BMW e30 cabrio of bmw e36/46 cabrio

Renzo 1346425

Net ingestapt
Hallo beste forum leden,

Ik zit al langere tijd te kijken naar een BMW 3 serie cabrio. Vooral naar de oudere modellen. De e30/e36/e46. Nu is de e30 mijn absolute favoriet en dat zal bij meerdere zo zijn.
Nu ben ik onlangs een schitterende e30 325i tegengekomen precies zoals ik hem wil. Boston green, alpina velgen, perfect interieur en 184000 gelopen. Natuurlijk zijn de e30 tegenwoordig erg duur en deze zal zo'n 20000 kosten. Iedere keer dat ik ben langs geweest en erin reed kon ik niet stoppen met lachen. k ben zelf pas achttien en kan niet dat hele bedrag betalen. Voor de helft van het bedrag zal ik mijn familieleden enigszins lief moeten aankijken hahaha. Dit zal ook een auto zijn die natuurlijk alleen met goed weer naar buiten komt, in de winter gestald worden etc, alleen 98 tanken etc. Een boodschappenauto wordt het niet. Dan zou ik wel mijn droomauto op 18 jarige leeftijd hebben en wie weet mag het over een paar jaar niet meer.
Echter heb ik ook wel een e46 cabrio misschien op oog. Een stuk goedkoper in aanschaf, hoef ik iets minder voorzichtig mee te zijn maar is niet zo speciaal als een e30. Ook hoef ik niet bij mijn ouders aan te kloppen. Heeft misschien iets meer het imago van een sjonnie bak maar is toch leuk voor de zomer. Wel allemaal veel meer elektrische onderdelen (zoals dak, stoelen etc) waar ik bang ben dat ze kapot gaan. ( Misschien zij die zorgen niet nodig, maar ik wil geen grote verassingen)
Hoe zit het ook tussen deze twee qua onderhoudskosten en dergelijke. E30 is stukken goedkoper in de belasting maar misschien weer duurder in onderhoud? Blijft de e30 in de komende jaren zijn waarde behouden? Ben ik te jong of moet ik het juist niet doen?
Voor beide auto's is wat te zeggen dus ik zou jullie hulp zeker op prijs stellen.

Het is natuurlijk mooi al meteen je droomauto te hebben, maar ik zou er toch niet in willen leren rijden mocht je schade rijden kan het best nog wel eens lastig worden om de onderdelen te vinden, de laatste zijn ondertussen alweer 28 jaar oud. Daarbij heb je het geld er niet voor en heb je je al eens verdiept in de verzekering voor beide auto's?

Frits, bedankt voor je hulp.

Schade rijden zal denk ik niet echt een probleem zijn. Ik ben natuurlijk geen max verstappen dus ik moet mezelf niet overschatten maar heb al bijna 2 jaar rij ervaring en maak veel kilometers in allerlei soorten autos. Van grote busjes tot aan kleine autos. IK maak dus niet perse zorgen over schade rijden en heb de auto zeker onder controle. Deze auto is overigens ook niet alleen voor mij. Hij zal op mijn vaders naam gaan en dan zal de verzekering praktisch gratis zijn voor de e30. De e46 zal iets duurder zijn in verzekering maar nog steeds erg goedkoop.

Verzekeren op naam van je ouders en er dan zelf in gaan rijden is niet zo verstandig.

Ente, bedankt voor het uitgebreide advies!

Ik begin toch te neigen naar de e46. De e30 cabrio is nog steeds mijn droomauto maar zelf denk ik ook dat ik niet per se eentje van vandaag op morgen moet hebben. Ik denk dat ik nu maar voor eentje ga die iets goedkoper is en waar ik minder voorzichtig mee hoef te zijn. Ook kan ik dan wat meer kilometers maken. Ik ben nog jong en heb (hopelijk) nog genoeg jaren om te sparen voor een e30 zonder te aan te hoeven kloppen bij mij ouders voor een bijdrage. Daar heb ik ook wat moeite mee. Een goed exemplaar van de e46 is toch vaak al 10k goedkoper dan deze e30. Ik zal met pijn in mijn hart nee te zeggen tegen de verkoper van de e30 maar wellicht in de toekomst staat er wel een in de garage!

Je zou ook kunnen gaan kijken naar een 4 cilinder, vaak wat goedkoper in aanschaf. Rijden minstens zo goed als een 6 cilinder en scheelt ook in onderhoud. Alleen mis je natuurlijk het geluid en alleen als type 2 geproduceerd, dus ook geen chromen bumpers…
Of ga kijken naar een E30 Baur, zijn aantrekkelijker qua aanschaf. Houden ook hun waarde, mist goed onderhouden etc.
Een Baur 6 cilinder koop je al voor de prijs van een nette 4 cilinder volcabrio.

Een E46 is zoals al aangegeven in onderhoud best prijzig. Ik merk dat geld (begrijpelijk) een dingetje is bij je. Op matige exemplaren kan je echt leeglopen, kerel! Goed bedoeld advies;)
Ook hier is een 4 cilinder wellicht een oplossing. De meeste daarvan zijn vaak in een betere -lees niet afgeragde- staat dan de 6 cilinders.

318i dit lijkt me geen gekke, wel hoge km stand.

Ook een knappe Baur

De E36 cabrio zal toch ook wel in een stijgende lijn zitten qua waarde? Zelf zou ik overigens ook de E46 boven de E36 verkiezen. Gewoon omdat ik de E46 top vind.
Van het topic van Harm weet ik dat je bij een E46 met climate control wel even moet checken of ie dat echt heeft, of dat alleen het paneeltje is gewisseld.

Ja 4 cilinder is opzich geen groot probleem voor mij. Bij hoge kilometerstanden ben ik altijd wat terughoudend vanwege het feit dat ik zelf niet zo enorm technisch ben. Ik heb inderdaad bij de e46 wel eens onderhoudskosten voorbij zien komen die erg duur zijn en daar wil ik dus op letten.
https://link.marktplaats.nl/m1854052591?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Deze had ik gevonden. Net gereviseerd en ik wil bij aankoop ook eigenlijk 6 maanden garantie. Moet ik dan alsnog bang zijn voor hoge kosten? Of moet ik toch dan 20k voor de bmw e30 betalen die gwn in vrijwel perfecte toestand is en van liefhebber naar liefhebber gaat.

Hmmm, als ik even kritisch kijk zie ik een stel Sailun banden en dan knap ik sowieso al af.
Al het geld wat ze in aftermarket spul (black trim achterlichten, M3 look velgen, zwarte nieren en emblemen, led spotjes in de deuren) hebben ingestoken hadden ze beter kunnen gebruiken om een fatsoenlijk merk banden te monteren…

Prut kwaliteit banden is vaak een indicatie dat ze het met de rest van het onderhoud ook niet zo nauw hebben genomen.

Mijn oordeel: een money pit pur sang ;)

Overigens, als je de 20K voor de E30 zou betalen geeft dat ook geen garantie. Onderhoud en staat kan goed zijn maar je hebt het wel over een oudere auto waar plotsklaps altijd wel iets vanwege ouderdom aan kapot kan gaan.

120 cabrio zoiets dan? Net bedrijf, Bovag garantie, nette auto, gedocumenteerd, niet gelijk je hele budget weg…geld over voor onderhoud!

Zo’n 1 serie is geestelijk de echte opvolger van een E30. Kwalitatief ook puike wagens. Ook qua onderhoud best te doen zo’n 120i.

Bedankt voor de tip over de banden. Daar had ik niet echt op gelet.
Maar natuurlijk, het kan bij beide auto's misgaan. Dus ook bij de e30 plotseling. Dat is ook misschien een beetje pech of geluk hebben. De 1 serie is niet echt iets voor mij. Het design staat me niet echt aan. Van vierzitter cabrios zijn de 3 series eigenlijk de enige die ik echt mooi vind. Ik blijf het moeilijk vinden. Misschien maar is een nachtje over slapen

Zo is dat! Je bent jong, er zijn auto’s genoeg.
Laat je goed informeren. Je kan altijd voorbeelden plaatsen hier en dan zeiken wij ze wel af:) (of zeggen; meteen kopen! )

Barri zei:
De E36 cabrio zal toch ook wel in een stijgende lijn zitten qua waarde?
Ik zie nog verrassend laag geprijsde exemplaren voorbijkomen. Mede daarom zou ik de E36 ook als serieus alternatief voor de andere twee overwegen.

Terug
Bovenaan