Black sludge. Zorgen maken?

Soloman

Wegverkenner
In een aflevering van Mr. Frank Visser doet uitspraak kwam onlangs een geval van een vrouw die een Opel Corsa 1.2 uit 2001 had gekocht met de nodige problemen: olielampje en een rammelende ketting.
Nu gaat het om het eerste.

Toen de auto werd verkocht brandde het olielampje niet. Pas toen een lokale Opel-boer het ding onder handen nam en de deksel opende trof hij een boel troep aan. Black sludge. Afzet van smeerolie. Hij heeft besloten de boel door te spoelen. Door deze actie kwam echter een boel rommel in het smeersysteem, waardoor de hele bende verstopt raakte, dus dat was de oorzaak van het brandende olielampje.

Nu vraag ik me af: nou, lekker verhaal, ik heb ook een kar uit 2003, hoe zou het met mijn black sludge zitten.
(Camry 2003, keurig elk jaar beurt)

Moet ik me nou ook zorgen maken. Ik kende trouwens dit aspect van auto's niet. Ik dacht dat cylinders altijd schoon waren.

Zolang het blijft rijden weinig zorgen om maken. Die sludge komt voornamelijk van veel te lang doorrijden met oude olie. Als je elk jaar netjes de olie laat verversen zal het allemaal wel meevallen.

Elk jaar olie verversen helpt al veel. Als je niet alleen maar korte ritjes rijdt dan komt het vast goed. Een Camry zal ook een wat zwaarder blok hebben, dat scheelt ook.

Soloman zei:
In een aflevering van Mr. Frank Visser doet uitspraak kwam onlangs een geval van een vrouw die een Opel Corsa 1.2 uit 2001 had gekocht met de nodige problemen: olielampje en een rammelende ketting.
Nu gaat het om het eerste.

Toen de auto werd verkocht brandde het olielampje niet. Pas toen een lokale Opel-boer het ding onder handen nam en de deksel opende trof hij een boel troep aan. Black sludge. Afzet van smeerolie. Hij heeft besloten de boel door te spoelen. Door deze actie kwam echter een boel rommel in het smeersysteem, waardoor de hele bende verstopt raakte, dus dat was de oorzaak van het brandende olielampje.

Nu vraag ik me af: nou, lekker verhaal, ik heb ook een kar uit 2003, hoe zou het met mijn black sludge zitten.
(Camry 2003, keurig elk jaar beurt)

Moet ik me nou ook zorgen maken. Ik kende trouwens dit aspect van auto's niet. Ik dacht dat cylinders altijd schoon waren.

Klinkt als een auto die niet goed overhouden is (geen olieverversen + filter), doe je dat wel netjes op de correcte interval, dan zou ik er niet te veel over nadenken.

Niet druk om maken. Je hebt die Camry al jaren en laat hem altijd keurig onderhouden. Dan zijn dit soort zaken niet zo snel aan de orde.

Het kan wel eens "handig" zijn om bij auto's met een twijfelachtige onderhoudshistorie de carterpan er onder uit te halen en schoon te maken. Daar verzamelt zich een hoop drab. Bij bepaalde modellen verstopt hierdoor de aanzuiging van de oliepomp met alle gevolgen van dien. Bij sommige auto's verwijder je de carterpan in een paar minuten en hoeft er alleen een nieuwe pakking gemonteerd te worden (Die zijn vaak wat zweterig na een hoop jaren).

Een lokale opel boer die na het aantreffen van black sludge gewoon een motorflush doet? Dat soort idioten zou geen garagebedrijf mogen runnen... Dat is gewoon vragen om problemen.

Afgezien van dat ga ik mee met bovenstaande antwoorden: carterpannetje eraf, goed schoonmaken en gewoon jaarlijks olie + filter verversen en het zit wel goed normaal gezien.

Soloman zei:

Dit zal een incidenteel geval zijn, je kunt je moeilijk overal zorgen over maken. Jouw auto is toch altijd keurig onderhouden en bereden?

Het was bij deze wel echt heeeeeel erg hoor Jan, mijn motor was niet echt ideaal maar vergeleken met dit blokje? En jouw motor zal er echt niet zo uit zien.

En het zit niet in de cilinder maar eromheen, in de oliekanalen, bovenin de kop, onderin het carter. etc.

enfin, zie zelf maar even hoe de binnenkant van die desbetreffende opel motor eruit zag, en ja dit is het exemplaar zoals bij mr. Visser.

39112758685_34a73303be_b.jpg

25139977787_79f4e65aee_b.jpg

39112758515_7eb2913ede_b.jpg

25139977547_9632f4e048_b.jpg

25139977387_37385ec582_b.jpg

Terug
Bovenaan