Beurt overgeslagen, risico?

Hallo,

Graag vraag ik jullie advies over het volgende. Ik heb een Ford Kuga op het oog. De auto is van februari 2021 (is in juni 2021 gaan rijden).

Momenteel staat er 73000 km op de teller. De laatste onderhoudsbeurt is bij 25.000 km gedaan. De auto zal een beurt krijgen voor verkoop, maar technisch gezien is dit ongeveer 20.000 km te laat.

Is dit een risico en is het het waard?

Edit: de auto komt van een dealer en heeft 2 jaar bovag garantie. De auto is twee keer in de lease geweest. Persoon 1 heeft 25K km gereden waarna de beurt is gegeven. Persoon twee heeft binnen twee jaar tijd tot aan 70K km gereden en dus over z’n beurt gereden.

Bedankt!

Laatst bewerkt:
Het hoeft niet heel erg te zijn maar het kan wel zijn dat je dan buiten fabrieksgarantie valt omdat er niet aan de onderhouds intervallen is gehouden. Wellicht kun je dat bij het merk zelf navragen? Besparen op onderhoud is in principe nooit een goed idee…

Ja, het is een risico en of het dat waard is moet je zelf uitmaken.
Kijk eens naar het merk / staat van de banden om te zien of daar soms ook op bespaard is?

Ik zou het best aandurven. Het is allemaal nog jong en overzichtelijk.

Je moet wel even eerlijk kijken of het de goedkoopste in z'n klasse is. En zit er nog garantie op? Als het allemaal te mooi klinkt om waar te zijn dan is hier misschien wel iets aan de hand. Zoals @PretBaguette noemt kan het ook een ongeinteresseerde eigenaar zijn die net zo lang door bleef rijden tot er ratels en lampjes kwamen waarvan hij dacht "oeps dan maar inruilen".

Welke motor is het?

Heb je voor 10% meer budget nog 3 keuzes dan zou ik dit later laten staan.

Ik zou het best aandurven. Het is allemaal nog jong en overzichtelijk.

Je moet wel even eerlijk kijken of het de goedkoopste in z'n klasse is. En zit er nog garantie op? Als het allemaal te mooi klinkt om waar te zijn dan is hier misschien wel iets aan de hand. Zoals @PretBaguette noemt kan het ook een ongeinteresseerde eigenaar zijn die net zo lang door bleef rijden tot er ratels en lampjes kwamen waarvan hij dacht "oeps dan maar inruilen".

Welke motor is het?

Heb je voor 10% meer budget nog 3 keuzes dan zou ik dit later laten staan.
Het is een 1.5 ecoboost (benzine).

Het is een goede deal, maar niet ongeloofwaardig.

Gelukkig kunnen we niet in de toekomst kijken. Als je vertrouwen hebt in het autobedrijf én de auto..... Wat houd je dan tegen? Hou wat achter de hand voor het geval er na 3 jaar wat kapot gaat.

Volgens heeft dat type onderhoud staan op 2 jaar of 30k kilometers. Of dat verstandig even terzijde, maar het valt dus best mee hoever de auto "over zijn beurt" is. En die 2 jaar garantie, dan zit je ook wel goed. Ik zou wel goed kijken naar de staat en geschiedenis.

Als je een goed gevoel hebt bij het adres, zorgen dat alles goed op papier staat, dan klinkt het wel als een logische keuze naar mijn idee.
Auto is dus 3 jaar oud, niet zo spannend met 70k in mijn ogen. En die 2 jaar, is dat Bovag of verlengde garantie van Ford?

Ik zou zeggen, de keuze is reuze. Als je in deze leeftijd met zo’n lage kilometerstand zoekt, doe je dat met een reden. Dan zou ik deze mooi laten staan en eentje zoeken met een sluitende onderhoudshistorie.

Volgens heeft dat type onderhoud staan op 2 jaar of 30k kilometers. Of dat verstandig even terzijde, maar het valt dus best mee hoever de auto "over zijn beurt" is. En die 2 jaar garantie, dan zit je ook wel goed. Ik zou wel goed kijken naar de staat en geschiedenis.

Als je een goed gevoel hebt bij het adres, zorgen dat alles goed op papier staat, dan klinkt het wel als een logische keuze naar mijn idee.
Auto is dus 3 jaar oud, niet zo spannend met 70k in mijn ogen. En die 2 jaar, is dat Bovag of verlengde garantie van Ford?
Is alleen Bovag garantie

2 jaar bovaggarantie? Die ken ik eigenlijk niet.

Als de keuze reuze is zoals @lennie beweert zou ik ook verder kijken. Heel modern blokje en zo'n jonge auto zo ver doorrijden terwijl de onderhoudsbeurt niet veel meer inhoudt dan wat olie vind ik slordig. Zijn ze dan ook zo slordig geweest met koude motor, drempels, stoepranden, schoonmaken, doorrijden met lampjes, rotzooi erin kieperen enzovoorts.

Bij deze motoren is het strik noodzakelijk dat je je aan de voorgeschreven onderhoud houd . 20000 km over de onderhouds beurt is veel te veel.
Tevens krijg je alleen garantie van ford bij een sluitende onderhoud schema.
Dus bij een eventuele probleem heb je dan geen garantie via ford . Alleen via de dealer eventueel. Wel iets om rekening mee te houden.

Nu 73k, eerste & laatste beurt bij 25k, dan zou er bij 55k (30k/2 jr.) wederom een beurt nodig zijn. Zou het alleen aandurven als de auto bij 55k in ieder geval nwe. olie & filter zou hebben gekregen en moet aantoonbaar zijn middels rekening. Ook kunnen er tot 73k remmen en banden nodig zijn. Is daar iets aan gebeurt? Nee, laat maar staan. En voor garantie moet je ook niet meer bij Ford aankomen...

In geen 48k km een beurt gehad dus. Als ik hem tegenkwam als potentiële koper was dat voor mij voldoende reden om hem te laten staan.

Terug
Bovenaan