Bmw 318i e46 facelift start problemen koude motor

A

Anoniem

Guest
Beste forum gebruikers,

Ik zit sindskort met een probleem wat betreft de auto...
Als de auto langere tijd heeft stil gestaan valt de motor uit gelijk naardat ik hem gestart heb tenzij ik een beetje gas bij geef, als ik de auto bij de eerste start stationair laat draaien valt die dus uit, en vervolgends maakt de auto rare geluiden, als ik dan weer gas bij geef slaat die aan en is het probleem verholpen totdat de auto weer langere tijd stilstaat, ik heb via internet nog gezocht naar eventuele oplossingen, helaas niet echt iets gevonden, weet iemand toevallig wat het probleem kan zijn?

Hieronder is een filmpje die ik heb gemaakt, deze laat het geluid horen als ik de auto dus bij de eerste start stationair liet draaien waardoor die uitviel.

https://youtu.be/jtj5jbPZTjU

Het probleem zit waarschijnlijk in de Valvetronic, dit is een systeem dat de kleptiming bedient en optimaliseert. Het systeem zit vol met sensoren en elektromagnetische klepjes en daar kan veel aan kapot gaan. Die elektromagnetische kleppen worden aangestuurd door de olie in het blok, soms gebeurt het dat wanneer je de olie niet op tijd vervangt of de verkeerde olie gebruikt dat het systeem niet aangedreven kan worden. Het kan ook een kapotte sensor zijn of soms kan de motor van het Valvetronic systeem kapot gaan.
Tevens zit er een ketting in dit blok voor de distributie die de gewoonte heeft om weleens een tandje te verschuiven, dan staat je timing sowieso niet goed en krijg je dit soort grappen.

Kortom, veel mogelijke oorzaken en vrijwel onmogelijk om op te lossen zonder langs de garage te gaan. Het zijn helaas niet BMW's beste motoren om het maar zachtjes uit te drukken..

Oke bedankt voor je bericht, dat is inderdaad geen goed nieuws, dacht juist dat deze motoren vrij goed waren, is er nog een mogelijkheid om doormiddel van een multimeter bepaalde sensoren uit te sluiten?

Je kunt sommige sensoren loskoppelen en kijken of het helpt, je bent niet de eerste met dit probleem en er staat best wat op internet. Google maar op "N42 cold start problem" bijvoorbeeld.

Maar hoe is dr staat van de auto verder? Hoe vaak vervang je de olie? Bougies? Luchtfilter? Brandstof filter?

Heb de auto pas 4 dagen, zag dat de auto al 12.000 km geleden een beurtje moest hebben dus ik heb gelijk alles besteld om een beurtje uit te voeren, de auto verder ziet er oke uit rijd prima, merk wel dat die soms wat hapert als je met lage toeren in een hogere versnelling weg rijd, ook zaten er veel storingen in :
2781 nokkenassensor inlaat,
2755 detectie overslaan opsommingsfout,
2744 detectie overslaan 3de ontstekkings volgorde (cilinder 4)
2782 nokkenassensor uitlaat
27C1 hoofnokkenassensor
2783 luchtmassa meter hot film

Deze codes heb ik laten verwijderen en de volgende dag hebben ze weer gekeken en er was niks terug gekomen.

Deze blokken blinken niet echt uit in betrouwbaarheid, zeker als er achterstallig onderhoud aanwezig is. Bij +/- 200K km kan het een aaneenschakeling van de eerder genoemde problemen zijn en is een nieuw blok vaak de goedkoopste oplossing (Die zijn relatief goedkoop in de aftermarket leverbaar). Duim voor je dat juiste olie + origineel filter de problemen oplost. Laat het weten!

Dus die olie zit er misschien al 42 dkm in, kan een hoop van de problemen verklaren. Bestel ook de olie niveau sensor maar, geadviseerd wordt om die bij elke oliewissel te vervangen.

Bedankt voor de reacties, gisteravond had ik een youtube filmpje gevonden 'lmm testen' dacht dit moet ik proberen... heb de lmm stekker los gehaald en bij de eerste start vandaag viel die niet uit :) en volgends dat filmpje betekent dat dat de lmm sensor dan stuk is, dus ik ga binnenkort een nieuwe bestellen en hoop dan dat de problemen zijn verholpen, heeft het echter nog nut om de lmm eerst goed schoon te maken?

Een lullig vacuumlekje (carterventilatie of leiding rembekrachtiging) heeft soms het zelfde gevolg. Een rookgenerator biedt dan weer uitkomst. Succes!!!

Even een update wat betreft de probleem, waarschijnlijk is het toch niet de luchtmassameter, na wat speur werk kwam ik erachter dat het misschien de benzinepomp kan zijn die af is, ik starte de auto vanochtend en liet deze stationair lopen, viel gelijk weer uit maar na dat ik de sleutel 5 of 6 keer had omgedraaid starte de auto zonder problemen zoals in het filmpje te zien is, is er echter een makkelijke manier om dit uit te sluiten?

Het kan dus ook de brandstofdrukregelaar zijn.
Dan zou je de druk moeten opmeten.

Sorry voor de late reactie, bedankt denk dat ik contact opneem met bmw, en zie dan wel verder, echter heb ik nog een vraagje, via autodoc op ik onderdelen voor een onderhoudsbeurtje besteld, nu heb ik 5w40 kroon olie emperol besteld op kenteken voor deze auto nu vroeg ik mij af is dit wel goede olie voor de auto? Hoor namelijk veel over longlife

Kroon Emperol is inderdaad geen Longlife olie. Op zich is dat geen probleem, veel BMW rijders zijn het er over eens dat de olie interval die BMW claimt door gebruik van Longlife olie véél te lang is, en dat het veel beter is om de olie elke 15 dkm te vervangen. Wanneer de beurt is uitgevoerd zal de boordcomputer uitrekenen wanneer de volgende beurt plaats moet vinden, en die boordcomputer gaat er van uit dat er Longlife olie gebruikt is. Als je dus bijvoorbeeld 30 dkm gaat rijden op deze olie zal de olie sterk vervuild raken maar volgens de boordcomputer zou je er misschien nog wel 5000 bij kunnen rijden. Maar zoals gezegd, zelfs met een Longlife olie doe je er goed aan om zo rond de 15 dkm olie te wisselen dus als je je daar aan houdt is er niks aan de hand.

Kijk dan kan ik dat met een gerust hart erin gooien, bedankt voor je reactie:D

Ik heb een update wat betreft de auto, als die uitvalt na de eerste start dan is het erg lastig om de auto aan de praat te krijgen, maar nu is er een nieuw probleempje bij gekomen... hij gaat namelijk als die weer start soms op 3 poten lopen, dus erg hevig schudden, en een motorstoringslampje gaat branden... als ik de auto dan weer uit en aan zet is het probleem weg, vandaag uitgelezen en gaf aan dat er een opsommingfout in zit en detectie overslaan cilinder 1 2 3 4, ook geeft die de vanos aan, nu neem ik aan dat een van deze fouten de daadwerkelijke boosdoener is en de rest van de codes daardoor worden geactiveerd, echter wat is het beste om te doen? En kan het eventueel toch nog aan de bobine liggen? En dat die op 3 poten loopt kan dat ook te maken hebben met de koude start probleem of is dat weer een probleem los daarvan?:confused:

Terug
Bovenaan