• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Betrouwbare krachtige (mooie!) auto, liefst station, voor €6000

Jesper 4996678

Net ingestapt
Hallo! Ik heb alweer jullie hulp nodig.

Ik ben op zoek naar een betrouwbare auto, die lekker rijd. Ik rijd zo'n 12500 km per jaar, waarvan ik 3 uurtjes in de week snelweg rijd. De rest korte stukken. Ik vind het belangrijk dat op de snelweg hierbij cruisecontrol zit en dat de auto lekker doortrekt. Het liefst meer dan 100 pk dus.

Mijn oog valt op stations en eventueel wat grotere hatchbacks. Mijn budget is 6000 max, maar liever 5000.

Ik ben zelf na het lezen van tientallen forumposts gekomen tot de volgende 3:
- Ford focus (bouwjaar 2008-2011)
- Renault megane (2009-2012)
- Fiat bravo

In de bravo heb ik een proefrit gehad, in de 1.4 turbo met 120pk. Rijd heel lekker maar voelt wel een beetje licht en zenuwachtig aan. Verder ben ik zelf niet zo'n fan van turbo motoren, ik heb het idee dat deze niet zo betrouwbaar zijn. Op dit moment neig ik naar de focus, een 1.6 of 1.8. Daar ga ik vandaag een proefrit in maken. Gaat deze auto niet te oud aanvoelen?

Mis ik nog modellen over het hoofd?

In de Ford Focus 2 1.8 16V heb ik ooit proefgereden, zelf vond ik de auto (relatief) veel lawaai maken, en de motor voelde niet erg krachtig aan, mij viel de auto gewoon erg tegen.
Kijk anders naar een Focus van de 3e generatie vanaf 2010, die is moderner en meer auto.

In de Bravo 1.4 T Jet 120 pk heb ik ook gereden, de motor vind ik duidelijk veel fijner dan van de Ford, ik vind het een mooie auto, het uitzicht en overzichtelijkheid viel mij wel tegen. Vorm is voor functie gegaan. Een goed alternatief vind ik de Lancia Delta, die meer ruimte biedt, maar wel die fijne 1.4. T Jet motor heeft.

Als je naar een Renault Megane 3 kijkt kijk dan ook naar een grotere broer de Laguna 3.
Deze auto heb ik 9 jaar gehad en is een hele fijne, stille, comfortabele, degelijke en betrouwbare auto. In mijn ogen een aanrader. De gebruikte materialen liggen duidelijk een klasse hoger dan in de Megane. De 2.0 motoren hebben een goede reputatie. Zelf had ik de 2.0 16V van Nissan zonder turbo met 140 PK.

Vanmiddag geproefrit in een focus 1.8 uit 2010. Mooie luxe auto. Veel opties ook, cruise control, keyless entry, climate control etc.

Hij reed ook fijn. Genoeg vermogen en schakelt strak. Paar dingen vielen me op:

- Lawaaierig met 100km/h op de snelweg zoals @ak2 al zei
- Stuurt zwaar met lage snelheden

Ik rijd nu een 2020 kia picanto 0.9L. Natuurlijk hele andere koek, nauwelijks vermogen en stuurt zo licht als een fiets. Zijn het lawaai en zwaar sturen iets waar je aan went of moet ik een ander model zoeken?

Astra van @speedtouch valt helaas af. Heb negatieve ervaringen met astra’s en vind deze generatie eerlijk gezegd oud ogen. Dit speelt ook zeker mee voor mij.

Lancia delta nog niet aan gedacht. Ik ben er nog niet uit of ik hem mooi of lelijk vind, maar ik ga me erin verdiepen!

'Krachtige auto', meer dan 100 pk? En natuurlijk worden door de vaste klanten weer Franse en Italiaanse auto's aangeraden. Ook een Ford Focus staat niet als super betrouwbaar bekend. Een Mitsubishi Lancer Stationwagon 2.0 kan ik aanraden. Rete betrouwbaar, geen bekende roest of motor problemen, en fijn semi sportief rijgedrag voor een C segment station.

cruze

4.jpg

Maar waarom van die brave no nonsense wagens?

Denk en kijk eens out of the box!

bv een Volvo V70. (2000-2008)
Mercedes C klasse
Toyota avensis
Audi a6 avant.
Saab 95

Out of the box, dan kan dit misschien ook meedoen:
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-407-benzine-2008-50532142

Terug
Bovenaan