Betrouwbare tweedehands C-segmenter

JesseH

Net ingestapt
Dag iedereen

Ik rijd momenteel in een Ford Focus, bouwjaar 2018 (begin laatste generatie). Hij heeft een 1.0 turboboost benzinemotor met 100PK, ondertussen nu net over de 100.000km. Omdat er de laatste tijd toch wel wat herstellingen aan bod zijn gekomen (onder meer de thermostaat en de handrem die stuk gingen), heb ik het gevoel toch niet in een heel betrouwbare auto rond te rijden. Regelmatig ook motorstoringsprobleempjes waar dan achteraf ook geen oorzaak/oplossing voor gevonden wordt...

Omdat ik bij deze kilometerstand best nog wat terugkrijg voor de Focus, dacht ik dat het misschien tijd werd om iets anders, betrouwbaarder aan te schaffen. Ik vind op zich de Focus wel prettig rijden, maar betrouwbaarheid en weinig kosten in onderhoud komen voor mij op de eerste plaats. Nadien mag het natuurlijk ook liefst een leuke auto zijn. Omdat ik het formaat van een C segment hatchback wel mijn type van auto vind, kijk ik dus vooral rond in dit segment.
Ik rijd tussen de 15.000 en 20.000km per jaar.

Qua budget kom ik uit op om en bij de €17.000. Ik woon in België (Antwerpen), dus ik kijk wel vooral rond op de Belgische markt.

Ik kwam uit bij de volgende auto's, niet verrassend allemaal Aziatische merken:
- Hyundai I30 (bijvoorbeeld https://www.maro-usedcars.be/nl/tweedehands/hyundai-i30_1422.html)
- Mazda 3 (bijvoorbeeld https://www.garage-patrick-petit.be/nl/mazda/mazda-3/mazda-3-20-sky-g-sense-automaat voor mijn budget is het best uitkijken naar één van de vorige generatie, denk ik. Deze is een automaat, het liefst zou ik voor een handbak gaan).
- Kia Ceed (bijvoorbeeld https://www.autoscout24.be/nl/aanbo...medium=copy&utm_campaign=share&source_otp=nfm)
- Honda Civic (bijvoorbeeld https://www.vab.be/nl/tweedehandswagens/producten-lijst/detail/honda/civic/ca318 wel weer een stukje boven budget, maar als hij duidelijke voordelen heeft tegenover de anderen, kan ik dit wel overwegen).

Is er bij bovenstaande auto's een duidelijke winnaar binnen dit budget, of zaken waar ik zeker op moet letten? Kijk ik misschien te veel enkel naar de Aziatische merken, terwijl de Seat Leon of Skoda Scala ook opties zouden kunnen zijn?



Ik lees graag jullie tips en ervaringen!

Alvast bedankt.
 
Of een Mazda 3 in het algemeen en deze in het bijzonder iets voor je is, kan ik niet beoordelen uiteraard.
Wel dat het een erg goede & klantgerichte garage is, al 10 jaar tevreden klant (zijn nu wel met verlof) & 3 auto's gekocht, 2x hobby en 1x daily.

Garage Maro heb ik zelf geen ervaring mee, maar is hier in de buurt en nog nooit iets negatief over gehoord. Zijn ook al decennia bezig met Hyundai, vanaf toen het merk nog "in de kinderschoenen" stond.

De Civic is duurder maar veel moderner (Carplay, ACC, full LED, DA:cool: voor zover je daar belang aan hecht...

Succes met de keuze!
 
Van jouw voorbeelden is de Civic 'by far' de jongste auto (2021). Dus ja wat duurder. Maar dan ga je er ook.nog wat op vooruit in bouwjaar en km-stand. Deze Mazda (2015) zou ik niet doen. Veel geld voor een 9 jaar oude auto. De Mazda 3 op zich is wel een fijne auto. Maar ik zou dan even verder zoeken voor een wat jonger exemplaar. Beide Koreanen zitten er een beetje tussenin. Je gaat er dan wel op vooruit met een lagere km-stand, maar amper qua bouwjaar.

Wat denk je terug te krijgen voor de Ford? Hoeveel wil je evt bijleggen nog bovenop de inruil?
 
De Toyota Corolla wordt hier vaak ook aangeraden. Weet niet of je die al in het vizier had of niet?
 
De mooiste: Mazda3
De saaiste: Ceed & i30
De lelijkste: Civic

Qua betrouwbaarheid zal het verder weinig schelen. De beste handbak (automaat links laten liggen) vind je ook bij de Mazda. Daarnaast rijdt ie ook gewoon goed. No brainer ;)
 
Dank beide!

De voorbeelden in de openingspost zijn louter voorbeelden. Zoals gezegd dat ik dat ik voor de Mazda 3 voor mijn budget eerder moet kijken naar de 3e generatie, en dus niet de laatste.

Hyundai heeft dacht ik toch ook de stempel van betrouwbaar te zijn, maar ik weet niet of de i30 voor dat budget ook een leuk-rijdende auto kan zijn.

De Ceed lijkt me dan weer de meest value-for-money te hebben, al is dat misschien maar een idee.

De Corolla wil ik zeker ook mee in overweging nemen, maar is die niet net wat duurder dan de rest? Of valt daar voor mijn budget ook wel wat moois te rapen?
 
Je hebt de aller eerste productiemodellen van de nieuwe focus gekocht: in 2018 zaten daar nog kinderziektes in. Daarom heb ik een 2020 exemplaar gekocht (met 0,0 problemen tot dus ver).
Je komt weinig alternatieven tegen die net zo goed sturen, 600 liter bagageruimte hebben, veel ruimte achterin hebben, zo stil rijden en beschikken over even goede rijhulpsystemen.
17000 euro is een klein budget, ik vraag me serieus af of je met dat bedrag er op vooruit kan gaan: de inruil 'kost' je al 20%. Dus als je een auto van casco 17000 inlevert, krijg je een auto van casco 14000 voor terug.

Motorstoring klinkt best eng, is niet uit te lezen wat het probleem is? Misschien is het gewoon 1 of andere sensortje.
 
Je hebt de aller eerste productiemodellen van de nieuwe focus gekocht: in 2018 zaten daar nog kinderziektes in. Daarom heb ik een 2020 exemplaar gekocht (met 0,0 problemen tot dus ver).
Kan ik beamen. Ik rijd ook één uit 2020 en heb al zo'n 35k gereden sinds aankoop, richting de170k op de teller. Geen problemen, zelfs in Italië rijdt hij voorbeeldig!
 
We hebben een aantal 2019-2021 Foci stations (?) op de zaak (gehad) en hebben allemaal probleemloos tot de 180k gereden.
 
Jullie ervaringen zijn dezelfde dan wat ik elders lees, en ook waarom ik de Focus oorspronkelijk kocht (al was ik me er toen nu van bewust dat de eerste auto's van de laatste generatie kinderziektes zouden kunnen hebben), maar mijn persoonlijke ervaring is gewoon totaal anders. Het afgelopen jaar is de auto al twee keer in panne gevallen bijvoorbeeld. Eén keer door een thermostaat die stuk was (reparatie van om en bij de €500), en één recente keer om onverklaarbare redenen. Twee opinies van erkende Ford garages vonden de oorzaak gewoonweg niet. En ik laat hem ook gewoon netjes op onderhoud gaan elk jaar, dus daar kan het ook niet aan liggen...

Komt er dus op neer dat ik het vertrouwen in mijn huidige wagen ben kwijtgespeeld. Betrouwbaarheid is voor mij het belangrijkste aan een auto, en deze lijkt me dat niet (meer) te bieden.
 
Wat ik qua civic heb gehoord van wat mensen bij Honda dealer zelf (de verkoper en inkoper gesproken) is dat de 1.0 3 cyl (door een natte riem) niet de meest betrouwbare is, moeilijker te verkopen daardoor ook. Zelf kochten zij vooral de 1.5 4 cyl motoren in in het buitenland, maar die zitten wel wat buiten je budget ben ik bang.
 
Dan zou ik inderdaad kijken of je 'm goed kan inruilen op een Corolla bijvoorbeeld. Betrouwbaar en de laatste generatie is ook een vrij aardige auto.
 
Je hebt dus maar eigenlijk 1 echt probleem gehad waarvan ze niet weten wat het is. Want in iedere auto kan de thermostaat stuk gaan na 100dkm.
 
Mazda's zijn de FIATs van vroeger: rijden heerlijk maar roesten onder je kont vandaan. Kijk evt maar naar KlokjeRond afleveringen. Ik heb een 6 uit 2015 en je kunt er aan alle kanten doorheen kijken.
 
Uit het lijstje zou ik de Kia Ceed of Hyundai I30 kiezen.
Goede en betrouwbare auto's, goede prijs/ kwaliteit, en vaak nog binnen de fabrieksgarantie. Goede keuzes als occasion.

Zelf heb ik ik erg goede ervaringen met het merk Renault, met mijn huidige en vorige Renault ben ik tussen de beurten niet in de garage geweest ( is al ruim 13 jaar). En waren heel voordelig in onderhoud.
Een Renault Megane met bijvoorbeeld 1330 CC benzinemotor motor of 1.5 DCI motor is een comfortabele en betrouwbare auto, die veel waar voor het geld levert.
 
Komt er dus op neer dat ik het vertrouwen in mijn huidige wagen ben kwijtgespeeld. Betrouwbaarheid is voor mij het belangrijkste aan een auto, en deze lijkt me dat niet (meer) te bieden.
Dan zou ik voor Japans of Koreaans gaan inderdaad. Al kunnen daar ook simpele dingen als een thermostaat en handrem(kabel?) aan kapot gaan.

Je eigen lijstje lijken me allemaal prima vervangers. De Honda zal waarschijnlijk het duurst in onderhoud zijn, met de Mazda op plek 2.
 
Dat kan, want de intervallen voor onderhoud zijn vrij kort bij beide merken en als (en ik zeg als) er eens iets stuk gaat kost het serieus geld. Ik kreeg een hartverzakking toen de ABS pomp van mijn Prelude VTEC naar zijn grootje was gegaan. 1.500€ 20 jaar geleden. Maar gelukkig kom je met goed regulier onderhoud al een heel eind bij deze merken. Dus of doe het zelf en doe het grondig (je tijd kost “niks”) of laat het doen door iemand met verstand van zaken. Of dat nu de dorpsgarage, een specialist of merkdealer is maakt niet veel uit.
 
Terug
Bovenaan