BMW 3 serie (E90) blauwe rook bij starten

leonS

Net ingestapt
Beste allemaal,

Ik heb voor een week geleden een nieuwe auto gekocht, een BMW 3 serie (E90). De auto bevalt me super en ben er heel erg blij mee. Nu zie ik echter in mijn spiegels een blauwe walm/wolk als ik weg rij. Verder heb ik hier tijdens het rijden geen last van of het valt me niet op.

Hier moet ik ook misschien bij vermelden dat de auto een langere tijd heeft stilgestaan voordat ik deze heb overgenomen.

Ik ben benieuwd wat jullie er van denken.

Leon

Blauwe rook is verbrande olie, dat hoort in ieder geval niet zo.
Kan vele oorzaken hebben, meestal is het in het ongunstigste geval een aankomende (deel)revisie van motor en/of turbo en in het gunstigste geval slechts fors achterstallig onderhoud c.q. verkeerde olie.
Begin eerst eens met een grote beurt waarbij alle filters (olie + lucht) vervangen wordt en controleer (= maak schoon) de carterventilatie, de egr en de turboslang.
Ook even bougies vervangen en goed kijken of één van de oude bougies geen sterk afwijkende kleur t.o.v. de rest heeft. (= indicatie probleem in cilinder)
Verder het oliepeil goed in de gaten houden.

klinkt als versleten/verdroogde klepsteelrubbers. In rust zakt de olie boven de nokkenassen langs de klepsteelrubbers en komt op de kleppen te liggen. Na een koude start verbrandt dit. Je kunt eerst een stopleak additief voor olie proberen. Heeft bij ons de afgelopen 210k km veel zoden aan de dijk gezet.

s velthuis zei:
klinkt als versleten/verdroogde klepsteelrubbers. In rust zakt de olie boven de nokkenassen langs de klepsteelrubbers en komt op de kleppen te liggen. Na een koude start verbrandt dit. Je kunt eerst een stopleak additief voor olie proberen. Heeft bij ons de afgelopen 210k km veel zoden aan de dijk gezet.

deze raad zou ik zeker biet volgen.

stopleak. ben je helemaal.

hebt u al gekeken of er niet te veel olie in de motor zit.

zo neen dan zou ik muddy bandits advies volgen

snelle willy zei:
s velthuis zei:

deze raad zou ik zeker biet volgen.

stopleak. ben je helemaal.

hebt u al gekeken of er niet te veel olie in de motor zit.

zo neen dan zou ik muddy bandits advies volgen

Stopleak voor olie is iets anders dan voor koelvloeistof. Het maakt verdroogde seals weer soepeler, het is geen gatendichter. Je hebt geen risico op dichtslibben, als je daar op doelt. Onze Octavia stookte er bij 170k 1 liter olie op ongeveer 1500 km doorheen. Met alle gevolgen van dien, zoals defecte lambdasensoren. Sinds 180k ben ik bij iedere beurt die stopleak gaan toevoegen en heb de longlifeolie vervangen door iets dikkere 10W40. Sindsdien is het olieverbruik ongeveer 1 op 10k, en amper walmen meer na de start. Had verwacht eerder de kop te moeten reviseren, maar staat nu op 385k.

Zoiets dus:

https://www.winparts.nl/filters-vloeistoffen/additieven-reparatie/c751/wynn-s-engine-oil-stop-leak/p108851.html?a=t4u/0/0/751/108851&utm_content=16356-BFCABB9A-6233-4189-B182-3937DA05B863&gclid=EAIaIQobChMI3aS754zB3wIV1uJ3Ch2J4QzQEAQYASABEgJugvD_BwE#specificaties

https://www.deolieconcurrent.nl/products/LeakLock-150ml.html

https://www.bardahlstore.nl/webshop_producten/11201--olie-lekkage-stoppen.html

Komt er ook blauwe rook als je rustig optrekt?
Zelfde probleem gezien bij een bmw met zware motor.
Daarbij bleek het te gaan om een beginnende koppaking.
Als het beginnend is komt de rook bij het belasten van de gaspedaal, hoe verder des te sneller de rook zichtbaar word.
Op den duur krijg je de melding dat er te weinig koelvloeistof in zit.

Succes

Terug
Bovenaan