BMW 330e G20 nog interessant om aan te schaffen in 2025 met het verdwijnen van MRB-korting in 2026?

Zorgt het verdwijnen van MRB-korting in 2026 voor significant hogere afschrijving op deze 330e?

• Totaal aantal stemmers
    9

Jan 4139693

Net ingestapt
Goedenavond,

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken voor een andere auto. Nu heb ik een BMW 330e g20 M-sport (2020) gezien en die spreek me aan. Auto heeft praktisch alle specs, behalve Laser Light en Harman Kardon. Kleur is een BMW individual kleur.

Waar ik over twijfel, is wat de waarde van hybrides (en specifiek deze) gaat doen na 2026 gegeven de vervallende korting op motorrijtuigenbelasting. Specifieke vraag;

- Zal er een soort van dumping op de tweedehands markt komen van hybrides met waardevermindering als gevolg? Of is dat al gaande?
Ik weet wat ik aan maandelijkse kosten, onderhoud e.d. kan verwachten. Ik besef me ook goed dat deze auto serieus afschrijft, maar gevolgen van verdwijnen MRB en de invloed daarvan op de afschrijving is voor mij wel een twijfel. Hoor graag hoe jullie hierover denken.

Voor de mensen die zich afvragen; waarom geen 330i; terechte vraag! Ook naar gekeken, maar ik rijd eerlijk gezegd heel veel kleine afstanden die in de elektrische range vallen van de 330e. Ik vind het dan zonde om een 330i te gebruiken op die kleine ritjes waarbij het blok nooit fatsoenlijk warm wordt. Lijkt me niet lekker voor de auto.

Meedenken wordt gewaardeerd. Alvast bedankt!

Ik heb zelf eind vorig jaar een 320e uit 2021 gekocht. Hybride is voor de korte ritjes perfect, lekker zuinige en vlotte auto. Korting op MRB zal wel verdwijnen volgend jaar verwacht ik. Als je kijkt naar nieuwe auto’s dan is het vanaf het C-segment toch heel veel PHEV. Autofabrikanten zetten daar nog steeds en in toenemende mate op in. Kijk naar de VAG-groep, maar ook Chinese merken die de focus wat verleggen van EV naar PHEV omdat daar veel vraag naar is.

Ja, ze zijn wat zwaarder, maar voor mensen met zonnepanelen nog steeds interessant.
MRB is 50 euro per kwartaal hoger dus 17 euro per maand. Als je een relatief dure BMW kunt kopen en onderhouden zal dat niet bepalend zijn.

Grootste afschrijving heeft zo’n 330e wel gehad na 5 jaar. Uitgaande van een nieuwprijs van ruim 70k is meer dan de helft verdampt. Komende jaren zal de afschrijving een heel stuk minder zijn, zeker als je eentje hebt met lage km-stand. PHEV’s met hoge kilometerstand zullen niet zo aantrekkelijk zijn i.v.m. mogelijk risico op hoge kosten door complexere techniek.
Overigens als je het over hoge afschrijving hebt, een EV schrijft pas hard af.

Een BMW 3-serie heeft altijd wel een bepaalde aantrekkingskracht, ook de eerste generatie 330e’s zijn nu populair onder een jonge en statusgevoelige doelgroep. Dat zal wel zo blijven verwacht ik.

Als je heel veel kleine afstanden rijdt, waarom geen i3 of ix3? Heb je veel meer aan dan die 30km range met gelimiteerd vermogen in een ‘e’. (Heb een 530e g30 en heel kort een 330e g20 gehad).

De genoemde BMW 330e lijkt me een goede keuze. Zoals al vermeld door Kristian2 heeft de grootste afschrijving reeds plaatsgevonden, dus sla je slag, als de auto in goede staat verkeerd.

Over de MRB, zou ik me nu niet meer zorgen maken. Momenteel betalen PHEV auto's een ¾ benzine tarief. Indien die korting vervalt vanaf 1-1-2026, dan zou je enkele tientjes per kwartaal meer gaan betalen. Niet direct een reden om een PHEV te mijden, of te dumpen als je er een hebt.

En je geeft aan dat ne veel korte stukjes rijdt. Hiervoor is een PHEV perfect. Een EV trouwens ook, maar dan ben je 100% afhankelijk van de batterij. Met een PHEV heb je altijd een back-up in de vorm van een benzinemotor, die het kan overnemen, als laden er even niet in zit.

De kosten van onderhoud zijn nagenoeg gelijk aan een benzine versie. Het elektrische deel is onderhoudsvrij.

Met een 50km (phev) theorie range tov een 300km (ev) range heb je met de phev veel meer kans dat je niet uitkomt met de batterij. Heb ervaring met beide en ik zou of 330i of ix3/i4 gaan.

Niet uitkomen met de batterij snap ik niet als argument. Ritje naar de supermarkt of de voetbalclub lukt altijd. Langere ritten bepaal ik zelf of en welk deel ik elektrisch en welk deel op benzine. Wil je liefst alles elektrisch doen dan is een PHEV niet geschikt voor je. Heb vanavond 100 km gereden waarvan de helft elektrisch. Over de hele rit 3,2 l/100 km verbruikt. Netjes dus.

Topicstarter wil geen 330i omdat de vele korte ritjes niet fijn zijn voor de benzinemotor. Een 330e is dan perfect echter moet je dan zelf even eraan denken dat niet vlak voor je bestemming de benzinemotor nog even aan moet springen omdat de accu dan net leeg is. Overigens denkt de auto in de Adaptive mode i.c.m. navigatie daar zelf ook aan.

Ik zou de afschaffing van de korting van de MRB niet overschatten. Dit zal wel wat impact hebben op de prijzen, maar zoals al gezegd wordt: van een paar tientjes extra per kwartaal doet niemand een dure BMW weg.

Ik denk wanneer je af en toe stekkert (op je eigen oprit, niet bij een openbare laadpaal) je de hogere wegenbelasting gemakkelijk kunt compenseren. Daarbij is een 330e motorisch ook wel een stukje potenter dan de 330i.

Dus ik zou het wel weten als ik jouw was (ben zelf ook aan het kijken naar een 330e, maar dan van de F30 generatie).

Laat het weten of het de 330e uiteindelijk is geworden!

Los van het fiscale, check zeker ook of de kofferbak voldoet qua ruimte : het PHEV deel snoept daar best wat liters weg. Bij de Mercedes tegenhanger was ik verbijsterd hoe klein die was voor een auto van 4,8 meter.

Terug
Bovenaan