Bijtelling auto van de zaak hoort ook tankpas bij? En tijdens vakantie pas niet mogen gebruiken?

chantal 5683344

Net ingestapt
Hoi! Een vraag. Mijn vriend heeft een auto van de zaak hij betaald hier elke maand bijtelling voor. Eerst was er afgesproken dat hij rond de 400 euro per maand rijkostenvergoeding zou krijgen maar dit ging niet samen met de bijtelling dus is hem elke maand bonnen in te leveren welke betaald zouden worden. Uiteindelijk is het na de aandringen gelukt een tankpas te krijgen waar hij dan max. 400 euro per maand mee mag tanken.

Nu zei een vriendin van mij dat je gewoon een tankpas hoort te krijgen als ne bijtelling betaald. Ik heb er geen kaas van gegeten en word op internet ook niet wijzer.

nu hebben we aankomende periode 3 weken vakantie en vraagt zijn werkgever of hij de tankpas wil achterlaten omdat een collega ook met deze pas tankt heeft.

Ik vind dit niet oké. Hoe ga ik hier mee om en wat is de waarheid? Hopelijk kan iemand ons meer duidelijkheid geven. Alvast bedankt.

Nu zei een vriendin van mij dat je gewoon een tankpas hoort te krijgen als ne bijtelling betaald. Ik heb er geen kaas van gegeten en word op internet ook niet wijzer.
Dit klopt niet. Bijtelling gaat naar de fiscus (omdat je vriend aangegeven heeft de auto ook privé te gebruiken) en is een percentage van -enkel en alleen- de fiscale waarde van de auto. Dit omdat de auto van de zaak gezien wordt als een extra stuk inkomen.

Brandstof- en andere variabele kosten zijn voor rekening werkgever danwel werknemer, afhankelijk van wat daarover afgesproken is. Dat zijn dus directe kosten aan de auto, die hebben geen relatie met de bijtelling.

Ik heb altijd leaseauto's gereden en daar hoorde tot dusver altijd een tankpas bij. Deze werkt echter nooit in het buitenland; dat kan ingesteld worden maar mijn werkgevers zagen daar logischerwijs nooit reden voor (en er horen ongetwijfeld extra kosten bij). Wel mocht ik altijd mijn buitenlandse tankbonnen declareren; Mijn vorige werkgever hield de declaratie na uitkeren in op mijn loon en bijtelling, waardoor je de facto een flink deel van die brandstofkosten terugverdient. Mijn huidige werkgever betaalt de buitenlandse brandstofkosten (na declaratie) gewoon volledig terug.

Al dit soort dingen zijn gewoon zwart op wit gecommuniceerd, kortom helder beleid. Het klinkt alsof de werkgever van jouw vriend dat niet zo duidelijk voor elkaar heeft.

Reden waarom ze de tankpas in NL willen houden is vermoed ik omdat ze te schraal zijn om een extra pas aan te schaffen? Maar daarnaast, is die pas überhaupt geactiveerd voor buitenlands gebruik?

Ik zou gewoon die tankpas bij de werkgever achterlaten (want dikke kans dat je er op vakantie toch niks aan hebt), maar wel vragen of de buitenlandse tankbonnen gedeclareerd mogen worden.

Laatst bewerkt:
D
Dit klopt niet. Bijtelling gaat naar de fiscus (omdat je vriend aangegeven heeft de auto ook privé te gebruiken) en is een percentage van -enkel en alleen- de fiscale waarde van de auto. Dit omdat de auto van de zaak gezien wordt als een extra stuk inkomen.

Brandstof- en andere variabele kosten zijn voor rekening werkgever danwel werknemer, afhankelijk van wat daarover afgesproken is. Dat zijn dus directe kosten aan de auto, die hebben geen relatie met de bijtelling.

Ik heb altijd leaseauto's gereden en daar hoorde tot dusver altijd een tankpas bij. Deze werkt echter nooit in het buitenland; dat kan ingesteld worden maar mijn werkgevers zagen daar logischerwijs nooit reden voor (en er horen ongetwijfeld extra kosten bij). Wel mocht ik altijd mijn buitenlandse tankbonnen declareren; Mijn vorige werkgever hield de declaratie na uitkeren in op mijn loon en bijtelling, waardoor je de facto een flink deel van die brandstofkosten terugverdient. Mijn huidige werkgever betaalt de buitenlandse brandstofkosten (na declaratie) gewoon volledig terug.

Al dit soort dingen zijn gewoon zwart op wit gecommuniceerd, kortom helder beleid. Het klinkt alsof de werkgever van jouw vriend dat niet zo duidelijk voor elkaar heeft.

Reden waarom ze de tankpas in NL willen houden is vermoed ik omdat ze te schraal zijn om een extra pas aan te schaffen? Maar daarnaast, is die pas überhaupt geactiveerd voor buitenlands gebruik?

Ik zou gewoon die tankpas bij de werkgever achterlaten (want dikke kans dat je er op vakantie toch niks aan hebt), maar wel vragen of de buitenlandse tankbonnen gedeclareerd mogen worden.
Dank je wel voor je uitleg, als ik het dus goed begrijp is het voor beide partijen gunstiger om de brandstofkosten wel via de zaak te laten lopen. Ik ben echt totaal niet thuis in dit soort zaken en wil het graag begrijpen.

Je vriend moet gewoon even goed de autoregeling van zijn werkgever doorlezen.
Zoals DeeTwee al aangeeft hebben de brandstofkosten niks met de bijtelling te maken. En het verschilt per werkgever hoe er wordt omgegaan met lease-auto’s. Een duidelijk antwoord ga je dus niet hier krijgen, maar bij de werkgever.

Er is geen autoregeling overhandigd door de werkgever. Dit maakt het voor ons allemaal zeer onduidelijk, tijd om hier nogmaals om te vragen. B.v.d. voor jullie reacties

^^ Is er wel een autoregeling aanwezig?

Waar is de restrictie van 400 euro per maand aan brandstofkosten precies voor? Is dat voor de zakelijke kilometers? Dien je privé de brandstofkosten zelf te betalen?

Rijdt de auto op benzine of diesel?
400 euro is nét aan één tank per week.. lijkt mij weinig.. of je moet veel thuiswerken..

Waarom zou een werkgever eigenlijk de vakantiebrandstof in het buitenland moeten betalen?
Als je die kosten niet wilt..blijf je maar in NL tijdens de vakantie. ;)

Waarom zou een werkgever eigenlijk de vakantiebrandstof in het buitenland moeten betalen?
Stukje medewerkersbetrokkenheid wat gewoon fiscaal aftrekbaar is.

Heb nog nooit een werkgever gehad waar buitenlandse brandstof niet via de tankpas kon.

Verder vind ik het maar een vreemd verhaal / auto regeling. Een tankpas is vaak gunstiger als werkgever omdat je op grotere schaal brandstof inkoopt.

Hangt helemaal af van de afspraken die er gemaakt zijn. Ik had bij de leaseauto een tankpas die ik prive zo veel mocht gebruiken als ik wilde, was alleen niet in buitenland geldig. Voor zakelijke reizen in het buitenland kon ik de tankbonnetjes declareren. Zijn ook werkgevers waar je boven een aantal prive kilometers een bijdrage moet betalen. Zijn veel verschillende mogelijkheden. Tankpas inleveren in de vakantie vind ik wel merkwaardig omdat die vaak aan kenteken zijn gekoppeld en de leasemaatschappij het verbruik registreert om excessen te voorkomen. Alleen is bij de vraagstelling niet duidelijk of het een leaseauto is of gewoon een auto van de zaak.

Mijn baas weigerde op een gegeven moment wel de buitenlandse tankpassen te geven.. Hordes collegae reden met de auto naar Zuid Frankrijk en Spanje en dan schep je weer meer ongelijkheid tov de werknemers zonder leaseauto. 1 Collega stelde zijn leasebakje ter beschikking voor auto-delen in de buurt. "Alles is toch al betaald"....

Bijtelling is een fiscale kwestie.
Je kunt je eigen bijdrage opgeven en die aftrekken van de bijtelling (aangifte IKB ).
Dat betekent dat je eigen gemaakte kosten, zoals brandstof, kunt gebruiken als aftrekpost. Ook parkeerkosten en tolwegen. Maar: wel alle bonnen 6 jaar bewaren (scannen en fysiek), goed administreren.

Werkgevers wensen geen misbruik van de leaseauto. Ze betalen sowieso hogere leasekosten bij extra kilometers, dus brandstof op vakantie komt daar nog eens bij. In kleine organisaties kun je werknemers nog persoonlijk op aanspreken en wat regelen , maar grotere organisaties trekken ergens een streep: voorkomt discussies en excessen.

Daarnaast is het een gedoe om de buitenlandse btw terug te krijgen: dat mag niet zomaar verrekend worden, maar gaat via de 'VAT Refund' procedure bij de belastingdienst. De tankpasleverancier kan dat regelen, maar dat kost weer geld en blijft een gedoe.

dan schep je weer meer ongelijkheid tov de werknemers zonder leaseauto
Tsja dit is met alles toch qua beloning voor werk? Is gewoon stuk arbeidsvoorwaarden

Collega stelde zijn leasebakje ter beschikking voor auto-delen in de buurt. "Alles is toch al betaald"....
Dit mag formeel gewoon niet en vind ik ronduit asociaal.

Ook parkeerkosten en tolwegen
Ja dit weten niet veel mensen. Ik vond het altijd teveel gedoe tot dat ik zo’n tolkastje had en een parkeer app.

Nu gewoon mobiliteitsvergoeding dus een lump sum. Maakt het voor iedereen eenvoudiger.

Bijtelling is een belasting dingetje

Tankpas (die ook prive gebruikt mag worden) is een brandstofvergoeding met de werkgever.

Mijn vrouw had hiervoor een VW up. Aanvankelijk puur op langs klanten te gaan en dus alleen voor zakelijk gebruik. Omdat het niet handig was icm een prive auto overeen gekomen op ook prive te mogen rijden. We betaalden dan aan de belastingdienst bijtelling en met de werkgever wel de afspraak om prive gebruik binnen de perken te houden. Dus geen vakanties en zo. Prima, was toch onze 2e auto. Het is dus net welke afspraken je maakt.

Dus ik zou afspraken maken en op papier zetten

Dit mag formeel gewoon niet en vind ik ronduit asociaal.

mag niet idd en bizar als dat echt zo is.

Prima, dan ga ik bij wijze van vakantie 20 rondjes IJsselmeer doen. En dan gewoon lekker met de tankpas tanken, want die doet t gewoon in NL

1 Collega stelde zijn leasebakje ter beschikking voor auto-delen in de buurt. "Alles is toch al betaald"....
Ben benieuwd hoe hij dat deed qua verzekering. Bij de meeste leaseregelingen mogen alleen personen uit het huishouden van de berijder zelfstandig met de leaseauto rijden, in alle andere gevallen moet de contractuele berijder erbij aanwezig zijn. Zo niet, niet verzekerd.

Indertijd waren de contracten tussen de werkgever en degene met een leaseauto verre van waterdicht. De verzekeringsvoorwaarden spreken van een "gemachtigd" bestuurder, die dekking heeft. Maar door wie gemachtigd? De houder? Daarnaast speelde toen ook al wie eigen risic bij schade moet betalen, de baas of de houder... En zoals D2 al mogelijkheden ziet om geld van de werkgever links- of rechtsom te verbrassen zou je na bestudering van de gemiddelde leaseovereenkomst al heel ver kunnen komen!

Dat klinkt heel erg rommelig.

Een belangrijke verwarring is er vaak tussen bijtelling en eigen bijdrage.

Bijtelling is een belasting, 22% dacht ik op de nieuwwaarde. Dit is vastgesteld door de belastingdienst omdat iemand die alles met een auto van zijn baas kan doen ongeveer dat bedrag als salaris zou nodig hebben om hetzelfde te kunnen doen. Bijvoorbeeld €500 komt er voor je belastingaanslag bij je bruto salaris, netto ongeveer € 250 daadwerkelijk betalen aan de belastingdienst (en dit gaat via de werkgever).

Eigen bijdrage is iets dat de baas 'vindt'. Hij ziet alle medewerkers vollop weekendritjes maken en vindt dat iedereen dus €100 per maand aan hem moet geven voor al dat weekend gedoe.
Die €100 mag je van de eerder genoemde €500 bijtelling afhalen.

Tanken is altijd een kostenpost voor de baas, ik ben ook gewoon gewend (20 jaar geleden) dat mijn tankpassen altijd en overal werkten. Ik ben van mening dat passen die niet in het buitenland werken een truuk is die werknemers afschrikt lekker met de auto op vakantie te gaan. Baas geeft of doet lijken alsof de 'officiele leasemaatschappij en tankpas firma' het ook allemaal verbieden. Dit slaat eigenlijk nergens op, een auto van de zaak moet gewoon door de baas volgetankt worden. Je kan immers ook vlak voor de grens nog helemaal voltanken en zelfs jerrycans meenemen.

Nu kan je eventueel in een regelement opnemen dat juist die verre reizen een eigen bijdrage worden, maar die kan je dan ook van je bijtelling afhalen. Heb je toch moeten tanken in het buitenland? Dan kan dat ook van je bijtelling af gehaald. Ik vind dat allemaal erg krom want Zuid-Frankrijk kan dan niet, maar een paar keer op en neer naar Duitsland en Belgie is geen probleem.

Ben benieuwd hoe hij dat deed qua verzekering. Bij de meeste leaseregelingen mogen alleen personen uit het huishouden van de berijder zelfstandig met de leaseauto rijden, in alle andere gevallen moet de contractuele berijder erbij aanwezig zijn. Zo niet, niet verzekerd.
De dekking van de verzekering wordt vaak ingezet als dreigement. Volgens mij moet een verzekering gewoon dekken als er aan de wet gehouden is. Er zijn talloze momenten waarbij een kennis heel nuttig soms zelfs noodzakelijk in je auto moet kunnen rijden. Leasemaatschappijen willen zelf ook niet dat een nieuwe auto van een ton niet is gedekt als de buurman even een rondje mag.

Als zelf ondernemer zijnde gun ik iedereen altijd heel veel. Vooral voor de medewerkers die betrokkenheid tonen. Waar mijn haren altijd recht vanop gaan staan, is als mensen menen overal recht op te hebben. Vaak zijn dit de mensen die geen stap extra zetten voor de werkgever.

^^ nou ja.. als die buurman niet gewend is aan de kracht van (een potente) EV aandrijving en ondanks alle hulpsystemen het voor elkaar krijgt de neus van de EV in een, ik noem maar iets, bushokje te lanceren.. dan zal de verzekeraar van het betreffende object (hoeft niet persé de verzekeraar van de leasemaatschappij te zijn.. kan ook de verzekeraar / (via een broker) zijn die de klant (werkgever) heeft uitgekozen en opdringt aan de leasemij.) wel uitkeren aan de eigenaar van het bushokje en eventuele aanverwante zaken maar de rekening voor de auto niet betalen aan de leasemij omdat er niet volgens de polisvoorwaarden is gehandeld.

Als zelf ondernemer zijnde gun ik iedereen altijd heel veel. Vooral voor de medewerkers die betrokkenheid tonen. Waar mijn haren altijd recht vanop gaan staan, is als mensen menen overal recht op te hebben. Vaak zijn dit de mensen die geen stap extra zetten voor de werkgever.
Je gunt iedereen heel veel, maar niet uit jouw zak? :ROFLMAO: Als ze extra stappen zetten of betrokkenheid tonen(dus ze doen meer) dan gun je ze ook meer, maar niet als ze menen ergens recht op te hebben..

Ik denk dat TS zich vooral terecht zorgen maakt dat je wanneer je bijtelling en bijdrage betaalt de kosten goed afgehandeld moeten worden. Prima als je zelf in het buitenland moet tanken en dat ook betalen, maar dat mag dan van de bijtelling afgehaald worden en daar kan de werkgever best even puur administratief bij helpen.

Als werknemer gun ik mijn werkgever gedurende de beste jaren van mijn leven de beste uren van mijn dag. Waar mijn nekharen recht van overeind gaan staan zijn werkgevers die nog denken in het feodale stelsel te leven, dat ik als een soort horige maar blij moet zijn met mijn baantje. Je zou haast denken dat-ie me uit charitatieve overwegingen aan heeft genomen, ipv dat ik bijdraag aan zijn resultaat.

(maar best wel beetje offtopic zo)

Het blijft bijzonder dat er geen autoregeling is medegedeeld en ondertekend, staat deze dan wel op naam (bestuurder) bij de belastingdienst of als algemene auto die de werkgever aftikt per jaar.
Dit kan wel een gevaar zijn voor de werkgever maar zie dit om me heen wel vaker bij kleinere bedrijven die max 2 a 3 geel kentekens hebben.

De tankkosten is het buitenland zijn bij de meeste bedrijven voor de werknemer maar... mocht de werknemer boven op de bijtelling nog een privé bijdrage betalen kun je deze kosten weer indienen bij je werkgever. (fiscaal aftrekbaar)
Dit verschild veel bij de bedrijven en is de keus aan de werkgever.
Bij mij betalen ze geen extra bijdrage voor privé gebruik maar dan zijn de tankkosten in het buitenland voor de werknemer zelf, dit staat meestal ook beschreven in de autoregeling.

Dit is een keus van je werkgever.
PS een tankpas voor meerdere wagens heb ik in het verleden ook wel eens gedaan bij de grijs voertuig bedrijfswagens die niet privé werden gebruikt

Terug
Bovenaan