Betrouwbaarheid vergelijking websites

Guest
Hoi Autoweek en bezoekers, ik wil overstappen naar een goedkopere autoverzekering en zie door de bomen het bos niet meer..
ik probeer autoverzekeringen te vergelijken en ben al heel wat uren aan het zoeken en je hebt ongelooflijk veel website's zoals https://www.hoyhoy.nl, https://www.independer.nl en https://www.allesin1vergelijken.eu etc etc. Maar hoe weet ik nou welke neutraal en betrouwbaar is en welke niet, zijn deze website verplicht aangesloten bij één of ander keurmerk of is er wetgeving voor?

Het valt me namelijk op dat niet altijd de zelfde verzekering het goedkoopste is dan bij de ander en dat maakt het volgens mij onbetrouwbaar?!
Daarnaast word ik gek van die reclames van die vergelijking website's en hoe kunnen die dat financieren, van onze premiegeld?
Dus graag zou ik dat weten en of er vergelijkingswebsite's zijn die gecertificeerd zijn en hoe ik dat kan zien en in hoeverre deze vergellijkresultaten te vertrouwen zijn en of aanmelden via zulke website's veilig is met betrekking tot persoonlijke gegevens?

als iemand weet welke autoverzekering de goedkoopste is, uiteraard met een goede dekking

Bvd
Mvg

Lijkt mij een kleine moeite om de 'beste' verzekeringen van de diverse websites naast elkaar te leggen en zelf even je verstand te laten werken :rolleyes:

Het verzekeringwereldje is net een fruitschaal: appels, peren, bananen en citroenen liggen allemaal door elkaar, het is allemaal fruit maar de smaak onderling is nog aardig verschillend.

Eerst eens beginnen met een eigen wensenlijstje te maken met gewenste dekking, gereden kilometers, eigen risico, no-claim opbouw, wel/niet gewenste uitsluitingen enz., daarna kun je pas zinnig prijzen gaan vergelijken.
Mijn ervaring is dat de prijsstunters zeer selectief zijn bij acceptatie: wil je de stuntpremie halen dan mag je je low-budget stadsautootje nauwelijks gebruiken en moet je zo'n ..tig schadevrije jaren opgebouwd hebben... wijk je daar van af gaat de premie alsnog met sprongen omhoog en kun je bij een ander voor hetzelfde geld soms al weer een betere dekking krijgen.

Ik heb alles via een tussenpersoon geregeld, de premie die ik nu betaal is zo'n 20% lager als wat ik bij dezelfde maatschappij zou moeten betalen als ik dezelfde verzekering via internet afgesloten zou hebben.

@20% lager:

Die ervaring heb ik ook. Voor mijn A4 cabrio met een nieuwwaarde van ca. 65.000 ben ik ondanks de leefrijd van ruim 11 jaar nog steeds AR verzekerd. Premie verschilt weinig van die voor onze Panda (wel via internet). Dat komt doordat ik via de verzekeringsagent een dermate lage premie los kreeg (lager dan op internet) waardoor AR t.o.v. WA(+) slechts enkele Euro's per maand scheelt (wel maximale korting, overigens ook voor de Panda).

Oké, bedankt voor de info :)
Dus via internet afsluiten is sowieso niet slim zo te horen..

@Muddy toevallig een tip hoe ik in contact kom met zo'n soort tussenpersoon die zulke kortingen kan verschaffen-/regelen?
Scheelt een hoop 20% :)
Bvd

Ik zou zeggen dat ze niet betrouwbaar zijn. Het zijn gewoon verkoopsites, belangen zijn groot. Independer is bijvoorbeeld van Achmea. hoyhoy is onderdeel van het super commerciele BGL Group. Ik zal niet zeggen dat dit sympathieke boekhouders zijn die vanaf een zolderkamertje verzekeringen vergelijken.

De uitkomsten kan je natuurlijk wel vergelijken, wat ik vaak doe is: Neem 2 of 3 vergelijkers, pak de interessantste 4-5 resultaten, ga direct naar de website van die aanbieders en controleer of het daar niet nog goedkoper is en eventueel kan je nog een tussenpersoon je lijstje voorleggen.

Ik vraag me wel af hoe tussenpersonen nog goedkoper kunnen aanbieden, de prijsvechters zijn immers erg 'online dashboard', papierloos en efficient met formulieren inscannen e.d.

Als je erg veel schadevrije jaren hebt of een heel oude A-B segmenter rijdt moet je jezelf afvragen hoeveel je nog kan winnen op jaarbasis t.o.v. van je totale autokosten.

Enkele tips / mijn visie:

Schade moet links of rechtsom betaald worden, deukjes bij jezelf of een ander tot +/- 500 euro zou je eigenlijk gewoon zelf moeten betalen vanwege bonus malus, een hoog eigen risico is niet zo'n punt. Ik denk dat een verzekering de ernstige gevallen moet dekken (diefstal, 3000 euro schade, zaken die je misschien 1 keer gebeuren) en niet dat kleine deukje van 500 euro dat door een peperdure 24/7 dienst met groot en luxe vervangend vervoer wordt gerepareerd.

Bij het claimen in trede 15-20 gaat je premie niet hard of helemaal niet omhoog, maar je schadevrije jaren staat wel meteen op nul, van maatschappij veranderen wordt dan lastig. Idem voor No-Claimbeschermers, deze maken het onmogelijk om later weer verder te shoppen, je schadevrije jaren staat namelijk weer op 0 dus je premie elders wordt torenhoog. Je kan dus beter ervoor kiezen om niet te claimen.

Camaro81 zei:
Oké, bedankt voor de info :)
Dus via internet afsluiten is sowieso niet slim zo te horen..

@Muddy toevallig een tip hoe ik in contact kom met zo'n soort tussenpersoon die zulke kortingen kan verschaffen-/regelen?
Scheelt een hoop 20% :)
Bvd

Vaak is het zelfs mogelijk om nog een combi-korting te krijgen als je meerdere verzekeringen bij 1 maatschappij onder brengt.;)

Dus even een onafhankelijk assurantiekantoor inschakelen voor advies, en neem dan gelijk je gehele verzekeringpakket (zoals WA, opstal, inboedel, arbeidsongeschiktheid, overlijden, reisverzekering en wat je nog meer hebt lopen) en je financieringen (hypotheek, leningen enz.) mee en laat alles eens doorlichten.
Ik heb alles al een jaartje of 25 lopen via https://wiggeradvies.nl/ , betrouwbare lui die met je mee denken en service ook nog hoog in het vaandel hebben staan.

Wij gebruiken altijd Independer, volgens mij werken de meeste vergelijkingssites op basis van commissie per afgesloten deal. Dus 100% betrouwbaar is het nooit.

Gerard_Erst zei:
Independer is toch onafhankelijk?
Ook Independer lijkt soms gesponsord te zijn, ik denk dat je vooral diverse vergelijkingssites bij langs moet gaan om tot conclusies te komen. Al heb ik hier wel goed en onafhankelijk kunnen vergelijken om goed wam verzekerd te zijn.

Lijkt me makkelijk om even zelf uit te zoeken. Er zijn tegenwoordig diverse websites, waarop je eenvoudig je autoverzekering kunt vergelijken. Belangrijk dat je voor jezelf eerst bepaald wat voor type dekking je voor je autoverzekering nodig hebt.

Je hebt daarbij de keuze uit 3 dekkingen:

1. WA (wettelijk) verplicht
-schade met uw auto aan andere auto’s, personen en spullen
-meest gekozen voor auto’s ouder dan 10 jaar

2. WA+Beperkt Casco
-ook schade aan uw eigen auto, zoals ruitschade en schade door inbraak, brand of storm
-meest gekozen voor auto’s van 6 t/m 10 jaar

3. WA+Volledig Casco (All risk)
-ook schade die u zelf veroorzaakt en door vandalisme
-meest gekozen voor auto’s jonger dan 6 jaar

Vervolgens kun je deze makkelijk vergelijken en online afsluiten.

Voor het gemak heb ik de reclame maar even weggehaald. Als die terug moet, neem dan even contact op met AutoWeek.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Terug
Bovenaan