BMW benzines met hoge kilometerstanden

Jeroen 4094200

Net ingestapt
Hallo forumleden,

Omdat ik een snelle stationcar voor mij en het gezin zoek ben ik uitgekomen op de volgende twee auto's.

BMW e61 (6 cillinders)
Volvo V70-3 2.5T
Zo tussen de 2008-2010.

Wegens mijn budget zal ik hoge kilometerstanden moeten dulden.
Mijn concrete vraag is "Zijn de BMW 6 cillinder benzine motoren in staat om hoge kilometerstanden zonder veel onderhoudskosten te halen?"
Bij een Volvo 5 cillinder durf ik het wel aan maar ik heb geen ervaringen met de benzine BMW's.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,

Jeroen

Wel een dikke auto rijden maar weinig budget om de juiste exemplaren te kopen en weinig budget om onderhoud te plegen. Waarom????

Ga wat kleiner rijden, heb je meer kans een betere koop te doen.

Ik heb zelf net een 2006 BMW E60 gekocht met 240.000km. Ook ik ben benieuwd hoe deze zich gaat houden de komende tijd qua onderhoudskosten. Ik rij ca. 20.000km per jaar en reken op ca. € 1.500,- onderhoud en reparatie per jaar.

Ik heb zelf bewust niet voor de facelift versie gekozen. De 2,5 liter N52 motor uit de eerdere serie staat als heel betrouwbaar bekend, de facelift versies kregen directe branstof inspuiting en kunnen inwendig sneller vervuilen en ook de injectoren gaan af en toe stuk en deze zijn kostbaar. Ook bewust de sedan versie gekocht omdat deze meer waar voor het geld biedt en niet de gevoelige luchtvering achter heeft. Ook een panorama/ schuiifdak is een gevoelig punt, ik zou er zelf altijd 1 zonder schuifdak nemen.

Naast de aandachtspunten die je van elke auto online kunt vinden, is het nog veel belangrijker dat je een fris en helder exemplaar koopt. Dat is bij een BMW wat lastiger dan bij een Volvo omdat er bij een BMW op leeftijd vaak eerder geïnvesteerd wordt in een set 20 inch velgen met Nangkang banden dan een fatsoenlijke onderhoudsbeurt. Technisch is een BMW prima gebouwd, maar ik zou zelf alleen een exemplaar kopen die aantoonbaar helemaal bij is qua onderhoud.

Ik heb er zelf bewust 1 gekocht in een voor jongeren minder geliefde kleurstelling met de kleinste 16" standaard velgen af fabriek. Zo is voor mijn gevoel de kans wat groter dat het geen afgetrapt exemplaar is. Hoe dan ook: dit weet je natuurlijk nooit zeker, hou je ogen goed open en kies een mooi helder exemplaar. Conditie en historie zijn dan in mijn ogen belangrijker dan bouwjaar en kilometerstand.

Wat voor auto rijd je nou? En wat is dan je budget en moet je huidige auto daarbij ingeruild worden?
Doordat je zelf bewust zou kiezen voor een auto met hoge kilometrage, moet je je wel afvragen wat de auto per maand mag kosten, want dat kan wel eens in de papieren gaan lopen. Forummer Smarter geeft al een mogelijke maandlast aan.

Een andere optie (zo maar een gok want ik ken je budget niet):
https://www.autotrack.nl/tweedehands/subaru/outback/41034629

Bedankt voor het bruikbare advies Smarter. :)

Het budget is 10 K. De reden dat ik geen kleinere/lichtere auto wil is de hele beleving. Dit moet mijn laatste (fatsoenlijke) brandstofauto worden voordat we volledig worden gestuurd door het klimaatplan van de overheid en naar elektrisch over moeten. De opmerking over beter een kleine auto kunnen kopen vind ik dan ook onzin. Die kleine auto's zijn juist relatief duur t.o.v. de minder gewilde grote bakken.

Motorisch geld voor zowel de volvo als BMW dat het prima auto's zijn met goed onderhoud. En met beide auto's weet je gewoon dat met hoge km standen ook daar potentieel hoge kosten op de loer liggen. De een rijd zo jaren lang door zonder gekke dingen en de ander word geplaagd met hoge kosten tot duizenden euro's per maand. Dat geld net zo goed voor de volvo (!).

Daarnaast; motorisch geloof ik het wel, dat komt wel goed met een goed onderhouden exemplaar.. Maar wat denk je van de rest van de auto. Zaken als vernsellingsbakken, automaatbakken, luchtvering, addeptive onderstellen, xenonlampen, AWD/X-drive, panorama daken, elektrische achterklep, elektisch inklapbare spiegels, turbo's in geval van de volvo, airco, ga zo maar door.. Dat zijn de zaken die eerder voor gekke en potentieel dure kosten gaan zorgen dan de motor zelf.

De beste tip met beperkt budget , zulk soort auto's:

Kijk uit naar een aantoonbaar goed onderhouden exemplaar die er van binnen en buiten keurig uit ziet. Heb je er 1 gevonden; laat een aankoopkeuring uitvoeringen door een onafhankelijke partij. Kost iets geld maar bespaart je potentieel duizenden euro's.

Jeroen 4094200 zei:
De opmerking over beter een kleine auto kunnen kopen vind ik dan ook onzin.

Onzin of niet maar je wil voor weinig geld een grote auto kopen (met dus een hoge km stand) die weinig onderhoudskosten zal geven. Daar wringt toch wel iets...

Als je uiterst 10k te besteden hebt, zou ik zelf tot ca. 8k zoeken en de rest reserveren voor de eerste onvoorziene zaken. Of je moet hem met een goede garantie helemaal klaargemaakt kopen bij een betrouwbaar bedrijf, in dat geval kan je wel wat meer uitgeven.

Ik vind zelf luxe en gadgets niet zo belangrijk. Motorisatie, afwerking, uiterlijke staat, kleurstelling vind ik wel heel belangrijk. Deze zaken bepalen samen voor mij het gevoel die de auto mij geeft. Ik zoek zelf dan naar de kaalste auto met de fijnste motor en het mooiste interieur om, zoals AsconaGT terecht hierboven al opmerkte, het risico op dure reparatie's aan allerhande gadgets tot het minimum te beperken.

Weliswaar een import, maar deze 2006 525i Touring komt op mij erg netjes en fris over.

Jeroen 4094200 zei:
Dit moet mijn laatste (fatsoenlijke) brandstofauto worden voordat we volledig worden gestuurd door het klimaatplan van de overheid en naar elektrisch over moeten.

We rijden nog zeker 30 jaar op fossiele brandstoffen.

Ik heb nu zelf de BMW 5 gekocht omdat deze op mijn pad kwam binnen budget en de auto voor mijn gevoel klopte. Volgend jaar als ik gesetteld ben in mijn nieuwe baan ga ik ook rond de 10-15K kijken. Dan neem ik zelf ook zeker de Chrysler 300C mee in mijn overweging.

Momenteel staat er een hele nette 300C station 3.5 te koop met een prima verhaal erbij:

Chrysler 300C Touring 3.5 V6 € 9.450,-

Wellicht dat dit ook iets voor jou is.

Zoals Smarter al aangaf zijn de wat oudere BMW 6-pitters uitermate betrouwbaar. En vergeet niet dat we in Nederland een auto met meer dan 2 ton op de klok al snel afschrijven, terwijl ze in andere landen worden beschouwd als amper ingereden. Maar zoals altijd staat of valt alles met staat van onderhoud, en als de vorige eigenaren de auto steeds maar van APK naar APK hebben gereden kun je flink wat kosten verwachten. Ik geloof niet altijd in van die tegelspreukjes maar bij een dikke BMW ga ik er wel een beetje van uit dat ze vaak worden ingeruild wanneer er grote kosten aan zitten te komen, dus pluis de onderhoudsboekjes goed na en veel stempels van dezelfde garage is een groot pluspunt.

Een slag kleiner dan de BMW, maar ook een fijne auto is de Mercedes C-klasse van de W203 generatie. De eerste bouwjaren waren niet zo best, maar met de facelift vanaf 2004 is de auto ontzettend veel beter geworden. De slechte reputatie van de eerste bouwjaren drukt de prijzen een beetje en vaak bereden door een wat meer belegen bestuurder.

2005 Mercedes-Benz C-klasse Combi 350 4-Matic XENON/LEDER/DAKRAAM 2e eigenaar
€ 5.450,00
https://link.marktplaats.nl/m1365211981

Ipv een 5 serie kan je ook zijn kleine broertje nemen een 3 serie. Ook geleverd als 25 en 30i, is lichter, daardoor zuiniger en rijdt sportiever, nadeel is wel dat hij krapper is.
Wil je toch een grotere auto dan zou ik voor een 5 serie gaan.

Ik ga mee met het antwoord van asconaGT.

Gekke dingen zoals een climatecontrol regeling met 14 servo's erin, 8 elektromotoren per stoel, VANOS, elektrisch stuurslot. Maar ook de dure accu, remmerij en banden maken van een wagen met 250.000km een grote gok.
Bij een C segmenter heb je die dure zaken niet en uiteindelijk voor 95% van de autobezitters is een C/D segment prima, waarom die dure zaken én brandstof én MRB én verzekering ophoesten.

Dat hele klimaat/EV verhaal valt als een kaartenhuis in elkaar de komende jaren.. Losgeslagen hypers en groengekkies die allemaal hun zakken vullen omdat een Tesla en zonnepanelen nou eenmaal meer financiële winst oplevert dan een goeie klokthermostaat kopen en een oude Prius rijden.

Kies in ieder geval een auto die aantoonbaar goed onderhouden is, geen grote wielen heeft met B merk banden heeft of verlaagd is, er zijn al goede tips gegeven.
Alles wat er niet op zit gaat immers ook niet kapot.

Binnen dit budget is het vaak slimmer om een niet premium D/ C segment auto te kopen, met een grote ongeblazen motor.

Jeroen 4094200 zei:
Hallo forumleden,

Omdat ik een snelle stationcar voor mij en het gezin zoek ben ik uitgekomen op de volgende auto.

BMW e61

https://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/m5/42886093

Check :D

Hoge kilometerstanden maken bijna niets uit joh, zeker bij de auto's waar jij naar zoekt, die zijn er voor gemaakt. ( ze noemen dit ook wel rijdersauto's)
Mits ze goed zijn onderhouden natuurlijk!!
Op dit moment rij ik een e60 (2009)benzine met 240dkm, super onderhouden zonder schreeuwige aliexpres opties, de vorige eigenaar liet hem onderhouden bij de dealer, ik heb alle rekeningen en boekjes nog, dat geeft vertrouwen en zegt mij iets over de vorige eigenaar én de auto.
Hiervoor reed ik een V70 uit 2002 super wagen, deze heb ik ingeruild met 380dkm op de klok en geen centje pijn.
Tip: Laat je auto elk jaar een grote beurt uitvoeren, bij de garage! zie dit als een investering net als je zelf naar de kapper ofzo gaat, bewaar de rekening en laat je boekje afstempelen om vervolgens dit te bewaren in het handschoenenkastje, leuk voor jezelf handig voor de volgend eigenaar.

Jeroen 4094200 zei:

Het budget is 10 K. De reden dat ik geen kleinere/lichtere auto wil is de hele beleving. Dit moet mijn laatste (fatsoenlijke) brandstofauto worden voordat we volledig worden gestuurd door het klimaatplan van de overheid en naar elektrisch over moeten. (..)

Hoe lang wil jij dan met die auto rijden? 15 jaar ofzo?

Auto's van nu rijden de komende 20 jaar nog wel rond op onze wegen, hoor.
Okay, dan heb je niet altijd een atmosferische 6 cilinder in het vooronder maar 2 minder en een turbo.. Hoeft geen straf te zijn, lijkt mij.

Durashift zei:
Nico1979 zei:

hm.. ooit geïmporteerd.. Wat zal de historie zijn en hoeveel kilometers zijn er in NL bij op gezet??
Verdacht lage kilometerstand voor zo'n auto, vind ik.

en daarbij.. je hebt gewoon telkens een Ford sleutel(baard) in handen.. Is niet goed voor de beleving, vind ik. ;)
Dat laatste zit toch echt alleen maar tussen je oren, een X-type rijd heerlijk, ja een BMW zal beter rijden maar is dan ook een stuk duurder.

Durashift zei:
Jeroen 4094200 zei:

Het budget is 10 K. De reden dat ik geen kleinere/lichtere auto wil is de hele beleving. Dit moet mijn laatste (fatsoenlijke) brandstofauto worden voordat we volledig worden gestuurd door het klimaatplan van de overheid en naar elektrisch over moeten. (..)

Okay, dan heb je niet altijd een atmosferische 6 cilinder in het vooronder maar 2 minder en een turbo.. Hoeft geen straf te zijn, lijkt mij.

Over 5 jaar zal gen. 3 EV komen...ik verwacht wel dat daar dingen bij zitten waar je best wel moeite voor zal moeten doen om die te laten staan voor een brandstofmotor. Anderzijds moet je dan wel een nieuwe auto kunnen kopen dus ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt...maar goed, het alternatief is er en staat er. Overstappen binnen nu en 5 jaar is best een reele mogelijkheid.

Let wel dat ik dan geen discussie begin of dat beter is voor het milieu en meer he...ik zeg enkel dat het een alternatief zal zijn als je toch een nieuwe auto gaat kopen. En dat geloof ik ook echt wel. Die ontwikkelingen gaan nu zo hard.

Nico GTR zei:
Durashift zei:
Jeroen 4094200 zei:

Over 5 jaar zal gen. 3 EV komen...ik verwacht wel dat daar dingen bij zitten waar je best wel moeite voor zal moeten doen om die te laten staan voor een brandstofmotor. Anderzijds moet je dan wel een nieuwe auto kunnen kopen dus ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt...maar goed, het alternatief is er en staat er. Overstappen binnen nu en 5 jaar is best een reele mogelijkheid.

Let wel dat ik dan geen discussie begin of dat beter is voor het milieu en meer he...ik zeg enkel dat het een alternatief zal zijn als je toch een nieuwe auto gaat kopen. En dat geloof ik ook echt wel. Die ontwikkelingen gaan nu zo hard.
Maar iemand die nu een auto van 8-10 jaar koopt zal denk ik over 5 jaar geen nieuwe kopen, dus in geval van TS zal het nog zo'n 13 jaar duren.

zombies zei:
Nico GTR zei:
Durashift zei:
Jeroen 4094200 zei:

Maar iemand die nu een auto van 8-10 jaar koopt zal denk ik over 5 jaar geen nieuwe kopen, dus in geval van TS zal het nog zo'n 13 jaar duren.

Staat er bij of niet. ;)

Nico GTR zei:
zombies zei:
Nico GTR zei:
Durashift zei:
Jeroen 4094200 zei:

Staat er bij of niet. ;)
Nee dat staat er niet, maar dan heeft je hele post ook weinig meerwaarde, ja het is er maar je moet het wel kunnen betalen en voegt het dus weinig toe aan de hele discussie.

Ik zie dat er hier al veel goede dingen zijn genoemd, een auto is idd meer dan een motor...er kunnen bij dit soort auto's erg veel zaken stuk.

Met BMW heb ik minder ervaring, maar met Volvo des te meer.
Ik zal proberen voor het Volvo-gedeelte wat bij te dragen.
De motor is bij Volvo ook zeker het probleem niet. Deze motoren kunnen erg hoge km standen aan maar vragen absoluut wel om elk jaar verse olie als je weinig rijdt. Dit voor de turbo en zeker ook voor de Carterventilatie.
De auto's waar je naar kijkt zijn pakweg 10 jaar oud. Vaak is het raadzaam preventief de turboslangen te vervangen. Die worden echt poreus op den duur.
De koppeling met Duo Massa vliegwiel is vaak aan de beurt na 250.000 a 300.000km. De kosten zijn voor enkel de koppeling rond de 900 a 1000 euro en als het vliegwiel minder is en ook vervangen moet worden komt hetzelfde er gewoon bij.
Dit voor de handbakken uiteraard;)

Motorsteunen zijn dan ook vaak aan de beurt.

Het is grosso modo best een betrouwbare auto, maar er is ook genoeg op deze leeftijd wat vervangen moet worden.

Hier spreekt een ervaringsdeskundige;)
Heb je hier rekening mee gehouden en ben je bereid door goed preventief onderhoud de auto op niveau te houden heb je er een heerlijke wagen aan.
Versnellingsbak en motor zijn ijzersterk en de bouwkwaliteit is oprecht mooi.

Alleen de vraag: Vind je een V70 2.5t met 200 pk een snelle auto? Ik vond het erg tegenvallen door de lange versnellingsbak en het hogere gewicht. Een echte duw ontbreekt mijns inziens. Maar dat vind ik van een 523i en 525i ook. Wel heerlijk stil en comfortabel.
Alles is relatief natuurlijk.
Ik heb heel bewust voor het iets oudere model gekozen. De V70 T5 2.4 met standaard 260 pk. Die is wel snel. Nu mooi afgesteld op 310 pk helemaal.
Deze is echt lastiger te vinden, maar het is dan ook een verborgen parel;)

Ook nog iets betrouwbaarder dan de V70 van de nieuwere generatie.

Blue Knightrider zei:
De auto's waar je naar kijkt zijn pakweg 10 jaar oud. Vaak is het raadzaam preventief de turboslangen te vervangen. Die worden echt poreus op den duur.
De koppeling met Duo Massa vliegwiel is vaak aan de beurt na 250.000 a 300.000km. De kosten zijn voor enkel de koppeling rond de 900 a 1000 euro en als het vliegwiel minder is en ook vervangen moet worden komt hetzelfde er gewoon bij.
Dit voor de handbakken uiteraard;)

Auch dan is de dealer echt helemaal leeggelopen op mijn V70.
1 week na aanschaf klapte de bak kapot. Koppeling, vliegwiel en bak (revisie) vervangen met coulance. Ik heb er €450 voor betaald...
Als je dan dit soort bedragen leest, en je weet dat de auto maar €3000 kostte.

Het zijn fantastische wagens. Maar zeker niet snel door het hoge gewicht.
En na 15 jaar. Een dure reparatie kan altijd voorkomen. Des te hoger de aanschafprijs, des te duurder de reparaties. (bij mijn MX5jes is alles tientjeswerk)

Jeroen 4094200 zei:
Hallo forumleden,

Omdat ik een snelle stationcar voor mij en het gezin zoek ben ik uitgekomen op de volgende twee auto's.

BMW e61 (6 cillinders)
Volvo V70-3 2.5T
Zo tussen de 2008-2010.

Wegens mijn budget zal ik hoge kilometerstanden moeten dulden.
Mijn concrete vraag is "Zijn de BMW 6 cillinder benzine motoren in staat om hoge kilometerstanden zonder veel onderhoudskosten te halen?"
Bij een Volvo 5 cillinder durf ik het wel aan maar ik heb geen ervaringen met de benzine BMW's.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,

Jeroen

BMW is een premium merk en Volvo is dat niet. Volvo maakt perfecte vijfcilinders, maar aan een zeslijn van BMW kan weinig tippen. Moest ik jouw keuze maken, dan kocht ik een BMW of Mercedes-Benz,

Toevoeging: als je niet bereid bent hoge onderhoudskosten te accepteren dan moet je dit plan gewoon lekker vergeten.

Oh, jezus. De terezieltjespolitie. Mogen, dan. als dringend advies. Slaap je nu wél weer lekker, vannacht?

500 E zei:
Oh, jezus. De terezieltjespolitie. Mogen, dan. als dringend advies. Slaap je nu wél weer lekker, vannacht?

Ah, typische reactie weer. Eerst ga je mensen vertellen wat ze moeten doen en als het eens niet voor zoete koek word geslikt ga je kleineren en op de man spelen.

Ik snap wel dat je jouw business wil beschermen, maar moet je dat écht op dit forum doen? Het is erg hinderlijk hoe je continu in elk topic wat ook maar enigszins naar "premium youngtimer" ruikt dit zo erg laat doorschemeren. Maar wat me nog het meeste tegenstaat is hoe je voortdurend alles wat niet bij jouw in de showroom staat probeert af te schieten, en je doet hetzelfde met medeforummers die niet meegaan in jouw meningen. Door voortdurend maar anderen onderuit te halen zodat jij zelf (of wat jij verkoopt) beter uit de verf komt geef je mij de indruk dat je erg onzeker bent, en niet zo heel veel vertrouwen in je eigen diensten of producten hebt.

Slaap jij wel lekker 's nachts? Of ben je toch stiekem een beetje bang en onzeker?

Joh, ga lekker ergens anders de psycholoog uithangen, ik probeer de topicstarter gewoon van nuttige informatie te voorzien.

Als je premium Duits met hoge kilometerstanden wil rijden dan kan dat wél, maar als je per sé de hogere onderhoudskosten wil vermijden dan moet je het plan gewoon afschieten want het is puur geluk hebben met de auto die je koopt. Je kunt een exemplaar treffen waar je nog lachend een ton bij op zet, maar over het algemeen loop je in de standen 200-300k km. precies tegen die kosten aan die de voorgaande eigenaren wilden vermijden.

Zadelsnuiver zei:
500 E zei:

Ah, typische reactie weer. Eerst ga je mensen vertellen wat ze moeten doen en als het eens niet voor zoete koek word geslikt ga je kleineren en op de man spelen.

Ik snap wel dat je jouw business wil beschermen, maar moet je dat écht op dit forum doen? Het is erg hinderlijk hoe je continu in elk topic wat ook maar enigszins naar "premium youngtimer" ruikt dit zo erg laat doorschemeren. Maar wat me nog het meeste tegenstaat is hoe je voortdurend alles wat niet bij jouw in de showroom staat probeert af te schieten, en je doet hetzelfde met medeforummers die niet meegaan in jouw meningen. Door voortdurend maar anderen onderuit te halen zodat jij zelf (of wat jij verkoopt) beter uit de verf komt geef je mij de indruk dat je erg onzeker bent, en niet zo heel veel vertrouwen in je eigen diensten of producten hebt.

Slaap jij wel lekker 's nachts? Of ben je toch stiekem een beetje bang en onzeker?
Wat is dit voor gefrustreerde reactie? Het enige juiste advies is het advies dat Marco geeft. Als je niet bereid bent om hoge onderhoudskosten te betalen moet je hier verre van blijven. Zelfs de Youngtimers met lage(re) kilometerstanden zijn op zijn tijd gewoon oude auto's met premium onderhoudskosten. Dat nog wel helaas. De enige die hier op de man speelt ben jij. Overigens kijkt Marco wel uit om zijn eigen waar hier aan te prijzen. Integendeel. Dus waar je die wijsheid vandaan haalt?

Zadelsnuiver zei:
Maar wat me nog het meeste tegenstaat is hoe je voortdurend alles wat niet bij jouw in de showroom staat probeert af te schieten, en je doet hetzelfde met medeforummers die niet meegaan in jouw meningen.

Huh? Volgens mij doet hij juist het tegenovergestelde en is staat ie helemaal niet zijn eigen waar hier te verkopen. Zelfs over een concullega met schijn tegen spreekt hij niet negatief.

Jeroen 4094200 zei:

Het budget is 10 K. De reden dat ik geen kleinere/lichtere auto wil is de hele beleving. Dit moet mijn laatste (fatsoenlijke) brandstofauto worden voordat we volledig worden gestuurd door het klimaatplan van de overheid en naar elektrisch over moeten. De opmerking over beter een kleine auto kunnen kopen vind ik dan ook onzin. Die kleine auto's zijn juist relatief duur t.o.v. de minder gewilde grote bakken.

Beste Jeroen,
ik rij momenteel in een Volvo 2.5T Momentum uit 2008 (156k op de teller) en deze ga ik wegdoen ivm auto vd zaak.
auto is rijkelijk voorzien van opties (navigatie, leer, stoelverwarming, usb, inklapbare spiegels, trekhaak, handbak, etc) en de motor is vlot (voor volvo begrippen) en komt met z'n 5 cilinder, 60bak en 200pk makkelijk vooruit.

Mocht je interesse hebben... foto's proefrit, keuring etc... laat maar via een pb weten...
grt

Terug
Bovenaan