Bizar olie verbruik Astra G Station 2003

Beste leden ,

Mijn Astra verbruikt bizar veel olie. Op een rit van 50km moet ik weer olie bijvullen.
Het gekke is (in ieder geval vind ik) Dat hij alleen rookt op een bepaald niveau van de olie (Alles boven de kwart). Zodra die onder dat niveau zakt rookt de auto niet meer , maar verbruikt ie nog wel olie.
De olie kost me tegenwoordig meer als de benzine :ROFLMAO:

De auto start en rijd verder goed. Ook geen gekke geluiden.
Enige is als ik een keer wat gas moet geven en hij komt boven de 3000 toeren , dan gaat ie wat ''schokken''. Inhouden zeg maar.

Iemand enig idee wat het kan zijn ? Is het te verhelpen ?
Of denken jullie dat de auto rijp is voor de sloop ?

Alvast bedankt ,

P.s. ik snap dat het moeilijk is via een forum een diagnose te stellen ;)

Op een rit van 50km al bijvullen?
Dan zou ik daar toch eens naar laten kijken en/of stilaan beginnen denken aan vervanging...

Ja van Delft naar Vlaardingen en terug , is die al zo goed als weer leeg.
Ik denk ook aan vervanging , alleen is dat momenteel even geen optie.
Rijd ook alleen nog maar als t echt nodig is ;)

Volgens mij is dit model berucht vanwege hoog olieverbruik.
Kan zomaar een teken zijn dat er een motorrevisie nodig is, zit er ook olie in het koelsysteem?
Als lapmiddel zou je wat dikkere olie kunnen gaan gebruiken.

Beste Willem ,

Ik was zelf bang voor een lekke koppakking. Eigenlijk vandaar ook deze post.
Het koelsysteem is schoon. Daar is geen olie te bekennen.

Ik zal eens kijken wat ie doet met wat dikkere olie inderdaad.
Auto moet het nog even volhouden , tot ik een nieuwe baan heb gevonden. o_O
Dat de auto weg moet , is wel duidelijk haha.

50km en dan al de olie bijvullen? Dat is niet bepaald normaal nee. Klinkt als een defecte koppakking. Als in oliekanaal naar verbrandingsruimte.

Je zegt na een kwart rookt ie niet meer, maar verbruikt ie nog wel. Hoeveel km kun je rijden tot ie niet meer rookt dan?
Extern geen lekkages?

Met een auto van 21 jaar oud en waarschijnlijk 200.000 km op de teller is die natuurlijk ver voorbij houdbaarheidsdatum.

Mijn Kangoo bijvoorbeeld komt ook uit 2003, verbruikt niets maar lekt zichtbaar. Dit soort autos heeft gewoon een fikse opknapbeurt nodig. Koets is roestvrij maar heeft al een leven achter de rug. Idealiter haal je dan de motor eens eruit en al naargelang de problemen die er zijn is dat een verregaande revisie of enkel een ronde afdichtingen om nog eens een keer een ton en 5 tot 10 jaar te winnen.

Hoe dan ook, dat kost geld en als je voor datzelfde geld iets kunt kopen met minder kilometers, zuiniger en zeker 10 jaar jonger is dat soms de betere optie.

Zoveel olieverbruik is niet houdbaar op lange termijn, dus zal je toch een keuze moeten maken. Veel tijd en/of geld naar de Astra om deze technisch een goede opfrisbeurt te geven. Of toch een andere auto.

Volgens mij is dit model berucht vanwege hoog olieverbruik.

toch bijzonder statement voor een auto wat geleverd is met een grote variatie aan motoren en zelfs verschillende motoren families die onderling niets met elkaar te maken hebben.

Wij hebben in de familie diverse van deze astra's en zafira's (technisch gelijk) gehad in de familie. Eigenlijk allemaal hoge kilometerstanden gehaald zonder grote problemen.

Maar met zoveel olieverbruik en het is niet extern (lekkage) dan gewoon de auto weg doen. Oorzaak kan van alles zijn, lekke koppakking of slechte zuigerveren het meest aannemelijke.

Beide niet waard om te herstellen financieel gezien, even er van uit gaande dat het een ding is met veel kilometers die niet in showroom staat verkeerd ;)

Als ik dit zo lees, denk ik dat er niets mis is met de motor, maar dat er gewoon veel te veel olie in zit. Het roken stopt onder een bepaald niveau, waardoor ik denk dat de peilstok óf te kort is, óf er gewoon niet diepgenoeg terug geduwd wordt, na het peilen. Hierdoor krijg je een vertekend beeld van het olie niveau.

Ik zou de olie eens aftappen, en daarna vullen met de hoeveelheid die wordt voorgeschreven. Als er dán geen vebetering optreedt, dan is er pas sprake van inwendige motorschade.

Laatst bewerkt:
Ik dacht gelijk aan hetzelfde als Chef du PHEV, een gebrek aan de peilstok. Als je na 50 km al bij moet vullen (je schrijft niet hoeveel) moet hij toch wel roken als een kolenboot of lekken als een vergiet.

Ja van Delft naar Vlaardingen en terug , is die al zo goed als weer leeg.
Ik denk ook aan vervanging , alleen is dat momenteel even geen optie.
Rijd ook alleen nog maar als t echt nodig is ;)
Nou Delft<>Vlaardingen gaat volgens mij heel goed met de fiets (of trein) dus dat hou je lang vol ;) (#duurzaamheidsdoeldoorfietsentepromotenopautoweekweerafgevinktvoordezeweek)

Lekt het niet naar de koelvloeistof of ergens anders waar je het op de parkeerplaats misschien even niet ziet?

Als ik dit zo lees, denk ik dat er niets mis is met de motor, maar dat er gewoon veel te veel olie in zit. Het roken stopt onder een bepaald niveau, waardoor ik denk dat de peilstok óf te kort is, óf er gewoon niet diepgenoeg terug geduwd wordt, na het peilen. Hierdoor krijg je een vertekend beeld van het olie niveau.

Ik zou de olie eens aftappen, en daarna vullen met de hoeveelheid die wordt voorgeschreven. Als er dán geen vebetering optreedt, dan is er sprake van inwendige motorschade.
Ik vind dit echt een verdomd slimme opmerking! (y) (y)

Terug
Bovenaan