Bijtelling electrische auto in 2021

Mag in 2019 een ander leaseauto uitzoeken en ben voornemens om dan een elektrische auto te gaan nemen.

Maar er is nogal onduidelijkheid over de bijtelling in 2021 en 60 maanden regeling in 2019.
De leasemaatschappij kan daar ook geen duidelijk antwoord op geven.

De vraag is :
- Als je in 2019 een elektrische auto gaat bijtellen voor 4% tot € 50.000,- ( daarboven 22% ),
Geldt dan optie 1 of 2
Optie 1 : geldt dit dan voor 60 maanden of
Optie 2 : dit geldt alleen voor 2019 en 2020 en moet je vanaf 2021 over het volledige bedrag 22% gaan betalen.

Dit scheelt dan behoorlijk in de eigen bijdrage vanaf 2021, waardoor de elektrische auto niet meer interessant is voor leaserijders.

Wie kan me verder helpen met deze vraag ?

Optie 1
Ik heb nergens gelezen dat men die geldigheid van de bijtelling van 60 maanden gaat aanpassen.

Er zal altijd onduidelijkheid blijven met dit soort zaken. Meestal wel gedempt door een geleidelijke overgang of tijdige bekendmaking.

Ik zou het vooral praktisch benaderen: heb je een oprit of eigen laadpaal, heb je een tweede auto, mag je iets trekken, moet je wel eens naar zuid-frankrijk, kan je wel bijladen bij je vakantiehuis of op de sportverenigingen of dat jaarlijkse toernooi? Een hele belangrijke: hoe staan de vrouw en kinderen in dit verhaal. Ga het maar uitleggen als je na uren file nog een half uur moet bijladen voor de laatste 50km naar huis.

Ik ben pro EV en vind het mooie techniek, maar ik schrik elke keer weer van de verrassingen en praktische bezwaren die je soms hoort. Bijvoorbeeld de prestaties bij koud weer of zo'n Tesla fan op Youtube die met z'n gezin op vakantie gaat maar wel een half uur later aanschuift in het restaurant, want 'laadpaal zoeken'. "Ja je bent toch heerlijk relaxed op vakantie, lekker even koffie drinken terwijl je even moet laden, want je moet toch elke twee uur stoppen."

"Bijtelling volledig elektrische auto in 2018

Het bijtellingspercentage voor privégebruik van een volledig elektrische auto is momenteel 4%, net als in 2017. Dat percentage geldt voor een periode van vijf jaar vanaf de datum eerste toelating (DET). Daarna geldt het percentage dat op dat moment van toepassing is. De DET is de datum waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen en een kenteken heeft gekregen in Nederland of in het buitenland. Voor auto’s met een DET van vóór 1 januari 2017 is het percentage 7%.

Vanaf 1 januari 2019 maakt de overheid verschil tussen auto’s die meer of minder waard zijn dan €50.000. Valt de DET na die datum of is de vijfjaarsperiode verstreken, dan geldt het lage percentage van 4% alleen nog als de auto minder waard is dan €50.000. Is de auto duurder, dan geldt voor het bedrag boven €50.000 het bijtellingspercentage van 22% (25% voor auto’s met een DET van vóór 01-01-2017)."

Staat duidelijk dat de bijtelling geldt voor 5 jaar vanaf de datum eerste toelating, dit is ook altijd zo geweest. Voor 2019 alleen verandering in de percentages boven de 50000 euro.

Gerwin Van den Hoorn zei:
Beste VORQ,
Dit is geen antwoord op de vraag.
De punten die je aangeeft hebben we al overwogen en we hebben nog een 2e auto.

Beste Gerwin, heel goed. Ik geef ook geen antwoord op je vraag maar mijn mening.

Ik zou ff wachten totdat het belastingplan 2019 eind deze week aangenomen zal zijn door zowel 1e als 2e kamer.
;)

Tot nog toe is het altijd zo geweest dat de datum van eerste registratie leidend is voor vaststelling van het bijtellingspercentage in een kalenderjaar.. en dat dan voor 60 maanden. Die termijn zal niet snel losgelaten worden, denk ik, want de belastingdienst hanteert, als ik het goed heb, voor voertuigen nog steeds een economische (afschrijvings) duur van 5 jaar. (regelingen voor versnelde afschrijving daargelaten).

Terug
Bovenaan