Bijtelling leaseauto 2017

Guest
Hallo allemaal.

Sinds dit jaar is de bijtelling voor niet electrische nieuwe auto's naar 22% gegaan. Ik heb dit jaar een nieuwe auto van de zaak gekregen met een catalogus waarde van €35450, 22%. Dit is een heel stuk duurder dan mijn vorige auto. Door zowel de nieuwe belasting regels als de waarde van de auto. Daarnaast nog een kleine auto voor mijn vrouw. Daarom denk ik erover na om alleen nog zakelijk te gaan rijden per 1 januari.

Ik realiseer me dat ik een stuk luxe inlever, maar waar ligt de grens wanneer het privé rijden met een auto van de zaak nog interessant is?

Wellicht zijn er mensen die dit dit jaar ook ervaren hebben, en hoe gaan jullie hiermee om?

Mvg Peter

VOlgens mij moet je de rekensom maken:

Hoeveel kilometers rij ik privé (dus buiten woon-werk om)
Hoeveel gaat het kosten als ik die kilometers met de tweede auto rij

Wat is de bijtelling (dank aan je eventuele eigen bijdrage)?

En dan is het snel gemaakt.

Ik start begin komend jaar ook met een duurdere leaseauto. 37.400 tegen 22% én nog 145 euro eigen bijdrage. Gaat richting 400,- netto in de maand. Rij 50:50 zakelijk/privé. 4800 euro op jaarbasis voor 15.000 km. Dat kan wel uit.

Nou, dat is erg persoonlijk maar als je enkel kijkt naar wat je krijgt voor wat je betaald ligt m.i. die grens erg hoog:

Bij 40% IB kost deze gloednieuwe auto waarin je zorgeloos en veilig rijdt je €265 per maand netto. Voor dat bedrag rij je normaal een oudere b-segment auto (als je eerlijk rekent en dus ook afschrijving meerekent) en zéker geen nieuwe auto van €36k.

Daarnaast heb je waarschijnlijk een tankpas waarmee je ook privé gebruik van mag maken (mogelijk beperkt).

Elke 4 of 5 jaar mag je weer een nieuwe uitzoeken. Onderhoud of schade? Geen zorgen of hoge kosten voor jou!

Tel uit je winst.

Maar als je het redt met de kleinere auto vn je vrouw als enkel beschikbaar vervoersmiddelen voor je gezin, ja dan spaar je dus €265 minus brandstof via de tankpas uit. Een persoonlijke afweging dus.

Ik vergeet er even bij te vermelden dat ik maandelijks een eigen bijdrage van €32 betaal voor de leaseauto. Als ik niet meer prive zou gaan rijden ruilen we de kleine 2e auto in voor een gezinsauto die min 1200kg mag trekken ivm de caravan. De tankpas die ik nu heb is onbeperkt in NL. Buitenland tanken wordt verrekend via de belasting.

Wat is mobiliteit jullie waard per maand? Wij hebben in het verleden nooit bijtelling betaald (en dus geen privé km gemaakt) met de zakelijke auto en er indertijd bewust voor gekozen om privé dan wat groter/luxer/krachtiger te rijden voor oa caravantrekken en omdat we dat leuk vinden. Nu sinds een 2-tal jaren bijtellend en privé de 5-serie vervangen voor een Fabia...
Qua kosten zijn we ongeveer hetzelfde kwijt per maand, maar voelt wel anders... idd voor de maandelijkse bijtelling rijden we een dergelijke auto niet privé. Anderzijds voelt ea daardoor toch niet als eigen.
Uiteindelijk is het zo dat het aantal kilometers wat we privé maken (exclusief vakantie) toch wel vlot oplopen.

Mijn bescheiden mening: met een auto van de zaak ben je sowieso goedkoper uit. Dus waarom moeilijk doen met allerlei constructies?

Zal het ook toelichten:
Ik krijg begin januari mijn allereerste leasewagen. Deze gaat me €240 per maand aan bijtelling kosten. (2880 per jaar)
Daarnaast rijden we Prive een Ford Ka.

Afgelopen jaar reed ik met mijn Ford Mondeo (tweedehands priveauto) voor 25ct per km, 40.000km. Dus totaal €10.000 aan autokosten.
Zakelijk heb ik een €5000 gedeclareerd (19ct per kilometer, plusminus 26500 km)
De auto heeft mij Prive dus €5000 gekost.

Zie het voordeel auto vd zaak t.o.v. priveauto.
Daarom denk ik: waarom zo moeilijk doen? Wees dankbaar dat je baas je in mobiliteit voorziet wat behoorlijk voordelig is!

Blijkbaar totaal geen inzicht wat autorijden kost...... Beetje wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving.... Ik sta al voor ruim € 400.- per maand benzine in m'n auto te gooien.

Als je heel eerlijk rekent en werkelijk alle kosten van een prive auto meerekent (vooral afschrijving), dan is de keus heel erg snel gemaakt: gewoon kiezen voor de bijtelling.
Voor dat geld kun je nooit in een prive auto rijden.
Daarnaast ook nog geen onaangename verrassingen, zoals reparaties op een ongunstig moment, bij inruil altijd weer verrast worden door de lage prijs die je voor je auto krijgt.

Opvallend dat een paar opmerkingen 100% voor bijtelling gaan. Als je priveleven weinig mobiliteit nodig heeft dan moet je dus niet prive gaan gebruiken. Als je voor prive al €400 per maand tankt (dus ex woonwerkafstand 4000km per maand!!?) Tja dan is het zo klaar als een klontje.

Woont familie in de buurt, overweeg je vliegvakanties en heb je geen kinderen in de nationale competitie dan kan je gaan rekenen. Tweede auto is sowieso fijn voor veel gezinnen. Een oude wagen die lekker in de markt ligt schrijft ook niet veel af. Bijvoorbeeld een duitse station of volvo van 10 jaar oud, bijna youngtimer. Of een Prius die niet kapot te krijgen zijn.

De werkelijke kosten van een auto ( inclusief afschrijving ) liggen bij ons zo rond de € 0,35 per kilometer.

De werkelijke kosten van onze Alfa 147 benzine 2.0 selespeed met 150 pk uit 2006 ( ex-lease auto) en een Ssang yong Korando 2.0 Xdi diesel automaat met 175 pk uit 2011 in de praktijk van de afgelopen 10 jaar ( 2008-2018) als jaargemiddelde :

Alfa : vaste kosten € 0,159 + brandstof 0,122 = € 0,281 + afschrijving 0,07 = 35,1 cent per kilometer.
Korando : vast kosten € 0,156 + brandstof € 0,131 = € 0,287 + afschrijving € 0,07 = 35,7 cent per kilometer.

enkele opmerkingen :
-beide auto's blijven bij ons altijd vrij lang in gebruik , zo tot een jaar of 18 oud zijn , zodat we hebben kunnen merken dat de afschrijving redelijk laag is, maar onderhoudskosten toenemen.
- de kilometerstanden zijn voor de Alfa thans 225.000 en voor de Korando 100.000
- de cijfers van de Korando zijn 5 jaar van de Korando en daarvoor een Mitsubishi L200 4x4 pick-up
- de beide auto's , ondanks hun totaal verschillende eigenschappen en aanschafprijs, per saldo over een langere periode aardig dicht bij elkaar in de buurt komen.
- de auto's worden volgens voorschrift door een Alfa dealer ( klantwaardering 8,9 ) en door een Ssang yong dealer volgens schema onderhouden.
- de gemiddelde jaarkilometrages zijn voor de Alfa 11.000 en voor de Korando 20.000, dus per jaar kost de Alfa dus € 3 850 en de Korando € 5800.

Even een zijdelings gerelateerde vraag:

Ik hoorde dat een auto die de werkgever gekocht heeft, in het tarief blijft van het moment van kopen. Dus de hybride die gekocht is toen het tarief voor hybrides 0% was, blijft 0% tot dit voertuig van eigenaar (in dit geval de werkgever) verandert. Als die hybride na dertig jaar naar de sloop gaat, is hij nog steeds 0% bijtelling...

Dat zou de markt voor een auto van de werkgever wel eens om kunnen gooien.

De 2e auto is er toch al, dus afschrijving, verzekering, onderhoud, belasting is al betaald. Dus je voor het bedrag dat je per maand aan bijtelling kwijt bent, hoeft je alleen maar de (extra) benzine te kopen. En dan komt de rekensom er heel anders uit te zien. En dan moet je nog voor jezelf uitmaken of het je het waard is een kilometerregistratie bij te houden en er een aantal keren per jaar achter te komen dat de 500 km vrijstelling toch wel handig is. Mijn vrouw had een auto voor woon-werk, ik heb altijd mijn zakelijke auto's buiten de bijtelling gehouden.

De allereerste vraag die inderdaad gesteld moet worden is: is die tweede auto er toch al (in dit geval: ja). In het geval van Adinsx, die zou moeten rekenen met de kosten van de Clio van zijn vrouw en dat vergelijken met de kosten van een grotere auto (caravantrekker). Wat verder van belang is, is of je privé met 1 auto toe kan of dat je beiden vaak je eigen weg gaat in het weekend en dus 2 auto's gebruikt. En of je je tankpas ook in het buitenland kan gebruiken of dat je de sleurhut toch al op eigen (brandstof)kosten naar het zonnige zuiden sleept.

rke zei:
Even een zijdelings gerelateerde vraag:

Ik hoorde dat een auto die de werkgever gekocht heeft, in het tarief blijft van het moment van kopen. Dus de hybride die gekocht is toen het tarief voor hybrides 0% was, blijft 0% tot dit voertuig van eigenaar (in dit geval de werkgever) verandert. Als die hybride na dertig jaar naar de sloop gaat, is hij nog steeds 0% bijtelling...

Dat zou de markt voor een auto van de werkgever wel eens om kunnen gooien.

Datum eerste toelating (DET) is bepalend voor bijtellingstarief, toch? En na 5 jaar wordt het tarief herzien tegen de dan geldende regels (dus een electrische auto met DET 25-3-2013 wordt vanaf 25-3-2018 bijgeteld voor 4%). Heeft volgens mij niets te maken met datum laatste tenaamstelling en of de eigenaar het bedrijf is dat de auto aan zijn werknemer beschikbaar stelt of een leasemaatschappij. En of de auto tussendoor van berijder wisselt maakt ook niet uit.

Bijtelling wordt elke 5 jaar na eerste tenaamstelling bijgesteld ongeacht de bezitter.

V0RQ zei:
Bijtelling wordt elke 5 jaar na eerste tenaamstelling bijgesteld ongeacht de bezitter.

Ok.
Ik dacht dit ook maar ik vraag dit omdat ik een werkgever gevonden heb die anders beweert.

Als ik bijtelling moet betalen, heb ik liever 19ct/km zodat ik een (elektrische) motor of fiets kan nemen, maar deze werkgever heeft al een gebaksdoos staan. Niet prive rijden is voor mij geen bezwaar, ik heb een registratie van iedere kilometer. Maar dan moet de nieuwe werkgever wel die registratie willen doen.

rke zei:
.... Maar dan moet de nieuwe werkgever wel die registratie willen doen.

Een baas kan jou toch niet verplichten bijtelling te betalen? Bel even de belastingdienst hoe het zit.

@PM zei:
De allereerste vraag die inderdaad gesteld moet worden is: is die tweede auto er toch al (in dit geval: ja). In het geval van Adinsx, die zou moeten rekenen met de kosten van de Clio van zijn vrouw en dat vergelijken met de kosten van een grotere auto (caravantrekker). Wat verder van belang is, is of je privé met 1 auto toe kan of dat je beiden vaak je eigen weg gaat in het weekend en dus 2 auto's gebruikt. En of je je tankpas ook in het buitenland kan gebruiken of dat je de sleurhut toch al op eigen (brandstof)kosten naar het zonnige zuiden sleept.

Goede @PM. Ik was wat vlot inderdaad in mijn financiële 'rekensom'. In mijn geval geldt dat we twee auto's nodig hebben, of het wordt heel erg plannen. De Clio draait maximaal 6000 km per jaar. Als ik over de afgelopen drie jaar ( van 9k naar 27k gereden) de kosten ga tellen kom ik uit op:
€ 11.000. (35 wegenbelasting per maand, 32 euro all-risk verzekering, afschrijving 6k (van 17 naar 11k), onderhoud 600 (bonnetjes tellen), brandstof 2000,- (1:13,5 gemiddeld met brandstofprijs 1,50.)

Maakt per kilometer: 61 cent. Maar... bij meer kilometers daalt die kilometerprijs uiteraard. Wel gaat het onderhoud (banden, remmen, etc. komen dan ook sneller aan de beurt) en de afschrijving iets omhoog. Kortom, er staat gewoon een dure auto achter het huis stil te staan. :)

Zakelijk rij ik 8.000 km puur zakelijk. 16.000 inclusief woon-werk. Puur privé 12.500 km. Die lijken me met de Clio duurder.

Nog een andere optie: Geen leaseauto nemen. Scheelt je aftrek van de bijtelling. Levert je wellicht meer loon op wat ook meetelt in vakantiegeld, pensioen, etc. Kortom, best een complexe berekening. Maar voor 400,- netto in de maand koop ik lekker mijn mobiliteit af. Inclusief buitenlandse brandstofpas overigens.

[/quote]

Maar voor 400,- netto in de maand koop ik lekker mijn mobiliteit af. Inclusief buitenlandse brandstofpas overigens.[/quote]

Bedankt allemaal voor het meedenken tot zover.
Even iets meer details over onze situatie:
Leaseauto, €35450, 22% bijtelling, €620 bruto. Inclusief tankpas onbeperkt. Zelf trekhaak laten plaatsen met toestemming van de lm. Deze wordt als gezinsauto gebruikt en gaan we dus ook (met caravan) mee op vakantie. Enkel brandstofkosten buitenland krijgen we het belastingdeel van terug.
Hiernaast staat een Hyundai I10 (2008) die 3k per jaar rijdt ivm woon-werkverkeer van mijn vrouw.

En zoals Adinsx ook zegt, gaan wij er ook voor de bijtelling. Om zo de mobiliteit af te kopen. De I10 is namelijk erg goedkoop in gebruik.

Terug
Bovenaan