BMW 1 Serie: F20/21 of F40?

Icebergh

Startmotor
Beste mede-autoliefhebbers,

Op dit moment ben ik aanbeland in de afrondende fase van mijn masteropleiding. Het eerste halfjaar van mijn werkende leven wil ik besteden aan het verder opkrikken van mijn budget (tegen de tijd van aankoop zo'n €20-22k).

Nu ben ik al mijn hele leven lang liefhebber van BMW. Daarom wil ik mijn miniatuur-BMW begin volgend jaar (na de ergste winterse perikelen) gaan inruilen voor een échte.

Na wat onderzoek en de afweging dat ik niets groters nodig heb dan een 1-serie, heb ik mijn zinnen gezet op dit model. Hierbij heb ik mijn pijlen gericht op een 1-serie met de volgende specificaties:
⦁ Bouwjaar 2017 of nieuwer;
⦁ Liefste een 118i i.v.m. de goede mix tussen PK's en verbruik;
⦁ Automaat;
⦁ Maximum kilometerstand van 100.000;
⦁ (M-)Sportpakket is een grote pré.

Nu heb ik gezien dat met mijn wensen behoorlijk wat BMW's vindbaar zijn in zowel Nederland als Duitsland. Aangezien het geen spoed heeft, vind ik het (zelf) importeren van een auto (met als nadeel dat het extra tijd kost) geen probleem en zelfs wel uitdagend in leuke zin.

Ik loop alleen tegen één probleem aan: Is het slimmer om naar de F20/F21-generatie te gaan kijken of naar de nieuwere F40-generatie...
Hierbij is mijn probleem dat ik optisch maar lastig een keuze tussen de twee kan maken. Het 'oudere' uiterlijk en innerlijk van de F20 vind ik persoonlijk niet onderdoen voor de F40 (en vice versa voor het 'moderne' van de F40). Daarnaast heb ik geen aangeboren voorliefde voor achterwielaandrijving.

Ik heb wel één euvel: Ik heb (in spreekwoordelijke zin) twee linkerhanden en heb daarbij een bescheiden mate aan kennis over de onderliggende techniek en betrouwbaarheid van de 1-serie. Daarom zoek ik voornamelijk een BMW waar ik even mee vooruit kan. Natuurlijk met de jaarlijkse inspecties en goed onderhoud! :)

Hebben jullie tips of heeft een van jullie zelf voor deze keuze gestaan?

Dank!
 
Als het je toch niet uitmaakt of hij achterwiel aangedreven is dan zou ik gewoon voor de F40 gaan, je hebt dan een nieuwere auto voor je geld. Nadeel is dat je dan wel moet gaan importeren, maar dat vind je geen probleem.
 
Hou het een beetje te behappen. Ik heb 'vroegah' vrienden op jonge leeftijd gezien die oude Alpina's of M5'en gingen rijden of 6k aan uitlaten en tuning uitgaven en achteraf hebben dit soort gasten (en ik zelf ook) toch een beetje spijt of een (flink) wat legere spaarrekening.

Dit advies vooral omdat je over 'opkrikken van budget' en 'levenslange liefhebber' begint.

Pas dus op met leeglopen op velgen, 'mods', hifi, net te mooie edities met net te lage prijzen bij louche handelaren etc.

Koop liever iets voor 15k zonder peperdure ledmatrix, schuifdaken, automaat, gemotoriseerde stoelen, achterklep etc terwijl je 5k in je reserve houdt. 22k uitgeven in DE en na een week thuis een vervelend defect hebben is toch een lastig parket.

Maak je geen zorgen je kan je hele leven lang nog tonnen, zoniet miljoenen aan de BMW hobby slijten
 
De F20/F21 reeks stuurt wel beter en met meer gevoel dan de F40.

Toevallig paar weken terug laatste als leen auto gehad. Ik vond m goed en direct sturen, maar wel erg gevoelloos. Ik miste het BMW gevoel.

Wat mij verder opviel was dat de F40 met M pakket echt behoorlijk stug is. Stugger dan wat ik mij kan herinneren van de F20/21 reeks.

Als laatste is de F40 wel ruimer achterin. Weet niet of je vaak vrienden of wellicht zelfs al aan kinderen denkt, in de F40 heb je dan beter voor elkaar.

Ik zou voor de F20/F21 gaan :)
 
Van de F20/ F21 zijn best veel dure kwaaltjes bekend.
De F40 is moderner en lijkt het tot nu toe goed te doen, maar is natuurlijk nog een jonge auto.
Ik zou de F40 kiezen.

Een BMW is over het algemeen geen goedkope auto om te rijden.
Maar is natuurlijk wel erg leuk.
 
Hou het een beetje te behappen. Ik heb 'vroegah' vrienden op jonge leeftijd gezien die oude Alpina's of M5'en gingen rijden of 6k aan uitlaten en tuning uitgaven en achteraf hebben dit soort gasten (en ik zelf ook) toch een beetje spijt of een (flink) wat legere spaarrekening.

Dit advies vooral omdat je over 'opkrikken van budget' en 'levenslange liefhebber' begint.

Pas dus op met leeglopen op velgen, 'mods', hifi, net te mooie edities met net te lage prijzen bij louche handelaren etc.

Koop liever iets voor 15k zonder peperdure ledmatrix, schuifdaken, automaat, gemotoriseerde stoelen, achterklep etc terwijl je 5k in je reserve houdt. 22k uitgeven in DE en na een week thuis een vervelend defect hebben is toch een lastig parket.

Maak je geen zorgen je kan je hele leven lang nog tonnen, zoniet miljoenen aan de BMW hobby slijten
Ik heb gelukkig geen handje ervan om zaken aan te passen als iets goed werkt. Dus chiptuning, uitlaatupdates en andere tierelantijntjes/auto updates ben ik zelf niet gevoelig voor. Toch neem ik de opmerking over de reserve mee, aangezien kwaaltjes nooit goedkoop zijn bij een BMW... ;)
De F20/F21 reeks stuurt wel beter en met meer gevoel dan de F40.

Toevallig paar weken terug laatste als leen auto gehad. Ik vond m goed en direct sturen, maar wel erg gevoelloos. Ik miste het BMW gevoel.

Wat mij verder opviel was dat de F40 met M pakket echt behoorlijk stug is. Stugger dan wat ik mij kan herinneren van de F20/21 reeks.

Als laatste is de F40 wel ruimer achterin. Weet niet of je vaak vrienden of wellicht zelfs al aan kinderen denkt, in de F40 heb je dan beter voor elkaar.

Ik zou voor de F20/F21 gaan :)
Leuk om iets te lezen over de rijkarakteristieken. Minimaal 90% van de ritten zal ik alleen rijden of hoogstens met één passagier.. Verder staan kinderen zeker níet op het lijstje, dus de binnenruimte (achterin) is iets waar ik voorlopig geen rekening mee hoef te houden.

Wellicht goed in mijn geval om met beide auto's eens een proefrit te maken!
 
Van de F20/ F21 zijn best veel dure kwaaltjes bekend.
De F40 is moderner en lijkt het tot nu toe goed te doen, maar is natuurlijk nog een jonge auto.
Ik zou de F40 kiezen.

Een BMW is over het algemeen geen goedkope auto om te rijden.
Maar is natuurlijk wel erg leuk.
Ik accepteer de meerprijs voor een hele toffe auto, het blijft toch een jongensdroom. Altijd mooi om iets waar te maken waarvan ik als 12-jarige jongen al droomde. :D
 
F20/F21 LCI met B38/B48 is over het algemeen een probleemloze en zeer betrouwbare auto. Ben het er ook niet mee eens dat BMW rijden zo duur is. Onderdelen van bijv. een Mazda zijn prijziger. Werkplaatstarief van dealer is wel hoog, zoek dus gewoon een goede BMW-specialist voor het onderhoud.
F40 generatie vind ik persoonlijk weinig aan, zoek je een echte BMW dan zoek je beter een F20/F21 als 120i. 2-serie Coupé is ook erg leuk trouwens. Een BMW met achterwielaandrijving rijdt overigens echt anders en geeft toch echt wel het kenmerkende BMW-gevoel qua rijden.
 
F20/F21 LCI met B38/B48 is over het algemeen een probleemloze en zeer betrouwbare auto. Ben het er ook niet mee eens dat BMW rijden zo duur is. Onderdelen van bijv. een Mazda zijn prijziger. Werkplaatstarief van dealer is wel hoog, zoek dus gewoon een goede BMW-specialist voor het onderhoud.
F40 generatie vind ik persoonlijk weinig aan, zoek je een echte BMW dan zoek je beter een F20/F21 als 120i. 2-serie Coupé is ook erg leuk trouwens. Een BMW met achterwielaandrijving rijdt overigens echt anders en geeft toch echt wel het kenmerkende BMW-gevoel qua rijden.
Voornamelijk de achterkant van de F40 vind ik het niet helemaal. Eigenlijk alleen als M-sport echt grappig. Maargoed, dan lijkt het hoogstens heel wat. Uiteindelijk ligt er in dat geval (met mijn budget) 'gewoon' een driepitter onder de motorkap.
Hij geeft aan ook te willen importeren.
Klopt inderdaad! Ik heb wat mensen in m'n kennissenkring die dit al eens gedaan hebben, dus daarom al achter de schermen mee kunnen kijken met het importeer-proces. Al is wat Patrick zegt deels waar, aangezien het aanbod F40's (vooral met automaat) behoorlijk klein is voor maximaal €22k. Dan tel ik de BPM en overige importeerkosten niet eens mee...
 
Heb je een lijstje?
Ja die heb ik: bij F20/ F21de pre facelift, de distributieketting, olieverbruik, vervuiling, Vanos, en een onderhoudsgevoelig onderstel.
Bij de faceliftuitvoering, de krukaslagers, vervuiling, olieverbruik,en een onderhoudsgevoelig onderstel.
(Er zijn nog meer mat dit zijn de belangrijkste punten)

BMW gebruikt hele moderne, krachtige en zuinige motoren, maar hebben wel het randje opgezocht in duurzaamheid en betrouwbaarheid.
Om die reden kun je het beste een volgens het boekje onderhouden auto kopen, uit een recent bouwjaar.

Ze geven echter ook heel veel rijplezier.
 
Nu ben ik al mijn hele leven lang liefhebber van BMW.
Wat maakte je liefhebber van BMW? Waarom is BMW jouw favoriete merk?

Ik hou ook van BMW maar dat is vooral vanwege het rijden, het 'freude am fahren' en dat is toch meer aanwezig in de F20 dan in de F40. De achterwielaandrijving maakt toch zeker verschil in het rij- en stuurgedrag.

Als het je gaat om de looks, het feit dat ze in dezelfde stad Oktoberfest vieren of omdat je de kleur blauw in het logo zo mooi vindt... dan kun je het beste de meest verstandige kiezen en dat is de F40. Of eigenlijk het beste exemplaar voor je geld. Het beste exemplaar is er eentje bij een dealer met twee jaar Premium Selection garantie.
 
Ja die heb ik: bij F20/ F21de pre facelift, de distributieketting, olieverbruik, vervuiling, Vanos, en een onderhoudsgevoelig onderstel.
Bij de faceliftuitvoering, de krukaslagers, vervuiling, olieverbruik,en een onderhoudsgevoelig onderstel.
(Er zijn nog meer mat dit zijn de belangrijkste punten)

BMW gebruikt hele moderne, krachtige en zuinige motoren, maar hebben wel het randje opgezocht in duurzaamheid en betrouwbaarheid.
Om die reden kun je het beste een volgens het boekje onderhouden auto kopen, uit een recent bouwjaar.

Ze geven echter ook heel veel rijplezier.
Krukaslagers was alleen in het allereerste begin (2015) en alleen bij de handgeschakelde B38. Zijn allemaal al lang vervangen door BMW. Vervuiling, olieverbruik en snel slijtende componenten van het onderstel zijn totaal geen typische problemen bij de F20/F21. Laat je niet bang maken, zoek eentje die netjes is onderhouden, dan heb je een heerlijke auto.
Een 1-serie is van alle Europese auto’s ongeveer de meest betrouwbare keuze.
 
Ja die heb ik: bij F20/ F21de pre facelift, de distributieketting, olieverbruik, vervuiling, Vanos, en een onderhoudsgevoelig onderstel.
Bij de faceliftuitvoering, de krukaslagers, vervuiling, olieverbruik,en een onderhoudsgevoelig onderstel.
(Er zijn nog meer mat dit zijn de belangrijkste punten)

BMW gebruikt hele moderne, krachtige en zuinige motoren, maar hebben wel het randje opgezocht in duurzaamheid en betrouwbaarheid.
Om die reden kun je het beste een volgens het boekje onderhouden auto kopen, uit een recent bouwjaar.

Ze geven echter ook heel veel rijplezier.
Bij BMW altijd voor LCI gaan. Daarmee voorkom je een hoop kinderziektes.

Het klopt dat de techniek gevoelig is bij BMW, maar hier is de gebruiker voor groot gedeelte debet aan. Het merk trekt een volk aan wat niet juist met de techniek omgaat en voor een dubbeltje een dure BMW wilt rijden.

Dat gaat niet. Auto’s in deze klasse kosten gewoon meer in onderhoud, al zijn onderdelen relatief goedkoop (zei Kristian ook al).

Dan inhoudelijk:
De bx8 motoren die in de F20/21 LCI liggen zijn allemaal nagenoeg probleemloos.

Olie verbruik is kwestie van (1) rustig warm rijden en (2) om de 15,000 km hoogstens olie wissel. BMW motoren zijn daar extreem gevoelig voor.
Ik heb de N55 en geen druppel olie verbruik met 130,000 km. En geloof me. Ik check elke zaterdag in de motorruimte op sporen :)

Krukaslagers ben ik niet mee bekend, volgens mij is dit een oud kwaaltje van de M-reeks motoren maar not sure.

Onderstel gevoeligheid (geen problemen!) is een typisch BMW iets en zie je op elke BMW met in de basis achterwiel aandrijving, zeker als er meer vermogen op staat.

Ik heb er bijna 370 pk op staan met xdrive en adaptief onderstel.. Nightmare..

Ik heb 1x velg krom gereden en sindsdien veel gedoe gehad om onderstel weer trillingsvrij te krijgen. Inmiddels goed gelukt met roadforce balanceren.

Grote boosdoener zijn de banden. Ik heb nu Michelin pro pilot sport 4 non runflat zonder BMW codering. Ik ga hierna direct over op pilot sport 5 runflat mét BMW codering. Daar is dat onderstel op gebouwd.

Kost wel flinke duit, maar goed de pro pilot sports zijn sowieso niet goedkoop. Gelukkig heb ik geen breedset :)

Lang verhaal kort: vaak ben je te bang. Het zijn héérlijke rijdersautos die met de juiste liefde fantastisch veel plezier bieden. Mits je voor achterwiel aandrijving gaat ;)
 
Laatst bewerkt:
Klopt inderdaad! Ik heb wat mensen in m'n kennissenkring die dit al eens gedaan hebben, dus daarom al achter de schermen mee kunnen kijken met het importeer-proces.
Het is echt kinderlijk eenvoudig. Ik heb BPM laten doen bij das auto en m’n 14 daagse verzekering op chassis bij auto exporteren / importeren in Rotterdam.

Zij hebben m verzekerd bij ASR, terwijl ASR (toevallig ook m’n eigen verzekeringsmaatschappij) bij mijzelf daarvoor zei dat het niet kon :).

Auto BPM vrijstelling is met 1 formulier direct online geregeld via de belastingdienst.

Grootste irritatie vind ik de RDW. Man wat een trage boel is dat.
 
Bij BMW altijd voor LCI gaan. Daarmee voorkom je een hoop kinderziektes.

Het klopt dat de techniek gevoelig is bij BMW, maar hier is de gebruiker voor groot gedeelte debet aan. Het merk trekt een volk aan wat niet juist met de techniek omgaat en voor een dubbeltje een dure BMW wilt rijden.

Dat gaat niet. Auto’s in deze klasse kosten gewoon meer in onderhoud, al zijn onderdelen relatief goedkoop (zei Kristian ook al).

Dan inhoudelijk:
De bx8 motoren die in de F20/21 LCI liggen zijn allemaal nagenoeg probleemloos.

Olie verbruik is kwestie van (1) rustig warm rijden en (2) om de 15,000 km hoogstens olie wissel. BMW motoren zijn daar extreem gevoelig voor.
Ik heb de N55 en geen druppel olie verbruik met 130,000 km. En geloof me. Ik check elke zaterdag in de motorruimte op sporen :)

Krukaslagers ben ik niet mee bekend, volgens mij is dit een oud kwaaltje van de M-reeks motoren maar not sure.

Onderstel gevoeligheid (geen problemen!) is een typisch BMW iets en zie je op elke BMW met in de basis achterwiel aandrijving, zeker als er meer vermogen op staat.

Ik heb er bijna 370 pk op staan met xdrive en adaptief onderstel.. Nightmare..

Ik heb 1x velg krom gereden en sindsdien veel gedoe gehad om onderstel weer trillingsvrij te krijgen. Inmiddels goed gelukt met roadforce balanceren.

Grote boosdoener zijn de banden. Ik heb nu Michelin pro pilot sport 4 non runflat zonder BMW codering. Ik ga hierna direct over op pilot sport 5 runflat mét BMW codering. Daar is dat onderstel op gebouwd.

Kost wel flinke duit, maar goed de pro pilot sports zijn sowieso niet goedkoop. Gelukkig heb ik geen breedset :)

Lang verhaal kort: vaak ben je te bang. Het zijn héérlijke rijdersautos die met de juiste liefde fantastisch veel plezier bieden. Mits je voor achterwiel aandrijving gaat ;)
Dank voor dit duidelijke stuk! Na een week kan ik stellen dat ik er nog niet helemaal uit ben, maar goed. Ik heb gelukkig nog even...! :)
 
et is echt kinderlijk eenvoudig. Ik heb BPM laten doen bij das auto en m’n 14 daagse verzekering op chassis bij auto exporteren / importeren in Rotterdam.

Zij hebben m verzekerd bij ASR, terwijl ASR (toevallig ook m’n eigen verzekeringsmaatschappij) bij mijzelf daarvoor zei dat het niet kon :).

Auto BPM vrijstelling is met 1 formulier direct online geregeld via de belastingdienst.

hoe lang is dat geleden? Tegenwoordig zijn er wel wat zaken. Met een kurzzeitkennzeichen mag je niet in NL rijden, ook niet met BPM vrijstelling. Met hele dure gevolgen. Is genoeg jurdische correspondentie over te vinden. Mensen laten het voorkomen maar verliezen altijd.

Met een Zollkennzeichen mag je wel in NL rijden (met BPM vrijstelling), maar tegenwoordig word dat alleen maar op naam van een duits persoon / instelling gedaan. Met andere woorden; de garage moet deze regelen en zijn dan ook de tenaamgestelde. Je kunt je voorstellen dat ze dat niet willen bij een onbekende. Op de aanhanger zou dan een optie kunnen zijn.


F40 generatie vind ik persoonlijk weinig aan, zoek je een echte BMW dan zoek je beter een F20/F21 als 120i. 2-serie Coupé is ook erg leuk trouwens. Een BMW met achterwielaandrijving rijdt overigens echt anders en geeft toch echt wel het kenmerkende BMW-gevoel qua rijden.

niets aan toe te voegen. F20/F21 rijd beter, ziet er beter uit en staat voor alles wat BMW is. De F40 is eigenlijk alles wat BMW niet is op het logo na.
 
hoe lang is dat geleden? Tegenwoordig zijn er wel wat zaken. Met een kurzzeitkennzeichen mag je niet in NL rijden, ook niet met BPM vrijstelling. Met hele dure gevolgen. Is genoeg jurdische correspondentie over te vinden. Mensen laten het voorkomen maar verliezen altijd.

Met een Zollkennzeichen mag je wel in NL rijden (met BPM vrijstelling), maar tegenwoordig word dat alleen maar op naam van een duits persoon / instelling gedaan. Met andere woorden; de garage moet deze regelen en zijn dan ook de tenaamgestelde. Je kunt je voorstellen dat ze dat niet willen bij een onbekende. Op de aanhanger zou dan een optie kunnen zijn.
Ik ben niet bekend met laatste ontwikkelingen in DE, maar weet wel dat je inderdaad die Zollkennzeichen nodig had - maatje van mij had dat toen gewoon via de BMW garage laten doen die m verkocht, ging heel eenvoudig.

Ik heb mijn auto zelf uit Tsjechië gehaald en daar werd de auto op officieel Tsjechische persoonlijke kenteken platen gezet met uiteraard geldig nieuw kentekenbewijs, alles op mijn eigen naam. Deze platen zijn in heel EU geaccepteerd.

Dit was letterlijk met 10 minuten geregeld Incl het maken van het kenteken. Stond er echt van te kijken, zeker daarna Hoelang het in NL duurde.

Heb ze nu nog maar op zolder hangen :).
 
Ik als liefhebber rijdt al jaren BMW.
In al die jaren zijn er redelijk wat modellen de revue gepasseerd.
Begonnen met een e36, e46 waarvan een aantal compact modellen.
Toen ben ik de 1 serie gaan rijden om praktische redenen.
De eerste 1 was een e87, daarna de F20 LCI uit 2016, en nu de F40 M sport ( high executive ) bouwjaar eind 2021.
Deze auto is letterijk een feest op wielen.
Ik lees hier diverse tegenstrijdigheden en ook weer lovende berichten.
Mijn F40 is over een maand 2 jaar oud en heb deze bijna een jaar in mijn bezit.
Ik rijdt gemiddeld 40k km per jaar en tot nu heb ik er geen euro spijt van.
Hij is mooi, goed gebouwd, stil en biedt mega veel rijplezier.
De auto is voorzien van het zogenoemde shadow pakket, wat diverse delen in hoogglans en donkere achterruiten betekend.
Waar ik aan moest wennen is die enorme grille, maar ben hem nu echt mooi gaan vinden.
Ook het volledige digitale dashboard was eventjes wennen t.o.v. ronde analoge klokken.
De motor betreft hier een 1,5l 3 cilinder, waar ik eerst een beetje over twijfelde.
Maar in de praktijk blijkt dit een geweldige krachtbron te zijn.
Veel trekkracht, redelijk stil en met een sprint van 0 naar 100 in 8,2 sec een behoorlijk levendige auto.
Een top van 221 Km per uur ( getest in Duitsland ) is dit beslist geen saaie auto.
Dan de automaat.
Dit betreft een 7 traps DCT versie ( met dubbele koppeling ).
Ik heb eerder een aantal automaten gereden, maar dit is toch wel het neusje van de zalm.
Op en neer schakelen geschied naadloos zonder lastwissel, je merkt er echt helemaal niks van.
Alleen het kijken op de toerenteller weet je waar de automaat mee bezig is.
De automaat bezit ook launch control, en dan wordt je gelanceerd, heerlijk dit.
De besturing is lekker vlezig en snelheid afhankelijk ( kun je ook uitzetten ).
Dan de opties, en het zijn er te veel om op te noemen.
Maar er zijn een aantal die het noemen toch echt waard zijn.
Maar waar ik echt over te spreken ben is wel die auto pilot functies, zelf sturen en anticiperen.
File assistent, waarbij je in de file de auto zelf zijn ding kan laten doen.
Inparkeren geschied ook volledig autonoom, stuur en pendalen los en de auto zet hem netjes in een vak.
Achteruit rij assistent, waarbij de auto de laatste 50 meter voorwaarts onthoud en je keurig automatisch terug stuurt.
Adaptief cruise control met stop en go functie, waanzinnig systeem vooral als je op de snelweg zit.
De auto volgt op veilige afstand en stopt automatisch achter een andere auto ( bijvoorbeeld bij verkeerslichten ) en trekt ook weer op tot de ingestelde snelheid.
De achteruit rij camera levert een haarscherp beeld, waar je echt op aan kan.
Zelf terug sturen bij het overschrijden van een rijstrook werkt briljant, daar kan Mercedes nog een puntje aan zuigen is mijn ervaring ( vergelijk dit met de nieuwe A klasse ).
Bots waarschuwing en objec of personen herkenning werkt fenomenaal, wat mij in de praktijk vaak uit de problemen geholpen heeft als je even niet oplet.
Ik zie het meer als een rijdende robot, en je raakt snel gewend aan die mooie techniek wat de auto in huis heeft.
Het infotainment systeem is t.o.v. de vorige modellen enorm verbeterd.
Grote displays en de bediening is op vele manieren uit te voeren.
Touch control, I-drive, spraak bediening, en wat echt leuk is met hand gebaren.
Het was wel even wennen welke vingers en met hoeveel je moet zwaaien voor bijvoorbeeld de telefoon en of navigatie.
Draadloze telefoonoplader, werkt perfect en vormgegeven als een enveloppe waar goed over nagedacht is.
Interieur ambilicht in diverse kleuren, dual climate control, Harman/Kardon audio met waanzinnig goed geluid.
Spraak bediening en besturing die ( eindelijk ) nu ook echt bruikbaar is, werkt subliem.
Led verlichting voor zeer goed zicht en een grootlicht assistent werkt ook echt goed.
Stuurverwarming, beetje onzinnige optie maar het zit er op.
En zo kan ik nog wel even door gaan.
Een motor dwars geplaatst en voorwiel aandrijving in de basis en X-drive optioneel, moet je dat erg vinden?!
Ik vind van niet want de tractie en wendbaarheid van de auto is bijzonder goed, en loop in de praktijk niet tegen extreme verschillen aan t.o.v. de F20 die achterwiel aandrijven had.
Zijn er ook minpuntjes, tja niet echt noemenswaardig vind ik.
Alles aan deze auto is nieuw, en waar ik wel aan moest wennen zijn de adaptieve schokdempers want die zijn in de actieve modus wel erg hard.
Gelukkig kan je dat instellen en ook in de sport stand de dempers comfortabel houden.
Het Start/Stop systeem heb ik uitgecodeerd, en ik denk dat iedereen dit zou doen.
Na bijna een jaar gereden te hebben met mijn F40 heb ik er nog geen gaten in kunnen schieten.
Een heerlijke stuurman's auto die bijzonder veel rij plezier bied.
En met alle aanwezige elektronica, doen er nog behoorlijk wat scheppen bovenop.
De auto is niet goedkoop dat is een feit.
Je betaalt wat meer, maar wat je meer krijgt is onbetaalbaar.
Voor mij is de nieuwe F40 echt "The 1".
 
De F40 heb ik geen ervaring mee, de F20 vind ik een mooie, praktische en comfortabele auto. Op basis van uiterlijk zou ik gaan voor de F20 LCI.
 
Voor mij is de nieuwe F40 echt "The 1".

Mooi,klinkt meer alsof je eigen verhaal gaat goedpraten. Het is echt geen verkeerde auto maar eigenlijk al het BMW DNA is er wel uit. mooi dat hij in 8.2 seconden naar de 100 gaat, en LED koplampen heeft en alle andere opties die hij heeft. Dat hebben alle andere concurrenten ook. al dan niet beter. Ook uit de rij-testen komt de auto prima uit de verf maar weinig onderscheidend. De DCT automaat is prima, maar er is een reden waarom BMW die alleen in de 1 serie monteert en de andere 'hogere' versies het met een 8-traps ZF automaat moeten doen (als je het over het neusje van de zalm hebt, die dus wel in de F20/21 zit). Heeft uiteraard te maken met achterwielaandrijving, maar ze passen niet voor niets geen DCT achtige automaat toe op de duurdere versies.

Als je echt een BMW lief hebber bent en van de techniek houd , fijne ZF automaat die je ook in de 3,5 en 7 servie vind. achterwielaandrijving, dan is de keuze toch wel makkelijk. De F20/21. Ik zou een 2-serie ook op de shortlist zetten, een auto die veel overeenkomsten heeft met de 1 serie en goed te vinden binnen jou budget.

Wil je gewoon een BMW logo op de neus hebben en een prima auto hebben dan kies je voor een F40
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan