boomer” on Twitter, and defends itself against a complaint that the vehicle looks like an “Allegro with squirrel teeth,” referring to an Austin model. Again, the whole thing is bizarre

Verder:

https://jalopnik.com/bmw-launches-bizarre-marketing-campaign-to-defend-its-u-1845687542

BMW heeft excuses aangeboden voor een op social media gelanceerde campagne die de zogeheten ‘boomers’ belachelijk maakt. Met de zin ‘Oké, Boomer, en wat is jouw reden om niet te veranderen?’ zette de campagne kwaad bloed bij de belangrijkste groep kopers van BMW's. https://www.ad.nl/auto/bmw-zegt-sorry-voor-belachelijk-maken-belangrijkste-doelgroep-op-social-media~aeca6278/

Terug
Bovenaan