HKluivert
Startmotor
Ik wil privé graag elektrisch gaan rijden. Wij rijden nogal wat korte afstanden en doen dat met een Toyota Prius 3 uit 2010. Best zuinig, rijdt prima, maar elektrisch lonkt.
Nou heb ik me wat verdiept in de tweedehands markt en toen drong tot mij door dat de elektrische auto’s die nu enigzins betaalbaar zijn over 3, 4, 5 jaar niet erg aantrekkelijk meer zijn. De meesten hebben een reeel bereik van 100-150 km; daar kunnen wij nu aardig mee uit de voeten, maar wie wil die auto nog hebben als straks het bereik nog wat lager is door degradatie van de accu?
Is het dan niet verstandiger om wat meer uit te geven en een auto te kopen die sowieso best begeerlijk is, de BMW i3? De gebruikers zijn erg positief over deze auto, hij rijdt als een BMW, goed afgewerkt, fijn ding. Maar de goedkoopsten kosten toch nog 15000 en meer, en die hebben een capaciteit van 60 Ah. Da’s niet veel, daarmee kom je dus zo’n 100-150 km.
Er is ook een i3 met range-extender geleverd, de i3 rex. Daar zit een 600 cc motor in en een 9 liter tankje, en die drijft een dynamo aan waarmee de accu weer bijgeladen wordt. Bereik met volle accu en volle brandstoftank zou 270-340 km zijn.
Voor ons gebruik is het extra bereik niet echt nodig, wij leggen om binnen 100 km wel weer thuis aan de stekker, maar.zou de versie met range extender geen veel betere restwaarde hebben straks?
O ja, voor die rex uitvoering betaal je wél wegenbelasting, 89/kwartaal.
Nou heb ik me wat verdiept in de tweedehands markt en toen drong tot mij door dat de elektrische auto’s die nu enigzins betaalbaar zijn over 3, 4, 5 jaar niet erg aantrekkelijk meer zijn. De meesten hebben een reeel bereik van 100-150 km; daar kunnen wij nu aardig mee uit de voeten, maar wie wil die auto nog hebben als straks het bereik nog wat lager is door degradatie van de accu?
Is het dan niet verstandiger om wat meer uit te geven en een auto te kopen die sowieso best begeerlijk is, de BMW i3? De gebruikers zijn erg positief over deze auto, hij rijdt als een BMW, goed afgewerkt, fijn ding. Maar de goedkoopsten kosten toch nog 15000 en meer, en die hebben een capaciteit van 60 Ah. Da’s niet veel, daarmee kom je dus zo’n 100-150 km.
Er is ook een i3 met range-extender geleverd, de i3 rex. Daar zit een 600 cc motor in en een 9 liter tankje, en die drijft een dynamo aan waarmee de accu weer bijgeladen wordt. Bereik met volle accu en volle brandstoftank zou 270-340 km zijn.
Voor ons gebruik is het extra bereik niet echt nodig, wij leggen om binnen 100 km wel weer thuis aan de stekker, maar.zou de versie met range extender geen veel betere restwaarde hebben straks?
O ja, voor die rex uitvoering betaal je wél wegenbelasting, 89/kwartaal.