BMW 520d 2016: na 12000 km al weer aan een beurt toe

A

Anoniem

Guest
Sinds juni 2017 heb ik een BMW 520D van 2016 in bezit. Er was 28000 km mee gereden en ik heb 2 jaar Premium Selection garantie. De oliebeurt is uitgevoerd en ik kon daarna 30000 km rijden. Tijdens onze vakantie in Polen (met de caravan van 1600 kg) bleek dat het onderhoudssysteem wel erg rap naar beneden werd bijgesteld.
Uiteindelijk hebben we 3000 km gereden en werd de nog te rijden kilometers met 9000 km verlaagd, zodat een volgende onderhoudsbeurt snel in zicht komt. Met mijn vorige BMW's was dit niet zo: mijn X3 bracht voor elke 1000 km 1150 in mindering bij het trekken van een caravan, terwijl dit bij onze 523i van 2012 1500 km was. Onze 520D brengt echter het dubbele (3000 km) in rekening.
Jaarlijks rijd ik 9000 km met caravan, hetgeen betekent dat 27000 km wordt afgetrokken in het onderhoudssysteem. Er blijven dan nog 3000 km over om zonder caravan te rijden, alvorens ik weer een beurt moet afspreken. Het gevolg is dat ik in februari ergens in Spanje (een reis van 6000 km) op zoek moet naar een garage voor een beurt. Ik voel me op z'n zachts gezegd bekocht. De garage heeft contact gehad met BMW Nederland en kan niets bijstellen omdat de maximale waarden reeds zijn ingesteld.
Zijn hier in het forum BMW-rijders die ook met dit probleem te kampen hebben gehad?
Naar mijn mening is hier sprake van een verborgen gebrek. Ik rijd met een caravan van 1600 kg, terwijl ik met de auto een gewicht van 2000 kg mag trekken. Verder houd ik alle tankbeurten en onderhoudsintervallen bij, zodat ik alle verbruikscijfers (ook van mijn vorige auto's) beschikbaar heb.

Niets aantrekken van dat digitale systeem. Gewoon elk jaar nieuwe olie erin of elke 20.000 km (wat eerder komt) en genieten van je BMW! (y)

Phaeton V8 zei:
Niets aantrekken van dat digitale systeem. Gewoon elk jaar nieuwe olie erin of elke 20.000 km (wat eerder komt) en genieten van je BMW! (y)

Dat lijkt me inderdaad de meest praktische aanpak. Het wordt wordt wel wat lastig als je de premiumgarantie wil claimen voor motorproblemen. Ik zou me tijdens de garantie nog even aan deze nukken houden en daarna gewoon op papier bijhouden en misschien de gulden middenweg zoeken: 15.000/1jaar . Volgens mij kan je de service indicator zelf resetten via 'het geheime menu', maar dit zou ik dus tijdens de garantie nog even niet doen.

Even helikopterbeschouwing: Je rijdt 9000 km per jaar nieuwe 5 series met caravan (voor de lol neem ik aan). Laat alsjeblieft Juan Allejandro even die funfer van die camping komen omruilen voor een spaanse 6-serie cabrio. Kost je €300 piek inclusief olie en alles en je bent de bink van de camping :). Kosten ten opzichte van je jaarlijkse afschrijving: 0,5%, t.o.v. je hele logistieke operatie (caravan, verzekering, belasting, brandstof): 0,1%

Welk onderhoud vraagt de wagen?

Wellicht dient de remvloeistof vervangen te worden en of naderen remblokken het einde van hun levensduur?

Zelf heb ik meegemaakt, dat na een aantal pittige ritten naar zwitserland v.v., de remblokken korte metten maakten met de verwachte 30000km.

Zoveel kilometers met de caravan zou een zelfde gevolg kunnen hebben?

Wat is de afwijking normaal verbruik / verbruik met de caravan en hoe zat die verhouding bij je vorige auto's?

BMW diesels bij ons op het werk die veeleer kortere ritten maken (hoog verbruik) moeten tot 6.000 km eerder op onderhoud dan de mijne die veel lange trajecten doet (laag verbruik). Het vorige onderhoudsinterval bij mijn F31 was zelfs opgerekt naar 32.000 km tot mijn verbazing.

Het is de olie die vervangen moet worden. Met remblokken kan ik nog 50000 km en de remvloeistof moet uiterlijk in april 2019 vervangen worden.

Jannes Nijkamp zei:
Het is de olie die vervangen moet worden. Met remblokken kan ik nog 50000 km en de remvloeistof moet uiterlijk in april 2019 vervangen worden.

Allright, puur de motorolie dus. Ik heb hier op de zaak 4 BMW's rijden. De slechtste interval is 19800km op een 320d (met trekhaak), de beste olie-interval is 33650km op een 520i. Geen idee hoe de wagens belast worden.

Hoe dan ook, zeer irritant dat dit je voorkomt.

Ik vind het helemaal niet bijzonder, je rijd best wel heel veel met de caravan er achter 9000km is uitzonderlijk veel de meeste mensen redden dat echt niet. Daarbij moeten de motoren aan steeds meer eisen voldoen wat uitstoot betreft, word er meer vermogen uit het zelfde motorblok gehaald, dus ja dan kan hij wat meer olie verbruiken.
Daarbij een VAG product verbruikt standaard 1 liter olie op 2000km

Jannes Nijkamp zei:
Jaarlijks rijd ik 9000 km met caravan, hetgeen betekent dat 27000 km wordt afgetrokken in het onderhoudssysteem. Er blijven dan nog 3000 km over om zonder caravan te rijden, alvorens ik weer een beurt moet afspreken. Het gevolg is dat ik in februari ergens in Spanje (een reis van 6000 km) op zoek moet naar een garage voor een beurt. Ik voel me op z'n zachts gezegd bekocht. De garage heeft contact gehad met BMW Nederland en kan niets bijstellen omdat de maximale waarden reeds zijn ingesteld.
Zijn hier in het forum BMW-rijders die ook met dit probleem te kampen hebben gehad?
Naar mijn mening is hier sprake van een verborgen gebrek. Ik rijd met een caravan van 1600 kg, terwijl ik met de auto een gewicht van 2000 kg mag trekken. Verder houd ik alle tankbeurten en onderhoudsintervallen bij, zodat ik alle verbruikscijfers (ook van mijn vorige auto's) beschikbaar heb.

In een 'normale' auto staat in het boekje een onderhoudsschema, met een extra vermelding dat bij zwaar gebruik een kortere onderhouds interval van toepassing is. Vaak met een uitleg wat zwaar gebruik dan weer is. Lang een caravan trekken lijkt mij wel als iets als zwaar gebruik. Zwaar gebruik is niet gebruik over de maximale last van de auto, want dat raad de fabrikant sowiezo af, dus dat je caravan niet 2000+kg weegt maakt niet uit. In jouw geval heb je een luxere auto waar je niet hoeft te schatten wat een goede interval is, maar de auto volhangt met sensoren die meten en vervolgens vertellen wat er nodig is.

zombies zei:
Ik vind het helemaal niet bijzonder, je rijd best wel heel veel met de caravan er achter 9000km is uitzonderlijk veel de meeste mensen redden dat echt niet. Daarbij moeten de motoren aan steeds meer eisen voldoen wat uitstoot betreft, word er meer vermogen uit het zelfde motorblok gehaald, dus ja dan kan hij wat meer olie verbruiken.

De dieselmotor verbruikt tot nu toe geen olie! Ook mijn laatste 523i benzine verbruikte ca. 1 liter op 25.000 km. Het is het onderhoudssysteem dat met behulp van algoritmen berekent wanneer een beurt nodig is.
De motor van de 520d maakt veel minder toeren dan de motor van de 523i, de olietemperatuur blijft continue op 100 graden staan, bij de 523i was dat 120 graden. Verder heeft de diesel aanzienlijk meer trekkracht. Het aantal liters motorolie is praktisch gelijk bij beide motoren.
Dus alles pleit er voor dat het onderhoudssysteem van de 520d minder kilometers afschrijft dan bij de 523i het geval was. Maar nee bij de diesel wordt de dubbele hoeveelheid van de 523i afgeschreven....! Raar toch??

RaceChinees zei:
Jannes Nijkamp zei:

In een 'normale' auto staat in het boekje een onderhoudsschema, met een extra vermelding dat bij zwaar gebruik een kortere onderhouds interval van toepassing is. Vaak met een uitleg wat zwaar gebruik dan weer is. Lang een caravan trekken lijkt mij wel als iets als zwaar gebruik. Zwaar gebruik is niet gebruik over de maximale last van de auto, want dat raad de fabrikant sowiezo af, dus dat je caravan niet 2000+kg weegt maakt niet uit. In jouw geval heb je een luxere auto waar je niet hoeft te schatten wat een goede interval is, maar de auto volhangt met sensoren die meten en vervolgens vertellen wat er nodig is.

Ik mag met deze auto een caravan trekken van 2000 kg! Er hangt echter een caravan achter van 1600 kg. De auto heeft totaal geen moeite met het trekken en reageert vlot. Verder zorg ik ervoor dat de motor voldoende toeren maakt.

Jannes Nijkamp zei:
zombies zei:

De dieselmotor verbruikt tot nu toe geen olie! Ook mijn laatste 523i benzine verbruikte ca. 1 liter op 25.000 km. Het is het onderhoudssysteem dat met behulp van algoritmen berekent wanneer een beurt nodig is.
De motor van de 520d maakt veel minder toeren dan de motor van de 523i, de olietemperatuur blijft continue op 100 graden staan, bij de 523i was dat 120 graden. Verder heeft de diesel aanzienlijk meer trekkracht. Het aantal liters motorolie is praktisch gelijk bij beide motoren.
Dus alles pleit er voor dat het onderhoudssysteem van de 520d minder kilometers afschrijft dan bij de 523i het geval was. Maar nee bij de diesel wordt de dubbele hoeveelheid van de 523i afgeschreven....! Raar toch??
Nee dat is helemaal niet raar, in jou 523i zat waarschijnlijk een 2.5 of een 3.0liter motor en ondanks dat daar geen turbo op zat hoeft de motor minder hard te werken, daarbij is de 523i een benzine motor en jou 520 een diesel, die volgens mij al aan de euro6 norm moet voldoen, daardoor word er ander olie gebruikt en zijn er nog meer maatregelen genomen om aan die uitstoot te voldoen.

Jannes Nijkamp zei:
RaceChinees zei:
Jannes Nijkamp zei:

Ik mag met deze auto een caravan trekken van 2000 kg! Er hangt echter een caravan achter van 1600 kg. De auto heeft totaal geen moeite met het trekken en reageert vlot. Verder zorg ik ervoor dat de motor voldoende toeren maakt.

Je mag dan wel tot 2000kg trekken, maar dat is nog een steeds aanzienlijk hogere belasting van de motor. Dat je auto geen problemen heeft om dat te trekken betekend niet dat het niet een zwaardere belasting is voor de auto. Je standaard onderhouds interval is voor standaard gebruikt. 1600kg trekken is niet standaard gebruikt.

Jannes Nijkamp zei:
RaceChinees zei:
Jannes Nijkamp zei:

Dat doet niets af aan het feit dat de auto zwaar wordt belast. Remmen, koppeling, turbo... Allerlei zaken die harder slijten door het rijden met de caravan.

De 523i had geen turbo en lagere compressie.

Het trekgewicht is vooral voor de wegligging en remmerij. 100km/u rijden met caravan is pas wat echt telt (rijwind)

Jannes Nijkamp zei:
RaceChinees zei:
Jannes Nijkamp zei:

Met andere woorden zorg je daarbij dus goed ervoor dat je auto in goede conditie blijft en je geen vroegtijdige slijtage hebt. Kleine moeite om dan iets vaker de olie te wisselen toch? ;)

TS zei:
Ik voel me op z'n zachts gezegd bekocht. De garage heeft contact gehad met BMW Nederland en kan niets bijstellen omdat de maximale waarden reeds zijn ingesteld.

Bekocht nog wel, om wat extra olie? Maar anders ben je eigenwijs en doe je het gewoon niet, dan komt er binnenkort wel een topic over hoe je je bekocht voelt omdat je een grote reparatie moet laten uitvoeren aan je jonge premium auto met zo weinig kilometers op de teller. Jaarlijks een kleine 10kkm met een aanhanger van 1600kg (leeggewicht caravan of incl de aardappels, hagelslag en accufietsen?) door Europa rondsjezen in ongetwijfeld relatief zware omstandigheden (bergen, lange stukken autobahn, hitte, vorst enz) is best een belasting voor een auto. Daar hoort nou eenmaal een hogere slijtage bij, wat eerder olie verversen, bandjes slijten wat sneller enz.

Zombies, is onzin dat elke VAG product zoveel olie zou verbruiken.

De onderhoudsinterval wordt berekend aan de hand van de belasting, vind het niet zo vreemd met een sleurhut.
Gewoon lekker een olie service laten doen, kost je de kop niet, en voor je garantie heb je ook geen andere keus.

Hoe dan ook, ik zou zo`n rampenbak als gestolen opgeven en hem het Amsterdam-Rijnkanaal indrukken.

Het probleem met je nieuwe BMW is dat het (van overheidswege) allemaal steeds zuiniger moet en er steeds meer op het randje wordt geëngineerd. Dat heeft tot gevolg dat bij zwaarder gebruik van je auto er eerder onderhoud moet plaats vinden.

Dat in jou specifieke geval dat beroerd uitkomt, kun je BMW niet verwijten.

En toch kan ik TS hier wel volgen en zelfs begrijpen. Of de uitspraak 'verborgen gebrek' niet wat overdreven is kan je over discussieren. Feit is dat onder specifieke omstandigheden de onderhoudsinterval aanzienlijk kleiner wordt. En dat terwijl er -afgaande op de reacties- geen sprake is van te zware belasting. Immers, de thermische belasting van een reis met de caravan naar Spanje in de winter met caravan aan de trekhaak kan niet extreem genoemd worden. Daarbij heb ik de indruk dat veel reaguurders weinig tot geen ervaring hebben met het rijden met een caravan of aanhanger van het formaat caravan. Ervan uitgaande dat TS deze kilometers met een normale tot redelijke snelheid aflegt (lees: 80 a 100 km/h) zal de belasting voor de aandrijflijn niet groter, of zelfs kleiner zijn dan iemand die een gelijke afstand op volle bak trappen op de Autobahn aflegt. Tenzij natuurlijk de automaat van de BMW 520 bij deze snelheden juist ondertoerig gaat draaien. Mijn ouders maken al jaren een rondreis door Spanje/Portugal, elk jaar weer en dat zijn ook afstanden van 5000 tot 6000 km per vakantie, in hun geval met verschillende Renaults al dan niet voorzien van onderhoudsinterval indicator. Nog nimmer heeft deze jaarlijkse trip een dergelijk grote invloed gehad op het benodigde onderhoud. En ja, m'n ouders rijden met een caravan. Wellicht geen 1600kg, maar relatief aan het voertuig een vergelijkbare verhouding.
Nogmaals, ik denk dat de TS een punt heeft, geen verborgen gebrek, maar het is een opvallende afwijking van het normale, veroorzaakt door het specifieke gebruik. En deze afwijking verwacht je niet.

Edit; typo en correctie

DagDromer zei:
in hun geval met verschillende Renaults al dan niet voorzien van onderhoudsinterval indicator. Nog nimmer heeft deze jaarlijkse trip een dergelijk grote invloed gehad op het benodigde onderhoud.

Er zijn verschillende onderhoudsindicator. De ene is gewoon gewoon een km teller (de goedkopere merken), die BMW 520 had uit mijn hoofd sensoren die meten.

Een caravan trekken is niet extreem, maar wel een heel stuk zwaarder dan gewoon 1 of 2 man in de auto.

RaceChinees zei:
Er zijn verschillende onderhoudsindicator. De ene is gewoon gewoon een km teller (de goedkopere merken), die BMW 520 had uit mijn hoofd sensoren die meten.
Dat heeft elke BMW, een soort van flexibele onderhoud. Per aandachtspunt zoals remmen, olie, interieurfilters etc wordt de nog te verwachten levensduur apart bijgehouden. Had in de E60 een gelijk systeem. De sensoren die de levensduur/kwaliteit van de olie meten zijn niet persé anders dan bv de sensoren die bij VAG in gebruik zijn die hetzelfde doel dienen.

dagdromer zei:
Daarbij heb ik de indruk dat veel reaguurders weinige tot geen ervaring hebben met het rijden met een caravan of aanhanger van het formaat caravan. Ervan uitgaande dat TS deze kilometers met een normale tot redelijke snelheid aflegt (lees: 80 a 100 km/h) zal de belasting voor de aandrijflijn niet groter, of zelfs kleiner zijn dan iemand die een gelijke afstand op volle bak trappen op de Autobahn aflegt. Mits natuurlijk de automaat van de BMW 520 bij deze snelheden juist ondertoerig gaat draaien

En jij wel? Of is je ervaring eigenlijk die van je ouders? <3500kg is in het buitenland vaak vrijwel net zo snel als zonder aanhanger (110-130kmh), reken maar dat daar extra voor gewerkt moet worden. En je 'mits' zal wel 'tenzij' moeten zijn.

R-W zei:
En jij wel? Of is je ervaring eigenlijk die van je ouders?
Wat impliceer je met deze vraagstelling? De enige reden om de ervaring van mijn ouders erbij te halen is dat die elk jaar een vergelijkbaar aantal kilometers maken met caravan, waarvan zeker 1 reis over zeer aanzienlijke afstand. En daarmee is hun ervaring relevanter dan die van mij. Om toch netjes antwoord te geven, ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben, maar durf wel te zeggen dat ik bovengemiddeld veel met caravans en/of grote aanhangers heb gereden.

R-W zei:
<3500kg is in het buitenland vaak vrijwel net zo snel als zonder aanhanger (110-130kmh), reken maar dat daar extra voor gewerkt moet worden.
Dat de wettelijk toegestane snelheid per land hoger kan liggen dan in Nederland zegt nog noet dat TS dan ook zo snel rijdt. Dat het rijden rond de 130 met een caravan een andere belasting voor het trekkende voertuig is dan 100 hoeven we niet over te discussiëren.

R-W zei:
En je 'mits' zal wel 'tenzij' moeten zijn.
Je hebt gelijk.

Tel je zegeningen als je in februari een BMW dealer moet zoeken in Spanje. Wees blij dat het kan, ik snap dit soort gemier niet.

Terug
Bovenaan