BMW Gran Coupé 420d M-performance 2015 180.000

Broodje met beleg

Startmotor
Beste,

Ik zoek een diesel auto omdat ik 4x per maand naar Parijs moet rijden. Dan gaan de km’s nogal flink oplopen.
Momenteel heb ik een Golf GTE en dat is gewoonweg veel te duur om steeds mee te rijden.

Nu is mijn oog gevallen op een BMW 420d
Motorinhoud: 1.995 cc
Aantal cilinders: 4
Vermogen: 140 kW (190 PK)
Topsnelheid: 231 km/u
Acceleratie (0-100): 7,3 s
Wielbasis: 281 cm
Ledig gewicht: 1.515 kg
Laadvermogen: 585 kg
GVW: 2.100 kg
Max. trekgewicht: 1.600 kg (ongeremd 745 kg)
Energielabel: B

Ik kan mijn huidige auto goed inruilen en dan maar een beetje bijbetalen voor de BMW.

Maar ik weet niet zoveel af van deze serie. Zijn hier mankementen waar ik rekening mee moet houden?
Zijn er zwakheden van de auto waar ik op moet letten tijdens het bezoek?
Weten jullie misschien welke reparaties er de komende maanden te verwachten zijn?

Alvast bedankt!

Bijna 7 jaar oud en een haartje van 200 dkm op de klok. Hoe oud is de huidige GTE en hoeveel heeft 'ie gelopen? Ik zou me alvast voorbereiden op een heftige afschrijving dus hoe goedkoper je 'm kunt meekrijgen, hoe meer je op dat vlak gaat besparen.

De motor in deze BMW is goed, ik ga er van uit dat deze net de eerste lading B47 Motor mee heeft gekregen? Zijn weinig problemen mee bekend, wel zit nog steeds de ketting aan de achterkant van het blok dus als deze ooit vervangen moet worden dan kan dit aardig duur uitpakken.

4-serie Gran Coupe eigenaar hier, ik heb dan wel de benzine versie (420i).

Zowel de 2.0 benzine als diesel worden al jaren geleverd in diverse modellen en worden elk jaar weer iets beter. In mijn zoektocht kon ik niet echt schokkende punten vinden waar ik bang voor zou moeten zij. Weet wel dat 180.000km bij elke auto betekend dat je vroeg of laat tegen een dure reparatie aanloopt plus dat je kilometers rap oplopen met 4x per maand een retourtje Parijs. Een waterdichte onderhoudshistorie zou ik wel een pré vinden, dan weet je in elk geval of hij in het verleden netjes onderhouden is.

Verder is de auto voor een groot deel gelijk aan de 3-serie, die kent ook niet echt zwakke punten. Althans, ik kon niets noemenswaardigs vinden.

Je hebt een exemplaar uit 2015 op het oog, dat is het pre facelift model. Het facelift model (LCI) kwam medio 2016 op de markt en vind ik op een aantal punten wat mooier (o.a. LED ipv xenon verlichting), die wilde ik dus per se hebben.

Verder is de M-Sport uitvoering de mooiste (vind ik), dus dat zit wel goed. Ik zou daarnaast minimaal een automaat willen hebben (standaard op NL exemplaren, maar in Duitsland niet altijd dacht ik), navigatie professional (o.a. groter scherm), minimaal HiFi audio en het liefst Harman Kardon (klinkt heerlijk). De standaard audio bij BMW is niet super, maar is eenvoudig te retrofitten.
Nice to haves zijn dan digitale tellers, adaptive cruise control, automatisch of adaptief grootlicht etc

Het is in elk geval een heerlijke cruiser waar ik prima mee op en neer naar Parijs zou kunnen rijden, al is 4x per maand wel wat veel :)

Bedankt voor jullie reacties. Het gaat om deze jongen:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/m1753157226-bmw-4-serie-gran-coupe-420d-m-performance-carbon-schuifdak-h.html?_gl=1*5c68t2*_ga*MzA1OTA2ODU3LjE2MzM2MTUxOTk.*_ga_GYS69R7SLQ*MTYzMzYxNTE5OC4xLjEuMTYzMzYxNTUxNS4w

Voor mijn GTE krijg ik 21 terug.

Of denken jullie dat ik veiliger af ben met een minder mooie, maar een met wat minder km’s op de teller.

Ik zal overigens soms ook “maar” 2x per week naar Parijs moeten. Het is vanuit mij thuis precies 401km.

Misschien onterecht oordeel maar de auto is wat sportiever gemaakt andere achterbumper grote velgen ( hou rekening met dure banden en hardere auto) heb zelf vaak het idee dat er dan ook harder is gereden met de auto wat meer slijtage oplevert.

Ja.. schitterende auto! Ik snap heel goed dat je er verliefd op kunt worden (y)

Wegenbelasting zal een flink stuk duurder zijn tov de GTE, onderhoud en afschrijving ook. Zet alles goed op een rijtje en kijk of de extra kosten opwegen tegen wat je er voor terug krijgt, ook in ogenschouw houden dat je er waarschijnlijk qua bouwjaar en kilometerstand op achteruit gaat.

Ik denk wel dat je zo'n auto moet kopen met het idee om hem op te rijden. Als je 'm na 2 jaar weer op wilt ruimen springen de tranen in je ogen wanneer je de inruilprijs hoort vrees ik.

Auto ziet er prima uit, mijn buurman heeft hem in het donkerblauw en is van 2017, hij is heel erg tevreden.
Als jij tevreden bent over de deal is het goed, maar ik vind de vraagprijs best fors.
Van welk jaar is jouw GTE, om een beetje de verhouding te kunnen behoordelen?

Bedankt voor jullie reactie. Mijn GTE is ook van 2015. Deze is ook verlaagd en heeft ook grote velgen eronder. Dus een “hardere” auto ben ik wel gewend haha.

Maar ik moet inderdaad wel even kijken of het me de prijs waard is, want zoals jullie zeggen zal de afschrijving enorm zijn de komende tijd.
Het probleem is alleen dat de meeste vergelijkbare wagens ook zoveel km’s in die prijsklasse. En ik wil eigenlijk niet meer uitgeven aan een auto dan €25k.

Maar als ik het goed begrijp zijn er geen vervelende zaken waar deze auto mee kampt. Als het nu bijvoorbeeld bekend was dat de ketting het meestal begeeft na 200.000 km zou dat iets zijn waar ik rekening mee kan houden.

Aankoopkeuring kan zeker geen kwaad, mooi meegenomen. Hoe lang is de garantieperiode? Een kennis van me heeft een oudere BMW bij een erkende garage gekocht een paar maanden geleden en heeft 2 jaar garantie 'gedeald', zwart op wit!
Ik zag deze ook nog:
Een jaar nieuwere en 150.000 km - prijs EUR 19.950,=
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-420-gran-coupe-420d-corporate-lease-executive-50-dea-diesel-zwart-d066f99d-0741-43be-b4de-a0e5d3a4fa35?cldtidx=2&sort=standard&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=-491918890
van 2018:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-420-gran-coupe-420d-high-executive-trekhaak-diesel-zwart-cb51ed05-44c5-498d-a491-2730f3bf43bb?cldtidx=4&sort=year&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=-599437392

Veel geld voor een auto van bijna 7 jaar oud en met bijna 2 ton op de teller en dan ook nog bij een handelaar (zo meenemenprijs...)

Om je enig idee te geven van wat je met jouw budget kan doen (allemaal bij leasemaatschappijen = gegarandeerde km's + onderhoudsgeschiedenis, met BOVAG-garantie, reken wel op zelf nog een beurt laten doen want ze gaan er vaak vlak voor een beurt uit)

BMW 4-serie okt. 2015 125.000km € 18.900

BMW 5-serie dec 2015 152.000km €18.400

Mercedes C-klasse estate oct 2017 99.000km €24.250

BMW 3-serie GT juli 2018 146.000km €24.900

BMW 5-serie m-sport-edition maart 2017 111.000km €25.400

Ik was altijd een beetje huiverig voor lease auto’s. Omdat ik het gevoel heb dat de meeste lease rijders wel erg gemakkelijk met hun auto omgaan, ‘want hij is toch niet van mij’.

Dus vaak zie je dat ze gewoon hun tas op de lak zetten, of in de bosjes parkeren. Dus ik heb eerlijk gezegd altijd die lease maatschappijen vermeden. Maar misschien zit er wel iets moois tussen. Bedankt voor het aanhalen.

Verder vind ik een aantal zaken wel belangrijk, zoals het grotere navigatie scherm, en wil ik echt een zwart interieur, wit en bruin vind ik niet mooi. Dus dat is waarschijnlijk ook wel wat geld waard.

Wat vinden jullie verder van Diesel? Is het dat nog waard tegenwoordig? Ik zie zelf geen alternatief voor Diesel als ik 2 maal per maand naar Parijs moet rijden.

Een golf gte veel te duur? Staat er groot onderhoud voor de deur? Loont om onderweg te tanken in België/Frankrijk/Luxemburg, i k weet niet hoe ver die puur elektrisch rijdt?

Justin 5494700 zei:
Ik was altijd een beetje huiverig voor lease auto’s. Omdat ik het gevoel heb dat de meeste lease rijders wel erg gemakkelijk met hun auto omgaan, ‘want hij is toch niet van mij’.
Dus vaak zie je dat ze gewoon hun tas op de lak zetten, of in de bosjes parkeren. Dus ik heb eerlijk gezegd altijd die lease maatschappijen vermeden. Maar misschien zit er wel iets moois tussen. Bedankt voor het aanhalen.

De meeste auto's in deze klasse worden geleast....dus ook de BMW bij de dealer of bij de garage zijn zo bereden...
De beste leasers houden ze tegenwoordig zelf want die kunnen ze zelf verkopen tegen een veel hogere prijs dan de handelaren geven, de rest gaat naar de handel en die zie je dan op Marktplaats staan :). Dus ik denk dat die auto die jij zag staan ook gewoon een ex-leaser is.
Ik heb zelf 2x bij een leasemaatschappij gekocht, in beide gevallen auto's die juist niet door jeugdige account-managers worden bereden maar eerder door oudere mannen (een Seat Cordoba en een Peugeot 406 Break Familiale, beide turbo-diesel); bij beide stond de radio nog afgesteld op Radio 4 :)
De Seat kreeg 4 jaar later electronische problemen (toen was ie dus al 8 jaar oud met 260.000 op de teller...), de Peugeot nooit enig probleem (gekocht met 175.000km en bereden tot 355.000km). Maar in beide gevallen wel vele duizenden euro's goedkoper dan bij de handel/garages.
Zoals gezegd: vaak gaat een leaser er uit vlak voor een grote beurt, dat moet je gewoon incalculeren. Onderhouds- en reparatiegeschiedenis inkijken en dan beslissen.
En liever dus een ouwelullen-versie ipv een populaire racebak.

Auto encyclopedie zei:
Een golf gte veel te duur? Staat er groot onderhoud voor de deur? Loont om onderweg te tanken in België/Frankrijk/Luxemburg, i k weet niet hoe ver die puur elektrisch rijdt?

Het is door de hybride combinatie een behoorlijk zware auto. Ik rijd wel 1 op 20 als ik 100km/u rij. Maar naar Parijs wil ik in Frankrijk gewoon de toegestane 130 rijden, en dan is hij toch niet zo zuinig. De elektrische motor kan net 30km ver. Dus ook daar kom je niet heel ver mee. De auto is ideaal voor korte afstanden, maar nu mijn woon werk afstand veranderd is dit niet meer zo aantrekkelijk.

De maandlasten (mrb, onderhoud, afschrijving etc) al eens vergeleken, of ben je verblind door de BMW met glimmertjes?

"Vroeger" (zo rond 2010) vond BMW dat roetfilters maar 200.000 km mee gingen, de auto begon dan te klagen dat die vervangen moest worden. Ik weet niet of ze ondertussen langer mee gaan bij BMW, misschien iets om na te vragen bij iemand die er verstand van heeft?

speedtouch zei:
Justin 5494700 zei:
Het is door de hybride combinatie een behoorlijk zware auto. /quote]

Volgens mij is de door jou bedoelde BMW 100 kg zwaarder dan de Golf E

Ik heb geen Golf E, ik heb een Golf GTE. Wat het gewicht is weet ik niet. Maar een diesel is toch zuiniger als hij hetzelfde gewicht moet duwen?

Terug
Bovenaan