SVF
Kilometervreter
Amerika1995 zei:Ik was helemaal vergeten dat er natuurlijk ook nog Mazda's zijn. Hoe betrouwbaar is bijvoorbeeld een Mazda 2 of 3 van rond 2005. Ik begrijp dat ze een ketting ipv riem hebben?
Ik zie ze vooral met 220d km +/-. Kunnen deze motoren dat aan, hogere km standen? En hoe zit het met roest etc.
Ik heb zelf 4 Mazda's gehad, 2 x een 323, een 121 bolhoed en mijn vorige auto was een Mazda 2 1.4 Sportive uit 2003 die ik met 262.000 km op de klok heb ingeruild op mijn huidige auto. Lang verhaal kort: prima auto's, eigenlijk geen gekke dingen of dure reparaties gehad buiten normaal onderhoud.
Deze generatie Mazda's zijn een samenwerking met Ford en de 2 is technisch grotendeels gelijk aan de Fiesta en de 3 aan de Focus. Met de rijeigenschappen zit het wel goed: de 2 rijdt en voelt zeer volwassen! De 3 en 6 kunnen echter flink roesten bij de dorpels, spatborden en onderkant van de portieren (kitrand aan de binnenzijde!). De 2 heeft daar iets minder last van naar mijn idee maar het is wel een aandachtspunt. De 1.4 van mij had geen ketting maar een riem die op tijd vervangen dient te worden (ik meen om de 80.000 km) Ik ken 2 gevallen waarbij de riem is geknapt met grote motorschade tot gevolg. Echt zuinig vond ik hem niet: gemiddeld rond 1 op 14/15.
Vorig jaar juni heb ik mijn 2 ingeruild op mijn huidige auto (een Hyundai i20) omdat het vertrouwen in de auto wat minder werd. Hij begon meer olie te verbruiken en het motormanagement lampje brandde geregeld agv een defecte lambdasonde of katalysator (uitstoot bij de laatste 2 apk's was aan de hoge kant) Verder was de uitlaat slecht en nog wat kleine dingen als een tikkende stabilisatorstang een af en toe zoemende stuurbekrachtiging en de distributieriem moest eigenlijk weer vervangen worden. Helaas valt een Hyundai i20 buiten je budget maar na ruim 25 jaar Japans ben ik tot nu toe zeer tevreden met mij gifgroene en alles behalve kleurloze Koreaan!