Big brother(?)

EVV zei:
Ze kunnen tegenwoordig aan de hand van bluetooth en wifi van je telefoon zien waar je langs loopt.

Veel winkels hebben sowieso een wifi-scanner bij de ingang die registreert dat jij met jouw telefoon hun zaak binnenloopt en weer verlaat, en de volgende keer dat je voorbijkomt, gebeurt dat weer. Zo leggen ze jouw winkelgedrag vast, los van of je iets koopt of niet, en kunnen ze de medewerkers je mogelijk zelfs laten aanspreken met die wetenschap. Iemand die al 3x binnen is geweest in een tijdsbestek van een week, reageert waarschijnlijk eerder op "kan ik u helpen?".

Ik heb sowieso altijd mijn bluetooth uit (behalve wanneer ik het even nodig heb) en ook zet ik mijn wifi altijd uit wanneer ik mijn woning verlaat.

Hmja, geen smartphone (alleen BT en wifi uit is wel heel karig vwb privacy), surfen alleen via Tor en VPN? Geen abo's op, nieuwsbrieven van of apps voor iets, zeker niet gratis? Alle privacy statements en cookieverklaringen doorgenomen en geweigerd? Nooit iets online gekocht of een bijv reis geboekt? Geen bankpas en -rekening en al helemaal geen cc? Je alufolie alleen contant betaald en bij steeds andere leveranciers?
Het kan hoor maar in dagelijkse praktijk werkt het niet erg lekker. Voor mezelf: cookies zoveel mogelijk uit, adblocker en geen gerichte reclame, geen social media, bij een google alleen het noodzakelijke (en da's teveel helaas), biometrische gegevens uit, zo min mogelijk privemeuk delen op openbare gelegenheden enz. Wat Muddy aanhaalt over bijv de verzamelwoede van Tesla (e.d.) staat mij ook tegen maar ook bijv de identificatie/registratie die men nu vraagt voor de cc vind ik erg ver gaan. Echte privacy bestaat niet meer, je kan hooguit proberen te voorkomen dat alles voor iedereen zo te grabbel ligt.

EVV zei:
..
Inmiddels zijn supermarkten al een stuk kwalijker geworden. Ze kunnen tegenwoordig aan de hand van bluetooth en wifi van je telefoon zien waar je langs loopt, bij welk vak je even stopt en bij welke vakken er helemaal niet gestopt wordt. Koppel dit met een scanner bij de kassa die weer de link legt met je betaalkaart/klantenkaart en ze kunnen zelfs bij houden waar je interesse ligt ondanks dat je producten niet koopt. Hierop kunnen ze dus nog gerichter reclame gaan maken.

Ook hier neem ik dit soort systemen met een korrel zout. Weten ze aan welke kant van het rek of eiland ik sta? Ik loop vaak het relatief rustige alcoholpad in waar ik zelden koop en lees daar vaak even de eerste helft van mijn briefje even na. En zo kan je ook iemand tegenkomen, iets vragen, gebeld worden, koffie tappen, mobiel in je tas aan het karretje etc etc.

Of je bij de mediamarkt bij de laptops of TVs bent geweest lijkt me al iets betrouwbaarder data, maar ook daar geldt: veel data, veel ruis.

Overigens, volgens mij worden deze systemen eerder gebruikt voor de winkelindeling. Hoe mensen lopen en zoeken. Ik weet ook dat deze systemen werden gebruikt op winkelcentraniveau. Als je de straat in loopt was je al bekend.

Na het lezen van alle input hier begin ik zelfs te denken waarom er uberhaußt nog beschermde privacy-wetten zijn. Want alles lijkt te worden ondermijnt op wat voor creatieve manier dan en het stopt niet alleen bij het gebruik van je auto, maar het gaat nog veel verder dan dat. Alle reaguurders hierboven bedankt voor de info tot dusver!

Vanaf 2018 is voor auto's met een nieuwe typegoedkeuring een noodoproepsysteem bij ernstige ongelukken verplicht inclusief vermelding van de locatie.
Dus of je het wilt of niet deze auto's weten dus altijd waar je bent.
En je maakt mij niet wijs dat deze gegevens toch niet stiekem worden opgeslagen.

ScaniaV8 zei:
Vanaf 2018 is voor auto's met een nieuwe typegoedkeuring een noodoproepsysteem bij ernstige ongelukken verplicht inclusief vermelding van de locatie.
Dus of je het wilt of niet deze auto's weten dus altijd waar je bent.

Ja, klopt net als je mobiel. De telecomaanbieders of camera's met plaatherkenning.

ScaniaV8 zei:
En je maakt mij niet wijs dat deze gegevens toch niet stiekem worden opgeslagen.

Ja en nee, het kan altijd geprobeerd worden, maar ook altijd ontdekt of gepubliceerd worden. Denk aan dieselgate en Edward Snowden.

Terug
Bovenaan