Betrouwbare occasion (klein to middelgroot) 5500 tot 6000 euro? (Met weinig euvels?)

n 7317363

Net ingestapt
Beste autoweek community,

We zijn recentelijk op zoek gegaan naar een auto (voor onze moeder), die een fiat seicento (2003) nu wel helemaal op heeft gereden. Ons oog is gevallen op wat Suzuki Alto's (bouwjaren 2013 tot 15), helemaal vanwege het feit dat ze vrijwel geen euvels hebben (Na het lezen van veel recensies o.a ANWB, zoeken via apps etc). Het liefst met Bovag Garantie en NAP... Autoweek heeft een leuke serie op Youtube (occasiontests) maar daar komt de Alto niet in voor, de ANWB claimt vrijwel geen problemen te ondervinden met deze auto's, ook als ik de onderhoudshistorie lees van de occasions zie ik weinig spannends. Alleen heb ik nu het idee dat we ons blind staren op de Alto, simpelweg omdat het zulke positieve reviews krijgt in die prijsklasse. Het hoeft geen absolute hoogvlieger te zijn maar redelijk comfortabel, en belangrijker nog betrouwbaar/goedkoop in onderhoud.

Wat zijn nog meer betrouwbare keuzes behalve de Alto? Nieuwer mag natuurlijk ook in die prijsklasse, alleen weten we niet goed waar we moeten kijken... Mijn moeder wordt binnenkort 70 en ze wilt nog een betaalbare, betrouwbare auto waar ze af en toe wat langere afstanden kan rijden.

Alvorens dank voor alle mogelijke tips!

N :p

De alto is er ook als Nissan pixo, dat is niet bij iedereen bekend, staan vaak iets gunstiger geprijsd.

De daihatsu cuore van de laatste generatie is nog een goedkoper alternatief. Deze zijn nog zuiniger en ook nog goedkoper in de wegen belasting

Wil je moeder een automaat? Dan is de mitsubishi spacestar verstandig. De 4 traps automaten van de alto, pixo en cuore beïnvloeden het verbruik zodanig, dat het hele voordeel komt te vervallen.
De spacestar heeft een cvt automaat
Ook alles met een half/semi automaat niet aan beginnen, drama bakken.

Je kan naar van alles kijken, de meeste auto's zijn nog zo nieuw dat je weinig kans op problemen hebt.
Kia Picanto
kia-picanto-1-0-cvvt-economyline-1-0-cvvt-economyline.jpg

Fiat Panda
2.jpg

Toyota Aygo
toyota-aygo-1-0-vvt-i-x-5-drs-1e-eigenaar-zondag-open.jpg

Of de Citroen C1 of Peugeot 108

Ik lees nu pas je moeder 70 is, dan is het ook niet verkeerd om naar een automaat te kijken. En een segment hoger heeft ze dan ook wel verdient. De Honda jazz en de Toyota verso s scoren heel. Hoog volgens de consumenten bond. De verso s zelfs bovenaan
Ander voordeel hoge en ruime instap en (klein) kinderen kunnen mee, auto kan goed mee in het verkeer wat meer luxe aan boord enz enz

Hier is de hele lijst te downloaden

https://www.consumentenbond.nl/test/auto-fiets-reizen/automankementen

Lees nu jullie budget, ik denk dat verso s met automaat dan een uitdaging gaat worden. Een jazz van een ouder bouwjaar lukt wel.

Wow, wow, wow!

Echt wat een geweldige adviezen, en echt super uitgebreid! Nu wordt ons zoekveld alleen nog maar uitgebreider, dus kunnen op zoek naar een leuke bak!

Super bedankt voor alle tips!

Wellicht is een Fiat Panda ook een goede optie, die heeft een hogere instap, wat vooral wordt gewaardeerd door de oude mensen. Deze zijn ook zuinig, betrouwbaar en good koop in de aanschaf.

MX6 zei:
Wellicht is een Fiat Panda ook een goede optie, die heeft een hogere instap, wat vooral wordt gewaardeerd door de oude mensen. Deze zijn ook zuinig, betrouwbaar en good koop in de aanschaf.
Klopt daarom had ik hem ook gedeelt ;)

Epica zei:
MX6 zei:
Klopt daarom had ik hem ook gedeelt ;)

Hoop niet dat T.S. in de race is voor een automaat , want om nou iemand van in de 70 in een semi automaat te laten rijden.

Auto encyclopedie zei:
Hoop niet dat T.S. in de race is voor een automaat , want om nou iemand van in de 70 in een semi automaat te laten rijden.

wat is dat voor onzin? Mijn vader is 75 en rijdt ook gewoon nog handgeschakeld, mijn tante is 78 en heeft een handgeschakelde Golf 4. Mijn achterbuurvrouw is 85 en heeft een semi-automaat in een Panda. Waarom moet iemand van 70 een perse automaat hebben?

Peter O zei:
Auto encyclopedie zei:

wat is dat voor onzin? Mijn vader is 75 en rijdt ook gewoon nog handgeschakeld, mijn tante is 78 en heeft een handgeschakelde Golf 4. Mijn achterbuurvrouw is 85 en heeft een semi-automaat in een Panda. Waarom moet iemand van 70 een perse automaat hebben?

Niks moet, verder wel iets om over na te denken of niet natuurlijk dat is aan TS. Fijn verder voor je dat de mensen op leeftijd om je heen hebt die nog in een handbak rijden. Ik ben buiten hier om nog nooit iemand tegen gekomen die te spreken is over een semi automaat. Garage houders , mensen die er per ongeluk 1 gekocht hebben een bron bij Citroën.

@ AE

Het gaat niet om mijn omgeving, het gaat niet over de ouderen die ik ken. Het gaat erom dat er na de vragen van mensen altijd ongewild advies volgt, die bij vlagen onzinnig is en ongevraagd is.

"het hoeft geen absolute hoogvlieger te zijn maar redelijk comfortabel, en belangrijker nog betrouwbaar/goedkoop in onderhoud.

Wat zijn nog meer betrouwbare keuzes behalve de Alto? Nieuwer mag natuurlijk ook in die prijsklasse, alleen weten we niet goed waar we moeten kijken... Mijn moeder wordt binnenkort 70 en ze wilt nog een betaalbare, betrouwbare auto waar ze af en toe wat langere afstanden kan rijden."

Waarom moet je er dan van alles bijhalen? Daar is toch niemand meegeholpen? Nergens staat automaat, nergens staat kinderen/kleinkinderen meenemen...

Waarom zou je een Honda Jazz kopen die ouder is, terwijl je een nieuwere KIA Picanto kan kopen? Alleen het Forum geilt op die auto, voor de rest niemand...

In het A segment zijn vrijwel alle auto's betrouwbaar, de reden is ze zijn technisch vrij eenvoudig en alles wat er n iet op zit gaat ook niet stuk.
Nadeel van de Suzuki Alto vind ik dat het inmiddels een wat ouder model is
.
Epica had hele goede voorstellen in dit segment ( Aygo 2, 108, C1, Picanto en Panda), de Hyundai I10 is misschien nog een optie.

@ peter o de nationale en internationale auto betrouwbaarheidlijstje geilen ook op de Jazz dus tja. Volgens mij is ieder vrij, en aan n 7317363 om er niks mee te doen. De I10 is zwaarder in de wegenbelasting dan de alto/ pixo misschien maakt dat de i10 ook ongevraagd, maar misschien is dat de i10 ook min of meer waard. als niemand de i10 aandraagt kom je er nooit achter.

@ AE, we kunnen allemaal testjes lezen, als dat de enige ervaring is waar je meekomt....

Goed, een Jazz is een goede auto, tuurlijk. Maar niet heilig (alleen hier op het Forum) , toevallig ken ik een paar mensen die een Jazz hebben gehad. Niemand klaagde erover, maar gek genoeg was de de volgende auto niet weer een Jazz...

Jazzik heeft een Jazz gehad, die spreekt uit ervaring, dat is waardevoller advies dan "testjes en lijstjes van de ANWB of Google"

EN aangezien jij de grootste muggenzifter van het hele forum bent... Ik kwam met een Hyundai i10....

Peter O zei:
@ AE, we kunnen allemaal testjes lezen, als dat de enige ervaring is waar je meekomt....

Goed, een Jazz is een goede auto, tuurlijk. Maar niet heilig (alleen hier op het Forum) , toevallig ken ik een paar mensen die een Jazz hebben gehad. Niemand klaagde erover, maar gek genoeg was de de volgende auto niet weer een Jazz...

Jazzik heeft een Jazz gehad, die spreekt uit ervaring, dat is waardevoller advies dan "testjes en lijstjes van de ANWB of Google"

EN aangezien jij de grootste muggenzifter van het hele forum bent... Ik kwam met een Hyundai i10....

dankje inmiddels gewijzigd. dus overal in moeten rijden voordat je wat mag zeggen? Nou bijdeze raden we de Honda Jazz dan maar af

Wat betreft de i10 die Peter voordraagt zou ik altijd voor het nieuwere model gaan. Die is stukken volwassener, beter afgewerkt, rijdt beter en niet onbelangrijk ook veiliger. Ik heb er zelf geen ervaring mee dus moet het doen met tests en verslagen van internet.:T Daarbij ziet die oude er toch een beetje uit als een veredelde brommobiel. De nieuwe oogt vlot en fris en dat past veel beter bij een kwieke dame van 70.;)

Joh, advies geven is prima, zelfs als internet of ANWB of wat voor lijstje is je enige informatiebron is.

Maar ga dan niet doen alsof je een topadviseur bent, advies geven is meer dan lijstjes, dat zijn bijvoorbeeld ook je ervaringen met een auto of misschien de verhalen van je familie in zo'n auto.

Dat is wat meer waard dan wat loze consumenten-testen...

Maar ik laat het er verder bij, je valse steken, al dan niet tussen de zinnen door, zijn nergens voor nodig .... (n)

Peter O zei:
Joh, advies geven is prima, zelfs als internet of ANWB of wat voor lijstje is je enige informatiebron is.

Maar ga dan niet doen alsof je een topadviseur bent, advies geven is meer dan lijstjes, dat zijn bijvoorbeeld ook je ervaringen met een auto of misschien de verhalen van je familie in zo'n auto.

Dat is wat meer waard dan wat loze consumenten-testen...

Maar ik laat het er verder bij, je valse steken, al dan niet tussen de zinnen door, zijn nergens voor nodig .... (n)

JIj ook fijne avond en wachten we maar op de terugkoppeling van n 7317363

Waarom niet de opvolger van de alto?

$_85.JPG

Celerio!

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suzuki/m1549630359-suzuki-celerio-1-0-comfort-bj-2016-5drs-bluet-apk-2022.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suzuki/m1553945041-suzuki-celerio-1-0-68pk-comfort-5-drs-led-bluetooth-ai.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Jongens hou het een beetje leuk met elkaar! Er is al meer dan genoeg ellende op deze aardbol.

Ik waardeer alle info die ik krijg van jullie, we hebben idd ook naar de celerio gekeken, maar die komt een stuk minder uit de welbekende tests. Nieuwer is dus niet altijd beter... (schijnt)

Even overlegd met moeders en die wees een automaat resoluut af lol...:p

Ik laat jullie zeker weten wat het gaat worden.

Thanks voor de terugkoppeling, veel succes met de zoektocht van handgeschakelde auto, dat maakt de keuze in elk geval veel groter en rij je vaak relatief nieuwer.

Ik had overigens begrepen dat de bekende lijstjes de prullenbak inkunnen ;)

Als je nog hulp advies of een relletje hier wil, laat het maar weten

Hallo beste forumleden,

We zijn inmiddels een testritje wezen maken in de i10 (2013) en een Alto (2013)! Onze moeder heeft zelfs twee testritjes gemaakt in de Alto, en ze gaf al direct aan dat ze de i10 he-le-maal 3x niets vond hahaha... Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook veel meer van de i10 had verwacht, want het leek wel alsof de wagen met een magnetisch veld eromheen reed, en het klonk als zo'n buitenboord motortje van een bootje... Ik kon het eigenlijk niet geloven dat de i10 zo'n teleurstelling was, aangezien die wagen zo vaak wordt aanbevolen in allerlei tests etc.

Sterker nog ik begon zelfs te twijfelen of het misschien aan die i10 lag, het leek alsof we constant in de verkeerde versnelling zaten zo log en traag. in vergelijking met de Alto was het gewoon 3x niets... De Alto is stiller, soepeler en gewoon vele malen vlotter dan de i10 die ook nog is duurder was. Nu snap ik dat autorijden subjectief is en niet iedereen van dezelfde auto's houdt maar goed... De i10 stond trouwens bij een goed beoordeelde vakgarage in Etten-Leur (waar ook het autobedrijf is gevestigd), dus je gaat er dan toch vanuit dat die goed is bijgehouden lijkt me... Wat de i10 dan wel weer iets beter doet is het "comfort" gedeelte, mooiere stoelen en iets meer ruimte alhoewel ik in de Alto makkelijk achterin plaats kan nemen (ben 1.82), en met de bestuurdersstoel naar achteren had ik nog plek voor mijn knieën ook.

De ontvangst bij de vakgarage was ook minder vlot zeg maar, en de eerste indruk is toch meestal doorslaggevend bij kopers van een auto. Niet dat het verder wat uitmaakt maar je neemt het onbewust toch mee in je beslissing, de mensen waren niet onaardig of zoiets maar er was toch weinig enthousiasme te bespeuren. De pook was ook verroest en er zaten flinke krassen op het dashboard. Verder zag ik dat de riemen van ouderdom aan het rafelen waren, natuurlijk is de Alto (ook wat gebruikerssporen) ook niet perfect in het interieur/exterieur maar wel beter onderhouden dan de i10.

Goed wie weet komt het omdat mijn moeder van een Seicento komt, maar ik vind de Alto toch veel minder "tegenvallen" dan ik eigenlijk had verwacht! Sterker nog ik vind het een fijn, vlot en overzichtelijk karretje...

De aanbieding (weet niet of ik het autobedrijf mag noemen hier) was ook ontzettend goed en financieel aantrekkelijker (prijs, wegenbelasting, inruilkorting, garantie), mijn moeder krijgt 2 jaar garantie en nog meer voordeeltjes. Afgezien van de ontvangst bij het bedrijf dat gewoon UITSTEKEND was, de verkoper was gewoon een topper en alles was vlot geregeld door het bedrijf.

Wil iedereen hier nogmaals bedanken voor alle tips!

Groeten,

N

De i10 heeft als auto uit het A segmente een prima naam, ik hoor er eigenlijk geen klachten over. Als je over de Alto tevreden bent dan gewoon doen, anders maar eens bij een andere dealer nogmaals een proefrit maken in een i10 (je zou ook in een Picanto een proefrit kunnen maken, een soort broertje).

speedtouch zei:
De i10 heeft als auto uit het A segmente een prima naam, ik hoor er eigenlijk geen klachten over. Als je over de Alto tevreden bent dan gewoon doen, anders maar eens bij een andere dealer nogmaals een proefrit maken in een i10 (je zou ook in een Picanto een proefrit kunnen maken, een soort broertje).

Bedankt voor de reactie! Het is de Alto geworden die (Ja het is subjectief) gewoon vele malen vlotter rijdt...

Terug
Bovenaan