Blower auto

A

Anoniem

Guest
Beste leden,

Gisteren wilde ik de blower of aanjager gebruiken voor een beslagen voorruit, maar hij blies niet meer.

Je hoort het systeem wel zachtjes opstarten en uitgaan als je het aan en uit zet, maar blazen doet ie niet.

Vervolgens heb ik de zekeringen nagekeken, maar daar heb ik niets kunnen vinden. Ook liggen er geen bladeren voor. Het kan ook geen verstopt filter zijn denk ik, gezien hij het van de 1 op de andere dag niet meer doet.

Iemand een idee?

Altijd het merk, type, bouwjaar etc. van je auto erbij zetten a.u.b. bepaalde merken hebben heel andere standaard problemen met bepaalde componenten die op leeftijd komen zodat een simpel antwoord als:

Kachelweerstand, aanjager kapot

Niet meer correct kunnen zijn en iedereen laten zoeken.

Dus er zijn 2 opties...of er is nog een derde. ;)

Ja, dat was ik vergeten. Stom. Het gaat om een Honda Civic 2007 Diesel.

Vaag….ik gebruik de laptop van mijn vriendin en bij mijn eerste plempsel staat vreemd genoeg haar naam bovenaan en nu bij mijn tweede reactie mijn forum-naam.

Terug op de auto: als ik de verwarming aanzet dan begint de koelvin voor de radiator te draaien. Is dat normaal?

Ik zei wel dat ik niets bij de zekeringen had kunnen vinden, maar ben daar niet ver gekomen gezien de bijbehorende plaatjes en omschrijving helemaal niets over aanjager, blower vertelde. Ook in het boekje werd ik niets wijzer. Dus ik vroeg me af: is hier eigenlijk wel een zekering voor ja of nee?

Het klinkt mij als een defecte kachelweerstand. Had precies dezelfde klachten in mijn Peugeot 607 namelijk
Kun je eenvoudig zelf vervangen

Oh.

Ik hoopte op zoiets...

bently-4.5-litre-inline.jpg

Die Honda heeft toch een automatische airco, neem ik aan? Dus geen mechanische meerstanden-knop voor de aanjager?

Honda75 zei:
Ja, dat was ik vergeten. Stom. Het gaat om een Honda Civic 2007 Diesel.

Vaag….ik gebruik de laptop van mijn vriendin en bij mijn eerste plempsel staat vreemd genoeg haar naam bovenaan en nu bij mijn tweede reactie mijn forum-naam.

Terug op de auto: als ik de verwarming aanzet dan begint de koelvin voor de radiator te draaien. Is dat normaal?

Heb je airco, staat deze aan? Dan is het volgens mij normaal dat de koelvin van de radiateur gaat draaien.
Verder vermoed dat de kachel weerstand defect is. Deze zit normaal gesproken in het luchtkanaal bij de blower zelf.

De blower is ook zeker gezekerd, mogelijk zit de zekering ergens in de motorruimte en niet bij het dashbord.

Ik lees dat iedereen het hier heeft over een kachelweerstand, maar deze Honda heeft toch climate control, of niet? De kans dat hij dan een kachelweerstand heeft, is klein. De controller van een climate control regelt bij mijn weten altijd via PWM sturing.

Allen hartelijk dank voor de reacties!

Het wordt (ondanks alle antwoorden) steeds ingewikkelder.

Even wat info aanvullen van wat ik laatste dagen wijzer ben geworden, dan hebben jullie misschien een beter idee van hoe of wat....

Om eerst even S. Velthuis te beantwoorden: ja, deze auto heeft een climate control. (Dan zou hij waarschijnlijk geen kachelweerstand hebben...?)

Het verhaal:

De garage heeft naar het euvel gezocht. In eerste instantie dachten ze dat er een nieuwe kachelmotor in moest. Maar tijdens het zoeken ontdekten ze iets dat de luchtstroom in de weg zat. Dit hebben ze vervolgens verwijderd of weggeklapt, waarna ze vervolgens zeiden dat ze 'hoopten' dat het zo goed moest zijn.
Onderweg naar huis bleek de kachel in de bocht naar rechts harder te blazen dan in andere richtingen. (vaag...) Nog niet thuisgekomen blies hij helemaal niet meer. Maar na een scherpe bocht naar rechts begon hij weer te blazen. Vervolgens werkte hij alleen in de hoogste blaas-stand. En vandaag doet ie het helemaal niet meer.

Iemand die hier wijs uit kan?

Honda75 zei:
Allen hartelijk dank voor de reacties!

Het wordt (ondanks alle antwoorden) steeds ingewikkelder.

Even wat info aanvullen van wat ik laatste dagen wijzer ben geworden, dan hebben jullie misschien een beter idee van hoe of wat....

Om eerst even S. Velthuis te beantwoorden: ja, deze auto heeft een climate control. (Dan zou hij waarschijnlijk geen kachelweerstand hebben...?)

Het verhaal:

De garage heeft naar het euvel gezocht. In eerste instantie dachten ze dat er een nieuwe kachelmotor in moest. Maar tijdens het zoeken ontdekten ze iets dat de luchtstroom in de weg zat. Dit hebben ze vervolgens verwijderd of weggeklapt, waarna ze vervolgens zeiden dat ze 'hoopten' dat het zo goed moest zijn.
Onderweg naar huis bleek de kachel in de bocht naar rechts harder te blazen dan in andere richtingen. (vaag...) Nog niet thuisgekomen blies hij helemaal niet meer. Maar na een scherpe bocht naar rechts begon hij weer te blazen. Vervolgens werkte hij alleen in de hoogste blaas-stand. En vandaag doet ie het helemaal niet meer.

Iemand die hier wijs uit kan?

Het punt van climate control is dat het een tamelijk ingewikkeld systeem is. Hoewel het systeem als taak heeft om zo snel mogelijk het voertuig op de gewenste temperatuur te krijgen, zijn er nogal wat variabelen waar het ding rekening mee moet houden en ook invloed op heeft. Zo zit er bv een oog op het dashboard om de zoninval te bepalen. De airco heeft een eigen controller die alles moet uitlezen en aansturen (en zelf doorgaans ook uitgelezen kan worden, is dat al gedaan?). De snelheidsregeling van de fan, maar ook de automatische kleppen bij de verschillende uitstroomopeningen zijn dingen waar de controller mee 'speelt' om de temperatuur zo snel mogelijk op de ingestelde waarde te krijgen. Ergens gaat daar iets niet goed. Dat kan de fanmotor zijn, maar ook de aansturing of een van de kleppen. Uitlezen kan hier een hulp zijn.

Een kachelweerstand is een beproefde, maar ouderwetse manier van snelheid regelen. In iedere stand van de draaiknop sluit je de kachelmotor kort met een grotere weerstand. In stand 1 is de fan het meest inefficiënt. Veel energie in de weerstand, weinig in de fanmotor. Die dus langzaam draait. In stand 2 iets meer naar de motor, in stand 4 is er geen aparte kortsluitweerstand meer een zit de fanmotor rechtstreeks op de 12v. Daarom doet de hoogste stand het meestal wel. De kachelweerstanden worden tijdens gebruik (zeker in een lage stand) flink heet. Daarom zitten die dingen altijd in het koelkanaal zelf, dan worden ze meteen gekoeld door de fan die ze aansturen.

Een climate control heeft een modernere en efficiëntere manier om de fan aan te sturen, middels pwm. In feite is het een razendsnelle aan en uit schakelaar waarbij de tijdsduur tussen aan en uit kan variëren. De fanmotor is in iedere stand dus aangesloten op 12v, alleen op een lage stand staat de schakelaar gemiddeld langer uit dan aan. In een hogere stand omgekeerd, in de hoogste stand staat de schakelaar permanent aan. Deze controller wordt niet warm en hoeft dus ook niet in het koelkanaal te zitten. Die kan overal zitten.

Lang verhaal. Wat het dus ingewikkeld maakt is dat het kan lijken dat de fanmotor stuk is, maar het kan bv ook een defecte sensor zijn of een te lage druk in het systeem waardoor het systeem besluit dat het beter is om uit te blijven. Daarom uitlezen.

Dank je wel, mr. Velthuis voor de uitgebreide bijdrage. Ik hoor het al weer....niets gaat boven een oud en beproefd systeem. Geef mij maar weer gewoon die losse manuele knoppen. Overigens hetzelfde als dat ik weer wil starten met een ouderwetse sleutel. Gemak dient den mens, maar niet als het zwak is en een hoop geld kost.

Of de airco uitgelezen is? Niet dat ik weet. Maar ik weet ook niet zoveel, dus misschien ook wel. Maar dan buiten mijn weten om.

Ik had recent ook een defecte kachel motor in mijn Twingo. Betreft uitvoering met handbediening. In eerste instantie ging kachelmotor niet altijd draaien maar met een klap op het dash was dat voor even opgelost. Een tijdje later werdt het probleem erger en ging de motor een rauw ronkend geluid maken en draaide traag en moeizaam in de laagste snelheden. Nog weer later deed hij in de laagste versnellingen niks meer om uiteindelijk helemaal niks meer te doen in geen enkele stand.

Renault dealer adviseerde zowel de snelheidsregelaar als de motor beide te vervangen omdat vaak niet vast te stellen is waar het probleem begonnen is. Een slechte kachel motor kan de regelaar beschadigen maar ook andersom. Kosste maar 490 euro....

Terug
Bovenaan