BMW 330i G20 - Na 3500 km al motorolie bijvullen: is dit normaal?

Andromeda

Startmotor
Hallo allemaal, zo'n 2,5 maand geleden heb ik een BMW 330i (G20) occasion aangeschaft. Vandaag kreeg ik de melding dat ik direct 1 liter motorolie moest bijvullen. Ik heb er ongeveer 3.500 km mee gereden sindsdien.

Bij de aanschaf zat een grote beurt dus alles zou aangevuld moeten zijn.

Kort na de aanschaf heb ik hem in alle eerlijkheid even goed getest op de Autobahn. Buiten dat rij ik 5 dagen per week op en neer naar werk, deels snelweg en deels stad.

Is dit olieverbruik gezien bovenstaande omstandigheden normaal?

Alvast bedankt!

Heeft de motor ook nog een oliepeilstok? Dan even afvullen tot het maximum niveau en "kijken" hoeveel kilometers het duurt tot het minimum niveau bereikt is. Een rondje volgas uitproberen kan wat extra olieverbruik opleveren, de olie wordt goed heet en er kunnen wat lichtere delen verdampen. Hoeveel kilometer heeft de auto gereden?

daar is dus iet veel over te zeggen als je niet weer hoeveel olie erin zat.
Misschien was het een absoluut minimum, als je nu over een week weer een melding krijgt moet je er naar laten kijken, nu gewoon even zelf kijken, hoe ziet het koelwater eruit,? ergen een visuele lekkage?

Geef je de kilometerstand nog?
En of het een ex-lease is of niet?
Heb je nog garantie? Evt. BMW Approved?
In de boordcomputer kan je zien wanneer er onderhoud is uitgevoerd. Met software kan je altijd rommelen, maar toch, de auto 'communiceert' daarover met servers van BMW...

Dank voor jullie reacties!

Hij heeft geen oliepeilstok, dat is bij deze auto al digitaal. Bij aanschaf stond er ~139,400 km op de teller, op dit moment ~143,000. Ik heb nog garantie.

Dit is geen ex lease auto geweest en is jaarlijks dealer onderhouden. Dit is ook door Story bevestigd, zij lieten mij het onderhoud overzicht zien.

Laten we er voor nu even vanuit gaan dat de motorolie vol was bij aanschaf. Ben vooral benieuwd of dit verbruik normaal is of aan de hoge kant.

@Wouter82 Idd, toch voor de 330i gekozen! Stekkeren is voor mij nog niet interessant en op dit moment vooral onhandig, laadpalen in de straat zijn vaak bezet en de wegenbelasting ligt een stuk hoger.

Afhankelijk of je rondje "blazen" veel kilometers bevatte "volgas" lijkt het een verhoogd gebruik. Maar ook de niveaumeter kan te vlot een signaal afgeven. Even onder controle houden en in ieder geval even de garage mailen dat je dit hebt gesignaleerd. Vastlegging tbv dossiervorming!

Okay, gewoon een tendentieuze titel dus. Niet na 3500km, maar we hebben geen idee eat er daarvoor met de auto is gebeurd. Tip voor de volgende keer, koop gewoon een nieuwe

Ja dat is normaal want tekort personeel, het intereseert niemand meer in de garage of er 5,6 of 6,0 liter olie in gaat, misschien zit er wel hele dunne olie in. De stagair doet maar wat. Digitaal peilen heeft een warme motor nodig en daar wil de druk bezette monteur dan ook weer niet op wachten. Lekker planken op de autobahn helpt ook al niet.
Je weet pas zeker of er echt elke 3500 olie bij moet als je dat 2 of 3 keer gebeurd.

Even onder controle houden en in ieder geval even de garage mailen dat je dit hebt gesignaleerd. Vastlegging tbv dossiervorming!
Zeer goede tip, zou ik asap doen maar op een vriendelijke / constructieve manier en niet in het offensief gaan.

Misschien is zoals geschreven er wat te weinig bijgevuld, ook al zou ik dat amateuristisch vinden van een garage. Constructeur geeft altijd 2 waarden : X liter olie bij vervangen met filter en Y liter zonder die vervanging, wat IMHO zelden een goed idee is, maar bon. Kan ook zijn dat de olie eruit gezogen is om tijd te besparen met de beplating onderaan te verwijderen. Dat is voor mijn auto’s eigenlijk het grootste werk… die aftapbout en filter losdraaien is letterlijk 1’ werk. Terwijl de boel dan uitdrupt kan je andere zaken inspecteren (remblokken, lucht- en interieurfilter, wissers etc).

Zit er écht nergens meer een fysieke peilstok in dat blok? Moet er toch zijn, mocht de elektronica kuren hebben..?
In 2005 al niet. Het systeem werkte toen al prima, maar wel met wat nukken zoals een warme motor hebben en dan was het nog niet binnen 10 seconden gemeten.

Uiteindelijk is een auto altijd een compromis: Geven we iedereen een peilstok waar niemand naar kijkt of doen we een sensor die een belletje op het dashboard geeft. Lampen hebben ook al een behoorlijke tijd geen vleugelmoertjes meer aan de buitenkant, dat zou ook wel handig zijn.

Vrij simpel dit geval.
Dit schriftelijk (!!) melden bij Story met daarbij de opmerking dat je dit heel snel vind en of ze zeker weten dat de afleverbeurt goed is gedaan.
Als de olie inderdaad is bijgevuld, dan is er een issue met de motor. Nu zegt elke fabrikant dat 1L/1000km normaal is, maar dat is het niet. Je daar dus niet mee af laten schepen.
Dat je voluit bent gegaan op de autobahn maakt niet uit. Daar moet de auto geen enkele moeite mee hebben.

Okay, gewoon een tendentieuze titel dus. Niet na 3500km, maar we hebben geen idee eat er daarvoor met de auto is gebeurd. Tip voor de volgende keer, koop gewoon een nieuwe
Wat is dit voor onzin opmerking? Hij geeft meer dan voldoende informatie. O.a. dat bij de afleverbeurt de olie aangevuld zou moeten zijn. Ik betwijfel ook of dat inderdaad wel gedaan is, maar als een garage dat aangeeft moet je daar vanuit gaan. Het is nu aan de garage om uit te leggen hoe het kan dat hij na 3500km al de olie bij moet vullen.
Dat je voortaan een nieuwe moet kopen is de grootste onzin!

Ik zou mij nog geen zorgen maken, waarschijnlijk is de olie voor afleveren niet genoeg bijgevuld. Gewoon blijven rijden en pas zorgen maken als de olie na het bijvullen weer te snel onder niveau komt.

Vrij simpel dit geval.
Dit schriftelijk (!!) melden bij Story met daarbij de opmerking dat je dit heel snel vind en of ze zeker weten dat de afleverbeurt goed is gedaan.
Als de olie inderdaad is bijgevuld, dan is er een issue met de motor. Nu zegt elke fabrikant dat 1L/1000km normaal is, maar dat is het niet. Je daar dus niet mee af laten schepen.
Dat je voluit bent gegaan op de autobahn maakt niet uit. Daar moet de auto geen enkele moeite mee hebben.
De auto heeft er ook geen moeite mee, er kan onder zware belasting (330) wel wat olieverbruik zijn. De olienevel in het carter is dan, mede door de hoge temperaturen van de turbo ('s) dusdanig fijn geworden dat de carterventilatie ze mooi afzuigt.

Dank voor al jullie reacties. Ik heb vandaag contact opgenomen met de dealer, die zeiden inderdaad dat BMW 1.000 km per liter hanteert en dat 1l/3.500 km niet ongekend is voor 330i's .Toch even in de gaten houden. Als het verbruik nog hoger zou worden moest ik weer contact opnemen.

Ik hou de kilometerstand in de gaten. Een tripje Autobahn doe ik vrijwel nooit dus misschien scheelt dat ook.

Oftewel...ze sturen je met een kluitje in het riet... 1L:1000km is om ervoor te zorgen dat ze er geen werk en onkosten aan hebben. Als een motor zoveel olie verbruikt, dan is er gewoon iets grondig mis.
Je zou maar op vakantie gaan naar bijvoorbeeld de Alpenlanden. Dan moet je onderweg behalve benzine ook nog olie bij gaan vullen... :rolleyes:
Grote kans dat je klepseals niet in orde zijn.

• Leuk
Waarderingen: AQUA
Dank voor al jullie reacties. Ik heb vandaag contact opgenomen met de dealer, die zeiden inderdaad dat BMW 1.000 km per liter hanteert en dat 1l/3.500 km niet ongekend is voor 330i's .Toch even in de gaten houden. Als het verbruik nog hoger zou worden moest ik weer contact opnemen.

Ik hou de kilometerstand in de gaten. Een tripje Autobahn doe ik vrijwel nooit dus misschien scheelt dat ook.
Dit is toch de versie met de B48 motor? Die staan zover bekend juist niet bekend om olieverbruik.

Nu is het sowieso noodzaak om even in de gaten te houden wat nu werkelijk het olieverbruik is. Stel dat ie een halve liter te laag was afgevuld dan is het al 1 op 7000km etc. Goed iig dat je er melding van hebt gemaakt.

De reactie is echter niet hoopgevend mocht het inderdaad werkelijk 1 op 3500 zijn. Ze gaan er dus niks aan doen want BMW roept dat 1:1000 nog acceptabel is terwijl je motor dan echt schroot is. Je katalysatoren gaan met zulk olieverbruik ook niet lang mee. Die 1:1000 is puur om zo geen aansprakelijkheid te hoeven dragen. Dat doet elke fabrikant.

Heel zuur, maar hopelijk valt het mee. En anders kan je altijd nog een olie met een andere viscositeit proberen die je juiste specificaties heeft.

Ik heb de 320 nog geen half jaar en meer dan 5000 kilometers gereden schat ik maar heb niks hoeven bijvullen. Zelfde blok. Wel een ton minder gelopen.

Je katalysatoren gaan met zulk olieverbruik ook niet lang mee. Die 1:1000 is puur om zo geen aansprakelijkheid te hoeven dragen. Dat doet elke fabrikant.

En anders kan je altijd nog een olie met een andere viscositeit proberen die je juiste specificaties heeft.
Goed punt qua kats.
Best niet beginnen gokken met een andere viscositeit, daar zijn vast tonnen info over te vinden op BMW-fora.
Ik zou niet blij zijn met zo'n laconieke uitleg, het is geen Daihatsu Cuore of zo van 500€...

Die 1000 is om ergens een grens te trekken. Wat is dan wel aanvaardbaar olieverbruik? Ieder heeft zn eigen mening daarover. Tevens kan en motor die 1 liter op 3500km verbruikt uitstekend functioneren.

En dan bij een fabrikant gaan klagen dat je perfect functionerende auto naar jouw mening teveel olie verbruikt. Dat gaat niet werken dus vandaar die 1 ltr op 1000 km lijkt me

@Sjef 3583687 Een motor die zoveel olie verbruikt functioneert niet perfect. Als een auto nog rijdt betekent dit niet automatisch dat er niks mis kan zijn. Doorrijden met symptomen zoals een hoog olieverbruik is het domste wat je kan doen, omdat zoals @v0rtXi4n al zegt je katalysator door snel stuk door zal gaan. En daarnaast vervuild je motor intern ook nog snel.

Dat verbruik, waarvan we dus niet zeker weten of de auto 100% juist is afgevuld bij aflevering en er een stuk(je) is geprobeerd hoe hard hij kan, valt vooralsnog mee. Wel dient er even "aandacht" bij dit verbruik te zijn door een 0 meting uit te voeren en dan eens te kijken hoe eea zich ontwikkeld. De melding aan de dealer is goed! Het ligt nu vast.

Langs de bewegende delen in de cilinder en de klepgeleiders zal smering moeten zijn, marginaal, maar daarvan verdwijnt een deel in de verbrandingsruimte..... Dat er door condensvorming, verdunning door de brandstof etc het niveau optisch niet daalt is weer wat anders.

die 1L/3500km is nog niet zeker als je niet weet wat de beginstand was. Nu bijvullen, dan weet je over een maand of 2 wat het verbruik zo ongeveer is.

Geen idee waar je dat vandaan haalt , maar het klopt niet. Ik heb op mijn RX8 na nooit olie hoeven bij te vullen en er kwam nagenoeg net zoveel uit als er in ging.
Terwijl een Wankel motor bij uitstek een motor is met "ingebouwd" olieverbruik.

Edit: las het niet goed

Laatst bewerkt:
Ik lees het weleens vaker dat de 330i flink olie verbruikt. Mijn vorige 320i verbruikte niets en bij mijn huidige 320e na 12.000 km met ook ritten met flinke belasting nog geen melding gehad dat er iets bij moet.

Liter op 3.500km vind ik veel te veel en kan nooit goed zijn. Ik zou elke 500km even een digitale meting doen om te zien of het peil gezakt is.

die 1L/3500km is nog niet zeker als je niet weet wat de beginstand was. Nu bijvullen, dan weet je over een maand of 2 wat het verbruik zo ongeveer is.
precies, misschien was het verbruik slecht 0.1 liter. Zoals ik eerst zei, als je niet precies weet hoeveel erin zat, weet je het verbruik ook niet.
Was er uberhaupt wel olie gewisseld bij de laatste beurt?

• Leuk
Waarderingen: 944
Wellicht de carterventilatie.
Maar ik zou eerst zelf afvullen en dan de boel monitoren. Wellicht niets aan de hand.

Een defecte PCV klep kan ook nog......
Dit is een goede tip. Zeker op de hedendaagse turbo motoren is deze belangrijk dat ie goed werkt. Weet niet in hoeverre een B48 motor hier gevoelig voor is, maar stuk kan het altijd.

Eerst vaststellen of er daadwerkelijk aanzienlijk olieverbruik te meten is. Zo ja, dan verder kijken naar de gebruikelijke verdachten.

Ook hier op 1 auto na te verwaarlozen olieverbruik gehad. Dat was een Mini Cooper met de beruchte THP/N18 motor. die gebruikte aanvankelijk ook iets van 1:2000 aan olie. De uitlaten waren zo vettig dat de spetters op de achterkant van de auto waar te nemen waren. Bij deze motoren zijn de olieschraapveren, klepseals en PCV systeem de grootste boosdoeners voor olieverbruik.

Wat daar hielp was een motor olie treatment en kort opvolgende olie wissels om de schraapveren op te schonen en het PCV systeem vervangen. Zit IN de kleppendeksel dus door OEM kleppendeksel vernieuwd. Olie verbruik halveerde en is voor dat type motor acceptabel omdat er niet meer aan te doen viel behalve motor revisie.

Eerst maar eens daadwerkelijk het verbruik vaststellen, dan verder kijken.

Vind het toch een aardig verbruik. De 330e die ik rijd krijgt enkel schone olie bij de beurten en hier zit dezelfde motor in. Rijd wel 30% elektrisch.

Houd het motorblok ook in de gaten, meestal bij een hoger verbruik zie je ook wel overmatig ‘zweten’ rondom de pakkingen.

Hi Andromeda,
Ik heb sinds oktober 2019 de G21 330i. Het was bij mijn dealer de eerste die ze verkochten.
Inmiddels ongeveer 170.000 mee gereden. Eerst op de zaak, en onlangs privé overgenomen. Nog nooit een auto gehad die ik zo lang heb gehad en zoveel mee heb gereden. Dat zegt wel wat over hoe tevreden we ermee zijn!
In al die tijd heb ik maar twee keer olie hoeven bijvullen, buiten het standaard onderhoud om.
Dus waarschijnlijk inderdaad bij beurt iets te weinig olie, en / of heb je hem iets te serieus op z'n staart getrapt. (wat bij deze auto erg verleidelijk is.....)

Weet je zolang je geen goed beginpunt hebt, kan je helemaal geen conclusies trekken.
Auto bijvullen tot maximum met het olie type wat er nu inzit.
En dan gaan rijden, totdat hij zich weer meldt.
Dan pas kan je conclusies trekken wat het verbruik daadwerkelijk is.

P.S.
Heb zelf 2 auto's Opel Astra F 1997 x16xel en een Volvo V50 T5 2011 en die verbruiken totaal geen olie (per 15.000 km).

Ik rij zelf inmiddels 2 jaar in een 330xi touring g21. Bouwjaar 07-2020. Met 58k km gekocht, nu op 134k. Km. Per 20k gaat er een liter bij. 3500km zou op basis van mijn ervaring dus niet logisch zijn.

Daarvoor een 330e, 330i en 430i gereden uit de f serie. Precies hetzelfde olieverbruik gehad met eveneens dus de b48 motor.

Tsja. Wat is aanvaardbaar oliegebruik? Dat hangt nogal van de situatie af.

Onze Colt uit 2005 gebruikt ook 1l op 2000km of zo. Maar die heeft 260dkm gelopen, is 20 jaar oud en was ook qua aanschaf geen grote investering.

Bij een duurdere, nieuwere auto die wellicht ook gevoeliger is, zoals deze, zou ik me daar zorgen om maken. Bij een oud beestje dat amper 5000km per jaar rijdt wat minder. Dan is het gewoon een kwestie van bijvullen indien nodig.

Aanvaardbaar olieverbruik is voor iedereen verschillend. Dus logisch dat fabrikanten (en ze doen het allemaal...) een grens trekken ergens.

Elke verbrandingsmotor verbruikt olie. Geen olieverbruik is technisch namelijk niet mogelijk. Maar wat is normaal en wat niet? Helaas kun je dat niet zomaar zeggen, dat hangt namelijk ook heel erg af van de constructie van de motor. Een lijnmotor is daarbij iets gunstiger dan een V- motor die op zijn beurt weer gunstiger is dan een boxer.
Maar ook de verdere constructie, bijvoorbeeld die van de klepgeleiding, speelt mee.
Tevens hebben al die milieuonderdelen van tegenwoordig ook invloed.
Maar wat ook telt is hoe de motor gebruikt wordt en hoe deze onderhouden wordt.
Wat voor elk type en merk motor dan wel weer wel weer bekend is, is wat zo'n specifieke motor over het algemeen verbruikt. Van dit type BMW weet ik dat zo niet, maar het zou kunnen zijn dat een liter op 3500 km vrij normaal is. Het kan echter ook zijn dat het heel veel is - en dan is dat een reden om er verder naar te kijken.
Wat eerst zeker moet zijn is of die motor dat echt gebruikt. Maar zover zijn we kennelijk nog niet.

Terug
Bovenaan