Betrouwbare Aziaat gezocht

Amerika1995 zei:
Ik was helemaal vergeten dat er natuurlijk ook nog Mazda's zijn. Hoe betrouwbaar is bijvoorbeeld een Mazda 2 of 3 van rond 2005. Ik begrijp dat ze een ketting ipv riem hebben?
Ik zie ze vooral met 220d km +/-. Kunnen deze motoren dat aan, hogere km standen? En hoe zit het met roest etc.

Ik heb zelf 4 Mazda's gehad, 2 x een 323, een 121 bolhoed en mijn vorige auto was een Mazda 2 1.4 Sportive uit 2003 die ik met 262.000 km op de klok heb ingeruild op mijn huidige auto. Lang verhaal kort: prima auto's, eigenlijk geen gekke dingen of dure reparaties gehad buiten normaal onderhoud.

Deze generatie Mazda's zijn een samenwerking met Ford en de 2 is technisch grotendeels gelijk aan de Fiesta en de 3 aan de Focus. Met de rijeigenschappen zit het wel goed: de 2 rijdt en voelt zeer volwassen! De 3 en 6 kunnen echter flink roesten bij de dorpels, spatborden en onderkant van de portieren (kitrand aan de binnenzijde!). De 2 heeft daar iets minder last van naar mijn idee maar het is wel een aandachtspunt. De 1.4 van mij had geen ketting maar een riem die op tijd vervangen dient te worden (ik meen om de 80.000 km) Ik ken 2 gevallen waarbij de riem is geknapt met grote motorschade tot gevolg. Echt zuinig vond ik hem niet: gemiddeld rond 1 op 14/15.

Vorig jaar juni heb ik mijn 2 ingeruild op mijn huidige auto (een Hyundai i20) omdat het vertrouwen in de auto wat minder werd. Hij begon meer olie te verbruiken en het motormanagement lampje brandde geregeld agv een defecte lambdasonde of katalysator (uitstoot bij de laatste 2 apk's was aan de hoge kant) Verder was de uitlaat slecht en nog wat kleine dingen als een tikkende stabilisatorstang een af en toe zoemende stuurbekrachtiging en de distributieriem moest eigenlijk weer vervangen worden. Helaas valt een Hyundai i20 buiten je budget maar na ruim 25 jaar Japans ben ik tot nu toe zeer tevreden met mij gifgroene en alles behalve kleurloze Koreaan! :)

Mazda 3

Het gaat om deze auto, hoge km. Wel NAP. Is een automaat, weet niet hoe goed die bakken zijn? 2e eigenaar sinds 2011 dus geen rare praktijken lijkt mij? Staat bij ons in de buurt. En de prijs lijkt me ook goed.

Niet bepaald duidelijke foto's en weinig informatie (bv welke motor?) Als het bij je in de buurt is kun je altijd een kijkje nemen. De prijs is vrij scherp maar voor een automaat wel een forse km stand al heb ik daar verder geen ervaring mee, Maar ik weet wel dat in het algemeen veel automaatbakken bij zoveel km's vaak wel wat aandacht of een revisie nodig hebben...

Je zou ook nog kunnen kijken naar zijn voorganger uit de laatste bouwjaren:

[size=x-large]Mazda 323 Fastbreak - 1.6i Exclusive 2003[/size]
mazda-323-fastbreak-1-6i-exclusive-5-deurs-keurige-auto.jpg

[size=x-large]Mazda 323 Fastbreak - 1.6i Exclusive airco trekhaak LM velgen 2002[/size]
mazda-323-fastbreak-1-6i-exclusive-airco-trekhaak-lm-velgen.jpg

Wel wat ouder en saaier dan een 3 maar een bijzonder degelijk en uitgerijpt model en de kleur maakt een hoop goed vind ik. De laatste heeft wat schade links achter bij de wielkast en wat vlekken in de bestuurdersstoel maar daar is de prijs ook naar.

Ik durf wel te stellen dat deze generatie 323 minder roestgevoelig is dan de eerste 3 al zijn het inmiddels natuurlijk wel behoorlijk oude auto's. Dit is nog een échte typische oerdegelijke Jap uit de 90's die ook in Japan in elkaar is gesleuteld.

Eigenlijk zijn het erg slechte en weinig foto's om dit te beoordelen, vaak zijn auto's aan de rechterkant juist slechter dan aan de getoonde linkerkant. Aan de rechterkant van de weg ligt immers het meeste vuil, steentjes, modder en zout.

Geen idee of dit nog wat is, rood is een zwakke kleur, dus verkleurd relatief snel, en de auto heeft al een flinke boodschap gedaan. Na 250.000 km kan elke automaat (vrijwel) versleten zijn, dit kan ook een reden zijn dat de auto weg wordt gedaan. De motor kan goed zijn maar ook al flink gesleten Als je er mee rijdt weet je of de automaat nog goed is, een automaat moet soepel op schakelen en terug schakelen, geen bijgeluiden maken, en niet slippen, dus zet de radio uit bij de proefrit.

Bij welk merk, en uit welk land dan ook wees gewoon kritisch, anders heb je zo de volgende slechte aankoop.
Een Mazda is technisch een goede auto maar kan ook kapot gaan, of totaal versleten of verroest zijn.

Net bij de Hyundai gekeken. Wordt hem niet. Raam deed het niet. Distributie moest vervangen en de rechterzijde had een deuk kras en de bumper was stuk. Helaas.

Werkelijk belachelijke biedingen voorbij zien komen op MP. Vandaag even langs de garage om het probleem met de Clio vast te stellen. Mocht het meevallen ga ik het laten repareren omdat dat minder zal kosten dan 1000 bijleggen op een nieuwe auto.

Amerika1995 zei:
Werkelijk belachelijke biedingen voorbij zien komen op MP. Vandaag even langs de garage om het probleem met de Clio vast te stellen. Mocht het meevallen ga ik het laten repareren omdat dat minder zal kosten dan 1000 bijleggen op een nieuwe auto.

Bedankt voor de update, laten repareren is meestal gewoon de voordeligste optie. De onderdelen zijn meestal voor een Clio niet duur, en anders ook in ruime mate gebruikt te vinden.

Conclusie is dat waarschijnlijk soms de koppeling blijft plakken. Advies was doorrijden tot het erger wordt en dan koppeling waarschijnlijk vernieuwen. Auto gaat vrijdag in ieder geval voor banden en remschijven/blokken.

Terug
Bovenaan