BMW 1 serie 118i Tikkend geluid, schokken

Maria 3960279

Net ingestapt
Hallo,
Ik heb vorige week een BMW 1 serie 118i gekocht, bij grotere afstand rijden kwam ik erachter dat de auto tikkend geluid maakt. Dit geluid is te horen in de auto dan wel niet hard maar zodra ik de motorkap opendoe klinkt de auto een beetje als een diesel. Getik begint als de motor warm is en als dit eenmaal begint houd het niet meer op, hoe sneller je rijd hoe sneller de tik. De auto is deze week al een paar keer terug geweest naar de garage, ze hebben de waterpomp vervangen en vandaag oude olie eruit en nieuwe erin met 1 of ander goedje voor de kleppen. Maar het getik blijft en de auto schokt sinds vandaag ook zo nu en dan, dan wel niet extreem maar je voelt het zo nu en dan wel. Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft?

Maria

Heb je garantie? Dit klinkt idd niet goed. Lijkt me weinig met een zogenaamd nieuwe waterpomp of nieuwe motorolie te maken te hebben. Is dit je niet opgevallen bij de proefrit?

Tikt de motor niet bij een koude start? Hoe sneller je rijdt, hoe luider de tik? Versnellingsbak? Ligt zo te horen niet aan je banden of versleten wiellagers. Soms hoor je wel eens praten over een dubbelmassa vliegwiel bij occasie tests, weet eigenlijk niet wat dat doet, maar kan ook gekke trillingen veroorzaken?

De kleppen van deze motor worden aangedreven door de olie die door de kanalen vloeit, als er oude of niet voldoende olie in het blok zit werken de kleppen mogelijk niet goed en dat zou dit geluid kunnen veroorzaken. Aangezien de oliewissel het probleem niet heeft verholpen verdenk ik de distributieketting, heel duur klusje om deze te vervangen dus logischerwijs gaat de garage eerst de makkelijkere zaken aanpakken. Bij het volgende verzoek zou ik vragen om een inspectie van de ketting, mogelijk zijn de kettingspanners versleten en dienen deze vervangen te worden.

Terug
Bovenaan