Binnenverlichting vervangen voor LED

Remco 9459760

Net ingestapt
In de binnenverlichting van mijn Skoda Octavia uit 2018 zit nu halogeen verlichting. Het gaat dan om de lamp tegen het plafond boven de achterbank (“dome light”)

Kan ik deze zonder problemen vervangen voor LED lampjes?

Het gaat om deze led lampjes:
Klik voor bijlage

Dit is de aansluiting / “socket” die nu in het plafond zit:
Klik hier voor bijlage

Ik ben vooral benieuwd of dit geen storingen geeft, technisch veilig is of andere problemen veroorzaakt / kan veroorzaken.

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk gaat het wel werken. Ik persoonlijk vind dat soort ledlampjes rommel. Teveel gekunstel om er licht uit te krijgen, ledjes worden te warm en gaan kapot.
Wat hoop je ermee te bereiken? Meer licht? Moderne looks?

Waarschijnlijk gaat het wel werken. Ik persoonlijk vind dat soort ledlampjes rommel. Teveel gekunstel om er licht uit te krijgen, ledjes worden te warm en gaan kapot.
Wat hoop je ermee te bereiken? Meer licht? Moderne looks?
Vooral het meer licht inderdaad. Dat het moderner / mooier uitziet is een prettige bijkomstigheid.

Zou dat echt halogeen zijn? Niet een conventioneel gloeilampje?
Volgens mij halogeen. Deze zitten erin: Klik hier voor de bijlage

ik denk dat het (afgaande op de afbeeldingen) om 5w5/T10 lampjes gaat?
Die heb je ook in nettere versie met meer diffuus licht ipv die multiledjes die vaak geen net lichtbeeld geven. Je hebt er ook die alleen heel gericht licht uitstralen, dat werkt meestal ook niet zo prettig voor interieurverlichting.
Fellere gloeilampen ga je er niet voor vinden. Hogere wattages verhogen ook de temperatuur en daar kunnen de fittingen vaak niet tegen.

Of het geen storingen geeft kom je vanzelf achter. Ik kan me voorstellen dat bij autos met can-bus mogelijk een melding komt, omdat de LED minder stroom verbruikt denkt de computer dan dat de lamp kapot is. Maar of dat bij de interieurverlichting ook gebeurt? Geen idee.
Als het geen meldingen geeft zonder de lampjes er in, zou ik me er niet druk om maken.

Ik heb het bij mijn vorige auto gedaan: leuk voor de nieuwe eigenaar, want ik vond het eigenlijk niet zo mooi. Was alleen veel te veel moeite om weer ongedaan te maken. Wel gaf de LED veel meer licht, dan het halogeen lampje.

Alleen die LED's geven vaak van dat koel wit licht, terwijl ik eigenlijk warm wit licht mooier vind. Mijn advies? Lekker vanaf blijven? Bij de kentekenverlichting heb ik het toen ook gedaan, harstikke mooi. Alleen je weet nooit of het ook echt betrouwbaar is?

Kosten trouwens ook geen ene drol die lampjes: dus als je het zo graag wilt doen, dan zou ik het gewoon doen. Maar echt veel toegevoegde waarde heeft het niet.

Terug
Bovenaan