Betrouwbare automaat occasion

LeoW83

Net ingestapt
Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar een compacte occasion, bij voorkeur een 3-deurs hatchback, daarbij gelet op de volgende zaken:

• Maximaal budget: € 5.000
  • Automaat
  • Voordelig in onderhoud, verbruik en belasting

Ik overweeg de volgende modellen:

Opel Corsa D
Ford Focus
Peugeot 206
Fiat Punto (bijv. deze: https://www.autotrack.nl/a/fiat-punto-benzine-2007-51213345)

De voorkeur gaat uit naar een Corsa D. Ik rij al jaren Opel (Astra G automaat) en dat bevalt goed.

Wat voor auto zouden jullie adviseren qua betrouwbaarheid/onderhoudskosten?

Alvast bedankt!

LeoW83 zei:
Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar een compacte occasion, bij voorkeur een 3-deurs hatchback, daarbij gelet op de volgende zaken:

• Automaat

Opel Corsa D
Ford Focus
Peugeot 206
Fiat Punto (bijv. deze: https://www.autotrack.nl/a/fiat-punto-benzine-2007-51213345)

De voorkeur gaat uit naar een Corsa D. Ik rij al jaren Opel (Astra G automaat) en dat bevalt goed.

Alvast bedankt!

Een Opel Astra G is qua carosserie en rij-eigenschappen best wel robuust. Vergeleken met een Japanner moet je wel veel vaker de uitlaat; en eigenlijk álles vervangen.!!
Peugeot 206 nog erger, die onderdelen zijn gemaakt voor een jaar ofzo. Daar blijf je mee bezig, maar de onderdelen kosten weinig.

Ford Focus nr. 1 zal ook wel weggeroest zijn inmiddels, Type 2 niet veel ervaring mee. Punto ook niet, en ws. terecht, gezien ik meer Japans en kwaliteits georienteerd ben.

Ik heb een Astra G gehad (cabrio 2.2). Die Corsa D lijkt me geen upgrade vergeleken met een Astra G.

Sammy zei:
LeoW83 zei:
Beste forumleden,

• Automaat

Opel Corsa D
Ford Focus
Peugeot 206

Alvast bedankt!

Een Opel Astra G is qua carosserie en rij-eigenschappen best wel robuust. Vergeleken met een Japanner moet je wel veel vaker de uitlaat; en eigenlijk álles vervangen.!!
Peugeot 206 nog erger, die onderdelen zijn gemaakt voor een jaar ofzo. Daar blijf je mee bezig, maar de onderdelen kosten weinig.

Ford Focus nr. 1 zal ook wel weggeroest zijn inmiddels, Type 2 niet veel ervaring mee. Punto ook niet, en ws. terecht, gezien ik meer Japans en kwaliteits georienteerd ben.

Ik heb een Astra G gehad (cabrio 2.2). Die Corsa D lijkt me geen upgrade vergeleken met een Astra G.

Dank voor je reactie. Het liefste zou ik ook de Astra G blijven rijden. Inmiddels moet e.e.a. vervangen worden, geschatte kosten zo'n € 800, daarom volgens mij niet meer rendabel om te laten maken.

Een andere auto is ook niet echt een upgrade maar meer een vervanger voor een auto van ruim 20 jaar oud.

De Corsa D (pre facelift !!) is een prima auto. Maar als je persé niet zelf wilt schakelen, kies dan de 1.4, die een vol-automaat met koppelomvormer heeft. De 1.2 heeft een handbak met schakelrobot, oftewel de easytronic transmissie. Zo'n " automaat" wil je niet.

Let op, ná de face lift werd de 1.2 omgewisseld voor een 1.0 3 cilinder turbo machine , en kreeg de 1.4 de easytronic bak. De vol-automaat verdween ook na de facelift.

Als die Astra G verder gewoon goed is en bevalt gewoon doorijden natuurlijk. Waarom zou je 5k investeren in een andere auto die eigenlijk niet echt een upgrade is? Beter doorrijden en ondertussen doorsparen. Waar zou je die 800 Euro aan uit moeten geven? ( wat is er kapot/versleten? )

Als de astra G verder nog goed is, dan zou ik daar gewoon € 800,00 in steken.

Bij de Corsa D zou ik een 1.4 met volautomaat kiezen. De Fiat Grande Punto heeft het zelfde platform maar vind ik wel beter rijden. Ik zou echter niet deze Fiat met halfautomaat kiezen.

De Peugeot 206 gebruikt een relatief grote 1.6 motor met volautomaat en is zeker te overwegen. De onderdelen zijn goedkoop en makkelijk verkrijgbaar.
We hebben zelf een Citroën C3 van 10 jaar oud met 212.000 km, daar zit nog steeds de orginele uitlaat onder en aan het onderstel is niets vervangen, op 2 minder wordende schokbrekers na. Bij een Peugeot 308 in de familie van 13 jaar oud zit ook nog gewoon de orginele uitlaat. Ik kan me niet voorstellen dat ze bij een Peugeot 206 dan opeens super snel stuk gaan.

De Ford Focus is ook zeker te overwegen, let echter wel op roest.

Je kijkt naar oude auto's in een lage prijsklasse, de staat van onderhoud zal vooral bepalen hoe betrouwbaar die is.

De Toyota Auris, Renault Clio 3 en Megane 3 zijn ook prima opties. In de Auris en Megane zit een CVT automaat, bij de Megane zijn de motor en automaat Japans.

Bij de punto kun je beter voor zijn voorganger gaan die had een cvt automaat tot aan de facelift, bij de facelift was die er alleen nog maar op papier met een cvt automat en staan er alleen maar uitvoeringen met een half automaat te koop.

De 3 deurs Auris is er alleen maar met een half automaat en bij de 5 deurs heeft alleen de Hybride een cvt automaat.

Koreaanse auto's (Hyundai, Kia , Chevrolet , Deawoo) hebben altijd een 4 traps automaat binnen je budget, de laatste generatie Aveo (alleen 5 deurs)heeft een 5 traps , maar die moet je echt met een lampje zoeken. Hier een 3 deurs van de 1e generatie https://www.autowereld.nl/chevrolet/aveo/1-4-16v-ls-automaat-airco-trekhaak-isofix-35188756/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

en hier nog een Hyundai Getz van na de facelift https://www.autowereld.nl/hyundai/getz/1-4i-dynamic-automaat-airco-n-a-p-34601275/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

Een clio van de 3e generatie is ook een betrouwbare optie https://www.autowereld.nl/renault/clio/1-6-16v-dynamique-luxe-34942114/details.html?_ga=GA1.2.1061012555.1558197801

Bedankt voor alle tips en adviezen. De garagekosten van € 800 voor de Astra G komen vooral door het vervangen van uitlaat-onderdelen + een aantal kleinere zaken.

Ik twijfel nu tussen de aanschaf van een andere auto of reparatie. De vraag is echter hoe lang een Astra G van 20 jaar oud daarna nog meekan. Zijn er bijv. grote motorische problemen te verwachten, afschrijving van de automaat-bak etc.? Km-stand is 180.000. Distributieriem en waterpomp zijn wel kort geleden vervangen.

In geval van een andere auto valt de keuze op een Opel Corsa D (pre facelift) 1.4 volautomaat.

180.000 km is weinig voor een 20 jaar oude auto, van afstand is de staat niet te beoordelen. Als de motor goed loopt dan kan die waarschijnlijk nog lang mee. Ik heb verschillende auto's gereden tot veel hogere kilometerstanden, maar nooit een kapotte motor of versnellingsbak gehad. Ik heb wel een nette rijstijl voor de techniek.

Ik zou gewoon kijken hoe ver de auto komt, dat kan best heel ver zijn.

Eens met bovenstaande adviezen. Lekker laten repareren. Je weet wat je nu hebt en goedkoper dan dit kun je haast niet rijden.

Je koopt anders 'n auto van 5000 euro, moet er vaak toch minstens 1000 euro in stoppen om 'm echt naar je zin te krijgen. En dan heb je 'n auto die zich verder nog moet bewijzen.

LeoW83 zei:
Bedankt voor alle tips en adviezen. De garagekosten van € 800 voor de Astra G komen vooral door het vervangen van uitlaat-onderdelen + een aantal kleinere zaken.

Ik twijfel nu tussen de aanschaf van een andere auto of reparatie. De vraag is echter hoe lang een Astra G van 20 jaar oud daarna nog meekan. Zijn er bijv. grote motorische problemen te verwachten, afschrijving van de automaat-bak etc.? Km-stand is 180.000. Distributieriem en waterpomp zijn wel kort geleden vervangen.

In geval van een andere auto valt de keuze op een Opel Corsa D (pre facelift) 1.4 volautomaat.

Late reactie van mij. Maar gezien aankoopbedrag en genoemde kanshebbers, zou ik ook doorrijden. Natuurlijk weet ik de staat verder niet van je auto. Heb je vervelend olieverbruik verder? Schakelt de automaat NU nog goed? Ik heb de bak van mijn Astra laten 'flushen' preventief. Had geen klachten, maar schakelde daarna nog wat zachter. Remleidingen willen erg roesten bij een Astra G. Maar gezien je vervangen riem en waterpomp, zou ik die 800e (of nog wat rondshoppen weliicht) er in stoppen. Als je 'gewoon' eens wat anders wil kan dat, maar ik vermoed met deze informatie at dat niet voordeliger gaat uitpakken.

Sammy zei:
LeoW83 zei:

Late reactie van mij. Maar gezien aankoopbedrag en genoemde kanshebbers, zou ik ook doorrijden. Natuurlijk weet ik de staat verder niet van je auto. Heb je vervelend olieverbruik verder? Schakelt de automaat NU nog goed? Ik heb de bak van mijn Astra laten 'flushen' preventief. Had geen klachten, maar schakelde daarna nog wat zachter. Remleidingen willen erg roesten bij een Astra G. Maar gezien je vervangen riem en waterpomp, zou ik die 800e (of nog wat rondshoppen weliicht) er in stoppen. Als je 'gewoon' eens wat anders wil kan dat, maar ik vermoed met deze informatie at dat niet voordeliger gaat uitpakken.

Dank voor je reactie. Ik wilde inderdaad wel eens wat anders maar ook gezien de eerdere reacties zal dat inderdaad geen financieel voordeel opleveren. Daarom heb ik besloten om de Astra G te laten repareren en niet verder te zoeken naar een andere auto.

De auto rijdt en schakelt momenteel goed. Ik vraag me wel af wat de volgende grote reparatie gaat worden, dus wanneer of bij welke KM-stand. Maar volgens mij valt dat nooit met zekerheid te zeggen.

Terug
Bovenaan